Kan jag sabba för min kille?
Som ni vet så ska vi få tillökning här hemma förhoppningsvis snart, pojkvännen önskar sig en ragdoll. Och vi har funnit en jätte fin tjej som vi är intresserade utav och uppfödaren verkar fantastiskt bra, man får bra information på hennes hemsida samt att man får som ett 'kit' med bla leksaker, 'mamma filt', foton från när bäbis var riktigt liten och såklart det som hör till .
Dock så när min pojkvän ringde så började hon fråga om min katt, om hon var kastrerad. Vilket hon inte är ännu då jag har haft en tajt budget och haft andra djur jag måste prioritera. ( dock när jag börjar skolan så borde det lösa sig då jag kommer veta exakt när jag får pengar och jag får spara pengar, jag har iafl fått förklarat för mig att man inte får spara pengar om man är under soc? ).
Tydligen lät hon mycket skeptisk till detta, och nu undrar jag om jag kan sabba för min pojkvän för att jag inte har fixat detta med min katt? Vi bor ju i princip tillsammans men har fortfarande olike lägenheter. ( hans är numera ett förråd, ska senare flytta ihop troligen ). Jag vill så ogärna förstöra för honom då det är hans första katt, och det får mig att må riktigt dåligt. Vill ju inte framgå som om vi är oseriösa.
Han kommer ju ha råd på en gång med allt som behövs till kisse då han har nyligen haft jobb ( sparkapital ftw )
Vad tror ni? även om det inte klickar för just den här uppfödaren kanske detta förstör för andra uppfödare på samma sätt.
Bör jag vara orolig eller inte?
Tack för svar :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man ska inte skaffa djur om man inte har råd till det mest basala såsom en kastrering. Kan inte din pojvän hjälpa dig med den kostnaden?
Jag tycker inte att han ska betala för mina djur, jag sköter gärna kostnaderna helt själv för dom jag äger. Om inte så frågar jag om jag får låna av mina föräldrar hellre.
När jag tog henne kom hon från min systers kull ( tjuvparning ), och skulle igentligen bara vara på prov för att se om det skulle kännas bra att ha katt. Men det slutade med att jag fick henne och en till katt ( en kastrat hane som blev mobbad i hennes kattflock ). Och under den perioden har jag inte haft arbete utan bara praktik, men jag planerar att kastrera henne Som sagt, jag börjar skolan nu och vet därmed hur pengarna kommer flöda in. Kan inte säga annat än att det är på G. ( kommer nog skapa en tråd om hur vården osv ska se ut senare, tycker det är lite läskigt med sår )
Jag har haft en anorlunda syn på hur man har katt, och det är inte förens nu på senare jag har börjat ta reda på mer korrekta saker. om du förstår vad jag menar? det var inte för allt länge sedan jag fick veta att det är tärande på katter att vara okastrerade tex. Men jag lär mig gärna :) annars skulle jag aldrig komma på sidor som denna
Det låter bra tycker jag. Om katterna inte är försäkrade så rekommenderar jag att du gör detta. Det kostar knappt en hundrig per katt och månad och det är bra att ha om något händer.
Bolag som försäkrar katter är
Agria
Dina försäkringar
Folksam
If
Sveland
Gå in på respektive hemsida och läs.
Vi har tänkt ta och försäkra henne samtidigt som den nya katten, men visst måste man göra nån form av checkup innan man försäkrar?
men till trådämnet, tror du att det kan sabba hans kattköp?

Om HAN köper katten tror jag inte det spelar så stor roll om du inte har pengar att kastrera din egen katt än.
Men hur som helst tycker jag att kattköpet ska vänta tills hon är kastrerad, eftersom det kan underlätta väldigt mycket vid nya kattens ankomst.
Jo, det är han som ska köpa katten. Vi kommer ta hand om henne, men det är hans alldeles egna misse.
Han är ju spekulant redan för en kisse, som om uppfödaren samtycker så kommer han köpa den tjejen.
Min katt har inget emot andra katter, hon är väl som alla katter är i början. Men väldig snabb till att vilja leka osv, hon är ju fortfarande ung så.
Det kan bli problem om din katt är fertil.
Vi har pratat med uppfödaren nu och ska träffa henne och katten nu på tisdag. Jag kände mig riktigt trygg och glad när vi pratade. Vi kom fram till att bästa vore om vi kastrerade båda samtidigt, för då busar dom inte upp varandra under läkningstiden :)
Ska bli spännande nu på tisdag, tack för alla svar
I ärlighetens namn så förstår jag inte egentligen vad frågan gäller mer än TS inte har så mycket pengar och jag håller med # 1 att man ska inte skaffa sig djur om man inte har råd med vet-besök etc. Försäkringar hjälper inte mycket för det mesta för självrisken är väl mer än 1000 kr.
jag är 'nästan' sambo med min kille, han vill skaffa sig en katt . och det dök upp i konversationen med uppfödaren att min katt inte är kastrerad. och jag undrade om det skulle förstöra för hans kattköp att jag inte har kastrerat henne ännu.
Jag har råd att ta min katt till vetrinären om hon blir sjuk, har föräldrar som hjälper till med sådant om det skulle ske . Och hon ska få åka och bli kastrerad när den andra katten ska bli det.
Så igentligen har denna diskussion inget med min ekonomi att göra, utan kort ' kan hans chanser med att få köpa katten utebli för att jag inte kastrerat min katt'.
Man kan faktis skaffa djur medans man har bra ekonomi, och sedan få en sämre. Tycker det skulle vara väldigt konstigt om ingen någonsin tidigare har genomgått liknande?
# 4 Om jag vore i ditt ställe så skulle jag försäkra din katt omedelbart. Det kan nämligen hända att den lilla nya katten har någonting med sig från sin uppfödning.
Det beror på vilket försäkringsbolag du väljer. Men det kan behövas ett veterinärintyg. Ring och kolla. Du har väl råd med en knapp hundrig i alla fall.
Ett tips till din kille är att om han bestämmersig för katten och den inte är försäkrad som han kan ta över så är det bra att försäkra kattungen redan nu då det är 3 veckors karens vid sjukdom.
Tänk på att veterinärvård i sverige är dyrare än man någonsin kan föreställa sig även i sin vildaste fantasi! lol Helt ärligt, det är många som blir sjukt överaskade över vad saker och ting kan komma att kosta. Jag skulle vara rädd att någon, typ förälder, som inte är fäst vid katten, inte skulle vilja punga ut 20000-30000 för ett brutet ben eller liknande.
ot-men det bör verkligen pressas ner priserna på djurens vård här i detta land. om inget annat så borde försäkringsbolagen vilja pusha för det…
klart man kan finna sig i dåliga tider medans man har djur. Är det under lång tid gäller det väl att isf prioretera bort rätt mycket vilket i sig kanske inte är hållbart i längden, eller vara tvungen att omplacera. Känner flera som behövt göra så tyvärr.
lycka till med kattköpet!!
mvh,
IDA
Om jag var uppfödare skulle jag nog vara väldigt skeptisk. Ungt par, ostabil ekonomi, flera djur, varav en honkatt från systerns hoppsankull som ännu inte blivit kastrerad pga dålig ekonomi… Nja, tyvärr skulle jag tycka att det kändes väldigt osäkert.
Sajtvärd Katter iFokus
Instämmer till fullo.
Stolt ägare till tre La permer
Jag säljer inte heller till folk som inte har sina tidigare katter kastrerade, vaccinerade och försäkrade.
Alla hakar upp sig på att jag inte ska kunna ta hand om min egen katt, vilket jag försöker säga kommer att funka bra. Hon kommer att bli kastrerad och försäkrad, men eftersom det återkommer i varje post meddelande verkar det som ni inte tror på mig?
Jag vet att det är dyrt med vetrinär vård, och jag har haft tur osm inte råkat ut för nåt större ingrepp ( faktis inget som har med vetrinär att göra ) än så länge.
Har även skrivit att han kommer att ha råd med sin katt, för det är hans ekonomi som är mycket starkare än min. Han ska även ta över försäkringen ( vilket man kan göra eller hur? ), och han har råd att ta hand om sin hund också via det ( om ni är nyfikna är hon redan försäkrad sedan tre år tillbaka.. då hon föddes )
Vi har inte gemensam ekonomi ( ännu iafl, kan ske då vi flyttar ihop på riktigt ), så min ekomiska situation kommer inte att vara likadan som hans.
Känns jobbigt att behöva bevisa detta då jag enbart ville ha svar på frågan och inte en vad som kan bli evig diskussion om jag är en bra eller dålig kattägare.
#13 tack för ett rak svar, det var mer detta jag tänkte när jag skrev tråden. Men vi verkar iafl nog pålitliga för att få träffa katt och uppfödare, vi ska träffas nu på tisdag. Ska bli spännande, hon verkar vara en väldigt beundransvärd person som lägger möda i vad hon gör.

#16 De menar nog att det är lämpligt att vänta eftersom din ekonomi just nu är instabil. Är den bättre senare är det bättre att skaffa katt då.
Men om det är din kille som kommer stå för den kattens kostnader ser jag inget hinder.
#17 Ok, men min ekonomi ska ju bli bättre nu iochmed att jag börjar skolan. Tråden spånade iväg i vilket fall åt fel håll ._.
Precis, det kommer nog gå bra. om nu inte min katt börjar äta guld dvs :3 fast då kanske hon bajsar diamanter så det löser sig ;D
Men vi får se hur det kommer gå, vi ska även träffa en annan uppfödare ( som förvisso inte har några ungar ) bara för att prata och se hur hon gör med sina djur.
"Precis, det kommer nog gå bra. om nu inte min katt börjar äta guld dvs :3 fast då kanske hon bajsar diamanter så det löser sig ;D"
Älskart!!
~ Bara döda fiskar följer strömmen.
Du har inte funderat på att låna av dina föräldrar redan nu så att din katt slipper att gå fertil och kanske få livmoderinflammation?
Din kille är duktig och blir säkerligen en bra kattägare det är lite värre med dig.
Kanske lite onödig kommentar, men det är så jag upplever det iafl :)Men får nog nöja mig med iams och vanliga kattpluppar.
Varför ska det vara värre? hon ska ju kastreras och försäkras. Och livmodersinflammation vad jag förstått kan sker då honan varit dräktig en gång eller om hon blir parad utan framgång. Vilket inget av dem har skett/kommer ske.
Jag förstår inte varför denna kritik över min djurhållning, jag skulle förstå den om jag nu inte gör nåt åt att hon är som hon är nu. Detta är inget som har varit i eoner heller, hon är bara ett år. och man ska väl inte heller kastrera innan hon är 6 månader?då har hon ungefär varit utan kastrering i ca 4 månader.
Nu ber jag er att sluta kritisera på hur jag har min katt, ni känner mig inte och ni lyssnar ju inte heller var jag har att säga. Jag kom hit för råd , för att veta om det kunde sabba. Inte att hela jag skulle bli kritiserad. Om det nu hade varit så att det skulle ha sabbat hade jag troligen bett min pojkvän vänta tills jag hade pengarna i handen för att gå till vetrinär med henne. Men det verkar vara en sak som ni också kan ha förbisett :/
Med sånthär kommer vemsomhelst till slut stänga öronen helt och sluta ens lyssna på vad som även kan vara bra råd från detta forum.
tror jag kommer sluta besvara den här tråden nu, eftersom jag kan inte säga mer än att 'jag ska'.
Nej men usch, så tråkig stämning det ka bli på detta forumet ibland :(.
TS: Snälla bli inte avskrämd, du har tydligt skrivit att du nyligen fått reda på att en katt kan fara illa av att vara okastrerad. Tror att det är många som tror att kastrering enbart handlar om att katten inte ska bli dräktig och att en innekatt inte behöver kastreras. Vi lär så länge vi lever och du verkar mer än villig att lära dig.
Att vissa kommentarer är obefogade är bara sorgligt och händer tyvärr ibland. Förstår inte riktigt alla hårda anklagelser, jag önskar att alla som skaffar katt tänkte igenom det och visade sånt intresse som du gjort. Många skaffar och tänker igenom vad det innnebär att ha katt för sent.
Jag vet så väl hur snabbt ekonomin kan vända och har många gånger vridit och vänt på slantarna, men katterna har det bra. Det gäller att prioritera, vilket jag verkligen fått göra. Mina katter har en bra försäkring, båda är kastrerade, vaccinerade och får bra mat. Jag håller med om att din katt bör kastreras så snart som möjligt, men vet att du är väl medveten om detta. Tycker också du ska försäkra henne snarast, då det är en karenstid. Rätt som det är så kan t.ex. kattungen dra med sig någon smitta och då står du kanske där med en sjuk katt som inte försäkringen börjat gälla på ännu. Är din katt inte vaccinerad, så gör det också. Säger detta för att jag vet att du älskar din katt och vill hennes bästa.
Tror absolut inte du sabbar för din pojkvän, bara ni gör tydligt att det är HAN som köper katten. Han måste visa stort intresse och är det bara du som kontaktat uppfödaren än så länge, så är det dags att han tar över nu. Självklart kan du haka på och kika och ställa frågor, men han måste visa tydligt hur han är den som valt ras, vad han gillar hos rasen, hur mycket tid han har att ägna åt katten osv.
Jag önskar Er båda allt gott och fortsätt att fråga på. Finns inga dåliga frågor, bara dåliga svar :). Ibland går det hett till här på forumet, men jag har lärt mig massor och återkommer då jag vet att det finns otroligt kunniga människor här.
Lycka till!!!!
Tyvärr så kan en katt få livmodersinflamation utan att ha varit dräktig eller blivit parad.
Stolt ägare till tre La permer