Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 1688 ggr
[nettaahs]
0

Kattunge som redan öppnat ögonen?

Hej.
Tog över en katt som var dräktig, pga dom som ägde den inte kunde ta hand om det.
Men katten har jag känt hela mitt liv osv så det var väl lugnt.
OCH NU VILL JAG INTE HA EN MASSA TJAT OM ATT KATTER SKA VARA KASTRERADE.
det som redan hänt kan inte ändras.
Iallafall, mamman är förstagångsmamma, inatt dog 2 st pga hon burit upp den 3e i sängen med mig och lämnat dom andra.
Den 3e är den enda kvar.
ungarna föddes den 20e Juli.
Och kattungens ögon är redan halvöppna.. brukar inte detta ske efter 1a/2a veckan?

Tacksam för svar!
Mvh Jeanette

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns katter som föds med ögonen öppna.Se till att ha det mörkt där mor och barn ligger.

Försök att göra det så lugnt och tryggt som möjligt för honan med ungen.Ha stängt in till det rummet där hon och ungen bor.

Stolt ägare till tre La permer

Jourhemmet
0

Förlåt men man har väl koll när ens katt ska föda, det är vaka som gäller tills katten fött. Mycket tråkigt.

[nettaahs]
0

#1 okey, tack för svar!

#2 vad menar du nu?
Jag var med under hela förlossningen?

annzoo
0

Det är olika då kattungar öppnar sina ögon se till att bolådan är på ett mörkt och säkert ställe.

Det är viktigt att du väger den dagligen för att se att den går upp som den ska.

IceJossan
0

Ett tips bara nu när det hemska har hänt att två av ungarna dött: Efterlys moderlösa kattungar! Det finns många hittekattungar och ungar vars mamma dött eller avvisar ungarna, och dessa ungar behöver en amma/ny mamma. Det vore ypperligt om din hona kunde ta sig an ett par sådana, och dessutom får då den kvarvarande ungen plastsyskon att leka med istället för att växa upp som ensam unge.

[nettaahs]
0

Jag skulle gärna gjort det. men jag är väldigt osäker på mamman. 
Hon betér sig inte riktigt som hon ska. bär iväg ungen överallt, ibland bryr hon sig inte i den osv.
så jag vet inte om jag vill låta andra ungar råka ut för henne, då jag inte är helt 100% ..
Hon lämnade ju de andra katterna så de dog..

[nettaahs]
0

eller är det värt ett försök?

Minka040
0

Jag skulle stänga in mamma och bebis i ett eget rum så att hon får tid att verkligen fokusera på bebisen. Uppenbarligen har hon vissa färdigheter, men är kanske lite förvirrad. Jag fick göra likadant med min andra katts kull, hon hämtade de två bebisarna och lade dem konsekvent på mitt bröst.

Minka040
0

Det är väldigt viktigt att du sedan väger bebben så att du ser att den går upp! :) Det tog bara någon dag innan min mamma-katt tyckte att bolådan (och kattungarna) var det bästa i världen.

IceJossan
0

Ja att stänga in dem i ett rum är nog väldigt lämpligt, då finns det inte så mycket annat att fokusera på än lillplutten. Inte så många ställen att bära iväg ungen till och inte så mycket som stör hennes fokus. Säkert inte lätt som förstagångsmamma eftersom hon kanske inte riktigt vet hur hon ska beté sig och vad hon ska göra.

Om/när hon väl knytit ett starkt band till sin lilla och verkligen tar hand om den så kan det mycket väl vara lämpligt att hon blir amma till moderlösa ungar.

Minka040
0

#10 Bra där, exakt vad jag ville lägga till! :D Kan inte hantera mina inlägg av någon anledning…

[nettaahs]
0

Okej. men eftersom jag bor i en etta så är alternativen endast köket, garderoben eller toaletten.. 
Hade lådan i köket först, men sen bar hon ju ungen till sängen hela tiden, men nu när ni skrivit så förstår jag mer  hur jag ska göra.
Eftersom hon bar upp ungen till sängen så la jag lådan i sängen.
Men jag flyttar in dom till köket, släcker och sätter in kattlådan, så får vi hålla tummarna!
Tack för alla svar!!

[MonEnil]
0

Med vissa mammor brukar man få anpassa sig efter var mamman helst vill ha sin babylåda. Var beredd på att hon kanske snart kommer att löpa igen nu när hon bara har en unge.

Minka040
0

#12 Vilket rum som helst duger egentligen bra, huvudsaken är att man kan stänga dörren så att honan tvingas fokusera. :)

Precis som ovanstående skriver kan hon börja löpa om. Ibland gör honor det om kullen är liten - de vill då ha en ny och "bättre". Det kritiska i detta läge är att mjölken sinar! Därför gör du nog mycket klokt i att se till att mamma och unge får en lugn och fin relation, sedan snabbt se sig om (lägg en tråd på Hittekatter iFokus) efter eventuella bebbar från annat håll.

Snällt av dig att förbarma dig över honan, förresten! :)