Mystisk sjukdom - Gula slemhinnor
Min lilla Elisabeth ligger just nu på Hässleholms djursjukhus där hon får dropp, antibiotika och aptitstimulerande.
Allt började i lördags när jag märkte att hon var fruktansvärt varm och att hon bara låg och sov konstant. På söndagen åkte vi till en vän som är vetrinär men hennes smådjursresurser är små i brist på att kunna ta blodprov, röntgen etc. Men hon fastställde att katten hade gula slemhinnor, feber och att hon led av vätskebrist då hon inte hade druckit på flera timmar. Hennes aptit var icke existerande och hon hade inte ätit på ett par dygn. Min misse är inte försäkrad så för att slippa helgkostnaden så övertygades jag av min mamma att vänta till måndagen, ett beslut som jag ångrar trots hennes tillstånd idag.
Fortfarande med hög feber (40 grader) åkte vi till Hässleholms djursjukhus direkt på morgonen. När vi anlände var min största rädsla att hon hade cancer i levern men efter ett ultraljud fastställdes det att hon inte hade några tumörer. Men då hon var uttorkad, utsvulten och hade feber lade vi in henne på sjukhuset vars vistelepris kvittade. Kattens sjukkostnader kommer hamna lite över 7000 men jag vill med detta uppmuntra alla kattägare att göra och ge allt för er misses välmående.
Jag ringde Hässleholms djursjukhus imorse för en uppdatering om Elisabeth. Vetrinären förklarade att de hade gett henne antibiotika, dropp, aptitstimulerande och burkmat vilket hon hade sakta men säkret ätit. Hennes feber har gått ner till 38,8 vilket är en väldigt bra temperatur och hon hade som skrivit, börjat äta.
Vid gula slemhinnor misstänker man ofta att levern är i obalans men hennes levervärden var bra och ingen infektion visades i blodprovet.
Jag ber er nu, kattkännare och kattälskare att fundera över detta. Vad kan Elisabeth lida av? Varför har hon gula slemhinnor? Någon som har varit med om något liknande?
Mvh Johanna
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor men vill berömma dig/din familj för att ni tog henne till veterinär. Många som inte har försäkrat sina katter hade säkert valt en annan utväg.. Så kanske att någon får en tankeställare, försäkra era katter så behöver det inte bli så dyrt!
Hoppas verkligen hon blir helt återställd!

Är det en innekatt eller utekatt?
Det skulle kunna vara gulsot även om levern är är i bra skick faktiskt. Om inte är det i alla fall tecken som är värt att gå vidare med. Gulsoten i sig är ju inte en sjukdom utan endast symptom på att något inte står rätt till. På oss människor det i allmänhet lättare att snabbt se det då ögonvitorna blir gula. Eftersom de undersökt levern (t.ex ingen förfettning) så skulle det kunna vara andra orsaker till gulsot såsom förgiftningssymptom av något slag t.ex av olämpliga växter eller orsakat av bakterier eller virus hon fått i sig.
En katt kan även få s.k. gult fett om de äter mycket fisk som skulle kunna ge liknande symptom. Det är egentligen ett inflammatoriskt tillstånd i fettvävnaden vilket kan ge liknande symptom som gulsot.
Medarbeterare på Kost

1# Tack så mycket!
2# Hon är både inne- och utekatt skulle jag säga. Visst är hon ute men inte mer än max en halvtimme i taget. Hon har aldrig sovit en natt utomhus och har nog aldrig fångat en mus. Hon är mer lik en hund än en katt skulle jag säga.
Jag ska kolla upp det där med fisk. Vi gav henne nyss ett nytt foder från Orien som kan vara rikligt på fisk.
Men ger inte gulsot fler symptom än bara gula slemhinnor eller jag är helt fel ute?
Mvh Johanna

Orijen är okej, de måste äta mycket fisk för att få det, sill, strömming, tonfist etc. Eller för mycket rå fisk, vilket man i princip ändå bör undvika
Som jag sa så är det gulsoten som är själva symptomet och inte sjukdomen ;-) Och man kan få det av en mängd orsaker.
Här kan du läsa mer om gulsot i sig.
Medarbeterare på Kost
Jag googlade lite, och i princip alla trådar jag hittade med katter som fått gula slemhinnor har det varit något leverproblem som legat bakom detta.
Skulle det kanske kunna vara PKD? Hittar dock inget som säger att gula slemhinnor är ett symptom.
Hittade dessa länkar ifall du kanske hittar något där som kan stämma in?
http://sva.se/sv/Sok2/?quicksearchquery=gula+slemhinnor+katt
http://www.hemveterinaren.se/fraga-veterinaren/fettlever-hos-katt/

Visst måste njurfunktionen kontrolleras om det gula inte försvinner. Och om det föreligger gallproblem. Nu vet jag inte vilka levervärden som testades. Annars är det åtminstone Bilirubin man ska kolla så det inte är för högt. Det är det som troligen gör att det är gula slemhinnor. Det är också det som gör urinen gul.
En katt kan förmodligen som människor ha svagt förhöjda värden av bilirubin, det kallas http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperbilirubinemi och är oftast ofarligt. Sen kan det bero på andra genetiska faktorer. Runt 5% av alla vuxna har t.ex förhöjda värden pga Gilberts syndrom vilket på en del ger gulaktighet men är i allmänhet även det ofarligt.
Medarbeterare på Kost
Katter måste väl kunna få gallsten som vi människor? För att kolla så ska leverstatus tas. Vi människor blir ju gula om det blir stopp i gallvägarna
Har en vän som för en korttid sen fick sin katt operarad för just gallsten.Det är ovanligt på katt men det förekommer.
Stolt ägare till tre La permer

Får de feber vid gallsten?
Men om katten har gallsten borde en extrem smärta infalla om man lyfter upp katten, eller?
Inte för att du lyfter upp den men ont borde den ha. Men katter är experter på att dölja smärta. Feber förekommer absolut, pratar av egen erfarenhet.

Gallsten i sig behöver inte göra ont, det är när de ska ut genom gallgångarna det kan göra riktigt ont, ett gallstensanfall. Men gallsten kan leda till gallgångsinflammation och därmed feber. Har man en honkatt på p-piller en längre tid kan det ge ökad risk för gallgångsinflammation, samma med kvinnor. Gallgångarna sitter både i och utanför levern. Och visst är det vanligt att man blir gul av det. Det finns til loch med något som man kallar gallstensbetingad gulsot. Nu när hon har börjat äta så kolla bajs och kiss. Om det blir stopp i loppet för gallan tenderar kisset att bli mörkare och bajset ljusare.
Om man redan har gallbesvär bör man ibland minska på fettkonsumptionen för att undvika gallsten. Men en katt har sämre gallkapacitet, eller egentligen leverkapacitet, och i och med det sämre förmåga att hantera fett. Det är egentligen det som gör att den kan få fettlever om den fastar för länge och bränner sitt egna fett för fort i stället. Nåt måste den ju få energi från.
Medarbeterare på Kost

Du kan också kolla kiss och bajs nu när hon äter igen. Om det blir stopp blir kiss mörkare och bajs ljusare då gallan måste ur kroppen… och i det fallet fel väg. Fettinehållet i bajset blir högt då…
Medarbeterare på Kost

Njurvärdena var också korrekta. Vi ska ta hem henne idag, se om hon äter här hemma.
Sen, ja, vi får observera henne och se vad som händer.
Jag känner att min största rädsla nu är FIP.
Jag kan även informera om att gallsten och/eller inflammation i gallan inte behöver visa sig på leverproverna. Har katten gått med det länge så "kapslas" inflammationen in och proverna ser bra ut. Fråga om ett ultraljud på gallan.
Visst kan det kanske vara FIP. Men också så brukar många veterinärer "dra till" med det för att inga andra fel hittas.
Läste att de katter som kommer till SVA för obduktion för misstänkt FIP så tror jag det endast var 25% som faktiskt hade FIP. Det får mig ju att undra hur många av de övriga 75% som avlivats i onödan pga feldiagnosticering.