Rött gojs i ögat/irriterat öga
Min katt har fått problem med ett öga. Han är av rasen brima och har alltid "ögongojs" i ögonvrån närmast nosen. Det är svart och jag brukar pilla bort det då och då. Nu har hans ena öga dock blivit rosa/rött, är liiite svullet, och mkt mer gojs än vanligt, rödfärgat. Har pillat lite med tops med koksalt men vet inte om det kanske gör det värre att jag är där och pillar. Ser inget direkt sår, men det är som sagt rött och irriterad.
Ska ringa vet imorrn bitti (detta har han haft i några dagar, har avvaktat för att se om det var nån övergående grej men det verkar det ju inte vara), men tänkte iaf kolla här om nån har nåt huum.
Infektion? svamp? tror ni jag måste åka in med honom eller man få nåt recept utskrivet?
Verkar vara en inflamation, har du prövat ögonsalva?
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
nej, finns det receptfritt för djur?
aldrig behövt blanda in vet i mina katter annat än vid vaccinationer&kastreringar så jag är lite grön på detta område!
hmm en till fråga: bör man ta bort det "dagliga" gojset som hamnar i ögonvrån eller ska man låta det sitta? tänker om det kan ha irriterat.. för om dom inte störs av det så gör det ju inget om det sitter där.
hmm en fråga: bör man ta bort det "dagliga" gojset som hamnar i ögonvrån eller ska man låta det sitta? tänker om det kan ha irriterat.. för om dom inte störs av det så gör det ju inget om det sitter där.
Tycker absolut att du ska ta bort gojset i ögat då o då. För om det är bakterier så är det bra att få bort dom.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
okej, för ibland sitter det rätt hårt. nåt bra tips på hur man ska ta bort det utan att behöva "ta i"? :p
finns det receptfri ögonsalva på apoteket?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vid svullna ögonkanter är det bra att kontakta en veterinär. Det kan vara en virusinfektion och det är bra att veta. Dels ur smittosynvinkel men även för att man inte ska hålla på och behandla katten med en massa onödiga salvor/droppar.
Eftersom gojset är mörkt kan vara så att kisses ögonlock är lite inåtrullade och skaver på hornhinnan.
okej, tack för era tips.
ska höra med vet imorrn om jag ska komma in med honom eller om hon vill skriva ut nåt. jag har en kisse till och hon har inga problem så det verkar inte vara något som smittar.
om det är en virusinfektion, är det antibiotika då lr?
det där med inåtrullande ögonlock, kan man göra något åt det? båda mina katter har mörkt gojs varje dag vanligtvis, men nu är hans rött och mer, samt ögats innekanter rosa/röda
Det beror på. Antibiotika biter inte på virus men ögonen kan vara mer mottagliga för bakteriella infektioner om de redan är infekterade med virus så ibland ges antibiotika för att förebygga sekundära, bakteriella infektioner.
http://www.aconordic.se/products/3910/20949/19568/19227/aco-special-care-ogonvatten.aspx
Detta kan man ha till katter.
hur ska man få in det i ögat?
har ju haft koksalt med tops men känns snarare som att det stör när man är där och pillar..
Du ska inte använda saker med bomull när du rengör i/runt ögonen eftersom små bomullsfibrer kan fastna i ögat och irritera. Ska du skölja med koksaltlösning är de att försöka hålla upp ögonen och hälla koksaltlösning i. Så som man droppar i sina egna ögon när man sköljer dem.
ah misstänkte nästan det, tack!
Entropion kallas det. I svårare fall så får det bli operatoin.
#14 Jag använder en bomullspad och ljummet vatten när min katt Noggis fått lite mer gojs än vanligt, men eftersom att det är blött så är det väl inte sån stor risk att det fastnar bomullsfibrer?
#17 Tyvärr kan även blöt bomull släppa fibrer.
#18 Jag har inte märkt det, men jag ska minska användningen av bomull isf. 
Fanns inga tider förens på fredag så jag fick åka in akut med misse.
fick nån ögonsalva (långt namn, börjar på c) som jag ska smörja med 3 ggr om dagen i 5 dagar. Blir det inte bättre får vi spola tårkanalerna, vet trodde att det kanske var igentäppt och att det blivit en infektion då. Frågade om att ta bort gojs i ögonen och hon sa att man kunde ta kompresser med koksalt typ..
Säkert fick du cloromycetinsalva eller droppar, hoppas ögat blir bättre av det. Oftast får man ordinerat att båda ögonen ska behandlas.
Jag fick salvan, bara vänstra ögat ska behandlas. Hoppas så med!