När kastrera - när löp och könsmognad?
Hej! :)
Kattungara vi hämtar i början av juni är syskon, en hona och en hane som ska vara innekatter och inte att avlas på. Jag har läst här att man generellt kastrerar först vid 6 månader, hur vanligt är det att de blir könsmogna före den tiden? Och hur märker jag att det är på gång så jag förhindrar parning?
*lääänge sedan jag hade kattbebis*
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein
~ Se med öppet sinne ~
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hanen lär märka de före dig. Har haft hanar som blev könsmogen vid 15v och vet uppfödare som haft honor som blev könsmogen vid 4 månader. Skulle kolla upp veterinärer som kastrerar innan 6 månader, vissa veterinärer kastrerar från 12veckors ålder

Tänk på att hanens springare kan finnas i honom två månader efter kastrering så honan är viktigast att kastrera. Och som sagt, det går att kastrera dem tidigt. Glöm inte att försäkra dem då man aldrig vet vad som kan hända! Lycka till med dina små sedan när du fått dem o glöm inte att visa upp dem sedan =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
min hane blev könsmogen vid fem månader. Jag märkte det genom att han bajsade på min huvudkudde och sprayade på min byrå , inte täckte han över sitt kiss i lådan heller!
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Tack för alla svar!! Har kikat runt lite och fler verkar vara inne på tidig kastrering (är bara orolig över små kroppar och narkos samt ingrepp :/). De ska ju kastreras oavsett. :)
Har även sett tips om att gå till mindre veterinärmottagningar för bättre pris, är det också en generell uppfattning? Vet att vi gick till en liten mottagning med min hund förut och det var superbra och billigt. :)
Appropå försäkring, är det stor skillnad på dem och vilken är bäst för katt om det är skillnad? :)
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein
~ Se med öppet sinne ~
Jag har agria och betalar ca: 50:-/mån. Försäkra redan nu så att den har börjat gälla innan kastreringen. Det stämmer inte att mindre mottagningar alltid har billigare priser. Hankatt brukar ligga runt 500:- och honkatt runt 1000:-
Tack! Hade Agria till hunden förut så jag kollar väl dem och de andra kända, kanske. :)
Fick faktiskt tips om en mindre, billigare och bra veterinärmottagning, ska ge den en chans för den stora där jag bor har jag och många så mycket negativ erfarenhet ifrån… djuren har blivit förstörda eller försämrade. :( Men av de andra stora har jag inte något direkt negativt om. Skönt om det finns nära iaf. :)
Får hem kattungarna i början av juni så det blir väl till att försäkra då, men för innekatter… hur "viktigt" är det med försäkring? Jag är uppvuxen med många (ute)katter och då verkade man aldrig försäkra, är dte mycket dyrare med veterinärbesök idag för katt?
~ Se med öppet sinne ~
Det är väldigt väldigt viktigt om du inte kan lägga undan flera tusen kronor i en buffert. En femtiolapp i månaden är väl inga pengar? Händer något så kommer du aldrig ha råd med veterinärvården som är skyhög.
#7 Fast det var ju inte riktigt föreläsningen jag bad om, utan jag undrade just över varför det blivit så viktigt idag… eftersom vi klarat veterinärkostnader galant förr, trots många djur och medelinkomst. :)
#2 Här är dom förresten, vanliga bondisar ;) De två översta: http://www.blocket.se/dalarna/Super_fina_kattungar__kan_tingas_nu_32525165.htm?ca=11&w=3
~ Se med öppet sinne ~

Varför väljer du att köpa en katt som inte är vaccinerad ID-märkt och besiktigad?
Stolt ägare till tre La permer
# Hm brukar "folk" besiktiga bondisar? :) Hade jag inte tänkt på utan trodde nog att det mer gällde hundar och raskatter!
ID-märka tänkte jag att man kunde ordna vid kastrering och de ska dessutom vara inomhus så det är nog ingen brådska med det. :)
Vaccin är ett helt ämne för sig men jag väljer bort det på både människa och djur. När det är så skadligt för människa och innehåller sådant som formaldehyd och tungmetaller mfl kraftigt giftiga ämnen, så tänker jag att det är samma industri som skapar dessa även för djur och bör innehålla samma ämnen. Men som sagt, en helt egen diskussion. ;)
~ Se med öppet sinne ~
#10 så du chansar hellre att katterna ska dö av kattpest/kattsnuva? För fast dina katter är inneatt kan de bli smittade.
Försökring är bra för veterinärvården är betydligt mycke dyrare idag än för tex 15år sedan. Har man en försäkring behöver man inte stå inför beslutet att avliva pga att man inte har råd.
En bra länk: www.kattstatus.se

#10 Så lessen jag blir när jag läser ditt senaste inlägg.
Är dina katter inte värda ett bättre liv?
Självklart ska ALLA katter och hundar vaccineras ID-märkas och besiktigas.Varför ska det bara vara förbehållet raskatter?
Tyvärr är det inte helt ovanligt att katter smiter ut och är de då inte märkta kan du inte bevisa att de är dina och de kan inte få hjälp att hitta hem till dig.
Hoppas att du pluggar på och kommer till bättre insikt.Sen kan du ju även tänka på att du inte kan teckan en helförsäkring om dina katter inte är besiktigade.Bifogar en länk om den lille katten Nisse som inte heller var vaccinerad.
Ang försäkring så har en del rabatt om man försäkrar innan 4 mpnaders ålder. Tex Agria ger 30% rabatt första året.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Hmm jag tycker det låter som att "bonnkatter" inte har något värde för dig. Klart som fan att katterna ska vaccineras, försäkras, kastreras och idmärkas. Usch vilken tråkig syn du har på huskatter.

Oj ser att jag i inlägg sker besiktigade menade själv klart vaccinerad.
Hoppas att du pluggar på och kommer till bättre insikt.Sen kan du ju även tänka på att du inte kan teckan en helförsäkring om dina katter inte är vaccinerade.
Klart att katterna ska vaccineras , kastreras,idmärkas och försäkras.
Om du väljer att inte vaccinera katterna, tänk då på att en eventuell försäkring inte täcker för kostnader som kan kopplas till kattsnuva eller kattpest.
Tänk även på att kattpest är något du kan dra in med skorna (och kattungar dör i regel av kattpest) så försök hålla undan skorna så att inte katterna kommer åt dem.
Hm tycker flera här har en riktigt trist och ohjälpsam ton/attityd… dessutom, vaccinering är som sagt en annan tråd, inget jag har tänkt att diskutera ingående här och nu gällande vare sig människa eller djur. Jag är djupt insatt i ämnet så jag betackar mig kommentarer om att jag vore en djurplågare då jag med min kunskap anser det vara precis tvärtom.
#11 Tack för svar på min fråga! :) Och ja jag riskerar hellre sjukdomar för mig själv, för mitt barn och för husdjur än att spruta in vacciner.
#12 Det är just för att jag anser både människa och djur har rätten till värdiga och friska liv som jag väljer att inte vaccinera. Har jag sagt att jag inte ska ID-märka? Tyckte jag skrev att jag tänkt göra det vid kastrering och att det inte är bråttom då de ska vara innekatter. Och bespara mig dumförklaringar, jag har "pluggat" på mer än de flesta gällande vacciner och jag kan ge dig flera fall om "lilla …" som skadats för livet av dem, men som sagt… en annan tråd för det.
#14 Hur kommer du fram till att bondkatter har mindre värde för mig, tycker du är riktigt ful i tonen. Jag skulle inte vaccinera vare sig raskatt eller bondkatt eller någon annan jag håller av öht. ID-märka och kastrera (vilket framgår av min rubrik för bövelen!) ska jag göra men några av er läser inte utan går bara igång känslomässig utifrån egna föreställningar? För mig har liv ett väldigt högt värde och jag uppskattar om du har en ödmjukare ton då du vill framföra något du vill jag eller andra ska ta till sig…
Till er övriga - tack för alla tips och svar på frågor! :)
~ Se med öppet sinne ~
Läs gärna alla mina tidiga inlägg, särskilt #4 och #6 och säg igen att jag inte bryr mig om de liv vars hälsa jag snart kommer att ansvara över…
~ Se med öppet sinne ~
Klart att jag går i taket när du undrar om man verkligen behöver försäkra en innekatt, tror du inte innekatter blir sjuka? Och dom flesta jag stött på som vägrar försäkra sin katt har den inställningen att om katten blir sjuk så är det ju bara att avliva.
Många av oss härinne kämpar med att rädda hemlösa katter och att höja kattens status överlag så du måste förstå att vi reagerar.
#20 Du kanske skulle läsa vad jag skriver istället för att blint bemöta mig som "dom flesta du stött på".
Riktigt fult och rentav korkat av dig att anta att jag tycker det bara är att avliva katten om den blir sjuk… istället för att läsa alla mina inlägg, där jag dessutom skriver att jag ska försäkra katterna i två av dem. Men jag ställer frågor för att jag undrar och jag vill ha seriösa svar, inte dryga påhopp från sådana som dig.
Återigen - LÄS vad jag skriver istället för att sitta fast i din lilla bubbla och kasta ur dig spydigheter. Annars kan du lika gärna sluta skriva, ingen lyssnar eller lär sig något konstruktivt ur otrevliga påhopp.
Du har dessutom redan bemött mig i andra trådar så det ter sig bara dummare och dummare med dina påståenden… Jag söker det bästa för mina katter, vilket jag tycker är uppenbart i alla mina frågor och beskrivningar. Ser du inte det så är du blind och kan du inte ändra din attityd vill jag inte ha något "svar" av dig mer.
~ Se med öppet sinne ~
Här är en till tråd jag skriver i:
http://barf.ifokus.se/discussions/4db2dec288f4724afa001afb-k-fardig-barf-eller-farskmat
Ni som förfasar er över att jag inte vill förgifta mig, mitt barn eller mina djur - vad ger ni era katter för föda, naturligt anpassad och det bästa för kattens hälsa?
Vill någon fortfarande påstå att jag är en hemsk djurplågare som skaffar katter som jag struntar i? Eller är det kanske dags att själva läsa på och skaffa sig en ödmjuk inställning?
~ Se med öppet sinne ~
men för innekatter… hur "viktigt" är det med försäkring?
Där så kan man tänka sig att du funderar på att skita i försäkringen, så DU kanske inte heller ska kasta ur dig saker till Jourhemmet, som alla oss andra så försöker hon bara höja kattens status och få folk att förstå att det inte är ett slit och släng-djur.
#23 Men för guds skull LÄS vad jag skriver! Jag FRÅGADE en sak just för att jag är uppvuxen med flera husdjur bland annat utekatter och de har levt långa friska liv utan försäkringar och vi har klarat veterinärkostnader galant på normal lön (nu har jag till och med upprepat mig om du inte orkat läsa mina första inlägg i en ganska kort tråd).
Och innan påhoppen startade så hade jag skrivit i två inlägg att jag skulle försäkra, går ni igång på att attackera folk eller är detta ett forum man får söka information och seriösa svar i??
Kände mig så väl bemött tidigare men nu mår jag bara dåligt här, tack för det.
Höja kattens status görs genom vidriga angrepp på personer som vill läsa på före katterna flyttar hem? Om du läste mina inlägg borde det vara uppenbart att jag bryr mig mer än de flesta… nä fy och usch, ska inte fråga er mer och ni kanske inte heller ksa sätta er på rådgivande position för ni skrämmer bort seriösa människor.
~ Se med öppet sinne ~

Urkraft, jag förstår hur du menar med vaccinet (har själv haft samma funderingar) och tycker det är helt okej om du väljer att inte vaccinera dig själv, men när det gäller katter måste man faktiskt. Kattpest och kattsnuva är dödliga sjukdomar och inget katterna "klarar av" utan vaccinets skydd om de skulle få det. Det hjälper inte att de "bara" är innekatter, då du tyvärr kan dra hem sjukdomar via dina skor och kläder antingen genom att ha träffat andra katter eller också bara av att helt enkelt ha gått ute. Det är mycket smittosamt.
Min ena huskatt fick kattsnuva. Han var väldigt dålig och fick antibiotika för att klara sig. Då var han ändå vaccinerad. Om han inte varit vaccinerad hade han dött, sa veterinären. Efter det att han hade repat sig så hade han återkommande kronisk kattsnuva med jämna mellanrum hela sitt liv. Så vaccinera måste du. Jag kan lugna dig med att jag vaccinerat väldigt många katter genom åren. Ingen av dem har blivit sjuk av det och då har de sedan ett skydd mot dödliga sjukdomar.
Försäkring är jättebra att ha och rekommenderas varmt. Det finns en del som väljer att ha en buffert till katterna istället för försäkring, men veterinärkostnader kan lätt springa iväg och det är många som ångrat sig om de inte haft försäkring. Är du beredd att snabbt slänga upp kanske bortåt 50.000 kr per katt om det vill sig illa, dvs. har man den ekonomin och inget emot att lägga de pengarna på sina katter, så kan man klara sig utan försäkring.
Om du är intresserad att ge dina katter bästa möjliga mat för deras hälsa, så är det jättebra om du kan tänka dig att BARFa dem. Annars rekommenderar jag Bozita blötmat.
Även innekatter kan ibland behöva avmaskas, men för att inte göra det i onödan kan man använda sig av "Kolla masken".
Toppen att du ska kastrera och idmärka dem. Tyvärr är det inte alla säljare av huskatter som vaccinerar, id-märker & veterinärbesiktigar sina huskatter innan försäljning (vilket är synd för det är önskvärt att det görs), vilket troligen är pga att de inte vill lägga ut de pengar det kostar. Antingen kan man välja att bara köpa av en säljare som är beredd att göra detta innan försäljning, eller så kan man begära att få det gjort innan köp mot att man betalar ett högre pris. Jag blev en gång uppringd av en förtvivlad kvinna som köpt en icke rasren skogis-kattunge som ej var besiktigad. Den dog inom ett par veckor. Hon ångrade bittert att hon inte valt att köpa en vet.besiktigad katt. Så jag rekommenderar alla att bara köpa vet.besiktigade katter, även om det är en huskatt man ska köpa.
Jag hoppas att jag inte låter mästrande i mitt inlägg. Det har i så fall absolut inte varit min avsikt. Jag tror på att du vill göra ditt allra bästa för dina kommande katter & det är jag glad för och önskar dig lycka till. Men som sagt vaccinera är en nödvändighet och var inte orolig. De tål det.
Jodå, vi är några i tråden som BARFar. Att man BARFar innebär inte att man är duktigare än någon annan djurägare, det är inte ett bevis för att man är mer omtänksam än någon annan kattägare. Rätt gjort är det en av de bästa valen du kan göra för din katt/dina katter. Precis som att välja att vaccinera kan vara ett av de bästa valen man gör å sina katters vägnar. Man behöver inte vaccinera mot allt och många av oss är väldigt noga med vad vi vaccinerar mot och vilka vaccin vi använder.
Mot just kattpest har jag mycket svårt att förstå att man inte vaccinerar eftersom vaccinet är väldigt effektivt, "säkert" och kattpest i sig är en förödande sjukdom. Dessutom behöver man inte vaccinera särskilt ofta. Viss forskning visar på att kattpestvaccinet ger upp till livslång immunitet så teoretiskt skulle det kunna räcka med en enda spruta under kattens hela liv (givet att sprutan ges efter 12 veckors ålder).
Har du kollat vad kattvaccinen innehåller så du kan säga vilka "gifter" det är du talar om att du vill undvika? Jag menar inte att vara anklagande utan jag är nyfiken på exakt vilka kemikalier det är du vill undvika. De vaccin jag använder innehåller inga konstigheter. Inga tungmetaller, ingen formaldehyd eller liknande.
Du kan välja att vaccinera med avdödat vaccin och det är mildare. Det är ju faktiskt inte för intet vi inte längre har mässling påssjuka och röda hund här i Sverige. Om alla tänker som du så kommer snart dessa sjukdomar tillbaka, så också stora utbrott av just kattsnuva och pest.
Sagolika - Tack för ett sakligt och absolut inte mästrande inlägg, du lägger fram mycket information på ett respektfullt vis och jag tar till mig allt. :)
Dock är jag fortfarande inte med på samma linje i vaccinationsfrågan utan ska ta en ordentlig diskussion med en väldigt kunnig (på både människa och djur) djurhomeopat jag känner, innan jag tar beslut. :)
Min hund levde sjuk hela sitt liv och en kunnig "BARF-kvinna" jag hade kontakt med då var övertygad om vaccinet som orsak till många sådana skador… detta var före jag själv satte mig in i ämnet men idag vet jag mycket mer om industrin och dess metoder, hur de fuskar med både forskningsresultat, statistik och redovisning- samt rapportering av biverkningar. En vidrig industri som är ute för att sälja, utan en tanke på människors, djurs eller naturens hälsa tyvärr (och oberoende forskning finns det inte lika gott om). :( Och din katt fick sjukdomen trots vaccin, samma som för människor (där sjukdomarna som i princip var utrodade före vaccinationsprogram infördes - ofta ökade efter man börjat vaccinera). :/
Jag kommer att stå kvar vid katterna jag tingat och hoppas de inte har medfödda fel (brukar inte bondkatter liksom blandrashundar generellt vara friskare än "rasrena"?), försäkring, ID-märkning och kastrering ordnar jag utan problem. :)
Tack också för mattips, kommer nog köra en medelväg som rekommenderats i BARF-forumet, att blanda blötmat och kött med ben. Ska kolla upp Bozita snarast! :)
Vad är "kolla masken"? :P
Hm en till undran… är det fult att använda benämning "bondkatt" i detta forum, är "huskatt" det ord man "bör" använda idag? Ser själv inget negativt i det men fick känslan av att vissa har gått igång på ordet men inte förklarat närmare. ;)
Tack igen för ett informativt inlägg! :)
~ Se med öppet sinne ~
Inaktiverade vaccin är inte "snällare". Ur kemikaliesynvinkel är de betydligt elakare än levande vaccin och det beror på att inaktviverade vaccin behöver tillsatser för att starta en immunrespons (adjuvans). Det behövs inte med levande vaccin. Är man rädd för kemikalier och "gifter" är det inaktiverade vaccin man ska hålla sig borta från.

Det är en myt att blandraser eller bondkatter är friskare än raskatter. Man kollar raskatterna ofta o därför så har man en bättre statistik på dem men huskatter blir lika mycket sjuka eller bär på lika många ärvtliga sjukdomar som raskatter.
Och vad gäller namnet så tycker jag själv att huskatter är gulligare att säga och när man ställer ut sina huskatter så heter det just huskatter och jag är så van vid detta =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Silvestris - Sagolikas katt blev sjuk trots vaccin… Vad för forskning hävisar du till (producentens egen?) och jag tar tacksamt emot alla namn på kattvaccinerna så jag kan kolla upp dem närmare. :) "Inga konstigheter" tror jag tyvärr inte ett dugg på i något sammanhang gällande läkemedelsindustrins preparat - "konstigehter" är ju deras signum. :/
#27 Jag ser nu med ödmjukhet att du inte ha rätt kunskap på området, du är vilseförd som gemene man av läkemedelsföretagens smidigt spridda och integrerade propaganda. De flesta sjukdomar man vaccinerar emot var i princip utrotade när vaccineprogrammen infördes, och många sjukdomar ökade efter detta igen. Råder dig att läsa bl.a. Jackie Swartz enkla häfte om vaccinets för- och nackdelar - en kort sammanställning finner du här:
http://quantumhalsan.wordpress.com/2011/04/19/sjukdomsstatistik-vs-vaccinationer/
~ Se med öppet sinne ~
Ni ser… även ni själva som är pro vaccin säger totala motsatser om vilket vaccin som är farligt vs ofarligt… kan det vara så att all information inte riktigt kommer fram till vanligt folk?
~ Se med öppet sinne ~
#30 Ok, jag tänkte först att "huskatt" var mer ett annat ord för innekatt haha. :P För mig har det bara alltid hetat bondkatt, och inget liv har mer eller mindre värde för det. :) Men jag ska ta till mig ditt gulligare ord så jag inte väcker anstöt i onödan. ;)
~ Se med öppet sinne ~
Iom att det avdödade vaccinet är det man ger till dom inkommande hemlösa lite "svagare" katterna så kommer jag att fortsätta med det. Litar på vad vetten säger i den frågan.

Fast om min huskatt inte hade varit vaccinerad hade han dött.
#34 Som sagt… ni har tyvärr inte hela bilden gällande vacciner, vissa litar på industrin och läkare/veterinärer som utbildas via dem, personligen väljer jag att se hela bilden genom att även lyssna på oberoende källor som inte har ett enormt ekonomiskt intresse och makt för ögonen (eller vetten som inte vet bättre). För mig gäller det alla "läke"medel och det mesta annat för den delen med…
Jag litar på läkare och veterinärer när det gäller kirurgiska ingrepp, benbrott mm men generellt INTE gällande "läke"medel.
Du har valt att lita på på det du tror på och jag på det jag tror på och båda vill våra katters bästa, svårare än så är det inte.
~ Se med öppet sinne ~
#35 Inget illa ment, men hur kan du veta det? :)
~ Se med öppet sinne ~
Sagolikas katt blev sjuk i kattsnuva och kattsnuvevaccinet är inte särskilt effektivt. Det främsta skälet till varför man vaccinerat mot kattsnuva (vilket jag inte gör annat än när jag fyller på mot kattpesten) är för att lindra sjukdomssymptomen.
Min kunskap är hämtad både från läkemedelsföretagen (jag är inte så konspirationsteoretiskt lagd, men förstår fullständigt att forskning varifrån den än kommer presenteras så gynnsamt som möjligt av forskaren bakom) och oberoende initiativ från tex. The Winn Feline Foundation. Jag har dessutom relevant akademisk utbildning.
Alla namn på de vaccin som finns vet jag inte om jag kan erbjuda men du kan kolla upp tex. Nobivac Tricat, Purevax RCP, Felocell Fevaxyn Pentofel och Fel-O-Vax IV (de sistnämnda inaktiverade).'
Återkom gärna med synpunkter på tillsatserna. Kan väl säga på en gång att jag själv har valt bort inaktverat vaccin just pga. adjuvansen.
Det är rätt förment att sitta och påstå att vi inte har hela bilden av vaccin. Du skulle ha det menar du? Du som inte ens har kollat upp de olika sorterna kattvaccin? Du som förlitar dig på "en övertygad BARF-kvinna" och en djurhomeopat?
Jag skulle tro att Jourhemmet menar att inaktiverade vaccin är snällare i att de inte orsakar biverkningar lika ofta som levande vaccin. Det är sant. De är dock inte snällare ur kemikaliesynvinkel och när de orsakar biverkningar handlar det i regel om biverkningar av den allvarligare sorten tex. anafylaktisk chock.
Levande vaccin ger ofta milda biverkningar som dåsighet, hälta, lite snuva och det är fullt normalt eftersom man har injicerat smittämne i katten. Immunförsvaret går igång och katten får en "miniinfektion".
Så "snäll" är en definitionsfråga, men vill man undvika kemikalier är det inaktiverade vaccin man ska hålla sig borta från.
#38 Du verkar vara mer påläst än andra men jag litar tyvärr inte ett dyft längre på något som kommer från läkemedelsindustrin, måhända att det finns delar av sanning i vad de presenterar men deras genomgående inställning och metoder förstör dte lilla för min del.
Jag lyssnar på vad som kommer ifrån dem men balanserar upp med vad all oberoende forskning säger, gällande människor finns det många bevis för hur industrin går till väga och mycket finns svart på vitt, även i vanliga nyhetsartiklar. Struntsamma om det jag skriver är för långt ifrån den information de flesta fortfarande tror på och utgår ifrån, jag blir bara upprörd när jag får påhopp härinne från dem som inte vet samma men tror sig veta bättre. De får gärna inse att vi har olika utgångspunkter - med kattens bästa för synen. Ville faktiskt inte ens in i debatten eftersom jag vet att det blir sådana upprörda känslor.
Tack för namnen, ska kolla upp dem så snart som möjligt! :)
~ Se med öppet sinne ~
#39 Med det jag vet om alla människovacciner, "läke"medel och industrin som sådan så tror jag knappast att det ser bättre ut för våra husdjur så min inställning är i klar ändå. "BARF-kvinnan" var en som väckte min nyfikenhet och min homeopatvän ska jag höra med om hon har något mer att säga i frågan eftersom hon är väldigt kunnig på vaccinområdet även för människor.
Biverkningarna du/ni talar om, de är fortfarande de som läkemedelsindustrin varit goda nog att erkänna? Tror inte ordet snäll finns med i sammanhanget vacciner, kanske "något mindre skadlig jämfört med…"?
~ Se med öppet sinne ~
Nej, "snäll" används inte vetenskapligt om biverkningar utan man klassificerar dem efter vanlighet. 1 av 100, 1 av 1000, 1 av 10 000 osv. Tog mest den termen för att förklara vad jag tror att Jourhemmet menade med "snällare" vaccin.
Jag skulle påstå att den största stoppklossen i biverkningsinrapporteringen på djursidan är veterinärerna, inte läkemedelsföretagen. Hur många här har ens hört en veterinär informera en djurägare om vikten att höra av sig om eventuella biverkningar? Hur många här vet hur man gör? Hur många har sett blanketten som man tillsammans med veterinären fyller i och sedan skickar till läkemedelsproducenten?
Jag gissar, ingen.
Har man en icke-samarbetsvillig veterinär kan man skicka informationen själv. Vi har ett konsumentansvar. Det är inte bara läkemedelsproducenterna som har ett ansvar att se till att deras produkter är effektiva och "säkra", vi har också ett ansvar att uppmärksamma dem på problem som vi förknippar med deras produkter.
#42 Ja veterinärerna har också ett enormt ansvar och jag tror som du att det i princip aldrig rapporteras in, om djurägare ens vet att det är en biverkning och att det kan rapporteras osv.
När det gälle rmänniskor är det möjligen något mer uppmäkrsamhet men de långsiktiga biverkningarna då, när det gäller kroppsfrämmande substanser och gifter så är det ju knappast så att tydliga skadeverkningar upptäcks direkt. Och även om de skulle vara tydliga så skulle de aldrig erkännas om det gått en viss tid efter injektion… det krävs massiv forskning för att kunna bevisa sådant, forskning som förvisso läkemedelsindustrin skulle ha råd med men inte finner intresse av.
Vi är alla med i ett ständigt pågående experiment när det gäller alla läkemedel, sas det i en dokumentär på SVT… men ändå blir vi inte ordentligt upplysta om att vara vaksamma på biverkningar. :/ Jag skulle garanterat göra min röst hörd, och det har jag redan gjort på olika områden gällande min sons autism. ;)
~ Se med öppet sinne ~

Tänker inte lägga mig i den här diskussionen
Vill bara önska dig lycka till med dina nya katter.
Vania och Juno

Tänkte bara svara på frågan att det enligt veterinären var så att min huskatt inte hade överlevt om han fått kattsnuvan och inte varit vaccinerad, med tanke på att han var så pass dålig och hade blivit ännu sjukare om han fått den som ovaccinerad.
Jag önskar också dig lycka till med dina katter! :)
#44 och #45 Tack tror det kommer gå galant! :) Ska inhandla material för att näta in balkongen idag så de kan sitta och spana på balkongen (tycker fortfarande det känns lite konstigt att de inte får gå ut men det blir väl bäst som vi bor nu). :)
~ Se med öppet sinne ~

Tycker du gjort ett bra val både på katter (jättesöta!!) och att du har dem inne om du inte bor så bra till. det visar att du tar ett ansvar för dina djur. Sedan att de blir kastrerade är ett stort plus. Det är inte skoj för dem att behöva gå runt och tänka på flickor/pojkar hela tiden.
Lycka till med de små. glöm inte att de måste vara 12 veckor innan flytt men det kanske du redan visste
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#47 Tack för lyckönskningar och tips!
Jag är som sagt ringrostig på området kattungar men har läst på även om detta med flyttdatum (var till och med tvungen att skicka en länk om varför det är viktigt, till en som hade anonns med försäljning efter endast 8 veckor ;).
Haha jag tycker i princip alla kattungar är så söta att jag nästan vill äta upp dem! :P Ska be deras nuvarande matte att skicka nya bilder nu! :)
~ Se med öppet sinne ~

#48 jättebra att du gjorde det. det är ju så viktigt för kissarna att få stanna hos sin mamma tills de är redo.
Kattungar är så underbara. jag vill se nya bilder 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#49 Bilder ska skickas till mig ikväll, wiiii spännande… min stackars 5-åring tjatar varje dag, det är över en månad kvar och lång tid att vänta till och med för mig. ;)
~ Se med öppet sinne ~
Silvestris (m.fl. intresserade) - Här är en intressant artikel angående vaccinering av hundar och katter http://www.dogsnaturallymagazine.com/purdue-vaccination-studies/ Catherine O'Driscoll har även skrivit böcker i ämnet och det finns källhänvisning. :)
~ Se med öppet sinne ~
Och här är en bild på gullungarna! :D
Kan ni hitta alla fyra syskon? ;)
~ Se med öppet sinne ~

Intressant, men även i artikeln står det att vaccin är ett nödvändigt ont men att säkrare vaccin måste tas fram!
Jag citerar: "I must mention here that Dr Glickman believes that vaccines are a necessary evil, but that safer vaccines need to be developed".
(Förmodligen pga att kattpest, kattsnuva och hundarnas sjukdomar är mkt. smittosamma och dessutom förfärliga sätt att dö på för djuren. Vi har alltså inget val trots riskerna med vaccineringen då det i nuläget inte finns något vettigt alternativ. Det är för stora risker med att avstå helt).
Hon skrev också att vi inte ska över-vaccinera våra djur, dvs. årligen (jag vet att det finns vissa studier/veterinärer som rekommenderar endast vart tredje år efter grundvaccineringen), men det verkar ju ändå som att grundvaccinering rekommenderas (åtminstone efter det att djuret uppnått 6 månaders ålder).
Yes Dr Glickman believes ;)
Jag är nu sugen på att läsa Catherines böcker som får god kritik av "de kunniga".
Jag är fortfarande fast besluten att inte vaccinera efter all information jag har (även om den främst gäller marknaden för människor, men jag tror knappast att djuren har högre värde för läkemedelsindustrin), särskilt då de ska vara inomhus. Det är för mig en sak att olyckligtvis bli smittad av en sjukdom på naturligt sätt men en helt annan om det är jag som medvetet låter djuret (eller mitt barn) injiceras med skadliga substanser som kan skada för livet.
Som sagt, jag tror vi alla härinne vill djurens bästa men vi gör olika val utefter den kunskap/information vi tror på. :)
~ Se med öppet sinne ~
Urkraft, jag vaccinerar inte heller mina katter. Det är ett klokt beslut du har gjort och jag blir lite bestört av hur du påhoppas här pga det, men jag antar att det beror på okunnighet och att du vet bättre än att ta åt dig.
Jag läste bara början av tråden, så jag kan inget om innehållet i mitten eller om du har blivit tipsad tidigare, men Linda Zurich skriver om vaccinering av våra djur http://www.rawfedcats.org/vaccinosis.htm
Under länkar på hennes sida finns hur mycket som helst också
Nej, det handlar inte om okunskap. Det handlar om kunskap om hur illa kattpest faktiskt slår. Årligen uppstår kattpestepidemier i Sverige, bland ovaccinerade katter och katter dör helt i onödan. Kattungar föds med hjärnskador helt i onödan. Katter dör otvivelaktigt oftare pga. kattpest än av kattpestvaccin. Sök på feline cerebellum hyperplasia på Youtube så får ni se vilka hjärnskador kattpest orsakar hos kattungar efter en hona sjuk i kattpest.
Men visst, det är absolut smart att låta bli att vaccinera mot kattpest så länge majoriteten av alla andra kattägare vaccinerar. Då uppehålls ett flockskydd så de ovaccinerade katterna skyddas av de vaccinerade.
Det är inte så konstigt att människor som har god kännedom om vad kattpest innebär reagerar starkt när någon deklarerar att denne inte tänker skydda sina katter mot sjukdomen på ett adekvat och faktiskt mycket säkert sätt.
Det är respektlöst att anklaga människor för att vara okunniga. Som att antivaccinationsmaffian skulle sitta på den stora sanningen (när de väldigt sällan har vetenskap att backa upp sina argument med och i det här fallet visste TS inte ens vad kattvaccin innehöll för "farliga kemikalier").
Men i Sverige lever vi i en skyddad värld. Vi slipper ofta se det elände som infektionssjukdomar orsakar. Därför är det lätt att distansiera sig från hur allvarliga de faktiskt kan vara.
Vaccinerar ni inte era barn heller?
#57 Tycks finnas en hel del folk som inte vaccinerar sina barn, ja. Och många av dessa tycks göra valet av rädsla för autism.
#57 Jag har inga barn och skall inga ha. Men närmast ett vettigt svar jag kommer är väl om jag vaccinerar mig själv och nej, det gör jag inte.
Jag har arbetat med katter i många år, har själv katter (daah) och känner många med katter. Aldrig, verkligen inte en enda gång, har jag kommit i kontakt med kattpest, inte ens via hörsägen! På katthemmet jag arbetade på i många år har det ens aldrig upptäckts kattpest och det har varit verksamt sen 1983. Med tanke på att katthemmet har en hel avdelning tillägnad just förvildade och utefödda katter som kommer utifrån, alltså ovaccinerade och levandes i en "utsatt" miljö, borde man Någon gång ha råkat få in en kattpestdrabbad katt om det varit en vanlig sak för katter att drabbas av.
Vaccinen är i det närmaste även verkningslösa mot kattsnuva, enligt Min erfarenhet då.
Däremot, har jag kommit i kontakt med vad vaccin orsakar, och det är inte skydd mot sjukdomarna de påstås ge.
Ja, vi må vara distanserade från eländet infektionssjukdomar orsakar och i detta fall tror jag det beror på att kattpest just inte förekommer i samma utsträckning i Sverige som på andra ställen i världen. Och eftersom mina katter lever i Sverige ser jag ingen anledning att stoppa i dom faktiska gifter som Kanske skulle skydda dom Om de utsattes för just kattpest som faktiskt Är ovanligt här jämfört med annat. Gifter som med alldeles För stor sannolikhet skulle kunna orsaka dem skada.
Av egen intresse bara, har du någorlunda färska siffror på hur utbredd sjukdomen är bland hemlösa katter i Sverige? Eller någonstans där man har en uppskattning då det nog är en svår sak att ta reda på?
Kattpest är ingen trevlig sak, det har jag aldrig påstått, jag vet i teorin att det är en fruktansvärd död som ett insjuknat djur möter. Men det finns många sådana sjukdomar och jag tänker inte bespruta varken mig själv eller mina familjemedlemmar med allt som påstås skydda mig/oss från ditten och datten. Speciellt efter att jag, trots mitt kattfyllda liv, på alla sätt och vis aldrig ens fått nosa på just kattpest på något sätt.
Man har olika synsätt på saken, olika mängder och olika typer av erfarenhet inom olika områden. När man SER samt läser och får berättat för sig om all skit dessa vaccin orsakar både mänskliga och icke mänskliga djur blir man inte så sugen på att ila iväg till veterinären/läkaren och skjuta in dessa vätskor i kroppen på de man värderar och älskar högst i denna värld, oavsett vilken djurart de tillhör.
Samtidigt har jag förståelse för att när man har sett en annan sida av saken, som du uppenbarligen verkar ha gjort, har en annan attityd.
Såhär kan man se på saken:
- Skulle du förlåta dig själv om din katt dog pga att du vaccinerade den?
- Skulle jag förlåta mig själv om min katt dog pga att jag inte vaccinerade den?
Tar det korta och enkla svaren först.
- Skulle jag förlåta mig själv om någon av mina katter dog pga. att den vaccnerades? Ja, för jag vet att vaccinen mot kattpest räddar så väldigt många fler liv än de tar.
Hur du skulle reagera kan jag såklart inte säga något om. Det vet jag ingenting om, men jag tror du skulle få ett annorlunda perspektiv på saken.
Angånde hur många katter som drabbas av kattpest varje år i Sverige har jag inga siffror, men du kan vända dig till SVA för bättre svar. På deras hemsida står:
Felint panleukopenivirus (FPV) finns spritt över hela världen. Utbrott av klinisk sjukdom till följd av infektion med FPV är tyvärr inte ovanligt i Sverige. Utbrott ses framförallt i områden där många katter är ovaccinerade samt i ovaccinerade besättningar. Alla katter som inte är immuna mot FPV kan dock anses löpa risk för att utsättas för FPV smitta. Katter kan även infekteras med hundens parvovirus (Canine parvovirus type 2, CPV-2).
Katter som vaccinerats korrekt mot kattens parvovirus är under normala förhållanden väl skyddade mot infektion med parvovirus.
Eftersom kattpest inte är en anmälningspliktig sjukdom får man förlita sig på information från försäkringsbolag (tyvärr är ju många av de ovaccinerade katterna även oförsäkrade och faller utanför sådan statistik) och SVA, de uppskattningar de gör.
2004 dog ett tjugotal katter i Blekinge pga. kattpest.
2005 härjade kattpest på ett katthem i Nyköping.
2006 förde en kliniskt frisk katt med sig kattpest in till ett katthem i Luleå.
2007 sprider sig kattpest i Göteborg.
Det går att fortsätta i evigheter…
Jag tycker inte att man ska vaccinera mot allt, men vissa saker är väldigt befogade att vaccinera mot. Vaccinen jag sprutar i mina katter innehåller inga gifter.
De flesta av oss vuxna svenskar behöver inte vaccinera oss (om vi inte åker till vissa delar av världen) eftersom vi blivit vaccinerade mot det viktigaste som barn och förutom stelkramp är det inga vaccin som behöver uppdateras.
Med vaccinationer på våra barn tänkte jag på röda hund, mässling och påssjuka. Det är ju inte för intet dessa sjukdomar inte finns längre. Samma sak blir det om vi forsätter vaccinera våra katter.
Jag är inte vaccinerad mot röda hund, mässling och påssjuka.
Ni som inte vaccinerar era katter, minskar risken för det som vaccin kan orsaka om man vaccinerar mer sällan?
Jag är lite inne på att sluta vaccinera mina men min syster är inte lika pepp. Kluven.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Fast antivaccinsivrarna påstår ju att dessa sjukdomar var så gott som utrotade när vi började vaccinera så det biter inte på dem. Att det sedan finns gamla människor idag som vittnar om hur polio gick fram i deras hemtrakter när de var barn verkar gå antivaccinsivrarna förbi. Mina föräldrar föddes i början av 1950-talet och bara då, inte alls så länge sedan, rapporterades tusentals poliofall in. Runt 5000 år 1953. 1957 började vi massvaccinera mot polio, men de menar alltså att vi hann så gott som utrota polio på bara 4 år. Med god hygien…
Prata med någon av de 20000 svenskar i Sverige som lever och som har haft polio och se vad de har att säga om vaccinets vara eller icke-vara.
#55 Härligt att höra och tack för stöttande ord! :) Du har visst utekatter dessutom?? :P
Jag är övertygad om att alla agerar utefter den kunskap de har och visst väcker det känslor när en del gör fula påhopp! Jag har dedikerat mitt liv under många år till att utbilda mig och läsa på allt jag bara kan på området helhetshälsa både av grundläggande övertygelse och även mer då mitt barn plötsligt utvecklade autism (vilken vi lyckats bekämpa till stor del med rätt kost, giftfritt och effektiva näringstillskott). Jag har även i denna tråd och andra skrivit många frågor och förklaringar som jag tycker är tydliga bevis på att jag bryr mig väldigt mycket om liv och hälsa.
Iofs tycker jag alltid det är förkastligt med dessa icke konstruktiva påhopp - oavsett hur påläst offret är eller icke.
Men nej, jag tar inte åt mig nämnvärt idag eftersom jag känner att jag står på en väldigt stabil grund, jag blir bara sorgsen över hur "läke"medelsindustrin har lyckats så väl med sitt arbete att det är självgående via konsumenterna.
Blev såklart ett litet inlägg i min hälsoblogg om saken ;)
Tack så hemskt mycket för länken, ska förkovra mig snarast men det blev visst en del extra jobb idag, fästingvaccinet och den driven skall kollas upp. ;)
#56 Nu hör jag exakt samma argument av dig som jag fick höra angående vaccinering på människor när jag började ifrågasätta för ett antal år sedan. Detta gör att jag drar åt mig öronen lite…
Och som du tidigare skrivit så baserar ju du (liksom de flesta andra) din unskap enbart på information som kommer direkt eller indirekt ifrån industrin som står för tillverkningen.
Du skickar nu själv samma respektlöshet som du anklagar mig och "antivaccinationsmaffian" för? Jag och resten av maffian har samma kunskap som du också matats med från industrin MEN vi har också sett helheten, utanför det du tillåtits att se (tillåtit dig själv?), så ja jag anser att "maffian" har högre kunskap.
De som är kritiska mot vaccin är knappast alla dumskallar som du vill få det till (inte jag heller trots att jag inte gått in i detalj på djurvaccinen men som jag redan förklarat så är jag väl insatt i människoindustrin och är övertygad om att djuren inte behandlas bättre än oss) utan ofta välutbildade yrkesmän och kvinnor (akademiker som du etiketterade dig själv). Akademiker eller icke, jag vill ha information från de som har en annan intention än att sälja till varje pris och dem som utbildats av desamma.
En sak håller jag med dig om - det att vi i Sverige lever i en "skyddad" värld… Inlindade i att inte behöva tänka själva för det sköter storebror med sina myndigheter, kraftigt sponsrade av starka krafter som landet "behöver" ekonomiskt.
#57 Märker att du inte läser mina inlägg och det är antagligen EN orsak till alla dina påhopp. Skriver igen att NEJ jag vaccinerar inte mig själv, barn eller djur. Har vaccinerat mitt barn eftersom jag inte visste bättre då och jag fann ingen i tid att fråga för att få riktiga svar.
#58 "Det tycks"? Autism är ett namn på en diagnos, det är ett helt knippe med symtom som vid många andra "sjukdoms"tillstånd… och det är alla de symtom plus många, många fler som oroar oss (både erkända och farligare icke erkända skador). Det finns tom med vaccin där autism, MS mm står med svart på vitt i de redovisade biverkningarna… dock ej i Sverige.
Och om det nu "bara" var autismexplosionen relaterad till autism (kolla amishfolket t.ex. där vare sig vaccination eller autism knappt existerar) vore det så "bara"?
#59 TACK för delad erfarenhet! Och du satte bra ord på mina tankar - om jag vaccinerade mitt barn eller djur efter den kunskap jag har idag och de blev skadade, då skulle jag inte kunna förlåta mig själv. Men om jag inte vaccinerar och de får en naturlig sjukdom, ja då är det bara som jag redan gjort, acceptera läget och jobba för läkning.
Dessutom så lever jag och de mina på ett sådant sätt att vi tar mycket väl hand om vår hälsa och förhoppningsvis (som det ser ut) så blir vi mindre sjuka och snabbare friska än de omkring som lever enligt och under storebrors "trygga" hand.
Vaccin stärker inte immunförsvaret, det försvagar.
#60 Fortfarande inga siffror i helhet (även om statistik inte är bästa källan heller), något smittotillfälle per år rättfärdigar inte för mig att alla ska utsätta sig för vaccinets skadeverkningar.
#61 Varför har vi utrotat dessa sjukdomar menar du? Jag har länkat till lite statistik över detta och det är en erkänd svensk forskare som skrivit ett informativt häfte om denna statistik. Alla sjukdomar vi i Sverige massvaccinerar mot var redan i princip utrotade förevaccinationsprogrammen infördes (men industrin har klippt lite i diagrammen), dessutom ökade flera samt att nya sjukdomar ökade i samband med att man började massvaccinera.
#62 Vill bara börja med att säga grattis till att du vågar ifrågasätta! Ökad kunskap ökar informerade val. :)
Jag tror det är samma med allt skadligt vi utsätter oss för, kemikalier, dåligt leverne osv. att ibland har man riktig otur och EN faktor kan göra direkt och tydlig skada men att det i många fall blir den samlade belastningen med en faktor som får bägaren att rinna över.
Alla levande varelser föds med olika förutsättningar, olika robusta eller känsliga inför olika belastning. Det är alltid en chansning för man vet ju inte alltid, särskilt i ett tidigt skede i livet, om vem som är känslig mot vad. Min son utvecklade autosm och idag vet jag att han är extra känslig mot mycket, kost, gifter, tungmetaller mm
Hoppar in senare igen för nu måste jag iväg! :)
#63 Alltså är du ute efter at t"vinna" över ivrarna och vill hitta redskap för att få rätt? "Inte biter på" "vaccinivrarna"? Jag har gått på forskning och statistik medan du nu som påstådd akademiker använder hörsägen?
Enligt hörsägen och beprövad erfarenhet finns det otaliga utsagor som motsäger det du nu påstår.
Det finns många fler faktorer i det du också påstår… t.ex. att man ändrade i diagnoskriterierna EFTER man började massvaccinera, så att det krävdes MYCKET mer för att uppfylla diagnoserna.
Mad god hygien och sunt leverna japp… och det är ett stort problem idag för att?
~ Se med öppet sinne ~
Egentligen är det ganska "enkelt" - frågan är: Vem och vilka intressen ligger bakom den information jag får?
Det kan vara svårt att avgöra ibland för den gode doktorn/veterinären kanske också gör det han/hon tror är det bästa, men deras utbildning/information kommer ifrån?
Vem litar jag mest på (och ja jag har givetvis information från båda "sidor", den ena har vi matats med sedan livmodern)?
Vilket är industrins största intresse - folkets, djurens och miljöns bästa?
Vilka intressen har de som ifrågasätter industrin och gräver fram samt belyser helheten, alla information som industrin mörkat? Inte fan tjänar de pengar på saken iaf…
~ Se med öppet sinne ~
Jag använde ordet "antivaccinsmaffian" för att min erfarenhet är att ni alla kommer med liknande pseudovetenskapliga argument och för att ni vill framställa er som mer kunniga än alla andra. Maffia förefaller lite snällare än sekt. Ni har sett sanningen. Det har inte vi andra. Som du uttrycker dig: vi har inte "tillåtit" oss att se den. Vi är hjärntvättade av läkemedelsindustrin (som styr både Läkemedelsverket, Smittskyddsinstitutet, Jordbruksverket och Statens veterinärmedicinska anstalt?).
Vad är det för information jag har vidarebefodrat som är hörsägen?
Det är liksom ingen idé att gå in i en vetenskaplig diskussion med människor som är anhängare till pseudovetenskap och konspirationsteorier. Det blir aldrig konstruktiva diskussioner.
Jag har presenterat några siffror för hur många katter som dör i kattpest varje år. De ger absolut inte en helhetsbild, det är fler än de som hamnar i tidningen som dör i kattpest men det är iaf bättre än de NOLL siffror du presenterar på katter som dör av kattpestvaccin i Sverige. Du har inte presenterat några siffror för hur många som blir allvarligt sjuka av vaccinen heller. I Sverige nu. I USA använder man i stor utsträckning andra vaccin (tex. droppvaccin som riskerar att orsaka allvarlig sjukdom om de administreras felaktigt) och privatpersoner vaccinerar sina katter själva.
Polio är utrotat i Sverige idag så jag blir faktiskt inte så upprörd om någon enstaka förälder låter bli att vaccinera mot det. Kattpest är dock inte utrotat utan vi har årliga epidemier som tar liv. Det gör mig lite upprörd av kattägare blundar för ett så farligt och livskraftigt virus (som om du inte visste det kan finnas kvar i utomhusmiljön flera år efter att en smittfällande katt har lämnat smittan efter sig).
#66 Tja du skrev ju att man skulle fråga "människor som…" och siffrorna du publicerade var väl inte vetenskapliga? Ja det insjuknar och dör djur och människor i olika sjukdomar varje år, men för mig är det inte ett bevis på att vi ska massinjicera alla levande varelser med skadliga ämnen (ja det finns biverkningar som du vet, även de som inte står på bipacksedeln).
Jag försöker inte framställa mig som mer kunnig, det är din föreställning. Jag säger att vi alla vill våra husdjurs bästa men och den information jag nu har så väljer jag bort vaccin, har inte föräkt ändra på någon annan eller kallat dem djurplågare osv för att de gör sina val.
Men är man inte lite desinformerad om man bara utgår ifrån tillverkarens information? De institutioner du nämner sedan får ju också sin information och riktlinjer ifrån läkemedelsndustrin i grunden.
Pseudovetenskapliga? Så det är bara industrin som sitter på den sanna vetenskapen enligt dig? Du använder dig av din etikett som akademiker men förkastar andra, även akademiker, som har en annan uppfattning och kallar dem maffia, sekt, psuovetenskapliga, konspirationsteoretiker - är det din akademiska hållning?
Du skriver att det inte finns en helhetsbild på hur många som insjuknar i kattpest men förkastar att det finns ett enormt mörkertal gällande vaccinationsskador som dessutom kan vara mindre uppenbara och bortförklaras eller förnekas.
Polio var utrotat för vi började massvaccinera, punkt.
Men du, jag ville inte ha den här debatten. Visst tänkte jag att det kanske kan dyka upp något intressant men märker nu att det blir samma gamla visa med samma argument fram och tillbaka - så det är dags att lägga ned?
Vi vill vårat eget, våra barns och våra husdjurs bästa, DET kan vi väl vara överens om? Och nu är det vad jag ska lägga energi på, inte munhuggas i cirklar. ;)
Må väl! :)
~ Se med öppet sinne ~
Jag skrev att man skulle fråga människor som levde när polio-epidemier fortfarande var ett faktum i Sverge, om hur de upplevde det. Inte för att få vetenskapliga fakta utan för att få personliga skildringar om hur skräcken bet tag i människor när polio uppdagades i samhället. För att få en aning om hur verkligheten kan te sig med sådana sjukdomar i sin direkt närhet. Något som vi i dagens Sverige inte kan föreställa oss.
Du skrev rakt ut att du anser antivaccinmaffian som kunnigare. Jag kan citera:
Jag och resten av maffian har samma kunskap som du också matats med från industrin MEN vi har också sett helheten, utanför det du tillåtits att se (tillåtit dig själv?), så ja jag anser att "maffian" har högre kunskap.
Jag har läst den forskning som antivaccinmaffian brukar hänvisa till. Jag har inte bara läst läkemedelsföretagens information. Jag har följt vaccinationsdebatten sedan jag började föda upp katter för 10 år sedan. Jag har även följt barnvaccinsdebatten och kollat upp fakta eftersom jag också har barn.
Och nej, polio var inte utrotat innan vi började massvaccinera. Sista dokumenterade inhemska fallet hade vi samma år som min syrra föddes, 1977.
Ja, jag skriver att det inte finns någon helhetsbild av kattpest eftersom det inte är en anmälningspliktig sjukdom. Allt vi kan gå efter är uppgifter från veterinärer och SVA (som ofta kopplas in pga. saneringsfrågan när tex. katthem drabbas). Jag säger inte att det inte finns ett mörkertal när det gäller "vaccinationsskador". Jag har väl tidigare skrivit att det finns problem med inrapportering av biverkningar, gjorde jag inte? Du anklagar dock mig för att inte presentera några siffror trots att jag gör det och du… inte gör det. Du har ingenting att möta upp med. Hade katter dött knall och fall av vaccinen hade det uppdagats. Hade de blivit allvarligt sjuka av vaccinen hade det uppdagats. Om katter får cancer vid 16 års ålder för att de har vaccinerats hela livet? En sådan koppling är svår att göra (men jag vet att antivaccinsrörelsen greppar efter halmstrån och gör de kopplingar de kan trots avsaknad av vetenskapliga studier som entydigt pekar ut vaccin som orsak) och ärligt talat skiter jag i om kattpestvaccinen skulle förkorta katternas liv lite. Alternativet kattpest är så mycket värre.
Silvestris, jag är ganska besviken på ditt sätt att argumentera och förhålla dig i denna tråd. Hoppas att hela din attityd här är ett undantag för hur du tänker uttrycka dig vidare på i.fokus. Jag pekar ej heller på vilket ämne det handlar om nu, utan endast hur dina inlägg uppfattas av mig.
Har intryck av att du även brukar vara källkritisk men samtidigt vill du att jag, pga bristande bevis/forskning att hänvisa till, ska ta 5 länkar till tidningsartiklar som en hänvisning till att kattpest är så vanligt att man bör vaccinera sin katt om man inte tillhör en sekt eller maffia?
Jag har även svårt att tro att du, samt övriga här som BARFar, är fientligt inställd till att vinstdrivande industrier går över lik (läs vinklad forskning med vinklade rapporter som följd som exempel) för att dra in sina stålar på snabbast möjligaste tid? Hur kan någon missa att dra paralleller från läkemedelsindustrin till djurmatsindustrin? Konspirationsteorier eller inte, hur kan man avfärda det?
Det finns ingen här som står och heilar och skriker att alla forskare och industrier ska brinna på bål, men däremot framförs en åsikt och ett ställningstagande som går emot rådande norm och det är en besvikelse hur detta tas emot.
Varken jag eller Urkraft (eller övriga insatta människor som jag vet väljer att inte vaccinera sina familjemedlemmar eller sig själva) är sektaktiga djurplågare som bara väntar på att få se sjukdomar brista ut hos de vi älskar. Varför ges det intryck av att det är det man vill lägga fram här?
Jag har heller inte försökt smutskasta någon för att denne vaccinerar sin katt. Jag tyckte att påhoppen på urkraft samt attityden till även mig senare, var grundade på okunskap om att det finns en stor grupp människor där ute som tänker mer utanför lådan än vad andra gör, med relevanta skäl och utan värdering, det är bara ett fakta.
Hoppas att denna tråd hålls fri från mer otrevligheter nu och att alla respekteras för sina olika infallsvinklar, erfarenheter och val utan att bli placerade i en grupp som underförstått uttrycks som mindre värd eller hånad.
Men nu får ni väl ge er….
Ja, "det tycks" att många är rädda för att vaccin ger barnen autism och därför väljer att inte vaccinera. Vad var felet med uttrycket "det tycks"? "Jag upplever att många på nätet som väljer att inte vaccinera sina barn, gjort valet pga rädsla för autism", om det blev bättre.
Och jag vet vad autism är, tack.
#68 I princip utrotat… det behövdes inget vaccin även om det hade varit effektivt. Och som sagt, jag tänker inte tävla med någon härinne om vem som har rätt, min intention är hälsa så diskussion i cirklar hoppar jag ur.
#69 Love and light :) Och vilken härlig bild jag hittade på sidan du länkade till, måste bara dela med mig! Boxentänket är verkligen en favoritmetafor :D
Man använde också andra favoritcitat, gamla såväl som nya:
"Even if all the experts agree, they may well be mistaken."
~ Bertrand Russell
"In an age of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act.”
~ George Orwell
"All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident."
~ Arthur Schopenhauer
~ Se med öppet sinne ~