HJÄLP! ungar i magen.
behöver snabbt få veta om man kan ta bort ungar i samma vända som sterilisering/kastering?
min kattunge som är född 29 maj förra året har gått och blivit dräktig.
Hon kom genom en tjuvparning på min tidigare katt.
Risken finns för att det kan vara hennes pappa som gjort henne dräktig.
och jag vill inte ha kattungar på henne, inte nu.
men nu när det redan är gjort så vill jag ta bort dom och i samma veva kastrera henne.
Det funkar inte pga jag verkligen inte har lust att ha kattungar igen, hur söta som än är, och hon är egentligen för ung. plus att vi precis fått hem en hundvalp, och det blir för mycket.
Jag vill ha ungar på henne Senare, för hon är så fin, så kan man inte ta bort ungarna och göra en ''tillfällig'' kastering?
Vi brukar egentligen inte släppa ut ''Bebis'' (som hon heter) eftersom hon saknar lokalsinne.
Men hon sprang ut en kväll för några månader sen, och vi hittade på henne på natten, överlycklig över att se oss.
Nu undrar jag om man ens KAN ta bort ungarna?
Och om man kan det, kan man kastrera samtidigt?
Och när blir det försent för att ta bort dom? Och hur mycket kostar det?
TACKSAM FÖR SVAR!!
Mvh Jeanette

Jag vet tyvärr inte om man kan göra så som du vill. Men är hon ras- eller huskatt och ska bli avelshona? Går pappan ute okastrerad? :S
hon är en vanlig huskatt, men mamman var 50 % norsk skogskatt. Vi äger inte pappan, utan det är någon annans. Och jag vill bara ha en kull på henne, fast senare.
Kastrera henne istället, då brukar man kunna ta bort ungarna om det gått kort tid
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Ring och boka tid med en gång. Men du skriver att hon sprang ut för några månader sen??? En katt är dräktig ung: 2 månader.
jo det vet jag, men jag menade veckor, 2 - 3 veckor sen.
Ring nu, det behöver inte vara för sent. Man kan abortera samtidigt. Kostar runt tusenlappen.
finns väl ingenting som är öppet nu? inte här..
Var bor du? Här i Sthlm har dom flesta kvällsöppet.
jag bor i Borlänge.
Finns säkert någon veterinär som har öppet. Googla på det och ring och beställ tid för du har riktigt bråttom.

Djursjukhuset i Falun har öppet. Sjukhuset har ju även en filial i Borlänge. Där Nelser har hållt till. Fast det kanske bara är Falun som har öppet. Det är ju inte långt till Falun om du har bil.
Fast det är väl inte akut? Alltså att det är väl ingen fara om du skulle ringa imorgon och boka tid menar jag?

Vadå "tillfällig" kastrering. När man kastrerar tar man bort hela "paketet" och det går inte att göra ogjort.
Jag tycker inte att du skall vänta med detta utan se till att få kattan kastrerad för gott.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
ringer tidigt imorgon, men så man kunde ta bort ungarna utan att kastrera/sterilisera alltså?
Det bör väl gå. Fast med tanke på vilket ingrepp det faktiskt är, så är det inget jag skulle vilja utsätta en katt för, för att sedan längre fram operera igen vid kastreringen.

#14 Det skulle jag heller aldrig göra. Först låta katten genomgå abort och sedan en dräktighet och tillslut en kastreringsoperation. Helt onödigt! Kastrera med en gång och lägg planerna om huskattsavel på hyllan.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Det är en stor operation så kastrera henne samtidigt. Vill du ha små söta kattungar kan du vara jourhem åt några.

Givetvis ska du kastrera henne för gott! Att fundera på att ta ungar på henne senare är helt förkastligt, det finns redan alltför många huskatter därute!
Som #17 skriver: Vill du absolut ha en kull ungar, så kan du bli jourhem åt en dräktig hona genom ett katthem!
nu har jag bara en fråga, vad är det för fel på huskatter?
och jag har aldrig heller sagt att jag ska kastrera henne efter att ha tagit bort ungarna.
Det är väl ingen som har sagt at det är fel på huskatter.Det är avel hipp som happ som är fel.
Stolt ägare till tre La permer
Gipzy: Jag vill inte ''bara'' ha kattungar, utan jag menade att jag ville ha ungar på HENNE.
"behöver snabbt få veta om man kan ta bort ungar i samma vända som sterilisering/kastering?"
Japp. Veterinären plockar ut ungarna då.
Vill du verkligen avla på henne och inte kastrera, kommer här några råd:
Testa honans blodgrupp. Är hon A behöver du inte testa hanen, är hon B bör hanen testas.
Det finns ingen ras som heter norsk skogskatt.
Testa henne för FIV/FeLV och även hanen. Ingen av dem bör vara utekatter, då är testet meningslöst. FIV=HIV FeLV=leukemi
Scanna bägges hjärtan så de är friska. Hjärtfel är lika vanligt hos huskatter som raskatter.
Testa bägge för PKD (cystor i njurarna), om du inte vet exakt vilken ras pappan är, då är det ev inte nödvändigt testa honom
Se till ta semester från ca dag 61/62 och fram till dag 70. Honan får inte föda ensam enligt djurskyddslagen
Se till vaccinera ungarna två gånger, avmaska eller testa för mask, chipmärka dem och veterinärbesiktiga innan de flyttar till sina nya hem
Har du råd? Testkostnader blir för mamman minst 2000 kronor. Sedan har du ev kostnader för hanens tester samt veterinärkostnader för de små. Är ungarna friska som nötkärnor och bara behöver till vetereinären för dert jag nämnde ovan blir det ca 1000/unge.
Det är absolut inget fel på huskatter. Därför har de alla rätt att leva ett bra liv. Så länge det finns huskatter som far så pass illa som hemlösa, oönskade huskatter gör idag, så ska man inte som kattälskare sätta fler huskatter till världen, som då minskar de oönskade huskatternas chanser till ett drägligt liv.
Av ren nyfikenhet vad kostar en sådan här typ av abort eller vad man ska kalla det för? Falu djursjukhus tog väl en 1300-1400 kr för att kastrera en katthona, så vad kan då detta kalas gå på?
Om du nu genomför denna abort och behåller "paketet", så tycker jag du ska kastrera henne iallafall. En kastrerad katt mår betydligt bättre än en fertil både fysiskt och psykiskt.
Och varför vill du ha ungar på just denna katt? Bara för att den är fin med ett gott temperament behöver inte det betyda att kattungarna ärver egenskaperna.

Det är absolut inget fel på huskatter utan jag anser att de är de vackraste katterna som finns. MEN det finns 100.000 hemlösa huskatter som söker hem. Att spä på dem mer än nödvändigt gör ingen nytta alls. Visst du kanske hittar bra hem till just dina små, men kan du garantera att de inte slänger ut katten? Att de i sin tur tar kullar på kattungarna o att de katterna får bra hem?? Nu kan jag som raskatts uppfödare inte säga att mina avkommors avkommor inte kommer att slängas ut men det är mindre risk då man faktiskt betalar en hel del för en raskatt och oftast så lever den inne hela sitt liv. En katt som man "får" har inte lika hög status helt enkelt och behandlas där efter. Därför finns det ett sådant överskott på huskatter.
Kastrera din fina hona och låt henne bli en glad kastrat och varför inte ställa ut henne på utställningar istället?? Det är jätte kul och huskatter behöver visas upp mer.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

jag har ingen direkt åsikt när det gäller blandkatter, men i detta fallet tycker jag att det vore elakt att först tvinga henne att genomgå en stor operation för att göra abort, för att sedan låta henne bli dräktig igen när du tycker att det passar dig.. tänk lite på katten! och sedan låta henne leva fertil livet ut.. ska du ge henne ppiller hela livet då? eller hur ska du förhindra ev nya dräktigheter?
TS: jag förstår din vilja att ha en unge efter DIN katt ;)

Först vill jag att du tar dig en funderare, du säger att du vill ha kull på just HENNE. VAD är det som gör just henne lämplig att gå i avel?
Det är absolut inget fel på huskatter annat än att de är på tok för många, det gör att de som har huskatter borde selektera ännu hårdare än vad raskattsuppfödarna redan gör. Vad selekterar vi då på?
Obs! Nedanstående gradering har inget med hur viktigt/oviktigt något är utan bara ett sätt att punkta upp det lite.
- Hälsa (Visar hälsotesterna eller bakgrunden att honan/hanen inte bör gå i avel så kastreras hon/han).
- Hur var hennes mammas förlossningar och hur tog hennes mamma hand om sina kullar en katt som inte tagit väl hand om sina ungar mer än en gång på raken bör inte gå i avel och risken finns att detta nedärvs så gäller även förlossningsproblem.
- Temperamentet, oerhört viktigt och kommer både från mor och far-sidan (ett stort problem om katten träffar okänd hankatt ute).
- Vad har katten som är speciellt (hos raskatter är det typen som styr mycket på just denna punkten).
- Vad är MÅLET något som egentligen är viktigast av allt, ALL avel skall ha ett mål annars är det bara kattungeproduktion och det är ILLA vare sig det är på raskatt eller på huskatt.
Därefter vill jag att du noga tänker igenom riskerna, en fertil honkatt löper ständigt risk för livmodersinflammationer och juvertumörer, ju tidigare en katt kasteras desto mindre är risken för juvertumörer och risken för livmodersinflammationer försvinner i samma stund som livmodern tas bort. (Livmodersinflammation är en extremt förrädisk sjukdom som ofta har ett mycket snabbt och mycket dödligt förlopp om det inte uppmärksammas i tid).
Om du fortfarande vill ha kull så fundera då på om du har råd!
Att ha kull kostar pengar, inte bara måste du ta ledigt från ev. jobb för att vara hemma med honan när hon skall till att föda. Du måste också ha pengar undanlagda för ev. kejsarsnitt om något går galet, det är en stor risk för en katt precis som för oss att vara dräktig/gravid. Ett kejsarsnitt på jourtid går lätt på upp emot 15000:- vilket en bekant till mig fick erfara när hennes huskattshona som smitit ut och blivit dräktig behövde snittas, som tur var hade hon en bra försäkring.
Även om allt går bra så kostar en kull mycket pengar, bara mat och sand går i mängder. En kull på 5 kattungar äter och skiter som 10 vuxna utan problem.
Dessutom sist men inte minst så om katten någonsin skall få en vettig status i vårt samhälle och sluta ses som slit och slängvara så måste de börja behandlas på samma sätt som raskatter och hundar, de måste vaccineras x2, id-märkas och veterinärbesiktigas innan försäljning OCH de måste säljas som huskatter om de ÄR huskatter och inte som halvprocentare hit och dit. Det finns inget mellanting antingen är det en huskatt eller en raskatt och de måste börja kosta.
Ett vettigt pris är att ta ca 1500:- för en dubbelvaccinerad, id-märkt och besiktigad kattunge, bäst är om man också kastrerar dem innan leverans och då säljer dem för 2000-2500 beroende på vad kastreringen kostar.
Att ta kull är något man skall tänka igenom noga, jag har aldrig förstått varför alla ser det som sin självklara rättighet att låta katten få ungar medan mycket få tar kull på sin hund? Hur kommer det sig?
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Dom flesta kan antagligen förstå känslan av att vilja ta ungar på sin egna katt. Men vad man vill och vad man bör skiljer sig en aning.
Men som läget är nu så tycker jag att hon verkligen bör kastreras eller att hon får sin kull beroende hur långt det har gått.
Men hon är ju en aning för ung, du har inte hunnit testa henne och sen osäkerheten över vem pappan är och vad han kanske bär på.
Man får tänka på situationen huskatterna är i också med massor av hemlösa.
Och sen som du själv säger, att du har inte lust eller tid för en kattkull nu heller.
Men hur som helst vore det inte snällt att bara plocka bort ungarna utan att kastrera. Om nu ens någon veterinär skulle gå med på det.
Men det går att kastrera och göra abort samtidigt, och det låter som det klokaste valet för dig just nu.
Då slipper hon vara fertil och slipper stressen det medför. Hon slipper riskerna kring avel och det kommer inte finnas någon risk för livmoderinflammation.
Och om det nu är så att hon har gått för långt så är det bara att göra det bästa för kullen. Men är det bara 2-3 veckor sen borde det fortfarande gå att kastrera och göra bort.

Kan säga.. har 2 underbara honor här som jag gärna velat ta ungar på. Men för ungarnas skull så har jag valt att sterilisera.
I dag när det finns så många hemlösa huskattes så vågar jag absolut inte ta ungar på mina. Jag jobbar som ideél på katthemmet här & har sett så många underbara katter som kommit till oss. Tänk dig när det kommer underbara missar som blivit så illa behandlade.. utkasstade.. magra och eländiga. De är rädda och osäkra.. i dåligt skick. Det skulle kunna bli din dams ungar.. eller deras ungar. Man måste tänka frammåt. Även om det blir jättefina ungar så finns det alltid en risk att de blir illa behandlade.. just för att de ekonomiskt inte har ett värde. Och då kan vilken jäkla idiot som helst köpa (få) dem.
Tänk igenom detta för din honas skull en gång till. Om du tar abort.. är det då inte humanast att göra sterilisering på en gång? Både för hennes skull & för de framtida ungarnas?
Humanast för katten är att kastrera den.Steriliserar du den så kommer den att fortsätta att löpa och kan fortfarande få livmodersinflamation.
Stolt ägare till tre La permer
Min bondkatt tjuvparades när hon smet ut och ändå åt p-piller.
Vi valde att behålla kattungen som blev. ingen in min familj kunde nått om katter, eller ja vi trodde väll de.
Idag vet jag att jag kunde ingneting.
Det jag ville komma till var att jag utsatte min katt för väldigt mycket som kunde gå så fel, kunde slutat med att jag inte hade nån katt.
hade tur och en kattunge var dödfödd, den andra överlevde och jag kan säga att det är inte de minsta lik mamma katt och den hanen vi misstänker är pappa är hon inte lik heller i temprament och hon ser heller inte ut som någon av sina föräldrar då hon är en padda.
Det bästa jag gjort för min katt var att kastrera, hon slapp onödiga löp och risk för sjukdomar i samband med livmodern o.s.v som är vanligt.
Om du så gärna vill hålla på med en mindre avel, leta upp en ras som du tycker om, läs på! fråga om du kan bli fodervärd åt en katt av den rasen. Då får du ekonomiskhjälp och även lära dig om allt som ska göras före, under och efter kull. Dock tillhör kattungarna den riktiga uppfödaren men du får har dom i ditt hem. Det finns många sätt att skriva foder avtal.
Sen när man har kunskapen så kan man ha ett eget katteri. Men man bör även ha en budget då man inte tjänar ett öre på att avla på katter.