Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1094 ggr
Svartasaga
0

Kisse som är dålig i magen

Min lilla ragdolltjej har varit dålig i magen sedan vi fick henne för en vecka sedan. Avföringen är inte direkt lös men kladdig och fastnar alltid i pälsen på bakbenen vilket gör att jag får tvätta av henne 1-2 gånger dagligen. Har pratat med min vet om detta och hon säger att då hon äter och dricker jättebra och inte är påverkad i allmäntillstånd på något sätt så ska det inte vara någon fara. Hon släpper även jätteillaluktande fisar med jämna mellanrum.

Men jag blir ändå orolig, trots att vet inte tyckte jag behövde komma in med henne då hon ju är alldeles nybesiktad och som jag sa tidigare inte har några problem i övrigt. Finns det något jag kan ge henne för att hon ska bli bättre i magen? (Hon äter RC persian kitten foder so hon även åt hos uppfödaren, och där hade hon inga problem)

Har någon annan här upplevt samma sak?

Kan det kanske bero på stress att ha flyttat in här med 2 äldre kissar varav den ena inledningsvis vär rätt purken över en ny kompis.?

Jourhemmet
0

Säkert stressrelaterat. Det är ju ändå ett trauma för den lille att flytta från mamma. Inte ovanligt alls att dom kan bli dåliga i magen.

Josefa
0

Den får inte lite för mycket mat? Pigga, matglada kissar, men med  kladdigt bajs beror många gånger på för mycket mat.

Svartasaga
0

Hoppas (eller missuppfatta mig rätt) att det är stress så det går över snart. Daisy tycker inte dt är spec roligt att bli tvättad i baken efter toabesöken..

Men för mycket mat, de har fri tillgång till torrfoder och hon äter några bitar lite då och då. Och jag har flera matskålar så hon får äta ifred utan att bli stressad av de andra. Och de får nån matsked bozita 1-2 ggr dagligen. (Varsitt fat och Daisy får betydligt mindre än de andra). Upplever heller inte att det är jättemycket avföring från henne.

Hur kan jag göra för att avhjälpa ifall det är det som är problemet? Mina andra 2 äter ju normalt i normala mängder.

EddaM
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Avvakta lite du. Man kan ju ge dem lite bakterier som är bra för magen och så när de är dåliga men vet att många blir lite lösa i magen när de precis har flyttat. Om det inte går över o hon börjar att tappa i vikt då tycker jag att du skall gå till vetten. Fortiflora heter ett bra medel till katter som är dåliga i magen.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Svartasaga
0

Det var ett jättebra tips! Var kan jag få tag i det? Och självklart så blir det vetbesök ifall hon visar minsta tecken på att må dåligt eller om det inte går över om ett par dagar. Jag hade åkt in dit med henne redan om vetten jag pratade med hade tyckt att det behövs.

Hon har inte gått ner något utan väger lite mer än då hon kom hit :)

EddaM
0

Det finns hos veterinären och hos vissa zoo butiker.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Erina
0

Har du provat att sluta ge henne blötfoderi några dagar? Har hänt att mina varit lite lösa och jag pausat blötfodret några dagar och avföringen har då blivit bättre. När väl avföringen blivit bättre och jag låter dem få blötfoder igen, så brukar det inte vara några problem. Värt ett försök, då hon kan vara extra känslig den första tiden hos er :)

[sakring]
0

Vad åt hon tidigare hos uppfödaren? Det är bra om man kan fortsätta med det under en tid för att sakta gå över till det man själv vill ge katten.

Håll uppe med blötmaten under ett par dagar och se om det hjälpeer om inte så ger Diarsanyl som finns på Apotek eller hos veterinär. Det är en pasta som stoppar upp. Som regel kan man ge det på ett finger och låta katten slicka i sig det själv.

Det är säkerligen inget falrigt, jag har varit med om samma sak då jag fått hem kattungar och de har varit lite matglada.

EvaSe
0

Snor hon inte åt sig av de vuxna katternas mat, tror du?

Om hon inte är van vid den så blir hon gärna lite kladdig i avföringen i början.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Svartasaga
0

#8 Jag ger henne RC persian kitten vilket är det hon fick av uppfödaren, jag har testat att inte ge någon blötmat och haft mindre mat i skålarna.

#9 Mina 2 yngsta äter samma då goblin ju är kattunge ännu och Saga får egen njurproblemsanpassad mat utom räckhåll från de andra och på bestämda tider. Och hon avskyr deras.

Daisy har fått fastare avföring nu vilket jag tror beror på indre blötmat och blir inte kladdig i pälsen längre. TACK för alla goda råd!