Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1685 ggr
zoolatri
0

Lappar i brevlådan!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Heja! Äntligen en hyresvärd som tar tag i problemet med MÅNGA lösspringande katter. Jag anser att om man skaffar utekatt ska man kunna erbjuda den en trygg och bra utemiljö, vilket inte riktigt finns här där jag bor…

Vi fick två lappar i brevlådan, en från fastighetsskötaren och en från Miljöskyddskontoret med vilka regler som gäller.

På den första står det:

Kattägare se hit!

Många hyresgäster har hört av sig till oss angående alla katter vi har fått på gården. Problemet är bl.a all avföring dom lämnar på gården men framförallt i sandlådan där alla barn leker.

Ni som kattägare måste visa respekt och hänsyn till alla grannar och t.ex inte släppa ut katten på morgonen när ni åker till arbetet för att sedan släppa in den när ni kommer hem. Ni har enligt lag skyldighet att hålla ordning på Er katt precis som hundägare är ansvarig för sin hund när man bor inom Alingsås tätort.

Om det finns någon övergiven katt på gården som ställer till problem får ni kontakta oss.

Vi har varit i kontakt med Miljöskyddskontoret i Alingsås kommun. de har en skrivelse till alla kattägare som bifogas.

Detta är ett svårt problem för oss att åtgärda men vi ber Er kattägare att ta till er dessa synpunkter och försöka göra så gott ni kan!

Med vänliga hälsningar.

På den andra lappen från Miljöskyddskontoret står det:

Katten ska förvaras och skötas så att olägenhet för människors hälsa inte uppstår.(Vad är olägenhet för människors hälsa? Olägenhet för människors hälsa kan vara kattkiss i trappuppgången eller kattbajs i sandlådan. Kattens avföring kan sprida en sjukdom som heter toxoplasmos).

Katten skall hållas under sådan uppsyn som med hänsyn till dess natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att den orsakar skador eller avsevärda olägenheter( detta innebär att en katt som bor på landet kan tillåtas att fritt få ströva omkring medan en katt i tätort skall när den är utomhus vistas i kattgård eller under uppsikt).

Som kattägare är du skyldig att plocka upp avföring efter din katt inom: detaljplanelagt område, badplatser, lekplatser, campingplatser…och här räknas några friluftsområden i Alingsås upp(Upplockningstvånget efter katt har införts i "allmänna lokala ordningsföreskrifter för Alingsås kommun", beslutade av kommunfullmäktige det 13 december 1995 och gäller fr o m den 1 januari 1996).

Katt, som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får dödas av jakträttsinnehavaren eller av någon som företräder denne(genom att förse katten med halsband med namn och telefonnummer eller låta veterinären öronmärka den, minskar du risken att få din katt avlivad).

När hyresgästen använder lägenhet skall han se till de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas(som kattägare skall du ta hänsyn till alla de som är allergiker eller som inte tycker om katter. Allergiker har rätt att öppna fönstren utan att riskera att få kattbesök).

Du som är kattägare, se efter din katt. Håll den under uppsikt! Risken att den skall bli överkörd eller "försvunnen" blir då liten. Katter som inte skall användas i avel bör kastreras.

Miljöskyddskontoret.

Jag tycker att det här är ett jättebra initiativ av huresvärden för att upplysa hyresgästerna om sina rättigheter och skyldigheter. Dessutom är det väldigt bra för katterna, här ser man katter påkörda alltför ofta…Så vad tycker ni?

Mona22
0

Jättebra!! Utekattsägare har inte bara "rättigheter", de har skyldigheter med.

zoolatri
0

#1 Precis, jag fick höra häromdagen bara från mina supertrevliga grannar som är till åren att de inte kan vädra för det är ett par katter som går in i köket och öppnar deras skafferi… Så deras lösning är att ha en liten kedja på dörren till terassen så de kan vädra lite grand iallafall.

IceJossan
0

Fruktansvärt att jakträttsinnehavare för döda katter, men MYCKET bra att detta tas upp i brevet så att kattägarna i området faktiskt har någonting att vara rädda för och kanske åtminstone DÄRFÖR håller katten under uppsikt för att försäkra att den får vara vid liv… Ibland är skrämseltaktik det enda som funkar - vi får hoppas på det även i detta fall.

zoolatri
0

#3 Jag hakade faktiskt inte upp mig alls på att jakträttsinnehavaren får döda katter, kanske för att jag varit med om att det hänt. När jag var yngre gjordes en "utrensning" av vildkatter i byn jag bodde. Alla kattägare blev tillsagda att märka sina katter, sedan fångades katter in med fällor och de som inte var märkta blev avlivade. Du har rätt, det är hemskt. Skönt att det finns katthem som kan hjälpa till, det hade ingen hört talas om där ute på den tiden…

Sara
0

I vilket område var detta?

Bor själv i Alingsås men här har vi inte fått några lappar. Vet vänner som har jättejobbigt med lösa katter så det är kanon när det händer nått.

Sara

IceJossan
0

#4 Grejen är väl att man enbart MINSKAR risken att få sin katt skjuten om man märker den. Om jakträttsinnehavaren/kommunen/whatever fångar in en katt som självklart blir rädd i fällan kan den avlivas på stubben utan att de kollat efter märkning… DET är sorgligt!

Men som sagt, det är bra att det står med på lappen.

zoolatri
0

#5 tar det via pm:)

#6 Ja, att det inte utesluter avlivning är hårt…Sedan tycker jag ändå inte att de ska avliva katter, utan fånga in dem och försöka få ett katthem som kan ta in dem och hitta individuella lösningar för katterna.

Sehvrin
0

Bra att de sätter krav på kattsägarna, men hakade också upp mig lite på att jakträttsinnehavaren får döda katter som inte är märkta. Dels som #6 skriver att märkning bara minskar risken för att få katten avlivad och dels att de inte verkar ta hänsyn till att vissa katter kan vara chipmärkta istället för öronmärkta.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

zoolatri
0

#8 Jag har lagt märke till att många katter har fått nya halsband;) De flesta här är nog inte märkta alls…kastrerade på sin höjd, tyvärr!

[Emma--]
0

Superbra ändå att dom skickar ut info sådär. Tror jag ska skicka detta till min hyresvärd som förslag.

zoolatri
0

#10 Gört!:)