Katt som är borta flera dagar !! :(
Hejsan!
Vi har tre hankatter som alla är kastrerade och är utekatter. Två av dem springer ut och in under dagarna men den tredje envisas med att vara borta i flera dagar i sträck.
Nu idag var vi och hämtade han för våran förra granne ringde och talade om att han var där och idag hade det gått 6 dagar !! Man blir sjukt orolig. Förra sommaren var han oxå ute i dagar, men då kanske bara 2, max 3 dagar.
Någon som känner igen sig? Eller vet hur man kan göra för att få honom att vara hemma lite mera? Han ligger just nu och sover här brevid mej i sängen efter att ha ätit massor av mat :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sålänge han kommer tillbaka är det nog lugnt. :) Bor du i stan eller han tågstationer eller trafikerade vägar nära dig?
Nej jag bor inte miitt inne i stan, klart det finns vägar men de är inte rusningstrafik där. På vintrarna så går han ut och gör sina behov sen kommer han in igen. Likaså om det är höst eller vår men på sommrarna kan han vara ute hur länge som helst tycks de som.
Vill inte ens tänka på vad han lever på då :P
Han kanske har ett "andra hem"? :) Min katt hade det. Hon sprang dit dit ofta och de trodde hon var hemlös, så hon fick mat och vatten. Sedan har jag en katt som bara trivs att vara ute och kommer bara hem ibland. Men som sagt tror jag att det är pga att han har ett andra hem där han får mat och kärlek.
Ok.. ska köpa ett halsband åt honom imorgon och sätta på han innan han får gå ut igen. Visst finns det sånna man kan skiva namn och adress i… ?
Ja, det finns jättemånga bra halsband. Gör din katt som min, alltså riva av sig halsbandet, vilket många katter som får halsband i sen ålder gör så kan du gå till veterinären och 'tatuera' in ett kattregister i örat, vilket jag gjorde. Detta låter nog brutalt, men de söver/bedövar katten ordentligt och det är egentligen det smartaste sättet.
Ja, kanske han gör de… Vad kostar det att tatuera in? På ett ungefär då, jag vet att det kan variera från ställen.
Jag är mest rädd för att han ska fastna nånstans och inte komma loss..
Jo, det kan vara riktigt farligt ifall de skulle fastna. Att ID-märka en katt i örat kostar runt 300-400 skulle jag gissa. :)
Ok…Då känns de nästan som ett bättre alternativ. Men ska se om jag hittar ett halsband som känns bra så länge. Tack för snabba svar :)
Det var så lite. :) Hoppas allt blir bra!