Katter iFokus

Katter

Etikett: utanför-ämnet
Läst 4075 ggr
Helleh
0

Ris till kränkande medlemmar

Tycker att det är vansinnigt tråkigt att vissa medlemmar bemöter andra med kränkningar här.

Det är tydligen helt okej att kalla mig ansvarslös & självisk & påstå att jag orsakat min katts ev foderallergi pga min dåliga ekonomi?!

(Jag är dock glad att det finns trevliga & hjälpsamma medlemmar, som kommit med tips & råd & som faktiskt verkat förstå. Tack till er!)

Tyvärr är det enda som snurrat i mitt huvud sedan några timmar tillbaka de kränkande inläggen.

Att inte ens sen svara när jag ifrågasatt det kränkande bemötandet, det är så lågt & fegt!

Hur ska ert sätt hjälpa min katt eller min oro?! Tror ni att hon blir bättre av att jag är ledsen? Får jag bättre ekonomi av det kanske?

loppan007
0

ushdå :(!

riktigt tråkigt att du fått kritik för det! klart att man kan kolla upp det men gjort är gjort och det finns ju ingen anledning att klaga på det nu!

kanske inte det du efterfrågar i tråden, men jag köpte en storpack, den största säckliknande RC maten och det blev inte så jättedyrt eftersom det blir billigare ju större man köper!

hoppas din katt blir bättre nu!

Gasoline
0
Josefa
0

Vilken tråd är det du syftar på?

Heffipeffi
0

Det är tyvärr så på många forum. Mitt råd är att inte bry dig. Den som svarat kanske inte menar så illa som det låter. Det kan vara svårt att få fram det man menar i skrift.

Amorell
0

# 3 jag tror hon syftar på tråden "Hudcancer!?" som hon postat tidigare, jag har ingen aning om hur man länkar dock :)

~ Ysmn

[Maine]
0

Jättetrist att du blivit behandlad på det viset.. Försök att slå dövörat till. Tyvärr finns det folk som beter sig illa och tror att de har svar på allt. Men de har de inte. Fanatiker skulle jag vilja kalla en del..

Jag tycker att det är ett under att folk vågar skriva om sina problem här, så som de blir bemötta. Och att de tillåts göra det, är ett annat under.. för så länge deras inlägg inte blir raderade eller redigerade, så tycker jag att det är "tillåtet".

Frågor som ofta bemöts med kritik och ifrågasättande är sorgligt att se. Och ännu sorgligare är det att det är samma återkommande personer som är nedlåtande och dömande.

Isira
0

Håller med, lyssna inte på det negativa. Klart du tar hand om din katt efter bästa förmåga. Men sen tar ens privata liv svängar ibland som man inte kan påverka och dålig ekonomi kan vara en sådan, då får man helt enkelt göra så gott man kan. Det tror jag att du säkerlien gör. Bry dig inte, vissa vet eller förstår kanske inte hur det kan vara.

[ingvarisbjorn]
0

Skulle råda dig att ta kontakt med sajtvärden, eller ta upp problemet med berörda medlemmar. Inte blir väl stämningen på sajten bättre av sådana här inlägg heller Flört

Imitra
0

För det här var ju en så mycket bättre och snällare tråd, eller?

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

[Maine]
0

#9  TS vill nog skriva av sig hur denne känner, precis som så många andra gör.. för min del är det bara bra att alla blir påminda om hur viktigt det är att tänka till och varför inte läsa igenom sitt inlägg några gånger innan man postar det. Några ord för mycket kan bli så fel.

Imasy
0

Tyvärr kan ju mycket missuppfattas när man skriver och inte hör tonläget.

Ett tips kan ju vara att läsa igenom inlägget en gång till, för att man kanske då ser att denne personen menade inget illa i vad den skrev.

PumpkinQueen
0

TS: Ta upp det med sajtvärden eller med moderatorerna. Ingenting blir ju bättre av att du klagar på de som klagar.

Sen, om det gäller ansvarslöshet så ÄR det väl ändå ansvarslöst att skaffa husdjur om man har så pass dålig ekonomi att man inte har råd att ta hand om dem på bästa sätt? Inte för att jag påstår att just du inte tar hand om din katt, men det finns många som bara skaffar ett husdjur och sedan blir chockade över att djuret kostar pengar. Självklart är det något som man blir upprörd över när man är djurvän!

Hoppas att det går bra för dig och din katt och att du lyckas förbättra din ekonomi så att varken du eller katten behöver må dåligt.

#6: Jag tänker spontant "tag först bjälken ur ditt eget öga"…Oskyldig

Isira
0

Eller fråga (i trevlig eller neutralton kanske) så man kan klargöra vad som menades. Tänk så mycket missupfattningar man hade kunnat unvika även irl om man gjorde det oftare Tungan ute

paow
0

Håller med..

Har varit så här länge och kommer nog inte sluta heller. Dessotum tycker jag de skrivs väldigt lite trådar nu för tiden, kanske inte någon som vågar skriva sina problem längre? Skulle jag tro allafall. Jag själv har rent av blivit rädd av vissa svar jag fått, skriver själv inte problem som jag skulle behöva hjälp med här.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Imasy
0

Vi kan ju inte medla mellan enskilda medlemmar som hamnar i konflikt, men sådant får skötas i pm istället för att klanka på varandra i en öppen tråd.

Sedan så kan det ju hända att vi missar något, så är det någon som känner att den fått ett påhopp etc, så får ni gärna pma mig eller medarbetarna.

Sedan så när nya versionen av iFokus släpps kommer det bli enklare att anmäla ett elakt inlägg, så det kan bli bortredigerat per automatik ifall ingen av oss andra finns tillgängliga.

[Maine]
0

#12  Så du tycker att hemlösingar hellre ska avlivas än att hamna hos nån med knaper ekonomi? Många som spontant tar hand om utsatta katter kan inte ge "den bästa" maten mm, men katterna mår hur bra som helst ändå.

Ursäkta lite OT, men jag blir smått irriterad när folk säger att man inte ska ha katt om man inte tar hand om dem på bästa vis. (enligt dem själva alltså)

oh-la
0

TS, jag förstår dig. har själv i stort sett slutat skriva här, eller ens gå in bara för att jag blir så ledsen när jag ser alla trådar där det först inlägget som skrivs bara innehåller antaganden och påhopp. ofta kan diskussionen hinna bli många inlägg långt med både det ena och det andra sagt innan TS ens har möjlighet att försvara sig eller skriva kompletterande uppgifter. att be om ursäkt eller ta tillbaks det  man skriver om man var orättvis förekommer inte alls.

att sitter och fläka ur sig otrevligheter och antaganden om andras ekonomi i en tråd där det inte ens för ämnet är relevant är rent osmakligt. för det första undrar jag om ni som sitter och gör på det viset känner trådskaparen personligen och har insyn i dennes ekonomi? sedan undrar jag också vad ni har för mirakelknep som säkrar er ekonomi för 15 år framöver?

PumpkinQueen
0

#16: Nej, jag tycker att alla katter förtjänar ett hem där de kan få bra mat och veterinärvård om de skulle bli sjuka.

[Maine]
0

#18  Vet inte om du svarade på min fråga.. tycker du att de hellre ska avlivas än att hamna i ett hem där de enligt dig inte får det bästa?

oh-la
0

#18, så du menar att man inte ska skaffa djur om man riskerar att hamna i en tråkig ekonomisk situation under de 15 år som en katt kan leva? och hur vaccinerar man sig mot det?

på 15 år kan man gå från en fantastisk ekonomi till rena katastrofen. gör det en person till en fullkomligt olämplig ägare bara för att man måste byta ner sig från Eukanuba till Mjau under en tid för att man fått kicken? tycker det är tråkigt att man bedömmer en djurägare efter tjockleken på plånboken…

PumpkinQueen
0

#19 + 20: Nu känner jag mig lite påhoppad. Är det dåligt att vilja att människor ska kunna betala för mat och eventuell veterinärvård för sina djur?

oh-la
0

#21, absolut inte, men är det verkligen det som gör en djurägare bra eller mindre bra, och hur säkrar man sin ekonomi för 15 år? blir man plötsligt en dålig djurägare för att man förlorar jobbet?

[Maine]
0

#21  Du behöver inte känna dig påhoppad. Det var en fråga helt enkelt. Och om ditt svar är ja, eller nej, det är ju din åsikt, och inget jag ifrågasätter, men jag undrar bara var du står i den frågan.

Med handen på hjärtat, tror du inte att andra känt sig påhoppade av dig? Flört

Imasy
0

Nu vet jag inte om jag tycker att plånbokens storlek ska vara avgörande hur man är som djurägare.

Jag känner sådana som har det jättetaskigt ställt rent ekonomiskt, men som har prioriterat bort sig själv och alltid sett till att djuren har mat och får nödvändig vård.

Sedan finns det de med gott om pengar men som inte bryr sig alls.

Jag undrar också hur man ska göra när man skaffar sig djur. Du kanske är jätterik när man skaffar sin katt, sedan efter fem år går allt på pottan och man lever på socialbidrag. Ska man då sälja katten och skaffa sig en ny igen den ddagen man kanske har nytt jobb och bra inkomst igen?

PumpkinQueen
0

#22: Var har jag skrivit att ekonomin är det enda som avgör om man är en bra djurägare eller inte?

Det jag sa var att det inte är ansvarsfullt att skaffa sig djur om man inte har råd att betala deras mat eller eventuell veterinärvård. Det står jag fast vid.

Man får vänta med att skaffa husdjur tills man har en inkomst som täcker eventuella utgifter som tillkommer när man skaffar katt. Sen, om man skulle råka bli av med jobbet eller liknande, så får man försöka prioritera så att katten inte far illa. Det kanske innebär att man själv får leva på snabbmakaroner och ketchup, medan katten får samma mat som den haft tidigare. I värsta fall kanske man får lämna bort katten, om den blir lidande av ens egen dåliga ekonomi. Om den till exempel bryter ett ben och man låter bli att ta den till veterinären, då är man i min värld en dålig och ansvarslös djurägare. Även om det kanske låter hårt. Katten ska inte behöva lida, punkt slut.

#24: "Jag känner sådana som har det jättetaskigt ställt rent ekonomiskt, men som har prioriterat bort sig själv och alltid sett till att djuren har mat och får nödvändig mat."

Det är ju så jag menar! Så länge man prioriterar katten och den får mat och vård som den behöver så är allt lugnt, oavsett om man är stenrik eller går på socialbidrag. Men man bör inte skaffa katt om man redan från början har svårt att få pengarna att räcka till, för man måste förstå att katten faktiskt kostar pengar att ha.

Isira
0

Det är lätt att man tar minsta lilla negativt hårdare också när man är i en sådan pressad situation. Vet det av erfarenhet. Man har kanske redan dåligt samvete för att man bara har råd att köpa tex friskis sorterna och oroar sig redan för mycket.

När vi hade dålig ekonomi åt ju katten bättre än vi gjorde, fast det blev friskis och whiskas. Men jag kunde se på min far hur skönt han kände det när man kunde börja köpa den bättre maten och även handla i djuraffären och att man kunde känna sig stolt när man hade råd med försäkring och allt det där som är bra och behövs.

Där är mycket psykiskt och socialt som tillkommer så lite hänsyn och vänlkliga ord från omvärlden gör jätte mycket.

Rafflan
0

#25 förstår ditt tänk, man ska ha råd med bra mat och akut vård till sitt djur oavsett situation.

Får man problem i livet där man inte kan ta hand om djuret ska man ju faktist fundera på om man bör ha kvar det, så förstår hur du tänker ;)

PumpkinQueen
0

#27: Tack!

oh-la
0

så… man ska hellre dra igång en lång omplaceringsprocess än att ge sin katt mjau i några månader? att dra ner matkostnaden kan ju innebära att man kan lägga pengar på veterinärvård exempelvis.

undrar hur många som skulle omplacera sin katt bara för att de inte har råd med det gamla vanliga fodret, eller hur man utformar en omplacering så att katten ska få leva på samma käk i resten av sitt liv. jag tycker det här är helt orimligt och huvudlöst… det är garanterat mer omskakande för ett djur att bli omplacerad än att finna nya matkluttar i skålen…

PumpkinQueen
0

#29: Mjau räknas väl som ett hyfsat bra foder?

Katter har känsliga magar, det är därför som det inte är bra att byta foder för ofta. Det är inte för att katten skulle känna sig omskakad av förändringen att "finna nya matkluttar i skålen".

Rafflan
0

#29 så du tycker om min katt springer ut och bli påkörd och bryter ett bakben, då spjälar jag det själv och väntar tills jag har sparat ihop pengar till veterinär? för jag har ju dåligt ekonomi…?

Som sagt, katten förtjänar bra mat och pengar för akut vård oavsett min ekonomi!

(och det är inte så TS fall, så detta inlägg ahr inget med TS att göra, bara att man ska ha råd med akut vård!)

Josefa
0

Då är ju frågan hur kattens känsliga mage reagerar på att byta, inte bara matsort, utan även familj och miljö.

oh-la
0

#31, var har jag skrivit något som ens kan tolkas som att jag tycker att man ska låta en svårt skadad katt lida med brutet bakben? jag säger att jag tycker det än konstigt att man ska behöva omplacera sin katt för att man får dra ner på matkostnaden, inte att man ska leka veterinär i sitt vardagsrum.

#30, bara för att man byter ner sig tillfälligt bland forden innebär väl inte det att man byter foder ofta. ett foderbyte skulle jag inte räkna som ofta. mina katter får en mycket varierad kost, så de äter både det ena och det andra. det har även bytt foder ett antal gånger bara i år.

PumpkinQueen
0

#32: Om katten får byta familj så kan ju denna kosta på sig att ta den till veterinären om den nu skulle må dåligt.

Josefa
0

Fast nu är det ju inte direkt så att det står massvis med bra hem på kö, för att ta hand om varje katt som behöver omplaceras. Utan snarare tvärtom, massvis med katter som slåss om varje hem som dyker upp och är villig att ta hand om en omplaceringskatt.

PumpkinQueen
0

#35: Och vad beror det då på att det finns så många katter som saknar hem? Jo, att människor väljer att inte ta ansvar för sina djur. Att skaffa katt när man inte har råd är ett tecken på att man inte är en ansvarsfull person.

Sen har jag väldigt svårt att se att en människa inte skulle kunna ha råd att betala vad det kostar att ha katt, det är ju inga gigantiska summor vi talar om. Det handlar nog mer om hur man prioriterar.

Gasoline
0

#36 Att skaffa katt om man inte har råd är rent utav korkat. Men att man skaffar katt när man har råd och så blir man tex av med jobbet och därav gör så gott man kan mad kattkostnaderna och övriga utgifter är något helt annat.

Har det inte blivit lite OT här?

AgnetaB
0

#36      Jag  undrar också ang detta att ej ha råd att ha katt. Jag      har aldrig lagt ner någon energi att kolla vad det kostar att ha katt men kan det vara så mycket att man ej har råd att ha?

Att man blir utan jobb i dessa tider kan väl drabba de flesta men så dåligt blir det väl inte så man ej har råd att sköta sin katt. Jg har både hästar o katt så för mig känns det lite konstigt då häst kostar MASSOR att ha. Man får  ju kanske ändra sina vanor med att äta ute,röka semester mm.

Rafflan
0

#38 har man det riktigt illa ställt är nog dem dyrare köttbitarna på ica en lyxvara som man inte ahr råd med, har man det riktigt dåligt ställt finns nog inte rökning, semester och troligen inte ens läsk på menyn :/

Då är det en sketen 1:a och mat, internät och kanske tv det man har :/

Mona22
0

Ts, vet hur du känner dig, har också blivit väldigt påhoppad,men inte på denna sajt som tur är. Men de kan ju inte veta vad du går igenom. Klart man själv mår dåligt om man inte har råd med djuren. 

i de flesta fallen köps katten när man har pengar och man kan aldrig veta om man blir av med jobb eller inkomst, visst är det smart att ha en buffert men livet kan ta en tvärvändning helt plötsligt.
man är inte automatiskt en dålig ägare för att man inte har pengar (just då).

Cindy
0

Jag har ett måtto som lyder:

Du kan säga vad som helst, till vem som helst, men inte hur som helst!

Den här sajten skulle vara bra mycket trevligare om fler hade detta i åtanke. Och ödmjukhet lyser med sin frånvaro i mängder av inlägg och trådar, inklusive denna. TS tar upp ett viktigt problem på sajten (bristande respekt gentemot andra medlemmar) och hela tråden spårar ut för att folk tar illa åt sig… Sorgligt.

Vänliga hälsningar
Cindy

Destany
0

Jisses blir ju lite mörkrädd när jag läser här inne… Är på TS sida och tror o hoppas att hon gör det bästa för sin katt. hon skrev ju att hon skulle fixa transportbur till katten innna vet i andra tråden så jag fattar inte varför vissa har snöat in sig på att katten inte ska till vet..

Jag trodde detta var en frågesida för kattmänniskor men jag måste nog tänka om där.. verkar inte gå att fråga nåt här innan man blir påhoppad..

Angående dålig ekonomi o katter.. Jag har rätt usel ekonomi själv o har aldrig nånsin låtit mina katter lida för det.. de har inte sagt att de velat flytta hit (förrutom Puma som helt enkelt flyttade in här)

Jag har alltid köpt mat o sand till dem och tro mig mina katter hade "klippkort" hos veterinären ett tag.. de var sjuka och fick klamydia o ni som haft det bland era katter vet hur jädra dyrt o drygt det e att behandla..Zorro har dessutom varit sjuk i omgångar o inte en enda gång har jag tvekat o ta honom till vet även om jag frågat här inne innan o på den tiden kunde man fråga här inne utan att bli halshuggen..Behöver katten veterinärvård så fixar man pengarna så enkelt e det så varför utgå från att du som kritiserar e den enda som tänker  på kattens bästa??

Så bara för att Ts skrev att hon har taskig ekonomi så behöver det inte inte automatiskt betyda att hon skiter i sin katt som hon inte gör eftersom hon frågar här inne..

hade jag utgått från min ekonomi så hade puma sakta tynat bort utomhus… då e det mer rätt att man räddar en katt o gör det bästa av situationen o tar hand om katten på bästa sätt..

så tycker iallafall jag..

Varför kan folk inte vara lite stöttande o tänka på vad de skriver??

Inlägget är låst för nya kommentarer