Nybliven Kattägare!
Hej!
Jag ska om några timmar få hem en söt liten katt på 9-12 veckor gammal som var tvungen att flytta direkt hemifrån av olika skäl.
Nu är det så här att jag absolut inte har någon aning om vad för MAT min lilla katt ska äta?
Ska det vara torrfoder? burk mat för kattungar? Tonfisk?
Och vart ska min sötnos sova tills jag hinner åka ner till djuraffären och köpa en liten sovplats åt henne? Kan hon ligga med mig i min säng tillsvidare?
Tacksam för svar snarast!
(förlåt om jag laggt detta inlägg i fel grupp)
Ta inte hem katten förrän den är minst 12 veckor. Finns inte väldigt många orsaker varför dom ska flytta tidigare än så, och det ska alltid sökas om tillstånd. 9-12 veckor? Har inte uppfödaren bättre koll än så?
Först måste ju katten äta samma mat som innan, men sen kan du börja övergå till ett annat foder om du vill. Finns många trådar om foder du kan söka efter.
Någon bädd behöver du ju inte akut.

Hon/han kan sova i din säng resten av livet, det är så mysigt och sovplat hittar dom själva, glöm inte katrera kattungar finns det nog av
Hoppas hon/han är 12 veckor, blötmat för kattungar hade jag gett henne för att sen mjukt gå över till 50% torrmat
1-2 kattlådor det måste du ha så hon/han blir rumsren töm så fort hon gjort sina behov i lådan.
Minst 12 veckor måste kattungen vara innan den lämnar uppfödaren.
Jag hade haft en liten egen plats till den, det har jag till 2 mina katter, uppskattar dem väldigt mycket, för då kan dem gå undan och lägga sig när dem vill. Det är ju inte akut, mina katter ligger i sängen ibland, ibland i sina bäddar.
Ge kattmat ifrån djuraffär och inte ifrån vanlig mataffär :) T.ex hills, royal canin, orijen mfl.
http://foderbilen.se/katt/produkter/kattmat är ett bra ställe :)
Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Snälla vänta med att ta hem den dels tills den hunnit bli tolv veckor och dels tills du har lärt dig hur man tar hand om en kattunge. Det är LAG på att ungen inte får lämna sin mamma innan den är minst tolv veckor gammal.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det står som sagt i djurskyddslagen att kattungar inte får skiljas ifrån mamma och syskon före 12 veckors ålder. Det är inte för skojs skull det står så.
När kattungen flyttar är det viktigt att den får fortsätta att äta samma mat som den är van vid den första tiden, annars riskerar man att kattungen blir dålig i magen och får diarré. När kattungen har bott in sig ordentligt kan man, om man vill byta mat, sakta börja fasa över till den mat man själv tycker verkar bäst.
Detsamma gäller kattsanden och typ av kattlåda: Samma som hos uppfödaren för att minska risken för felkissning.
Eftersom uppfödaren i det här fallet inte verkar ha någon koll alls bör du se till att följande görs;
Vaccinera kattungen mot kattsnuva och kattpest. Grundvaccineringen består av två sprutor med 3-4 veckors mellanrum, därefter 1 spruta varje år.
Id-märk kattungen med id-chip, örontatuering eller både ock. Ägarregistrera sedan katten i Svenska kennelklubbens id-register (kostar 130 kr) och i Sveraks id-register (gratis).
Kastrera kattungen så snart som möjligt. En del veterinärer kastrerar från 3 månader, de flesta från 6 månaders ålder.
Skaffa en bra veterinärvårdsförsäkring till katten. Veterinärvård är fruktansvärt dyrt, så en veterinärvårdsförsäkring måste man bara ha.
När du får hem kattungen måste du också kattsäkra hemmet ordentligt. Katter är som småbarn, äter allt och ska prova allt. Småsaker och snören som katten kan stoppa i munnen ska plockas bort, fönster och balkong ska förses med nät så att katten inte kan ramla ut. Katter är nyfikna och har ingen som helst känsla för höjder och vad som är farligt.
Särskilda kattbäddar behöver man inte ha, även om katten förstås kan tycka att det är mysigt med lite olika platser att välja på.
Sajtvärd Katter iFokus
Du får enligt lag inte ta katten innan den är tolv veckor, så det ska du låta bli. Väldigt oseriös "uppfödare" som ens tillåter detta.
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Du behöver inte ha någon särklid sovplats till katten, din säng duger bra. Se till att det finns en taolettlåda till den i samma rum och att den har mat och vatten där också men inte för nära toaletten. Sedan behöver du ha minst en toalåda till på något annat ställe.
Kolla vad den har ätit innan så att du kan ge samma mat så det inte blir några överraskningar för magen. Köp gärna Mjau eller Bozita blötmat, Mjau finns i vanliga livsmeldebutiker och Bozita i fackhandeln men det är samma tillverkare. Vill du ge något torrfoder så köp något i fackhandeln.
Ge inte katter tonfisk då det innehåller histamin.
Lycka till med kattungen och sätt gärna in ett foto på den här.
Tack så mycket för alla svar, det underlättade en hel del! :-)
Jag har skrivit ner allt det viktiga och ska omedelbart ta hand om alla problem, så som t.ex att det ska vara likadan kattlåda och helst på två olika platser.
Kattförsäkring kommer den att få och även registrering.
Kattungen är 12 veckor, det har jag fått bekräftat!
Jag kommer bifoga med en bild snart, och skriva ner lite information.
Är du säker på det när du tidigare fått höra 9-12 veckor och behöver flytta hemifrån direkt av olika skäl?
Jag tror nog man får vara lite misstänksam när man först får höra 9-12 veckor. Vad uppgav personen för skäl?
Lycka till med katten i alla fall. Det är så mysigt att bli med katt :)

#8 Bra att du fått bekräftat att kattungen är 12 veckor, men är du säker på att den verkligen är det? Det är fruktansvärt lätt som oseriös uppfödare att berätta precis vad köparen vill höra istället för att säga sanningen. Är kattungen 9-12 veckor så kan den vara just 9 veckor, men när du frågar speciellt kan uppfödaren dra till med att kattungen är 12 veckor, för att du inte ska backa i köpet.
Ett tips: Ring uppfödaren och fråga vilket datum kullen föddes, insistera att h*n tar reda på det medans du hänger kvar i telefonen om h*n säger att h*n inte minns utan måste kolla upp det. Detta funkar ju endast över telefon eller om du besöker dem, annars (ex via mejl eller sms) får h*n god tid på sig att räkna 12 veckor bakåt och säga ett datum då kullen borde ha fötts, även om det egentligen var 1, 2 eller 3 veckor senare.
Lita inte på folk, tyvärr kan man bli rejält lurad, vilket mycket väl kan leda till kroniska magproblem samt diverse beteendestörningar hos din katt om den blir separerad från sin mamma och sina syskon för tidigt innan den hunnit lära sig "att vara katt" och att hantera frustration m.m. Det lär den sig de sista veckorna, de är livsviktiga, men många gånger säger uppfödaren att mamman är så elak mot ungarna så det är bättre att de flyttar - det är det som är själva uppfostran som är så viktig.
Tänk på: En seriös uppfödare VILL att man ställer frågor och tar reda på så mycket som möjligt om sin blivande katt. En oseriös uppfödare tycker att det är jobbigt med för mycket frågor, svarar undvikande m.m. Vill mest bara bli av med kattungarna.
Lycka till i kattköpet!
#10 Vilket smart knep! ^^ Att ringa och fråga vilket datum dom föddes.
Det kanske funkar extra bra vid ett besök för då ser man om dom räknar ut ett datum eller inte.
#10 Tack så mycket, jag gjorde faktiskt detta, och det visade sig att hon var på slutet av 12 veckan, hon lät självsäker.
Vår lilla sötnos var nervös i början när hon kom hem, men nu leker hon, äter och går på kattlådan. Hon har utforskat hela huset, verkar som en pigg liten tös! Vi i familjen älskar henne redan.
Tog bilden för en timme sen, ligger skönt hos oss i sängen. (gillade dock inte blixten, haha!)
jättefin tös ni har fått!
Jättefin! Jag tror du kommer bli en utmärkt matte
Du har rätt tänk och vill göra det som är bäst för din älskling.
(glöm inte att kastrera henne sen. Hon behöver inte vara ett år som vissa säger och inte ens 6 månader måste hon vara, beror på veterinären)
#12 Söt! Lycka till :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Åh en liten padda, så söt
När du har en liten katt skulle jag råda dig att skriva logg över katten. De första månader berna ska du väga den en gång i veckan och senare en gång i månaden och skriv upp det i loggen. Skriv gärna upp vad och hur pass mycket den äter varje dag åtminstone den närmaste månaden. Sedan ska du förstås skriva upp allt som inte är vanligt, t ex om katten spyr, om den matvägrar etc. Om du PM:ar mig kan jag skicka ett exempel på logg över någon av mina katter. Man glömmer så lätt när något hände och om man behöver besöka veterinären kan man skriva ut loggen och ge till veterinären som underlag för veterinärens bedömning.
Vilken sötis 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur mkt väger kattungen..vikten säger en hel del=)
# 19 Just det! Vilken färg har kattungen på ögonen? ögonfärgen ger också info om åldern.