Katten nyser mycket. Förkyld?
Hej alla!
Vi har varit bortresta över jul och lämnat våra katter på pensionat.
En av dem har nyst väldigt mycket sedan hemkomsten. Hans nos är varm men han snorar inte. Däremot tvättar han sig mycket i ansiktet…
På pnsionatet har han tydligen varit lite på utegården och han är innekatt så han är inte van vid snö och kyla.
Nu ligger han och sover "nysfritt" i soffan.
Jag tänkte fråga om någon har erfarenet av detta.
(han här vaccinerad mot kattsnuva)

Han kan mycket väl ha dragit på sig en förkyldning. Vaccinet mot kattsnuva stoppar inte snuvan, men den kan lindra den. Förkyldningar brukar gå över av sig själv. Om han skulle bli hängig och få andningsbesvär så bör kisse medicineras, men annars väntar man ut att den ska försvinna självmant.

Åh tack så mycket för ditt svar!
Det var ungefär så jag trodde. Har dock aldrig varit med om en förkyld katt förr, så jag ville höra mig för.
Jag håller lille Pixel under uppsikt så han inte blir värre, i så fall blir det veterinären.
#2 Kul namn Pixel. Aldrig hört förut på ett djur.
Han kan ha fått en lindrig luftvägsinfektion för mina 2 nyste också mycket ett tag. Frågade då veterinären o han sa så o givetvis hålla koll om förändring sker med mat o hängig mm. Jag märkte aldrig något mer än nysningar .

Haha, ja hans matte är lite datanörd så han fick heta så.
Tack för tipset. Hur gick det för dina katter sen? Gick det över eller fick de medicin mot luftrörsinfektionen?

Håll koll på ifall han börjar hosta, det är typiskt för luftrörsinfektioner. Jag har varit iväg med 2 katter med luftrörsinfektion på sistone, och en med lunfinflammation. Det de hade gemensamt var att de hade ett väldigt rossligt hostande - typ äcklig gubbhosta. Den ena hade detta i samband med en rejäl förkyldning och han var så fruktansvärt dålig att han inte orkade ta sig fram knapt alls, låg halvvägs ut ur en holk och bara rosslade. Alla blev bra efter en kur med Synulox, utan den ena som vifortfarande avvaktar med nu när hon bytt miljö (flyttat ifrån katthemmet).
#4 det blev aldrig något mer än bara nysningar o sedan bra. Har till o med för mig att de var innekatter då o vaccinearde föstås men ändå började nysa. Trodde jag hade städat dåligt:) Troligtvis hade jag fått med någon smitta utifrån.
#5 känns ju som stor skillnad som du säger om de hostar o rossligt då blir det veterinären nästa. Det är ju så svårt med djur då de ej kan berätta hur sjuka de är.
Var observant bara

Hostar gör han inte. Han nyser knappt längre ens. Dock tar han det väldigt lugnt och nosen är fortfarande varm… I natt låg han hos oss i sängen så så hängig kan han inte vara, även om han ligger och vilar mest hela tiden.
Om du kan få hjälp med en som håller katten så kan du ju ta tempen på
den .det kan vara svårt att veta annars. jag har haft häst som hade feber
med syndes ej förens jag tempade henne. Såg pigg ut men våran veterinär
vill alltid att vi tempar o självklart vid ett sådant här fall. min katt som är
världens snällaste går ej så bra att göra själv på.