Hur vet man om man är allergisk
Hej!
Jag planerar att bli med katt nu om några veckor. Jag har som barn haft astma men har alldrig haft allergier. Idag är jag friskförklarad från astman och har inga symptom på detta.
Jag har varit hos min kattuppfödare 3 ggr nu (varav 2 av gångerna i över två timmar) utan att känna av någonting. Jag lämnade ett örngott hos uppfödaren som låg i katternas bo-låda under några veckor för att jag nu tagit hem det och sovit med det i sängen (då jag tänkte att det var ett bra test att se om jag klarar av att ha katthår runt mig så många timmar (vilket det blir om jag har katter hemma som kommer håra i sängen osv osv).
Jag känner inte av någonting nu heller, var lite röd i ena ögat när jag vaknade men det känns inte ovanligt eftersom jag hade kontaktlinser igår och ibland kan bli irriterad efter det då jag blir torr i ögonen om jag har det många timmar osv.
Men det jag undrar: vad är det jag ska känna efter för? Om jag skulle vara allergisk - hur känns det? Hur märker jag om jag har allergi? Kliar det, får jag utslag, blir jag trött, snorig, nyser? … Jag har försökt att söka på internet och det verkar vara så luddigt. Jag har aldrig varit allergisk mot någonting (förutom tomater som då kliar i munnen) så jag vet inte riktigt vad det är jag ska vara vaksam på att känna?
När tror ni att jag kan Pusta Ut och känna mig trygg i att det kommer att gå bra att ha katter hemma?
PS: Jag har själv aldrig haft katt, men mitt ex hade katt så jag levde med katt på deltid under 4 år utan att känna någonting. Dock var detta en korthårig katt (bondkatt) och jag kommer nu att införskaffa 2 långhåriga maine coons.
Är tacksam för alla tips, råd… allt!
Tack och glad påsk!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du kan ju göra såna hära test på vårdcentralen eller var de nu brukar göra.
Sånt där sticktest.. Men annars så kan du ju säga till uppfödaren att du inte vet om du är allergisk eller inte (att det är osäkert) så ni kan avvakta i några veckor.
Fast uppfödaren vill kanske inte få tillbaka två kattungar som har växt ganska mycket och sen försöka sälja dem igen.
Symptom på allergi kan vara att näsan och ögonen kliar, nysningar, utslag. Jag är ingen expert på det men det är iallafall vad jag tror kan hända!
Jag har pratat med uppfödaren - i och med att jag bad henne att ha ett av mina örngott hemma och låta katterna sova med det osv.
Jag har gjort ett test (sticktest) förut och då visade jag en eventuell rodnad för platsen där de testade katt men läkaren sa att man kan få reaktion på testet utan att vara allergisk. - Att man var bara allergisk om man hade symptom osv osv. Så det hjälpte inte mig speciellt mycket. :/
Klart att uppfödaren inte vill ha tillbaka ungar och jag vill ju verkligen inte riskera att lämna dem ifrån mig.
Okej. Hm, det är svårt det där. Hur länge tycker du att jag ska testa innan jag kan konstatera att jag Inte reagerat om jag fortsätter att inte känna några sådana symptom?
Om jag var du så skulle jag fråga uppfödaren om jag kan ha katterna i 2 månader och testa. Om uppfödaren tycker att katterna måste flytta tillbaka 2 månader äldre och inte tycker att det funkar så kan du fråga vad hon föreslår hur länge du kan testa att ha katterna hos dig.
För att de kommer ju håra ner mer än din säng 
Du kan köpa en sån här FURminator, den tar bort underull, jag vet ej om det kommer att håra mindre men det kanske det gör.
Vad ska du ge dina katter för foder? Har du testat BARF? 
Be att få låna hem en eller två katter ifrån uppfödaren eller vänd dig till andra uppfödare för att få hjälp, Låt dom bo hemma hos dig minst en vecka. Då märker du om du har allergi lättare. Men man bör vara uppmärksam, för man kan tåla olika individer (alltså man kan tåla olika katter olika mycket även om dom är från samma kull) sen kan även allergier komma fram senare.
Har själv katt allergi men har valt att leva med det, har dock turen att tåla den katt jag har nu, det andra två bor kvar med mina föräldrar :)
Jag är inte bara crazy-cat-lady utan även allergisk mot katter. Det är ingen svår allergi, men den blir värre om det även är pollensäsong. Får nysningar, klåda i ögon och svalg och i värsta fall lite rossel. Men jag har upptäckt att jag inte är särskilt allergisk alls mot mina egna och särbons katter. Jag tror att min kropp vant sig vid dom helt enkelt. Är jag inte hos min särbo på över en vecka och han slarvat med dammsugningen så får jag lättare allergibesvär av hans katter igen. Jag är hyfsat nogrann med dammsugaren, använder Petal Cleanse och Air Cleanse vid behov (naturliga produkter som reducerar allergener, kolla mer info under "För matte/husse" på www.zoo.se ), tar Kestine vid behov och använder allergi-nässpray under pollensäsongen. Dessutom gosse jag massor med katterna och ser till att utsätta mig för deras päls och saliv, det är konstigt nog som en vaccineringseffekt för mig!
Vänliga hälsningar
Cindy

Jag är allergisk mot mina katter och det har nu utvecklats till allergiastma. jag märkte det genom att jag fick en enorm hosta som inte gav sig fastän jag drack starka hostmediciner. Man kan kolla om man e allergisk genom ett enkelt blodprov. Jag går på mediciner nu och tar jag inte dem så påverkas min andning lite o min hosta kommer tillbaka..
Jag tycker att visst kan du skaffa katter men jag hade nog vant dem vid att inte sova i sovrummet med dig för då minskar risken för att utveckla allergin för dig eftersom du har astma..
#5 jag är som dig cindy! jag tål bondlurkarna jag hade när jag bodde hemma, som tyvärr får lov att bo kvar där nu. Så jag skaffa mig en Cornish som funkar för mig. När jag åker hem till mina föräldrar och gosar med bondisarna så får jag nu symtom igen, så nån ihållande "vaccination" blir det inte för mig. Så man ska vara försiktig :)
Man känner om det funkar eller inte.
petal cleanse använder jag mig också av 

Kattungar är oftast mer allergena än vuxna. Jag blir snuvig när jag har kattungar här hemma. De vuxna kan jag känna av om man gosar väldigt mycket.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Hur vet man om man är allergisk? Man får helt enkelt prova sig fram. Mitt tips är att man vistas mycket hemma hos vänner och bekanta som har katt och gärna tar med sig något hem som katten legat på.
Pricktest och liknande ger jag inte mycket för. Min syster är jätteallergisk mot allt möjligt, det går inte att ta miste på att hon är allergisk när det blommar upp, men ändå har aldrig några av sjukvårdens pricktest och andra allergiprover visat någonting.
Det viktiga om man är lite allergisk men ändå vill ha katt är att man håller sovrummet helt kattfritt. Katten ska alltså vara förbjuden att gå in i det rummet och kläder man haft på sig när man kelat med katten ska helst lämnas utanför det rummet också.
Att låna hem katter är inte något som jag som uppfödare skulle gå med på. Katter är levande varelser och de ska inte flyttas runt som några prylar. Huset fullt av hundar är verkligen inte något att ta efter.