Kissar/markerar i sängarna
Vi har en katthona som är väldigt rädd och skygg. Hon är en s k "vanvårdad katt" som vi köpt via kattstallet i Åkeshov. Hon är helt underbar och verkar nu hyfsat förnöjd med tillvaron. Sover, äter och leker. Hon gömmer sig inte längre för oss människor utan rör sig helt öppet i huset, dock med ett litet avstånd då vi fortfarande inte får röra henne utom en liten stund på kvällen när jag sitter på ett speciellt ställe i soffan!
DOCK har vi ett problem som vi inte vet vad det beror på - hon kissar/markerar i våra sängar. Jag vet inte riktigt vad det är, det luktar inte som urin, men det är väldigt mycket för att "bara" vara markering. Det sker inte varje dag, men hon har nu gjort det 2 ggr i ena sonens säng (han stänger nu alltid sin rumsdörr) och då har hon börjat göra det i min och makens säng, totalt 4 ggr nu.
Vi ger henne en kapsel Zylkene per dag och har Feliway-dosa plus att vi sprutat extra Feliway i och kring sängarna. Det har inte hjälpt…
Någon som har något tips?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur många lådor har du? vilket matrial?
kastrerad?
kollat uvi,kristaller hos veterinär med ett urinprov?

Fler lådor med olika sand. Kastrera om hon inte är det samt att kolla med vetten så hon inte har uvi. Lycka till med kissen!
Jag har en låda till henne som hon gärna går på. Den rensas ständigt och hon kissar och bajsar i den, förutom när hon får för sig att kissa i någons säng. Har iofs inte tänkt på att kolla uvi. Hon kom till oss för en månad sedan och hon är kastrerad och veterinärundersökt och hade fått sina sprutor innan hon kom till oss ifrån kattstallet. Hon har inte varit ute sedan dess. Hon går inte o skvätter någon annanstans och sängarna står på övervnåningen så när hon går dit och kissar så gör hon det medvetet, inte så att hon "råkar". Hon sover inte hos oss i sängen ännu. Är som sagt jätterädd för att vara nära människor.
Kolla då uvi eller kriststaller hos vett.
Vad är uvi ?
#5 urinvägsinfektion
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Bor du i Stockholms län?
På min blogg kattfamiljen.se tävlar Kattbeteende rådgivaren Helena Johansson ut en gratis problemkonsultation med hembesök. Varmt välkommen att delta om du vill. Det är tex kissproblem som hon hjälper katter och kattägare med.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
TS tycker även du skall ta kontakt med Kattstallet (om du inte redan gjort det), då de känner denna kisse och säkert kan ge dig goda råd nu
Jag tog hem en katt på prov från katthemmet, en kastrerad hankatt några år gammal. Funkade jättebra med mina andra katter. Efter ett tag började han kissa i sängarna. Ofta på morgonen när alla vaknade till. Han sov med dom andra katterna.
Läste då nånstans att dom kan göra så för att få "sin" lukt på såna ställen där dom andra katterna ligger eller där husse o matte ligger o sitter. Kanske är det nåt sånt, att hon vill ha sin lukt för att känna sig trygg?
Den här katten fick iaf flytta till ett hem där han blev ensamkatt och det funkade utmärkt :)
Hoppas det löser sig!
Min låtsassyrra var stödhem åt två katter från katthem och den ena kissade på saker som luktade annorlunda. I början kissade hon i hennes säng men det gick över. Jag bodde där i två veckor och katten kissade på mitt täcke för det var ju ny lukt. Hon hade även kissat på någon kompis väska.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Varmt tack för alla tankar, tips och råd!
Det känns faktiskt som om hon vill ge sin lukt till våra sängar. Det kändes väldigt självklart på något sätt vad "mariefredskatter och jollycox skrev". I sonens säng sover alltid vår äldsta katt och i min och makens säng sover alltid mellankatten! För säkerhets skull ska jag i alla fall ringa och kolla med veterinären vad de tror och slå en signal till Kattstallet, men det känns inte som om det har med urinvägsinfektion att göra. Att försöka få in henne i en korg blir ett trauma för henne bara det. Vi får ju inte ta i henne så då måste vi fånga henne i ett lakan och det känns som om jag vill vara säker på att det kan vara något med urinen i så fall. Hon har inte kissat sedan i fredags i någons säng, utan gått på lådan så fint. När vi är hemma är det inga problem, utan det verkar vara på vardagarna som hon "slår till" när vi är på jobbet.
Sookie - jag ska kolla din blogg och tävligen:) Tack för info!
# 11
Varsågod 
Detta är verkligen en vinst som är guld värd om man har tex kissproblem och behöver hjälp att lösa de.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Om ni efter samrådan med vet kan utesluta uvi och tror att det bara är markering så är en vaxduk över sängarna väldigt bra! Inte alls lika roligt att kissa på, och är lätt attt skölja av om olyckan sker…
Ingen urinvägsinfektion på tösen! Vaxduk var ett annorlunda tips - det har jag inte hört, men värt att pröva:)
För tillfället har vi satt upp en grind till övervåningen, så ingen "olycka" har kunnat ske sedan dess. Men lite tråkigt, för jag hade önskat att hon till slut skulle våga komma upp o sova i sängen. Men det blir väl tids nog:)
Idag har jag tagit ledigt från jobbet och tänkte umgås med henne i lugn och ro utan resten av familjen hemma, men hon bara sover den tråkmånsan:) Försökt leka med henne och då sträcker hon lite slött på sig efter lekpinnen, men rullar sen runt o somnar om - haha
Fast röra henne är en omöjlighet - hon är snabbare än blixten! Misstänker att hon alltid ligger på helspänn och inte får någon riktig djupsömn, den lilla stumpan!
Har du provat att försöka röra henne försiktigt med typ en fjädervippa? Ofta kan man börja med det och när de vant sig så försöker man samtidigt lite försiktigt med handen. Belöna med någe gott gärna.
Jodå - jag får röra henne med pälspinnen och fjäderpinnen och hon äter skinka ur handen på mig. Jag får också klappa henne över ryggen om jag sitter på ett speciellt ställe i soffan och hon står på golvet nedanför - men attans om jag råkar komma åt huvudet eller halsen - då är hon i andra änden av rummet på två röda:(
Ah men då har du ju redan gjort stora framsteg med henne, det andra kommer så småningom ska du se. Har hon haft öronskabb? Min ena misse hade det när jag fick henne, tog ett tag innan jag såg och hon gillade då inte att jag klappade och rörde henne vid huvud/ öron.
Jag vet faktiskt inte om hon har öronskabb! Men hon kom från kattstallet i Åkeshov och där är hon undersökt av veterinär, vaccinerad och kastrerad. De har friskförklarat henne medicinskt innan vi köpte henne. Den stora svårigheten är hennes rädsla för människor. Jag har försökt titta i öronen, men ser inget. Hon kliar inte i öronen heller. Jag får ringa och prata med veterinären på tisdag. Hon blir jättestressad av att man fångar in henne, så jag vill inte göra det mer än nödvändigt. Efter att jag tog henne till vet för att kolla urinvägarna så har jag fått börja om med att försöka få hennes förtroende igen.
Men det positiva är att hon inte kissar någon annanstans än i lådan nu. Efter att vi satte upp grinden för trappan så hon inte kommer upp till sängarna så har vi sluppit sova i vattensäng:))
OOH! Maken har varit borta hela helgen och kom hem ikväll och Summa blev alldeles tossig:) Hon fjäskade och for runt honom i 20 minuter och visade honom att han bara var TVUNGEN att klia och klappa henne OCH t o m under halsen och liiiiite på huvudet! Jag som fjäskar med skinka och snäll snälla rösten hela tiden, jag får tigga om hennes kärlek, medan han som är borta på kuligheter bara blir överöst av den - hur rättvist är det egentligen? Hahahaha
Nu har det allra värsta hänt som kan hända - känns det som i alla fall:(
Vår älskade lilltjej Summa har utvecklats med raketfart och blivit så himla tillgiven och modig. Hon har t o m börjat få vara ute litegrann i sele nu när det varit så jättevarmt. Hon har fått vara med oss på altanen. Idag hände något som inte får ske - fästet i själva selen där kopplet sitter gav vika när hon gjorde en kraftig krumbuktning i leken. Hon var snabb som en iller och drog iväg ut på gräsmattan och in i häcken och sedan puts väck:(
Jag har lagt ut skinka och suttit ute under filt och lockat med snäll snälla rösten. Jag och maken har scannat av hela trädgården och vi har haft ytterdörren öppen i flera timmar (det är rejält kallt nu - brrr), men ingen Summa:(
Det värsta tycker jag är att selen sitter kvar på henne. Hon har halsband också, men skulle hon fastna någonstans så lossnar det. Men det gör inte selen. Om hon fastnar eller trasslar in ett ben eller något så är hon FAST…
Förlåt mitt ojande. Jag behövde bara skriva av mig! Känner mig så klantig, dum, arg på mig själv och så himla OROLIG:( Hon är ju så rädd annars för allt nytt, så hur ska hon inte känna sig därute. Tänk om hon inte hittar hem…
Nu ska jag gå ut en sväng igen! Håll tummarna för att jag hör ett pip någonstans från en ledsen tjej….
:))))))))))))))) Det var nog en mening med att jag skulle oja mig här:) Jag hann inte mer än slå igen locket till datorn så kommer Summa inrusande genom dörren:)))
Nu ska det bli skinka och gos - YES! Lyckan är total i huset:)))))
Vad härligt att det ordnade sig. Hoppas du kan få några goda råd om bra selen av andra medlemmar som har provat sig fram.
Snacka om tur, all heter till er, med erat fina tålamod! Kan ni inte ta en bild på henne?