Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 8422 ggr
Zorrobit
0

Katten biter på mitt hår! Hjälp!!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Behöver verkligen hjälp då vi inte får någon sömn! Zorro biter på mitt hår när jag sover och det är fruktansvärt jobbigt. Kastar av honom från sängen men han är lika snabbt tillbaka. Lägger sig ovanför huvudet och börjar bita i mitt hår! Vill få slut på det men vill inte att han slutar vara i sängen.

Har läst några inlägg för hur man ska få katter att sluta bita och klösa på saker. Dubbelhäftande tejp på dörrar men vill nog inte ha det nära mitt hår dock, hästlinement vill jag inte kleta in i håret :-P , apelsinskal kanske på något sätt. Alla förslag är välkommna!!

Hjälp oss och Zorro till bättre sömn!!

[Anunnaki]
0

Det är bara att gilla läget men jag vet att det gör ont. Det är inte bara gulligt med katt.

TIMMY
0

sätt en sån där tantduschmössa på huvudet innan du går och lägger dig. En sån i tunn plast. På den kan du nog kleta in de mesta för att få honom att hata ditt hår! ;)

Rafflan
0

Om duschmössan skulle ramla av när du sover kan du sätter ett hårband på huvudet och under hakan som håller den på plats :)

Om du sätter upp håret i hästsvans är det bara att sätta fast apelsinskal med små hårsnodar och hårspännen och hoppas på det bästa ;)

Lusthan
0

Nu vet jag inte hur du bor, men ett alternativ kan ju vara att stänga ute katten ur sovrummet. Går inte det så se till att göra en ordentlig genomsköljning med citron i håret kanske. (Har du färgat håret bör du nog kolla hur citronen kan reagera med håret.)

Linda in ditt hår i ugnsfolie, ska tydligen skrämma en del katter i alla fall. Var envis ett par nätter i rad och putta ner katten så fort den försöker tugga i ditt hår. Katter går att "dressera" också precis som hundar, bara man hittar rätt sätt att göra det på. Så antingen peta ner han ur sängen när han tuggar hår varenda gång och var tydlig med att det inte är okej, stäng ute han så möjligheten inte går eller stäng inne ditt hår under en period eller gör det så äckligt att han verkligen inte vill vara där och tugga.

Mina äldsta katter är snart sex år i år och jag har haft de sen de var 12 veckor gamla. Under den här tiden har jag lärt mig att vissa beteenden liksom kommer och går efter ett tag. Vissa saker har vi dresserat bort, som att gå på bord och dylikt, har nästan aldrig en katt på diskbänken trots att vi har mat där helt öppet och synligt (luktit) för katterna. Jag gör ett speciellt ljud som betyder nej och det lyssnar de på också.

Testa dig fram är mitt tips. Skala en apelsin eller varfri citrusfrukt och låt katten lukta på det. Den katten reagerar mest på kan du ju kanske ha vid nattduksbordet sen så kan du ta fram den när han är dryg mot dig…

Zorrobit
0

Hej, Tack så mycket för alla råd! :-) Vissa är värda att testa ;-) Fler råd är dock välkomna. Mvh Zorrobit

Minka040
0

Har du håret löst eller "uppsatt" (alltså flätat eller i hästsvans, osv) när du sover?

Cazzos
0

Stäng dörren.

Och om han krafsar och du är rädd att det ska repa så kan du tejpa fast en tidning på dörren med silvertejp eller med kludd.