Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1870 ggr
Quincy
0

En kattkompis :D (fertil hankatt)

Äntligen har jag lyckats få hushållet att gå med på att skaffa en kattkompis till min nuvarande kattunge! Har varit hos uppfödare två ggr och det blir en liten birma hankatt denna gång, hur söt som helst!

Men nu kommer min lilla fråga:

Jag och uppfödaren hade en liten överenskommelse om att låta henne ta en kull på hankatten innan han kastreras. Eftersom hon gärna vill föra vidare hans fina egenskaper till en ny generation. Jag undrar nu om hankatter börjar strila så fort de blir fertila vilket är runt 12 mån ålder (?). Hjälper feliway något?

Katten jag har hemma är kastrerad.

Jourhemmet
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Katter blir könsmogna från fem månaders ålder så det kan hinna bli en del stril

Signe-Jonna
0

Väldigt individuellt om och när de börjar strila. Själv har jag en hankatt här hemma på 1 år och snart 5 månader och han har aldrig strilat. Men det är ju iof en britt det. Om hankatten börjar strila kan det vara bara att ha ett begränsat utrymme åt honom där det inte gör så mycket om det händer en olycka och en del använder blöjor på sin hankatt.

[marthiiina]
0

En hankatt behöver verkligen inte strila inne, jag har en hemma nu som aldrig strilat (nu är han iof kastrat sen i jan) men innan det gjorde han ändockl inget trotts att jag har fler katter. Jag tror att hurvida en hankatt gärna revirmarkerar är väldigt inviduellt. Vill även minnas att man gjort studier som påvisar att det är en "nedärvd egenskap" dvs större risk om fadern till katten är en "strilare".  Likaså så tror jag att det finns många sätt att avhjälpa problemet, men som med mycket annat så är även det inviduellt med vad som fungerar och inte. Lycka till :)

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det beror nog lite på individen och rasen. Har en bengalhane på snart 1år och han har inte börjat strila ännu*peppar peppar* men han bor inte med mina fertila honor utan tillsammans med en kastrerad hona hos min mamma. Att inte umgås med fertila honor kan lugna hanens revirmarkeringar.

om uppfödaren vill ha en kull innan kastreringen tycker jag ni ska skriva ett utförligt kontrakt. som tar upp tex om situationen blir ohållbar och katten börjar strila, vad händer då? får du kastrera eller kan han bo hos uppfödare tills hon fått kullen?
Vad händer om uppfödaren inte har en passande hona då han blir könsmogen..
Vem betalar hälsotester som ska vara gjord innan parningen?
Kommer uppfödaren att betala språng till dig eller får hon ta en gratisparning…

Gjorde själv en uppgörelse med en som köpte en hane av mig men började han strila fick han kastrera omg. Tyvärr blev de ingen parning då jag var tvunget att kastrera honan som ej var släkt med han.

Quincy
0

#3 hmm jag vet faktiskt inte om pappan strilade… ska fråga! :)

#4 Tack för tipsen! Jag ska ta upp det med uppfödaren så att det inte blir onödigt tjaffs senare! Tror det blir jobbigt för oss om han börjar strila, det bästa vore just om han kan få vara hos uppfödaren tills en passande hona dyker upp.