Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 2603 ggr
SitaL
0

Kattunge vill inte tutta

Inatt fick min pappas katt två bebisar, men en dog så det är en liten kvar. Han vill dock inte tutta och mammsen är inte jätte intresserad av den lille. Hon ligger i korgen men bryr sig inte, hon lägger sig över den lille eller lägger sig på andra sidan.

Jag har försökt att hjälpa att hitta tutte o mamman ligger still då men lillen vill inte ta tutten.

Nån som har någe tips?!?

Jourhemmet
0

Tyvärr brukar mammorna vara ointresserad när dom känner att ungarna inte är livsdugliga. Nappa ungen men det är mycket bråttom. Finns mjölkersättning på vissa apotek och djuraffärer.

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du kolla om kattungen har gomspalt?

LaSadie
0

Som de andra säger, kolla om den har gomspalt och mamma bryr sig troligen inte för det är bara en kattunge och är mer intresserad av att få till det igen. Så kastrera mammakatt och stödmata kattungen.

SitaL
0

Ja han fick ersättning på engång o vart lite starkare men han kissade blod och tyvärr gick han bort på em. Tror inte dom kasterar då det är en raskatt till avel, om det inte är något fel på henne då förstås, hon ska till vet. o undersökas nästa vecka. Tack för alla svar.

Supinesophie
0

Var det renrasiga ungar? Om det är en huskattsavelshona så försök övertala till kastrering :/

SitaL
0

Ja mamma är birma likaså pappan. Annars skulle hon såklart vara kastrerad :)

annzoo
0

#6 har föräldrarna stamtavlor alltså? =)

Ska kattungarna obduceras för att ta reda på orsaken? Att sådan liten kissar blod har jag iaf aldrig hört talas som så de kanske är något ärtfligt hos föräldradjuren

LaSadie
0

#7 Fast när de dog så tidigt tror jag de inte "räknas"

tuska
0

Försäkringen går inte in med ersättning av så små bebisar när det gäller obduktion.   har nyss talat med Agria om det.

Innan nästa parning av dessa två kan veterinären kolla ultraljud och ta odlingar så ingen förekomst av bakterier finns som gör skada på fostren.

MonicaLagerquist
0

Var mamman blodgrupperas?Om jag inte missminner mig helt så kan kattungar som drabbats av neonatal isoerytrolys kissa blod.

Stolt ägare till tre La permer

AgnetaB
0

#10 du menar om  mamman tillhörde fel blodgrupp? är det B de ej får ha? vanligare på Birma el? tycker jag har läst det.

Signe-Jonna
0

Tycker precis som #10 att detta låter som neonatal isoerytrolys.

MonicaLagerquist
0

B honor som paras med A hanar får kattungar som måste handmatas 17-24 timmar för att inte bli sjuka och dö.Birma är en av de raser som har många B katter

Stolt ägare till tre La permer

Signe-Jonna
0

Det gäller verkligen att veta vad man sysslar med om man ska para en B-hona, inte bara att para hur som helst och hoppas på det bästa. Känns så onödigt om de små dött av neonatal isoerytrolys. Har själv parat B-hona med A-hane för det inte fanns några B-hanar att få tag på då. Handmatade i 20 timmar.

SitaL
0

Ja dom har stamtavla. Nu är det inte min katt så jag vet inte om de har kollat blodgrupp, dock tror jag det då de är väldigt noga och jag tycker jag har hört dom prata om någe sådant förr.

Hon ska till veterinären nu i veckan så får vi se vad de säger.

Tack för alla svar.