Hona eller hane?
först funderade jag på en hane som man kastrerar för jag har hört att dom blir väldigt kelna och lungna, men sen fick jag för mig att kanske en hona är bättre. Så vad tycket ni, honkatt eller hankatt? :)
för det första tycker jag du ska ta två katter om det är kattungar, de behöver oftast en kompis .
Sen spelar könet mindre roll, katter är ju individer de med.
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Enda jag kan säga är att alla katter har så olika personligheter så det borde inte spela någon roll.
Om jag skulle ha en till katt nu skulle jag valt en hona, varför vet jag inte riktigt kanske för att jag saknar min gamla tjej så mycket. Just nu har vi dock två hankatter som är helt fantastiska båda två :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Det är säkert sant som du säger men ifall man tillbringar mkt tid med sin katt tror jag att den klarar sig bra :)
Jag håller med #1 när det gäller att skaffa sig två stycken om man ska köpa kattungar. Jag har själv valt två syskon då jag jobbar/pluggar på heltid och vill att de ska känna sig trygga och ha varandras sällskap när jag är borta.
Hona eller hane tror jag spelar mindre roll… är nog indviduellt. Hanar blir oftast lite större (kostar mer i matväg) men kastrering/sterilisering av en honkatt är dyrare än för en hankatt. Tja… Det jämnar säker ut sig!
Själv skaffar jag en hona och en hane! :)
okej så du tycker inte könet har så stor betydelse? :) #2
#5 Nä, hur du än gör så kommer det bli en individ. Det är precis som med oss människor, du kan inte säga att alla killar blir "sånna" och du kan inte säga att alla tjejer blir "sånna".
Såg i en annan tråd att ni funderade på en birma och vill du ha en lugn och kelig katt tror jag det är en bra ide, har aldrig haft någon själv men har läst att de är lugna och tillgivna.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nä, könet har inte nån betydelse, de är ju individer och väldigt olika 
Allt handlar ju om ekonomin, kastrering, vaccinering, öron/chipmärkning m.m.
Men jag tycker att det får kosta vad det kosta vill, de är ju våra käraste vänner! 
håller med ;)
Du själv kan aldrig ge en kattunge det en annan katt kan ge den. Hur mycket tid du än lägger ner på den. Visst, kattungen lägger sig inte ner och dör om den måste leva som ensamkatt, men den trivs bra mycket bättre tillsammans med en kattkompis.

Att hanar skulle vara mer keliga än honor är en myt. Huruvida katten är kelig eller inte har inte det minsta med könet att göra utan individens personlighet. Jag har själv haft flera honkatter och flera honkattungar som varit/är jättekeilga.
#9 fast katter är av naturen inte flockdjur som hundar. vissa t om mår bättre utan "kompis". men det är en avvägningsfråga..
S*Winsnes Wilda
Fast det där gäller i första hand fertila katter eller katter som blivit tvingade att leva ensamma när de växt upp, och inte kattungar eller kastrerade katter som fått växa upp med artfränder.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3: ja klarar sig gör den ju alltid. Men du kan aldrig fylla tomrummet efter en kattkompis. De leker på andra sätt och du får ut så mycket mer av din katt.
En ensam katt är mycket mer krävande än om man har två katter.
Om du köper katten hos ett katthem eller hos en seriös uppfödare, så kan du ju åka och träffa den först, för att se om den har en personlighet som du gillar.
Självklart är alla katter individer, men min personliga erfarenhet är att hankatter blir lugnare när de är kastrerade, medan honorna har lite mera energi.
Jag skulle nog också tipsa dig om att skaffa två, det är verkligen inte mycket mer jobb än att ha en, och dessutom behöver du inte ha dåligt samvete om du lämnar dem ensamma en stund. Katter blir lätt uttråkade om de inte har något att göra och då kan de börja med knäppa beteenden, som att kissa utanför lådan, bita på sladdar eller äta på skor. Med en kompis har de ju alltid nåt att göra.
När jag köpte min senaste katt så hade jag bestämt att jag ville ha en hane. Tycker hankatter brukar vara lite mer simpla och happy-go-lucky. Har även en hona och en hane sen tidigare. Alla är kastrerade men nog märker man att honan är en hona. Lite kvinnligare liksom, mjukare.