Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 29558 ggr
[hehlenaaa]
6

Vilket kön har min kattunge?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är min kattunge Luna/Liam, 14 veckor. Både uppfödaren och jag är lite osäkra på vilket kön h*n har! Jag köpte honom i torsdag och fram till dess hade uppfödaren varit säker på att det var en kille, men då jag skulle välja kattunge så blev hon osäker på om det var en kille eller tjej.. Och ja, jag är inte så haj på det där med kön jag heller!

Vissa säger att honor ska ha ett streck medan hanen bara en rund ring, men jag är säker på att min kattunge har ett "hål", men ändå två stycken hårbollar som ser ut som pungkulor ;) Men jag vet inte!!

Verkar som att h*n är bruntabby och vit, medan mamman till kattungarna var vit med bruntabbyfläckar. Om det nu har någon betydelse :) Och bilderna är inte de bästa, jag vet! :)

H*n är som ni ser ganska mörk kring könet.

[hehlenaaa]
1

Fick inte in bilderna i själva inlägget :(

[hehlenaaa]
0

Hoppas att det går att se :)

[hehlenaaa]
0

Ligger och vilar..

prodigy
0

Tycker det ser ut som en liten tjej Glad

Wand
1

Jag tycker att det ser ut som en pojke, men det är lite svårt att se..

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[hehlenaaa]
0

#4 och # 5:

Ska försöka ta bättre bilder! :) Alla jag har frågat tycker att det ser ut som en pojke, iofs har de inte varit några experter, men utifrån bilder och att sen tittat på honom/henne har de då tyckt det :)

[hehlenaaa]
0

En bättre bild :)

Jourhemmet
1

Helt klart en tjej, annars är det en pojke som har kulorna i buken. I den åldern går det inte att missa kulorna.

[hehlenaaa]
0

#8- Jag trodde att kulorna kom vid 6 månaders ålder och inte såhär tidigt :)

Josefa
0

En tös, eftersom hon inte har någon pung. Är det inte så att den svarta pricken i teckningen gör att det ser ut att könsöppningen sitter så långt ifrån rumphålet?

[hehlenaaa]
0

Hur som helst så är vaccinationen/id-märkning bokad så jag kommer ändå att fråga vet vad han tycker, men vill gärna kunna namnge den lilla :)

Jourhemmet
0

Det ÄR en flicka så du kan redan nu döpa henne.

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om du klämmer lite och känner en "klump"/försöker "få ut snoppen" så är det enklast så. Alla katter gillar nog inte att man pillar där bak men det är ju bra o veta vilket kön det är Flört

Jag tycker att det ser ut som en tjej.

[hehlenaaa]
0

Tusen tack för alla svar!!! :) Hursom ska hon ändå steriliseras så jag bryr mig inte om kön =)

Talan
1

En tjej är det!

Kulorna har kommit ner redan vid 12 veckor och de är flyttklara…

Och när du pratar med veterinären. Säg att du vill kastrera henne och inte sterilsera henne. Det är skillnad. Kastrering plockas livmoder och äggstockar ut. Men Sterilisering så kapas bara äggledarna vilket betyder att katten kommer att fortsätta löpa och kan få livmodersinflammation men kan aldrig bli dräktiga.

Lycka till med Luna!

jollycox
0

Jag kan inte skilja på kön men jag skulle vilja se en bild på den andra ändan FlörtTungan ute
huvudet altså :P

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[hehlenaaa]
1

#16- självklart!! :)

[hehlenaaa]
1

En till bild kan väl inte skada :)

Hon är min första egna katt och jag är redan efter några dagar helt kär!! :)

jollycox
1

Pluttiplutt så söt! jag tycker det är charmigt med tvåfärgad nos :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Jourhemmet
0

Pst, hon ser verkligen ut att sakna en kattkompis Flört

[hehlenaaa]
0

#20- Jag vet ;) Vi väntar otåligt på en kompis åt henne =)

annzoo
0

#15 måste bara rätta, Hankattungar föds med kulorna (om de inte är tex krypt) nere och de är oftast lättast att könsbestämma dem då men kanske svårare för ett otränat öga. Vid 12v kan definitvt vem som helst se vilket kön katten är.

[hehlenaaa]
0

#22- tack för informationen! :)

LaSadie
1

Som de andra säger, hona!

Vill påpeka om det som sagts om hanar. Alla hanar har inte båda kulorna nere vid 12 veckors ålder, det finns en anledning varför man inte gör testikelstatus förrens de är 6 månader gamla ;) Hade en hane i första kullen där de ramlade ner sent, i denna kullen var kulorna nere tidigt på våra två hanar men det finns undantag. Så att säga "alla hanar har kulorna nere vid 12 veckors ålder" är att dra alla över en kam och stämmer inte alltid

annzoo
0

#24 jag skrev inte att alla ha dem iaf jag skrev "Hankattungar föds med kulorna (om de inte är tex krypt) nere…."

LaSadie
0

#25 kan vara bra med ett förtydligande för de som inte vet Flört Krypt är ju när en kula aldrig faller ner, det är helt annorlunda än att kulorna faller ner senare.

Imitra
0

flicka :)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Cazzos
0

Men TS, lägg av!!

Din katt är FÖR söt! Du får inte lägga upp så söta bilder.. hon är olagligt söt o fin.. Kyss

[hehlenaaa]
0

#28- åhh tack!! :) visst är hon! <3

[nettaahs]
1

Helt klart en tjej :)
På min kattunge som bara är 5 veckor så är pungkulorna stora som äpplen..
nej kanske inte.. men stora !

soie
0

ÅH!!! Jag älskar kattmagar :D

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

Cazzos
0

#30 Aah! *overdose of cuteness*

AgnetaB
0

men vad är det som liksom står ut nere vid rumpan på bilden? Ser ut som pungen el har jag fel.Oemotståndligt söt iaf!

elsasputte
0

# 30 haha helskön bild :)

pip89
0

enligt bilderna ser det ut som en  liten tjej.. men vad är den där bullen som sticker ut där nere? jätte fin är han/hon Glad

Josefa
0

Är det bilden i #30 ni diskuterar? För där vill ju inläggets skapare visa på hur pass tydligt pungen syns på en hane.

pip89
0

#36 ah, det är den bilden

AgnetaB
0

#36 jaha trodde det var TS katt så blev lite fundersam:)