Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6043 ggr
chilisalsa
0

Skruvad svans

Min Forrest har skruvad svans. Undrar om det är vanligt !?

Kan hända att det är någon missbildning eller nåt, men han har full koll på svansen och styr den som han vill, vilket kan vara viktigt med andra katter. De är när han är avslappnad i muskulaturen som den krullar sig… himla gulligt ! :)

Medarbeterare på Kost

IceJossan
0

Det är nog nån missbildning i ryggraden/svansen som gjort den så böjlig och annorlunda buren. Inget man ska avla på såklart eftersom det kan leda till värre saker, men det är väl himla häftigt att se, och du är väl stolt matte till en speciell kisse :P

IceJossan
0

Kan tillägga att jag aldrig sett en katt med skruvad svans, trots mina 4 år på ett katthem där jag träffat hundratals katter! Så vanligt är det knappast - din Forrest är den första jag hört om!

chilisalsa
0

Mycket stolt husse !

Får väl lägga in en bild om jag bara kommer på hur man fixar det…

Medarbeterare på Kost

Josefa
0

Förmodligen inavel. Har själv en kisse med en svans som ser ut som ett tydligt frågetecken.

chilisalsa
0

Knappast… såvida dom inte själva har föredregit det vilket jag har svårt att tro.

Medarbeterare på Kost

IceJossan
0

Haha sorry, jag är så van att de flesta här inne är tjejer när man kollar presentationerna xD

Cazzos
0

Jag skulle gärna vilja se bild på detta Förvånad

MonicaLagerquist
0

Det låter som en katt med ekorrsvans.En delvis ärftlig defäkt.

Stolt ägare till tre La permer

AgnetaB
0

Har hört det kallas för ekorrsvans men vet ej om det har ett riktigt namn. Inget för avel/utställning o har hört att det måste komma ifrån bägge föräldrarna .

AgnetaB
0

är det detta som kallas sternrum el något sådant el har jag fel?

EddaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en avkomma som har ekorrsvans. Han är väldigt charmig med sin svans. Han håller den rak när han tex sitter i ett fönster eller sover men annars är den i en krull. Lägger in en bild på honom.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Imitra
0

#11, Men vad sött!

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

IceJossan
0

Någon som vet vad den defekten orsakas av? Kan det vara skadligt och/eller leda till mycket värre defekter om det avlas på dessa?

chilisalsa
0

Har mycket svårt att tro på inavel iaf. Genetiska defekter kan hoppa många generationer för att sedan vid en kombi mellan två föräldrar visa sig på en individ  i kullen.

Vi själva är förresten ett resultat av massiv inavel…. från något hundra individer till över 9 miljarder lixom ! Flört

Medarbeterare på Kost

IceJossan
0

#14 Det är väl därför människan är extrem med att ha många sjukdomar och defekter ;)

AgnetaB
0

Det är som jag förstått med detta att den ena individen bär på defekten o

inget märks (men ger den vidare till sina avkommor) tills den träffar på en

likasinnad partner o då blir utfallet tex ekorrsvans. Alltid värst när det

nedärvs på det viset  för det kan dröja länge innan den individen tas ur avel.

AgnetaB
0

Det är som jag förstått med detta att den ena individen bär på defekten o

inget märks (men ger den vidare till sina avkommor) tills den träffar på en

likasinnad partner o då blir utfallet tex ekorrsvans. Alltid värst när det

nedärvs på det viset  för det kan dröja länge innan den individen tas ur avel.

chilisalsa
0

I princip så är ju den mesta aveln en avel på defekter…

olpDet är så man "kommer på" en ny ras…

haha nu vill forrest tugga på tangentbordet så det är väl bara att lägga ner !

Medarbeterare på Kost

EddaM
0

Det finns olika grader av ekorrsvans med. Men detta är den enda av mina avkommor som fått det. Han blev naturligtvis kastrat ganska tidigt och gick inte i avel. Prinzen som han heter började lägga sin svans över ryggen när han började gå o sedan blev det en krull.

Vad jag fått lära mig är att det dyker upp i bland o att det oftast bara en i kullen som har detta. Att det beror på reccesiva anlag som väldigt sällan slår ut. Ingen annan i hans "famlij" har detta men de kan ju bära på det. Gör inte så mycket att det finns i lederna där bakom då det ju inte är farligt för katten o de flesta tycker att det ser kul ut. Värre är det med andra svans åkommor som knickar som kan sätta sig i ryggen eller andra sjukdomar.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

chilisalsa
0

Tror nog att det är en sån här ekorrgrej. Hursomhelst är det himla mysigt och gulligt ! Det sker som sagt bara när han slappnar av helt… annars funkar hans svans som på alla andra katter.

ps

ingen aning om varför det blir så stor text…

ds

Medarbeterare på Kost

IceJossan
0

#20 Ojojoj, hur fick du den där texten så stor? :S

Cazzos
0

#20 Haha jag undrar detsamma, texten fångade verkligen min uppmärksamhet x)