Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 7084 ggr
linnealarsson91
5

Flytta på gammal katt?

Hejsan alla

jag har en kastrerad hankatt som är 9år och har vart utekatt hela tiden. (Fast han har ju vart inne väldigt mycket oxå men men,)

Jag har nu fått en lägenhet och vill ju ta med mig min käraste katt dit. Hur tror ni det funkar att flytta en gammal katt till lägenhet dvs bli innekatt?

Finns de något tips på hur man kan hålla honom stimulerad även som innekatt?

tacksam för å höra andras åsikter Glad

MVH Linnéa & Totte

[nettaahs]
0

Vad jag vet så är det väldigt svårt att få en utekatt till innekatt.
Men jag tror han kommer vänja sig.
Mina sitter och SKRIKER om dom inte fått gå ut på hela dan.
Men, det ska nog gå vägen! :)

[Emma--]
0

Klätterträd, leksaker. Aktivera honom :) testa vänja honom vid sele så kan ni gå på promenader. Han kan vilja ut i början eftersom han är van att gå ut. Men det går ju alltid att pröva :) Finns det balkong kan du sätta nät så får han vara ute där.

Linnslins
0

Laserpekare brukar uppskattas, inte så jobbigt för dig att använda heller.  Köp många olika leksaker men ha inte alla framme samtidigt utan byt ut dem då och då. Så känns de som nya. Om han gillar klätterträd så skaffa ett ordentligt sådant. Har du möjligthet att näta in en eventuell balkong så är ju det kanon.

Du kan ju även testa att stimulera honom när du ger mat eller gobitar. Typ ha aktiveringsboll som man stoppar in mat i eller lägga torrfoder (om du ger det) i tex en äggkartong så han måste kämpa lite och därmed får trötta ut hjärnan lite också.

När ni har bott in er i nya lägenheten så kan du ju testa att ta ut honom i sele. Men ha gärna nån med dig, man vet aldrig om han får nått sprätt. Då kan det vara skönt att vara två som letar efter honom.

När jag och min sambo flyttade ihop så hade hon en utkatt som fick bli innekatt. I början var det kämpigt, han ville ut och verkade inte alls må bra. Men när vi skaffade feliway och nätade in balkongen blev det bättre. Dock kan vi inte ta ut honom i sele. Han blir helt galen och har lyckats smita iväg några gånger.
Han står fortfarande vid dörren och vill ut när vi går ut eller in, men det är inte mer än så heller.

Hoppas verkligen att det går bra för dig. Man vill ju att ens små gullegrisar ska må bra =)

[Anunnaki]
0

Jag tror inte att din katt kommer att vänja sig vid att vara innekatt oavsett hur mycket selar och leksaker du än köper. En nioårig katt kan ju ha halva livet kvar så det bästa för din är definitivt att bli omplacerad om han inte kan bo kvar där han är nu. Katten kommer sannolikt att tycka att livet blir pest.

Skillnad är ju om det gäller en hittekatt som farit mycket illa ute. Sådana katter kan inte bara acceptera att vara inne utan till och med uppskatta omsorgen som den får.

[Emma--]
0

#4 Varför inte? Vet en äldre katt som var kring 15 som gick från utekatt till innekatt utan problem.
Och en katt tror jag var ca 6 år, som också har gått utan problem. Sen är det väl även ett flertal som hamnar i katthem där många anpassar sig bra till att bo inne.

Det "värsta" är att man måste aktivera katten lika mycket som den annars gör själv. Och att den måste vänja sig att den inte får gå och kolla sitt gamla revir, och får vänja sig vid ett helt nytt revir.

Josefa
0

Helt klart värt att prova. Fast han kommer säkert tycka det är konstigt i böjran. Men han är ju redan nu van vid att vara inne mycket. Låt honom flytta till hösten/vintern om det är möjligt, så lockar iaf inte det vackra vädret.

[Anunnaki]
2

# 5 Om en katt är van att vara ute på egen hand är det som att sätta den i fängelse att sedan stänga in den i en lägenhet. Kanske skulle det gå med en 15-årig katt om den har åldrats men inte annars. Min 17-åriga katta klättrar på väggarna om hon inte får gå ut och hennes 15-åriga kastrerade söner går det med nöd och näppe att ha kvar inne över natten efter att de har fått kvällsmat. De skriker, river ner saker, går omkring och skvätter, letar efter ställen där det möjligen skulle gå att bryta sig ut och detta trots att de har 20 m2 innätad veranda att vara på. Jag har haft en kattlucka men den har de två 15-åringarna gjort mos av för de ska ut till varje pris. När det är riktigt kallt, 10 - 25 grader under nollan är det givetvis inte lika roligt att vara ute mer än någon timme per dag.

Om katten kan vara kvar där den bor nu så är det definitivt det bästa för katten men om inte det går så ska du nog försöka omplacera den men det måste förstås inte ske innan du flyttar för du måste ju hitta ett ställe dit det känns rätt att lämna den.

Man ska kunna sätta någon annans behov framför sina egna utan att känna det som en uppoffring.

[Emma--]
0

#7 Men det gäller ju långt ifrån alla katter tydligen och det skadar inte att försöka. Det beror på hur katten är, och hur mycket man engagerar sig. Som du såg skrev jag även om en katt som var ca 6 år när den fick bli innekatt med kontrollerad utevistelse. Det går. Och skulle det funka så är det ju jättebra.

Fängelse är väl att ta i.

prodigy
0

9 år är ju ingen ålder för en katt, och visst kan de flesta katter anpassa sig till en ny miljö! Men låt det ta tid, kanske försöker han ta sig ut till en början men var konsekvent och tålmodig o se till att det finns aktiviteter inne, så ska det säkert gå bra!

Lycka till!

Erina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tror absolut inte att det blir några problem, tycker absolut att kissen ska få följa. Har varit i din sitts och det fungade utmärkt och har även bekanta som tvivlade att deras katter skulle kunna ampassa sig till ett liv som innekatt, men slutligen blev glatt överraskade.

Skaffa ett ordentligt klätterträd och lite varierat med leksaker. Byt ut leksakerna, så att in samma är framme ständigt. På så vis tröttnar inte katten på dem.

Att en katt mår dåligt av att vara inne efter att ha fått gå ute behöver inte alls stämma. Visst är det en omställning, men jag har sett det fungera för många kissar.

[Anunnaki]
0

Stimulans för en katt är så mycket mer än att leka med någon leksak. En katt som är van att gå ute och känna dofter av allehanda saker, att höra att något prasslar som kanske ska jagas mm kan man aldrig kompensera, inte ens komma i närheten av vad det ger att just vara ute.

Vems bästa tänker du på när du skriver att du förstås vill ha din katt i lägenheten? Ditt eller kattens?

Erina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du har gjort det klart för ALLA på detta forum att du anser det vara djurplågeri att ha innekatt, så jag blir inte förvånad att de är negativ till detta.

Leksaker är absolut inte det enda en innekatt behöver, ingen har påstått detta. Självklart är det saker ute som katten kan tycka är betydligt mer spännande.MEN många saker som är spännande för katter utomhus kan leda till olyckor. Det finns fördelar med ute och inneliv.

Nu ska TS flytta och som ansvarsfull djurägare, så vill hon att katten ska följa med. Det är fullt möjligt för en utekatt att anpassa sig till ett liv inne. Katten som jag tog med mig vid flytt trivs gott med sitt liv, att hon ska vara olycklig är det INGEN som påstått. Tvärtom, för ständingt höra att jag har en otroligt nöjd och lycklig katt.

Tintaglia
1

Naturligtvis är det väldigt individuellt hur katten reagerar i en sån här fråga - det går inte att dra alla över en kam och säga att det inte kommer att fungera. Man måste helt enkelt prova själv hur det funkar med just den katten det är fråga om. Alla katter är ju olika anpassningsbara, precis som vi människor. Just den här katten kanske är jättenöjd med att vara inne - kanske ännu gladare om de får komma ut i sele emellanåt? Eller få en kattkompis som han får busa av sig med och gosa med? Behöver ju inte vara en jättebusig unge utan kan vara en vuxen som är lite lugnare.

Vi fick ärva en gammal katt på 13 år för några år sedan och han var milt sagt utekatt. Han blev utsläppt till kvällen och gick sedan inte komma in förrän på morgonen, oavsett årstid och väderlek. Han fick heller ingen mat av sina ägare utan fick lov att jaga sin mat själv - han var alltså väl anpassad till ett mycket fritt uteliv. Han blev innekatt när vi fick honom eftersom vi bor vid en trafikerad väg där många katter blivit överkörda, och var jättenöjd med det.

[Anunnaki]
0

Det står inte explicit men man kan tolka TS som att katten skulle kunna stanna där den är nu och då är det definitivt det bästa för katten. TS kommer i så fall att även fortsättningsvis kunna ha kontakt med katten och kanske ha den hos sig över någon helg. Om detta är möjligt vore det också bra åtminstone medan TS får bo in sig i sin lägenhet och se vilka vanor TS får. Om katten nu är van att få vistas ute, kanske via kattlucka, och sedan hamna i en lägenhet där ingen är hemma under 8-10 timmar om dagen, ibland mer för jag skulle tro att TS vill träffa kompisar på kvällarna och kanske till och med sova över hos någon kompis, så blir det verkligen synd om katten.

Man ska också ha minnet att en katt om den vantrivs kan börja kissa på fel ställen och att bli av med ett sådant beteende är mycket svårt.

Jag tycker att TS ska tänka över vad som blir bäst för katten och skulle TS trots allt ta med sig katten till sin lägenhet bör TS vara på det klara med att någon form av omplacering kan bli aktuell ganska snart. För min del skulle jag aldrig våga mig på försöket.

# 13 Katten som du skriver om kanske farit mycket illa och då bestämde sig för att gilla läget och prioriterade mat och omsorg mer än möjlighet till nattlig jakt. Det är rätt vanligt att katter som levt tufft inte vågar gå ut när de kommer till ett bra hem förrän det gått ganska lång tid för de vill vara säkra på att förbättringen av villkor inte bara är tillfällig.

linnealarsson91
1

Jag är tacksam över era tips och kunnskaper, även om dom är antingen svart eller vitt eller va man ska säga.

Men min katt är ortoligt lugn och gör inte så många knop om dagen om man säger så han ligger mest å solar, och sover inne varje natt så jag skulle faktiskt tro att han skulle klara detta bra.

Tyvärr så finns det ingen möjlighet för han att stanna imitt barndommshem. eftersom pappa har en allergisk fru så jag å min katt har fått bo i en friggebod på tomten i ca 3 år nu.

har redan köpt en klätterställning med 5 våningar som han är väldigt nyfiken på så hoppas det kommer gå vägen för oss.

och det är både för mitt och hans bästa jag ska ta med honom, vissa kanske inte förstår att en människa kan betyda mycket för en katt men jag lovar dej att min katt inte klarar sig länge utan mig. jag har trots allt skillda föräldrar och har fått vara hos min mamma någon helg å då har han varit helt överlycklig när jag kommer hem igen. Min katt ÄLSKAR mej, jag är hans mamma…:D

ska bli kul å se hur han kommer reagera när jag köper nya leksaker för han har inte velat leka sen han va kanske 6 år. ( eller jo kanske någon gång i månaden får han ryck å biter mej i tårna:D)

men iaf tack för era åsikter och tips kom gärna med mer om ni har

MVH Linnéa och Totte