Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2591 ggr
[Emma--]
0

Hur orkar ni ta hem nya katter?

Många här är ju stödhem hela tiden och tar in nya katter ofta. 

Jag fick igår hem en katt som jag ska vara kattvakt åt i 3-6 månader och jag känner mig bara elak mot mina katter. Men även mot katten som är här.

Jag vet att det inte är konstigt, och jag vet att det kan ta tid innan dom kommer överens. Och att risken finns att dom kanske inte kommer överens helt.

Nu har han ju bara varit här ungefär ett dygn men det känns bara som att det blir värre från mina damers sida. Och inte blir det lättare av att ingen av katterna vill vara instängd i ett rum.

Jag prövade släppa ut honom ett tag, men det slutade bara med att mina katter morrade och fräste och jagade honom.

Jag tror aldrig jag skulle orka vara stödhem och gå igenom det här om och om igen.

Nu hoppas jag bara att dom ska kunna börja slappna av mycket mer. För han äter knappt något alls. 

Men sen även så jag ska kunna släppa ut honom, för han vill inte alls bara sitta i ett rum.

Cindy
0

Första två-tre veckorna får man räkna med lite tjurighet, spott och fräs. Jag tycker det underlättar med en Feliway i vägguttaget, matskålar i olika rum, kattlådor långt ifrån varandra och generöst med gömställen och sovplatser. Att leka med en vippa brukar kunna bryta isen också. Är man jourhem länge så vänjer sig husets katter vid att andra katter kommer och går. Det är egentligen inte konstigare än att katter gör så i kolonier i det fria. Men har man en katt som är en morsgris som vill ha matte/husse för sig själv så blir det såklart lite svårare. Det viktigaste är att man känner av sina katter och inte tar emot "svårare fall" än man tror att de accepterar. En väldigt dominant katt kan försöka köra bort en osäker undergiven, t.ex.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Emma--]
0

Jo det förstår jag, men jag måste hålla isär dom med ett kompostgaller för tillfället. Eller med stängd dörr. 
För annars jagar mina katter pojken.

Jag var tvungen att ge det ett försök eftersom ingen annan verkade vilja vara kattvakt åt lillen. Och det var väl lite osäkert vad som skulle hända annars.

Så jag håller tummarna att det börjar lugna ner sig lite åtminstone. 

Mina katter har träffat andra katter förut men reagerat olika. En kompis hade med sin ena katt en helg och visst var det lite fräs och sånt, men aldrig så att dom jagade bort varann.
Och sen var en annan kompis hit med sina två katter under en kväll bara. Då var det mycket fräs och morr, men aldrig att dom försökte jaga bort nån katt.

UlrikaD
0

Det är väl individuellt hur katter reagerar.

Mina är så vana vid att det kommer in nya djur, så de hälsar och visar var matskålen står ungefär.Flört

Har inte haft några större problem och aldrig behövt dela av här hemma. Förutom när jag passat mamma med kattungar. Då har jag delat av i och med att jag har illrar också så mamman fått vara ifred med sina ungar.

Men annars är det fullt ös med mina katter, illrar och jourhemskatter.

[Emma--]
0

jag har två divor här hemma så kanske därför det låter så illa här hemma Tungan ute

Roligt att höra att det inte är några problem för er ^^

Det har lugnat ner sig lite här nu, så länge katterna inte kommer för nära varann. Men dom jagar honom inte mer i alla fall.

Jourhemmet
0

Det måste testas rangordning först vet du.. Flört Här hemma är dom så vana så dom bryr sig inte alls efter 140 jourisar Skrattande

[Emma--]
0

Jo men jag fick ändå en känsla i början att det bara var onödigt just för att damerna reagerade så illa och inte kunde slappna av. Tungan ute

Synd bara att jag inte kan få tag i ägaren, för han äter inget av sitt torrfoder än så länge. Bara blötmaten. Jag glömde ju fråga hur mycket dom brukar ge osv. 
Men han äter ju nåt i alla fall ^^

Jourhemmet
0

Men ge honom bara blötmat då

[Emma--]
0

Jodå men det kommer bli ett väldigt snabbt foderbyte. Jag fick med mig lite blötmat som han inte ens verkar särskilt sugen på. (spar) Sen har han fått smaka ur mjau och bozita vilket han gärna äter.

Så jag är väl bara orolig att han ska bli dålig i magen. 

Men man kan ju undra varför han inte är så sugen på att äta maten han fått med sig. Jag hade en påse med eukanuba hemma också men det ville han inte pröva smaka, inte orijen heller. Bara blötmat duger.
Känns konstigt att han skulle sluta äta torrfoder här Tungan ute Men ägaren sa då inget om det.

Jourhemmet
0

Hette blötmaten spar? Vad åt han för torrfoder hemma då?

[Emma--]
0

Yes. spar blötmat. Mjau torrfoder. Men det har han som sagt inte rört sen han kom hit.

Jourhemmet
0

Aldrig ens hört Obestämd Ge kissemissen vad han vill ha vet ja, bättre att han äter blötmaten än inget alls.

UlrikaD
0

Spar är väl ett av de här lågprismärkena, typ euroshopper. Har sett dem på Lidl bl.a.

[Emma--]
0

Jo jag gör det och håller tummarna att han inte blir dålig i magen.

Här har jag sett att spar finns på ÖoB ( märket är spar. men det står även my cat på burken). Men det är ju inget som är någon idé att jag försöker få tag i mer eftersom han inte äter så mycket av det heller. 

Så jag chansar med mjau blötmat.

IceJossan
0

Mina katter vänjer sig mer och mer för varje gång. De föredrar vuxna katter eller kattungar som inte söker kontakt med dem.

Första gångerna jag tog hem en jourkatt fräste de i 3-3 veckor och var även väldigtgriniga allmänt mot oss i familjen också, och mot varandra. Men de två senaste jourkatterna fräste de åt i ett par dagar bara och de var inte griniga mot oss, de tyckte mest det var besvärligt med ett skrälle till som de skulle dela vår uppmärksamhet och framförallt våra knän med :P

[Emma--]
0

Okej.

roligt att dom kan vänja sig ändå. Men som det är nu med mina damer så lär jag aldrig våga vara stödhem.

Det lugnade ner sig lite men att dom ändå fräste. Men idag har det blivit värre igen. Jag hann inte ens se vad som hände men helt plötsligt levde det om ordentligt och pojken flög åt ett håll och sheri och greta upp i klätterställningen.
Sheri skrek högt och fräste och så började hon och Greta slå mot varandra.

Usch vad det tar på krafterna :(

[Emma--]
0

och nu upptäckte jag att någon kissat utanför lådan i en kattbädd.

Jourhemmet
0

Prova med Feliway

[Emma--]
0

Jag får nog försöka hinna till ett apotek imorgon. För det blir absolut inte bättre.

men det funkar bra trots att han redan är här? Jag minns inte vart men har för mig att nån sagt att man bör börja med feliway innan katten ens kommer dit. Men jag får pröva hur som helst.

Cindy
0

#18 Det gäller FeliFriend. Feliway kan du koppla in närsomhelst. Den täcker ca 70 kvadrat. Köp alltså vägguttags-diffusorn, inte sprayen (som bara funkar några timmar).

Vänliga hälsningar
Cindy

[Emma--]
0

Okej så bra. Då ska jag se om jag kan fixa det imorgon.

IceJossan
0

#19 Täcker en Feliway-pluggin ca 70 kvm? Även om det är en lägenhet  med 3 rum?

Cindy
0

#21 Ja om du har dörrarna öppna och sätter diffusorn nånstans i mitten av lägenheten. Man får dock tänka på att det försvinner ut en hel del om man har fönstren öppna.

Vänliga hälsningar
Cindy

IceJossan
0

#22 Okej, tack för infon :)

Har nämligen ordinerat två sådana till mitt ett jourhem som har lite problem med en surpuppa och en ny väldigt nervös kisse som kissar i sängen då och då.. Tänkte om det är onödigt med två, men det får nog vara så. Dörren till uteplatsen/kattgården står öppen ibland och de har dörrarna stängda mellan kissarna nattetid.. Det ärnog säkrast med två där ändå, en i vardera rum.

[Emma--]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte det idag så nu hoppas jag verkligen att det hjälper. Ägaren är borta 3-6 månader så det går ju inte bara att lämna tillbaka honom ifall det inte funkar.

Man kan då inte annat än att bli kär i kattpojken. Han är så mysig! ^^

[Emma--]
0

Hur länge ska man försöka tror ni? 

För som det är så är sheri stressad hela dagarna och det är inte bara att hon fräser åt honom. Utan hon får panik, hon skriker och är jättearg. Hon fräser åt oss ibland. Hon kan knappt slappna av tillräckligt för att tvätta sig ordentligt.
Hon är nästan aldrig ner på golvet, och när hon är vaken gör hon inte annat än att spana var tischan är.

Igår kissade hon även när hon sprang. Och det verkar inte vara bättre idag heller.

Jag brukar stänga dörren nån gång varje dag så hon får försöka slappna av lite och dricka och äta osv.

Men det känns som om det inte börjar bli lite bättre snart så funkar det ju inte. Men om det "bara" blir att dom fräser mot varann kan man ju försöka några extra dagar för det är ju inte så konstigt.

Jag har ju snart haft feliway ett dygn, men jag vet inte om det påverkat nåt än.