Är min katt gravid??
På den senaste tiden har min största honkatt betett sig konstigt så jag och min pappa misstänker att hon är gravid igen?!
I somras fick hon sin första kull. Alla ungarna fick nya hem medans en liten honkatt blev kvar.
Och nu börjar mamman till hon vara väldigt agressiv mot henne. Fort när hon kommer för nära (cirka 2 meter) fräser hon och försöker hoppa på henne men då kommer vår hankatt (han är kastrerad) och skyddar ungen.
Sen ibland brukar mamman lägga sig med rumpan upp mot hanen och han sätter på henne. Han är ju trots allt kasterad som tur är.
Och även hennes bröstvårtor har blivit jätte stora som hon själv har blivit runt magen.
Är de ett tecken på att hon är gravid igen?

Om hon är dräktig borde hon inte sätta upp rumpan mot hanen men är hon rund om magen och bröstvårtorna blivit stora så låter det som att hon är dräktig. Går hon lös ute?
Skynda långsamt så går det fortare.

Vi försöker hålla hon inne, men fort när hon märker att vi ska åka iväg gömmer hon sig vid skohyllan och fort när vi öppnar dörren springer hon ut.
Sen förra månaden var hon borta i ungefär i två dagar.

Ni kan ju bygga en liten rastgård där hon kan vara utan att kunna rymma iväg, eller näta in balkongen/varandan om ni bor i lägenhet.
Det bästa du kan göra om hon är dräktig är att ta hand om ungarna och försöka få dom sålda till bra hem och sen sterilisera/kastrera henne så det inte behöver hända igen.
TS: Om honkatterna inte är kastrerade och går ute så är det bara en tidsfråga innan de blir dräktiga. Prata med din pappa om att ta dem till veterinären och få dem kastrerade, så slipper ni få fler kattungar. Katthonor mår bättre av att vara kastrerade också, för det är väldigt stressande för dem att löpa.
Det finns en stor risk att honan redan är dräktig om hon gått ute okastrerad.

#5 Måste du alltid vara så otrevlig?
#6: Jag tror inte att Jourhemmet menar att vara otrevlig, hon/han bryr sig nog bara väldigt mycket om alla stackars hemlösa katter som far illa på grund av att människor inte tar ansvar för sina husdjur. 

#7 Jag har påpekat det för h*n flera gånger i liknande trådar. Jag bryr mig också men det hjälper inte att bli arg.

Om din hona visar att hon vill para sig med er hane, så nästan självklart gör hon likadant med hankatter hon träffar ute. Kastrera henne så slipper hon det jättejobbiga löpandet och riskera att få sjukdomar (bland annat FIV som motsvarar HIV hos människor) som sprids via parning.
Hon blir troligen mer harmonisk och kan koncentrera sig på andra saker än att hitta snygga killar.
Att hon stöter bort sin unge är inte alls konstigt, hon tycker väl det är dags för lillan att lämna mamma! Det är inte alls alltid som honan accepterar att en unge är kvar i familjen, det är en chansning på 50/50 om hon accepterar ungen eller ej.
Vänligen håll god ton i tråden!
Hon kan inte vara skendräktig då?

Be din pappa låta kastrera båda honkatterna, så kommer de troligen bättre överens och så slipper ni oron över oönskade kattungar.
TS, går det att hålla honkatterna ifrån varandra ett tag, så lillkatten inte får stryk eller kattmamman blir för stressad?
Veterinären här sa i höstas att om min honkatt var dräktig & jag ville kastrera henne, så tog de 200 eller om det var 250 kr extra, då det blev större ingrepp med abort, så det skulle kosta ca 1500kr, inkl id-märkning.
Om det är så att ni inte har råd att kastrera båda samtidigt, kan ni ju be om p-piller till lilla katten tillfälligt & bara kattmamman så länge?
Måste fråga er andra, en dräktig katt låter sig väl inte paras? Gör en skendräktig det? Hur länge pågår parandet egentligen & hur snabbt märks det?
6# Det var inte ilsket skrivet utan jag blir bara så ledsen över att folk avlar fram ungar på ungar utan att blinka. Har man ständigt huset proppfullt med stackars hemlösa katter så känns det tungt.
Men snälla, kastrera katten .
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Eftersom TS är omyndig enligt sin presentation anser jag det onödigt att hacka på TS, då jag anser att det är föräldrarnas/pappans ansvar. TS kanske inte ens har en egen ekonomi för detta ändamål heller.

Mamma katt stöter antagligen bort sin dotter för att hon väntar smått. Min älsta hona är den som bestämmer över min lilla kattflock och uppfostrar ibland de andra o säger till dem att det är hon som bestämmer, ett helt naturligt beteende.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z