Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1409 ggr
Catchat
0

Vilken strategi bör jag använda?

Jag har två katter, en hane och en hona, som alltid velat vara ute utan att ha brytt sig om grannkatterna. Nu det senaste halvåret verkar en av grannens hankatter ha tagit vår hankatts revir. Detta har då påverkat båda mina katter som nu inte längre vågar ge sig ut.

Den här grannkatten är väldigt sällskaplig och kelsjuk. Vill in till oss hela tiden. Hans matte är en gammal dam som inte verkar bry sig nämnvärt om sin katt.

Så min fundering ligger i vilken strategi vi bör ha mot den här grannkatten. Ska vi låta honom komma in med risk för att det blir slagsmål och vettskrämda katter (våra) eller ska vi vara lite av "curlingföräldrar" och inte lämna ytterdörren eller altandörren öppen med risk för att grannkatten kommer in?

Det sistnämnda påverkar våra liv eftersom vi tycker om att ha öppet när vi är hemma.

Vad tycker ni?

[ingvarisbjorn]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vet du om grannkatten är kastrerad? Om den inte är det skulle det kanske hjälpa, eftersom många katter nöjer sig med ett mindre revir då. (+ alla andra fördelar som kommer med kastrering förstås)

IceJossan
0

Det beror helt på hur katterna är med varandra.

Mina katter är på det vis att alla inkräktare på deras revir ska avlägsnas från jordens yta, och de gaddar ibland ihop sig. INGEN annan katt är välkommen.

Däremot är det andra bullar när jag tar hem en jourkatt. Då fräser och morrar de och är allmänt sura, men går hellre undan än går nära den nya katten. Detta brukar hålla på i ca 3 veckor. När jag de senaste två gångerna tagit hem vuxna katter har de bara fräst i några få dagar och sen accepterat den nya missen rätt bra. 3 av mina jourkatter har varit med mig utomhus på tomten och på skogspromenader, och mina båda katter har haft skitkul ihop med dem utomhus. Men detta hade ALDRIG gått om dessa katter hade kommit in på mina katters revir utifrån, utan det hängde på att det var jag som tog in dem i familjen (alla inomhus tillhör tydligen familjen vare sig mina katter vill eller inte, det blir uppenbarlige inte en inkräktare på samma sätt eftersom jag bjudut in den).

Så en tanke är att det kanske kan gå bra att grannkatten kommer in till er och blir, tja… en halv i familjen, hehe. Bara ni låter alla katter vänja sig ordentligt med varandra. Gosa likamycket med alla, helst när alla tre är samlade. Bjud på god mat och busa när alla är i samma rum. Då kanske de kan bli kompisar även utomhus eftersom de då "tillhör" samma familj/grupp och därmed samsas på reviret.

Men det är såklart inget garanterat, bara en tanke eftersom det är på det sättet det funkar för just mina katter. Har även pratat med en person till vars katter tar inkräktare och nya familjemedlemmer på samma sätt som mina gör.

Catchat
0

Tack för svar!

Alla tre katterna är kastrerade. Ska försöka med att ta in grannkatten och se vad som händer.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Min ena granne har 3 hankissar och en annan granne tog över en äldre hankatt. Det var lite sura miner och stök i början men den äldre hankatten skulle promt hälsa på hos grannen med 3 katter. Han bor bara typ 30 meter bort men gillar väl sällskapet Skrattande Rangordningen fastställdes, funkar nu hur bra som helst. Vi säger lite skämtsamt att han går på "kattdagis" där Förvånad

Catchat
0

Så vad ni säger här är att vi bör lämna detta åt katterna själva att ta hand om. Det vore ju även det enklaste - för vår del.

Myzakatt
0

Jag skulle aldrig ta in en grannkatt till mig. Den största orsaken är att mina egna katter ska kunna känna sig trygga hemma.

Katterna reder nog upp sitt revir iaf.

[Emma--]
0

skaffa en nätdörr?