Ställa ut bondkatt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Halloj!
Läste lite på nån tråd om att man kan ställa ut bondkatt, blev lite småintresserad och skulle gärna vilja veta lite mer om det - vilken klubb kan skall gå med i och vad man skall tänka på. Nåt bra svar?
:)
Hälsningar Astrid :)

Det finns många klubbar att välja på. Kolla in sverak.se.Där kan du även läsa lite om utställningar.
eller wcfnordic.se (lite färre utställningar)
Sedan måste katten vara kastrerad och idmärkt och vara snäll att hantera.
Tycker det är jätteroligt att du vill ställa ut din huskatt .
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Nej den måste inte vara extraordinär, det är mer domarens smak och tycke och sedan att den är snäll.
ni har ju en supersöt kisse!
Tack så mycket :D
Han är rätt lång, och svansen är som en stor och lång plym 

Svartvita katter brukar domarna gilla =) Så det är bara att kastrera, chippa, vaccinera, gå med i en kattklubb (gärna i närheten avdär du bor så du kan vara med på deras aktiviteter) och sedan skaffa huskattsbevis. Och när du gjort allt detta så är det bara att anmäla till en utställning. Sedan behöver man ett burskynke till katten på utställningen.
Huskatten delas upp i två hårlag, korthår och långhår. Har du en bättre bild på katten så kan jag säga vad hans ems kod är (ras o färg kod) som man behöver när man anmäler till utställningar o skaffar huskattsbevis.
Det är bara att fråga på när du undrar något, jag har ställt ut huskatt i några år och det finns flera till på forumet som ställer ut sina huskatter =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
# 5, Åh det vore jätte snällt :D Jag lägger upp två bilden på Tetris när han var nyfödd - har inga nya bilder på honom där man ser teckningen ordentligt.
Han är vacc. kastrerad och öronmärkt. Måste man chippa innan utställning?
Vet någon om det finns en kattklubb i närheten av Uddevalla? :)
ursäkta att jag lånar din tråd lite.
jag funderar på att ställa ut en av mina katter oxå, men jag har varit osäker rätt länge.. vad är skillnaden på alla medlemmarna? stödmedlem,familjemedlem och huvudmedlem?

#9 Stödmedlem så stöder du bara klubben, tror ej du får ställa ut(rätta mig någon om jag har fel) huvudmedlem är fullvärdig medlem, dvs du har alla rättigheter att ställa ut och rösta vid möten osv. Familjemedlem är en extramedlem i samma familj som en huvudmedlem bor.
Så huvudmedlem är bäst om du vill vara med på allt

Nej öronmärkning går likabra men de måste kunna se nummret. Går det inte att läsa måste du chippa.
Hans ems kod blir, eftersom han är långhår. HCL n03. HCL står för Housecat långhair. n står för färgen svart och 03 hans vitgrad, nämligen bicolur. Så han är svart bicolur =)
I gbg finns nog de närmaste klubbarna för dig. Men det finns flera stycken att välja mellan då. Kika på sveraks sida där alla klubbarna är listade =)
Det behövs verkligen flera huskatter på utställningar, det är den största rasen i landet men minsta rasen på utställningar.
S*Luddhuvet´z
#11 Tack så mycket! Dock är han väl semi egentligen va? Eller är jag helt ute och cyklar? :)
#10 exakt, jag misstänkte det.. jag vet att jag kunde fråga klubben. men det har varit lite svårt och få tag i dom.Tack ska du ha!

Ja han är semilånghårig men när det gäller huskatter så delas de upp i två grupper, korthåriga och långhåriga o då tillhör de semilånghåriga den långhåriga gruppen =)
S*Luddhuvet´z
Tusentack för fina svar EddaM :) nu skall jag hitta en passane kattklubb och börja ställa ut mysherrn :)
Hej! Kul att du vill ställa ut din huskatt! Jag har själv en liten honkatt här hemma som är världens sötaste (enligt mig såklart). Däremot så kommer jag nog att avstå från "utställning" av huskatt då det verkar så himla godtyckligt (visst har domarna eget tycke och smak vid renras också, men där finns en mycket tydligare exteriör standard). Det känns som att ställa ut en huskatt är úngefär som att ställa ut en blandrashund, om domaren för dagen tycker att den är söt och den inte är totalt vanskapt har den en chans att vinna, medans en annan domare en annan dag kan tycka att den inte alls är söt eller charmig och så går det inte alls bra. Det du kan få ett hum om är en del av kattens temperament och hur den beter sig på en utställning men det är ju också en träningssak.
Framförallt så tycker nog jag att utställning är ett av sätten för uppfödare av renras för att främja aveln och ett sätt för blivande kattägare att få en idé om hur just denna uppfödares blivande kullar kommer att se ut och i viss mån bete sig i förhållande till rasstandarden.
En huskatt är ofta en supermysig vän, men utställning… Jag är tveksam.
Ni får gärna motbevisa mig :)

#16 du har en poäng. Mycket hänger ju på domaren men jag tror endå många uppskattar att det kommer huskatter. de är ju värda lika mycket som raskatterna så jag tycker absolut de ska vara där
Vid finalen är det oftast bara huskatterna jag kollar på om det inte är en katt till någon man känner som ska upp i någon annan kategori.
Jag förstår hur du menar men jag har en raskatt så jag kan ej så mycket om att visa huskatt så det får någon annan svara på. Däremot så är det ju roligt att träffa lite nya människor. Jag är en social sort som kan börja prata med vem som helst o är nyfiken mm. Det enda jag har att klaga på är att det är jobbigt att vara där en hela dag så super där man får åka hem på em om man ej går vidare.

Jag tycker det är super kul att ställa ut både huskatt och raskatt. Det är så många människor man lär känna, många vackra katter osv. sedan hur det går för katten kvittar lite.
S*Luddhuvet´z
Ja, Simba och Tetris var lika :) Båda har supermans-masken :D
Eva på Evas Katthem i Skara ställer ut sina huskatter sedan många år. Jag tycker det är jättekul!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus