Tid mellan kullar för hona?
Hej,
Tänkte kolla rekommenderad minimitid mellan kullar för katthonan? Har lite svårt att hitta den infon. Om vi tar en till kull snart blir det ca 10 mån mellan kullarna, så jag antar att det är tvärlugnt, men jag vill iaf kolla.
Det finns folk som säger minst ett år och det finns dom som parar innan kattungarna ens flyttat ut. Så svaren är nog delade.
Jag tycker att det egentligen inte finns något bra svar förutom att honan bör vara i god form vid parningen. Vissa behöver längre tid på sig att hämta sig, andra är fit for fight på en gång.
Är du medlem i Sverak finns ju regler för hur många kullar på 24 månader man får ha, annars är det upp till dig att bestämma
10 månader tycker jag är ingenting. (om man räknar från kattungarna flyttat till parning)
Det är för att vi ska resa bort under sensommaren, och vill inte ha kattungar då. Då får det bli efter istället, och det är inte hela världen. Men går det så går det.
Ja 2 kullar på 24 mån är jag medveten om. I det här fallet skulle det vara 10 mån mellan födslarna. Honan verkar dock mer än redo, hon ropar efter hane, så det känns lugnt iaf. Men det är ju lika bra att kolla vad andra tycker.
Ropar efter hane kan dom ju göra redan fem veckor efter en kull så det kan ni väl inte gå på. Låt stackarn vila upp sig.
Jo det är sant. Hon har dock börjat på sistone, trots p-piller.
#2 Ibland kan det vara bättre för honan att få sina kullar tätt och sen att få bli kastrat.
Stolt ägare till tre La permer
Har ni börjat leta hane? Tänkte det kan väl inte vara något man hittar snabbt och lätt. Och sen alla tester som ska göras innan?
Vet inte om jag har rört ihop det, men är det inte max 2 kullar på 3 år??
Nix 3 kullar inom 24 månader är det som gäller både i SVERAK och WCF.
Stolt ägare till tre La permer
Bestämmelserna är max 3 kullar inom en 24-månadersperiod.
Aha ok :) Tack!
Ja men vad dum jag är, jag tänkte ju helt galet. 3 kullar på 24 månader, då måste ju 10 månader vara helt OK… Tack för alla svar hörni!
Jag tycker då inte 10 månader mellan kullarna är att jäkta på! Det beror ju som sagt helt på honans kondition. Många honor mår bättre att vara dräktiga än att gå och löpa eller gå på ppiller, så varför inte.
Hellre kullar tätt än länge på p-piller
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Nu vet vi ju inte ens om ts är uppfödare av någon raskatt? och om inte så är det kastrering som gäller och inga p-piller tycker jag.
Det är ju inget förbud mot att avla på huskatter så där kan vi ju bara a våra egna åsikter
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Det var absolut min egen åsikt. Det jag menar är att marknaden är mättad på huskatter och därför avlivas huskatter eller slängs ut hej vilt.