Vilka raser ska INTE korsas?
Hejsan!
När jag letade katt kändes det oerhört svårt att få tag på en trots att många erfara att folk bara slänger katter omkring sig :P (inte så kul egentligen) !
Många av dem man kontaktade svarade aldrig varken på mejl eller i telefon. De man väl fick tag på hade redan slut på katter (men lät annonsen vara kvar). Många hade ladeles för höga priser för enbart avmaskade blandraskatter och dem kontaktade jag inte alls.
Vi var ute efter en långhårig katt och jag hade fastnat för maine coon norsk skogkatt perser(med näsa) ragdoll och birma. Jag tycker alla dessa raser passade oss eftersom de är lugna tillgivna och verkar vara riktigt mysiga samt långhåriga. I min lilla värld så skulle en blandning ut av mina vaforit raser vara det optimala ha ha inte så smart jag vet (nu när jag har varit inne och läst i div trådar här). Nu till min fråga :) : Vilka raser ska absolut inte korsas och varför?
Vilka raser är ändå helt ok att korsa?
Vi har redan tingat två blandraskattungar som ska hämtas om en vecka och de verkar vara helt underbara men utifall att deras anlag kan vara dåliga vill jag veta vad jag bör vara uppmärksam på så man märker om ngt är fel och kan hjälpa dem i tid i så fall vi ska inte avla på dem båda skall kastreras så fort det är ok att göra det.
Oavsätt rasblandning: De kan vara helt friska, eller så kan de har en eller flera mer eller mindre farliga ärftliga sjukdomar. Eftersom föräldradjuren inte är testade mot några sjukdomar så vet man helt enkelt inte vad man får när man köper blandras från en oseriös uppfödare. (jo, din uppfödare är oseriös, annars hade han/hon inte fött upp blandraser)
Håller med #1. Med alla dom där raserna finns det en hel del tester som borde ha gjorts innan parning.
Den största anledningen till blandrasavel (nu räknar jag inte utparningar som syftar till att föra in nytt blod i en ras) är att det finns "lättförtjänta" pengar att tjäna. Blandrasuppfödare brukar inte testa föräldrarna för ärftliga sjukdomar, och inte heller vaccinera, chippa eller besiktiga avkomman. Trots detta tar man ut priser på 2000-4000 kronor.
#1 Tror inte det var planerat att de skulle bli dräktiga, pappan är en katt som bara dykt upp och bosatt sig på tomten typ. Hon tycker det känns jättejobbigt när dem ska flytta så jag vet att hon bryr sig och är mån om dem och kattmammorna så det handlar nog mer om okunskap , precis som i mitt fall tyvärr. men jag gör ju mitt bästa att se till att lära mig allt om allt som har med att äga en katt att göra.
Jag tänte mer att vad jag har förstått så kan vissa korsningar ge vissa medfödda defekt just för att dessa raser är för långt ifån varandra eller har jag fel?
På mina katter är den ena kattens mamma är korsning av main coon och norsk skogkatt och pappan vet vi inte vad han är men han har lång päls och en stor krage runt halsen så han ser mkt ut som en norsk skogkatt (kan ha fel kanske finns fler raser med krage) han dock inte så stor som de brukar vara men han kanske inte är fullt fullvuxen ännu. Den andra kattens mamma är korsning av perser och norsk skogkatt med samma pappa som den andra.
Jag vill liksom lära mig lite om vad detta kan innebära det måste väl ändå säga lite om vad ska förvänta sig tänker jag.
Speculera gärna vad ni tror jag är mest nyfiken!
#3 Jag vet precis vad du menar jag tror många som annonserar på blocket bara vill tjäna pengar tyvärr för det är inte många som är annat än avmaskade och knappt det. Sammtidigt känner jag att många av dessa katter förmodligen ändå kommer att hamna på katthem eller värre om inte ngn är villig att ta dem. Jag skulle gett 1000:- för en kattunge men fick 2 för samma belopp det tycker jag är befogat ändå tycker inte man ska ge bort katter nästintill gratis.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jadu de finns en hel del ärfliga sjukdomar som inte syns på ytan och att katten insjuknar senare. Men då ingen av föräldrara gjort tester (eller deras föräldrar) får du väl börja från början för att se om de är "friska" innan du avlar på dem.
Vet inte vad dina blandraskatter har för påståddaraser (ja, flera blandisuppfödare säger att kattungrna har den och den rasen i sig för att få ut mer pengar).
Så du kan börja med att utesluta att någon av katterna har navelbråck, och hanarna båda testiklarna nere. Innan parning bör du även skanna hjärta och njurar, ögonspegla, blodgruppera, utesluta flastchest, ta fiv/felv test på föräldradjuren… har säkert glömt något men detta kandu börja med innan du tar en kommande kull
#6 Jag ska inte avla på dem båda skall kastreras , ville bara veta för att det är intressant och lärorikt och förhoppningsvis bra för mina katter att jag vet vad som kan vara bra att tänka på. Vad uppfödaren har gjort kan jag tyvärr inte stå för och att avstå sådana katter skulle ju tyvärr inte hindra blandrasaveln ändå :( .
Eftersom katterna även gått ute kan det ju finnas andra smittsamma sjukdomar som hanen kan ha bärt på t.ex eftersom den går ute fertil. Eller honorna för den delen.
Så det är väl bara att vara beredd på det mesta och hoppas på det bästa.
#5 Fast så länge någon köper så kommer det fortsätta. Precis som när man "räddar" djur på djuraffär. Den platsen på djuraffären är fort fylld med ett nytt djur. Ser man helheten stödjer man istället affären eller oseriösa uppfödare.
Så man ska nog vara extremt noga vem man köper från. Och alltid kräva vaccinering, idmärkning och besiktning innan leverans.
#8 Mmmm jag förstår vad du menar ångrar att jag inte hittat det här forummet innan jag tingade katterna. Det ver så mkt man inte tänkte på och de jag känner som har katt verkar inte ha ngn större kunskap om det heller trots att de tycker att de är riktiga djurälskare. Nu är det ju så att även om vi inte hämtat dem ännu så har man liksom redan fallit för dem och bara längtar efter dem, så det känns lite för sent att tänka på sådant nu. Det är därför jag eftersöker info om raskorsning att vara informerad är väl det bästa jag kan bli i det här fallet.
#9 Det är bara att göra det bästa av situationen. Man är alla nybörjare någon gång också.
Dom kan vara hur friska som helst, samtidigt som att det kan dyka upp saker. Det vet man aldrig.
Och där spelar det ju ingen roll vilken katt man köper, det kan alltid dyka upp problem. Så det är bara att ha en försäkring redo.
Problemet med att det avlas hit och dit utan tester är väl att risken kanske ökar.
Se iaf till att kattungarna verkligen är 12v, de finns tyvärr många blandisuppfödare som ljuger om åldern..
#9 Det känns nästan som att vänta barn på nytt ju man är lika orolig och förväntasfull och sitter och oroar sig för att ngt skall hända dem osv.
#11. De kommer att vara 12 resp 14 veckor enligt uppfödaren och jag tenderar att tro henne hon är en snäll och gullig person (känns genuin) men hur kollar man annars om åldern stämmer?

Inga raser ska korsas om de inte ingår i en godkänd avelsprogram.
Stolt ägare till tre La permer
#13 Det kan vara svårt att se åldern då det varierar mellan raser och individer. Men de ska ha fungerande tänder, ögonen ska ha sin vuxenfärg (de ska inte vara blå alltså) och så brukar de väga en bit över ett kilo. Erfarna uppfödare brukar kunna avgöra åldern. Du kanske kan jämföra med bilder på internet på 12-veckors kattungar?