Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 6011 ggr
Lindafixar
0

Hängig buk, kastrering hona.

Hur mycket kan eller bör en katthonas buk börja hänga efter kastrering?

Min hona blev snittat med Linea albasnitt för ett år sen nu. Hon äter RC mat i rätt mängd men har väldigt hängig buk, det är bara hud som hänger, så hon är inte överviktig. Däremot har hon kanske bullig kropp i sig själv.

När hon springer så ser man magen som flyger från sida till sida.

Finns det en möjlighet att dem har skurit galet under kastrering? Ska det verkligen bli så att katten kan ha svårt att röra sig smidigt?

Hawknestgrove
0

ingen fara, vissa katthonor får  häng-och slängmage efter kastrering. HAr en här som har det och två som inte har det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Daisy-Moa-Elsa]
0

De kan få så olika. Jag har 3 honor med allt från pyttelite tigermage och till massa släng och ingen är på någe vis överviktig inte.

Supinesophie
0

Min katt hade tigermage redan innan kastrering och den blev till och med mindre efteråt :) Tror inte du ska oroa dig. Om du känner revbenen på sidan så är hon inte överviktig. Visst det kanske inte är så graciöst med hängbuk men det är ju rätt charmigt Skrattande

Lindafixar
0

Okej! Tack för era svar.

Vilket foder får era kastrerade missar? Jag funderar på RC Sterilised, ska kastrera den andra tjejen nästa vecka tänkte jag.

Hoppas inte på att hon blir lika hängig!

Men jo #3 det är inte så graciöst men ganska charmigt. Tycker det är lite tråkigt alla säger att hon är tjock. Men det är hud som hänger. Samtidigt börjar jag själv tvivla lite på om hon är överviktig..

Tror ni att man kan minska henne? Vill bara att hon ska må bra :-)

Dem får RC Indoor 27 just nu och äter inte i några onormala mängder.

IceJossan
0

Royal Canin är inte så värst. Kör Eukanuba, Olivers eller Orijen istället.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Ingen av mina katter går på någe lightfoder utan vanliga foder och tack och lov håller de ändå vikten, Eukaneuba och Hills och lite blötfoder morgon och kväll