Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 4777 ggr
malawicilkid
0

AKUT rådfrågning!

Min katt fick igår kattungar, fyra stycken och det var hennes första! Allt har gått bra och hon har varit pigg och är det nu också. Men nu har hon börjat blöda i rumpan. Vad kan vara fel?

Jourhemmet
0

Blöda från rumpan? Du menar från kissehålet? Dom kan blöda lite ett par dar efter.

malawicilkid
0

Hon är kolsvart och man får inte ta henne för hon blir aggresiv om man tar bort henne från ungarna men kommer blod, väldigt lite men då är de kanske ingen fara då?

Jourhemmet
0

Nej låt henne vara, håller du på med henne så är risken att hon flyttar runt på ungarna. Lämna henne ifred och ställ en tallrik med äggula på bredvid bolådan. Det är nyttigt för en nybliven mamma. Ställ vatten och matskål vid bolådan och även kisslådan i närheten.

Imitra
0

lycka till med småkissarna :D

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

PumpkinQueen
0

#0: Ring veterinären och fråga!

Veterinärer är utbildade för att kunna saker om kattens hälsa.

Det är inte säkert att människor som skriver på ett internetforum är utbildade för att kunna saker om kattens hälsa.

Därför ska man vända sig till veterinären om man har frågor om kattens hälsa.

MonicaLagerquist
0

Fast när det gäller kattuppfödning så är tyvärr många veterinärer sorgset okunniga.Det är bättre att fråga en kunig uppfödare.Avslag som det är frågan om här har även människor.

Så länge som det inte luktar illa , honan inte har feber och det inte kommer massor av blod så är det normalt.Det kan komma blod upp till en vecka efter förlossningen.Ofta kommer det lite när honan reser på sig efter att ha legat en stund.Se till att byta i bolådan så att det alltid är rent där.

Stolt ägare till tre La permer

PumpkinQueen
0

#6: Fast då måste man ju kunna avgöra vem som är en kunnig uppfödare, och det är tyvärr inte alltid som det framgår på internet.

Om veterinärerna inte kan något om uppfödning, så kanske man kan vända sig till uppfödaren som man köpte katten av? (Förhoppningsvis är det ju en seriös person.)

MonicaLagerquist
0

#7 Håller man på med avel så har man förhoppningsvis en uppfödare eller en mentor att rådfråga.Sen kan man nog ganska enkelt lista ut vilka som kan något om upppfödning och vilka som inte kan det.

Har uppfödaren en hemsida vilket de flesta uppfödare har och man där ser att personen har hållit på med uppfödning, utbildat sig i många år så har troligen den personen lite koll.

PumpkinQueen
0

#8: Det är positivt att du tror så pass gott om människorna! Glad 

Själv är jag lite skadad av att man träffat på en del "puckon" som tror att de kan undvika veterinärskostnader genom att skriva sin fråga i typ "flashback"-forum eller på "familjeliv". Lika tråkigt varje gång som en katt blir lidande av att husse/matte inte vill/har råd med veterinärbesök.

MonicaLagerquist
1

#9 Frågar man på flashback"-forum eller på "familjeliv" så får man säkert ett helt annt svar än om man frågar på ett kattforum i avelsdelen.

Om du ska köpa ny bil frågar du på ett akvariumforum då?

EddaM
0

Skulle tempa honan i något dygn med för att vara säker på att hon inte får livmodersinflammation.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

PumpkinQueen
0

#10: Precis, det var ju det som var min poäng. Jag är skadad av att jag sett folk ställa frågor i fel forum så många gånger. Det har gett mig fördomar om folk som ställer (mer eller mindre) akuta frågor om kattens hälsotillstånd i internetforum istället för att ringa veterinären och kolla vad som är fel.

malawicilkid
0

Nu har hon iaf slutat gjort det och var bara igår kväll ett litet tag efter hon fick nå ryck och busade med den andra katten jag har medanungarna sov.

AgnetaB
0

# 12  Ibland ser man ju folk ställa frågor till veterinärspalter i tidningar(svar

tar ju veckor att få där). Ibland svarar veterinären ring veterinär omgående!

Ibland undrar man varför folk ej ringer dit o rådfrågar,snåla antar jag men

djur kostar. Det kostar ju ej något att rådfråga men är väl livrädda att vet ska

säga att de ska komma dit.

Bunn
0

Ursäkta, jag vill inte verka otrevlig eller på annat sätt bidra med dålig stämning i tråden, men jag måste fråga:

Varför i herrens namn tar du bort kattmamman fråk de nyfödda kattungarna? Inte konstigt att hon blir aggressiv.

Det skulle nog vilken nybliven mamma som helst bli om hon tvingades separera från sitt nyfödda barn.

MonicaLagerquist
1

Jag tar i ungarna regelbundet för vägning och för att städa bolådan.Gör inte du det?

En del honkatter blir väldigt stresssade av det men vägning och städning av bolådan är viktigt och då får man försöka ändå.

Bunn
0

#16 Som jag skrev: Jag vill inte verka otrevlig eller bidra med dålig stämning i tråden.. ber om ursäkt i så fall, för det var verkligen inte min tanke.

Visst, jag kan förstå att katterna kan behöva förflyttas vid städ, vägning av kattungarna osv., men att ta bort mamman från ungarna förstår jag inte syftet med, därav min fråga.

Som svar på din fråga: Nej jag gör inte det.
Anledning?  Jag har inte kattungar och även om jag hade så skulle jag inte ta bort mamman från ungarna. Vid städ så skulle jag flytta alla katterna så de får vara tillsammans, istället för att separera dem ifrån varandra, vilket orsakar onödig stress hos dem.

Att flytta en kattunge i taget, vid vägning, kan som du skriver också orsaka stress, men jag ser fortfarande ingen anledning till att flytta enbart kattmamman.

MonicaLagerquist
0

Jag tror att du har övertolkat att ta bort honan från ungarna.TS menar troligen honkatten blir orolig om man lyfter upp henne från ungarnas bolåda för att kolla om honan blöder inte att TS tar honan bär iväg henne långt från ungarna.

loppan007
0

haha =D lite svårt att flytta en kattmamma och bebisarna EXAKT samtidigt :P man flyttar väl dom typ 1-0.5 meter en och en?

vilken tur att allt gick bra och att hon slutade i alla fall!

MonicaLagerquist
0

#19 Vet inte hur andra gör men jag tar fram den nya botten till bolådan.Lyfter ur den gamla ev med kattungarna i lägger den på sängen brevid bolådan bäddar i den rena bädden och lyfter tillbaka ungarna en och en eller en i varje hand beroende på hur bråttom det är.Nu är mina honor inte alls så vaktiga och de är vana att jag hanterar ungarna så det brukar inte vara något problen.

Bunn
0

#18 Ja, så kan det vara.
Hoppas det är så TS menar! :)