Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2270 ggr
Vicuna
0

Resa med katt på tåg

Hej!

Jag har två katter och behöver göra en tågresa på ca 10 timmar. Den ena katten avskyr att resa, han jamar högt och blir svettig om tassarna och flåsig och då på resor som bara vara 1 timme. Det är första gången vi ska åka så här långt och jag är tacksam för tips.

Jag har provat att använda Feliway, men det gjorde varken från eller till. Buren brukar vara framme här hemma så den är inte främmande. Han är 4 år och kastrerad.

Jag är orolig att han ska vara stressad i tio timmar, och dessutom inte kommer att vilja dricka när han blir så uppstressad.

Tips och erfarenheter tas tacksam mot.

/Malin

Jourhemmet
0

Jag tycker att en sån lång resa bara ska göras i yttersta yttersta nödfall annars får man skippa den.

prodigy
0

Ibland kan ju katter som får panik i korgen/buren bli helt lugna om de får komma ut, sitta med sele i knät ell liknande.

Mina kan bli stressade av mycket ljud omkring men lägger sig att sova om vi lägger ett tyg över korgen (vilket i o för sig inte funkar i ett hett tåg under högsommaren!).

Men håller med ovanstående, en sån lång resa är ju påfrestande även på en katt som tycker en resa är ok! Många dricker ju inte under resa även om de är helt lugna!

Hoppas någon kan ge lite mer tips!Glad

Imasy
0

Det finns ju något receptfritt lugnande som kanske kan fungera?

Hur reagerar katten om du lägger tex en filt runt buren så den inte ser allt utanför buren?

IceJossan
0

Kör Zylkene som fodertillskott ett par veckor innan resan samt ett tag efter också. Läs på om det, det kan fungera.

blondifire
0

har han åkt tåg innan så du vet hur han reagerar? annars brukar tågresor gå bättre,man kan ha dom i knäet,mina tartågresor mycket bättre än t ex bil. ha en sån skål m vatten som kan sättas i gallret.eg en sån lång resa så måste dom ha en toa oxå..

S*Winsnes Wilda