Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1301 ggr
jollycox
0

hjälp orolig för min katt

Min äldsta katt är inte riktigt som han brukar. Han vet alltid när han ska få mat och i morse jamade han inte förrän när jag gick och hämtade matskålen, han åt dessutom inte upp allt utan bara kanske en tredjedel. Han är annars väldigt matglad. Jag vet inte ens om mamma gav han mat mitt på dagen. Han brukar alltid säga till om man glömmer. Och nu när det var matdags igen så reagerade han inte om jag frågade om han är hungrig och ska ha mat, vilket han brukar.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
0

Varför kom inte allt som jag skrev med för?
Jo jag skrev att jag gav han blötmat med vatten i precis som jag alltid gör men han bara slickade lite och åt inget.
Jag tror att han inte vill äta för han har ont i munnen, han har forl och behöver en ordentlig koll och röntgas vilket vi ska ringa och boka tid för så fort som möjligt.
Han brydde sig inte när den andra katten kom och skulle äta upp hans mat. Jag ska se om han vill ha lite torrfoder istället.
Är så orolig för min bebis…

Minka040
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du kollat om han har feber?

Erina
0

Hur gammal är din katt? Dricker han? Hur ser avföringen ut? Hur kissar han? Precis som #2 nämnde tycker jag du ska kolla om han har feber om han inte blivit piggare.

Vet inte vart du bor, men om det varit varmt kan det påverka matlusten och göra katten slöare.

Förstår att du är orolig för din bebis och håller tummarna att han mår bättre {#emotions_dlg.smile}

jollycox
0

Nej jag har inte kollat om han har feber. Idag har han dock ätit så jag hoppas han fortsätter äta. :)
Han är 8 år och får vatten i maten så han brukar inte dricka från vattenskål också. Avföringen är normal.
Ja igår var det varmt men han åt i förrgår och sen igår morse slutade han äta men han åt lite senare på dagen.

tuska
0

Ställ ut vattenskålar en bra bit från matplatsen, då dricker katten mera.   Vätska är ju bra att få i sej varma sommardagar.

jollycox
0

#5 Vi har 4 vattenskålar då vi har hundar och ingen står brevid hans matskål. :)

Minka040
0

Det låter ju bra att han pillar lite på maten igen. :) Jag kan rekommendera dig att tempa dina katter en vanlig morgon och kväll så att du vet deras normal-temperaturer (om du inte redan gjort det någon gång). Alltid bra att ha som referensram när de mår dåligt. :)

jollycox
0

#7 tack för tipset, det ska jag göra :)

jollycox
0

Kan meddela att han är som vanligt igen :)

Minka040
0

Skönt att höra, klumpen man får i magen när något är fel med ens gullungar är inget kul alls. Njut av lugnet! :)