Innekatt-ägare hur gör ni?
Jag och min familj funderar på att skaffa innekatt. Men det stösta problemet med innekatt är just på sommrarna då man vill ha öppet i fönster och terassdörrar för att lufta och för värmen i huset. Så min fråga är hur löser man det? Mina egna lösningar skulle vara att t.ex fixa på något sätt så katten inte tar sig ut som t.ex ett galler för dörren men det tycker min pappa är fult, jag tycker att det är skitsamma för ifall det är det som kräver för att skaffa katt så är jag berädd att ha det så för det är värt det. Sen en annan lösning är att stänga in katten i ett rum men det känns inte så snält mot katten eftersom vi brukar ha öppet ofta. Vad skulle ni rekomendera? Har ni andraförslag? :)

Vi har nätdörrar och nätfönster. Dock inte i altandörren, den hålls stängd(den ligger mot solsidan så då blir det kokhett inne), vi har nätdörr i ytterdörren samt några fönster som vi brukar ha öppna.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Var skaffar man sådant nät? :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Monica har ju en bra lösning :)
Ja det skulle vara jättebra ifall vi hade möjligheten men jag tror ifall vi ska skaffa katt ska vi bygga till en dörr i altantörren som är gjord av nät så vi kan lufta även och katt är där :
Jag har min katt ute i trädgården med koppel när jag vill vädra ordentligt. Och jag ska snart bygga en rastgård till honom. Jag klurade också på hur jag skulle göra på sommaren eftersom jag alltid har allt öppet när solen ligger på, men mina fönster går att ha öppna litegrann bara, så jag kan "småvädra" och då gillar han att sitta i fönstret och känna alla dofter utifrån!
Och jag tror att nät till fönster och dörrar är en jättebra idé!
Lycka till!
#7 vad söt katt! :D
Näta in de fönster som vädras och en nätdör på dörrar som brukar vara öppna. Har tagit restbitar av hönsnät på vädringsfönsterna och det funkar utmärkt.
Din pappa får leva med innätat eller så får han snällt punga ut vad det kostar med en ordentlig AC och de feta elräkningarna som följer i dess spår =) Blir billigare med nät och att vädra.
/Fridaybrew
Vi har spärrar vid några fönster så att de går att öppna en liten bit, utan att katterna har möjlighet att få upp fönstret och hoppa ut. Precis som #7s katt älskar våra katter att sitta i fönstret och sticka ut nosen så långt som det går och känna alla dofter utifrån :)
Vi hade planer på att näta in våran altan, men nu funkar våra två kattpojkar så bra i sele så vi har köpt linor som man fäster i krokar i marken så de är alltid ute med oss i trädgården när vi är där och då vädrar vi samtidigt. Har även nät i fönster och säkerhetslås så de inte kan ta sig ut om vi vill få in frisk luft på nätterna tex. Men för att man ska kunna ha som vi har så måste katterna vara väldigt selvana plus att man måste ha uppsikt när de är ute på lina. Finns att köpa på Foderbilen.se Är till hundar egentligen, 119 kr st för 3 m inplastad lina och krok som man borrar ner i marken för att tjudra i.
Tycker du ska läsa igenom denna tråden, och överväga att näta in en gång till =)
http://katter.ifokus.se/discussions/4d714560b9cb46224405a40c-lag-mot-att-binda-en-katt
Nu är den tråden 1-2 år gammal så om någon annan vet mer detaljer eller är mer uppdaterade vore det bra om dom isf fyller på info. Länkar för jag tycker det är nyttigt att iaf känna till lagen då den är relativt ny.
/Fridaybrew
#13 Det är fortfarande samma regler angående det. Katter får inte hållas bundna, så löplina är inget alternativ för katter.
Vi har nät för dörren. Men vi har inget för fönstrerna, katterna vågar inte hoppa ut. Mina katter är ganska (eller jätte) fega xD
Och dessutom, om vi skulle råka ha dörren öppen utan något nät eller galler, så skulle dom ändå bara våga vara i trädgården. så det är ganska lungt här =D
#14 när du säger löplina är det sån iman sätterr fast i marken? Inte kopple väl?
Att katterna har sele när vi är ute med dom är i stort sett samma sak som om vi skulle hålla i kopplet när vi promenerar eftersom vi alltid är med dom. Dom sitter inte på lina hela dagarna eller när vi inte är ute med dom. Man får ju inte ha hundar så heller.
Samma här, vi har katterna i lina ute men tar in dom om vi går in och dom är absolut inte ute hela dagarna och inte varje dag heller. Vi har stenkoll på dom när dom är ute.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#16 Jo precis.
#17 Skillnaden är väl bara vad som är lagligt och inte. Och det är ju viktigt att tänka på. Hundar får man ha bundna kortare tider tror jag, så länge dom inte kan skada sig.
Vi brukar bara ha altandörren öppen och till den har vi gjort en nätdörr. Det är ganska öppen planlösning här och vår altandörr är mitt i hemmet så har vi öppet där fläktar det på rätt bra genom hela hemmet.
Hade jag haft möjlighet hade jag nätat in en bit av trädgården, men tyvärr får vi inte det här vi bor. Ska dock absolut göra en riktigt härlig katt- och hundrastgård så fort vi flyttar till hus.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar