Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 5748 ggr
IceJossan
0

Ny kisse vill inte äta

Jag har en ny kisse hos mig nu, en hona på 5 år som är mycket social och kelig egentligen, men som tar god tid på sig att acklimatisera sig i ny miljö.

Hon är rättså fet, har nog ca 2 kg extra skulle jag tro.

Hon kom till mig i förrgår kväll, alltså 10 december, och har inte ätit under hela vistelsen här. Förutsom sitt vanliga torrfoder (IAMS) har jag bjudit henne på nötfärs, 2 sorters Mjau burkmat, äggula i grädde, samt en ihopmosad burkmatsmajonäsblandning. Det sistnämda lyckades jag nyss få i henne 1/3 tesked av genom att envist kladda med det kring hennes mun, men sedan blev det ointressant igen.

Hur länge kan hon gå utan mat??? Jag börjar bli orolig - risken för fettlever är ju betydande iom att hon är så fet och van att äta mycket/ofta.

MonicaLagerquist
0

Är du helt 100 på att hon inte ätit något?
Det börjar i så fall bli hög tid att få i henne något.Har du testat att kasta iväg torrfoder så att hon frå jaga efter det?

Annars så är det nog bara att försöka tills du hittar något som faller henne i smaken.Är hon van vid blötmat?Pussiblötmat brukar många katter gilla.RCs blötmat (som för övrigt är både dyr och inte speciellt bra)älskar mina katter och de gör vad som helst för den.

Stolt ägare till tre La permer

IceJossan
0

Alltså hon är väldigt rädd i nya miljön, så att jaga efter torrfoder är det inte tal om (har dessutom testat med både torrfoder och kattmyntepastiller). Det enda hon gör är att ligga och trycka på nåt lämpligt gömställe eller vara ute i hallen och snabbundersöka med stora vaksamma ögon.

Hon har tidigare fått äta blötmat (men på veterinärens inrådan har hon fått sluta med det pga sin fettma - idioti…), men Pussi har hon inte gillat. RC blötmat har jag inte, och har troligen inga möjligheter att få tag i det idag..

"Dumt" nog så fick mina egna katter varsin Gourmet Gold-burk igår… De hade varit bra att fjäska med annars…

Men jag får väl fortsätta och lirka, se vad jag kan få i henne.

MonicaLagerquist
0

Du ger väl maten där hon är.

tuska
0

Vätska är det viktigast att du får i henne.  koka vit fisk mosa fisken i fiskvattnet så hon får i sej vätska. 

Koka kykling mosa köttet i vattnet.

IceJossan
0

Nu fick jag precis i henne en matsked till av nån goja gjort på lite av allt jag hittade i kylen :) Alltid nåt. Jag fick åter igen kleta det på hennes mun, för att hon till slut själv slickade i sig. Dessutom blev jag nockad ett par gånger, så hon börjar uppskatta mitt sällskap :)

Hon har ett helt buffébord under sängen där hon mest håller till.

#4 Problem nr1 är ju att hon inte vill veta av allt som heter mat, så prio 1 är ju att få henne att äta alls. Hon ÄR lite intresserad av mat, för hon vädrar och spetsar öronen lite när jag visar att jag har mat, men hon är som sagt alldeles för nervös för att äta ännu.

Hawknestgrove
0

HAr du testat tonfisk ? Makrill i tomat? grillad kyckling? Räkor? Mjölk att dricka?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
0

Om du stänger in henne i ett eget rum i natt då? Så kanske hon kan koppla av och äta i lugn och ro,

IceJossan
0

Jag har varken tonfisk, makrill, kyckling eller räkor - så dumt! Jag bort långt ifrån stan nämligen och affären här har inte öppet idag.

#7 Hon har bott i mitt sovrum dessa två dygn, men idag får hon vara i hela huset eftersom hon om nätterna har försökt ta sig ut genom dörren. Jag har ett väldigt litet sovrum så det är väl tråkigt där :P När jag stänger in mig med henne och försöker fjäska så verkar hon bara bli mer orolig, tittar mot dörren och verkar inte bekväm med att ha den stängd.

Jag ska försöka få i henne mer snart, bara hon går till ett ställe jag når henne på.

Hawknestgrove
0

asch då……men vanlig mjölk? det är ju näring i det i alla fall  så får kisse i sig lite?

IceJossan
0

#9 Jag kan ställa in det också. Jag hoppas verkligen att hon börjar äta snart :|

Hawknestgrove
0

ja gör det. för då behöver du inet ha dåligt samvete för vanlig mjölk innehåller en hel del näring.

IceJossan
0

Nästan två matskedar blev det den här gången, men sen räckte det tydligen, för då började hon krafsa över det som trillat ner på golvet.

Inte mycket mat, men det är iaf näring, och dessutom dubbelt så mycket som förra gången :) Mjau kycklinghjärta + majonös + yoghurt.

tuska
0

Har katten gjort sina behov, eller håller hon inne med det oxå ?

IceJossan
0

#13 Hon har kissat flera gånger, men inte bajsat än.

IceJossan
0

Suck, hon vill INTE äta.. När dörrarna är öppna för henne har hon inte tid att äta, ska bara ut och spana och vid minsta oljud så ligger hon under soffan eller annat lämpligt skydd. När hon är instängd så är hon orolig och har ingen matro alls, så fort hon ser att jag kommer med skålen så hoppar hon undan, vill inte ha..

Nu har jag stängt in henne i mitt sovrum ensam i hopp om att hon ska lugna ner sig…

[Star-Di]
0

Jag skulle ge henne tid och tålamod. Har själv en katt som var väldigt skygg i början. Hon låg bara under soffan hela första dagarna och var bara fram under natten när alla sov. Med tiden började hon komma fram mer och mer under dagarna och nu är hon familjen kelgris.

Vi visade henne var skålen med mat och vatten var och var hennes låda var och sedan lät vi henne bo in sig.

För en del katter blir det värre när man tränger sig på de och försöker, även fast det är av god avsikt.

Alexej
0

#16 tror jag också. Katten kommer knappast att svälta ihjäl. Men hon är ny och det är mycket nytt. Låt henne vara ifred tills hon vill själv. Har hon ätit i 5 år kommer hon knappast att sluta nu;) men att tvinga henne att äta en massa olika saker skrämmer ju bara en katt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

IceJossan
0

#16 och #17 Jo absolut, hon har det mycket jobbigt nu med allt nytt. Hon är en riktigt liten kelgris om kvällen och natten, och om man plockar fram henne och knådar lite, men annars är hon väldigt skrämd. Jag låter henne gärna vara ifred - i förra jourhemmet tog det 3v innan hon blev trygg - men det jag är orolig för är att hon inte äter. Jag har rätt bra erfarenhet av båda tama, blyga och riktigt skygga katter, men de har alltid börjat äta inom något/ett par dygn och då är ju "allt" lugnt.

Katter kan mycket väl svälta ihjäl sig, eftersom det tydligen kan gå på några dagar att en katt får s.k. fettlever, och feta katter löper visst betydligt högre risk att drabbas av det.

Men vi får se hur det går, hon är ju bra pigg iaf. I natt ska hon få vara i hela huset tänkte jag, så hon får en chans att trygga till sig när det är helt tyst. Kanske kan det hjälpa henne att få matro, eftersom hon fortfarande är väldigt ny i övriga huset och känner sig inspärrad när hon är instängd i mitt sovrum. Det kanske är det hon behöver - få full koll innan hon vågar äta.

Hawknestgrove
0

hur har det gått????

IceJossan
0

Jag har låtit henne vara mer, låtit henne ha sina gömställen, och bara försökt locka henne till att äta en gång (utan resultat). Så fort man kommer med en matskål så vänder hon bort huvudet och försöker gå därifrån.

Däremot så KAN det vara så att hon slickade makrillsås igårkväll, men jag är inte säker på att det är hon. Det var tomt på fatet, och om det var Ronny eller Ragge som slaskat i sig makrillen så borde jag ha hört plingandet av namntuben mot tallriken, vilket jag inte gjorde. Men visst kan det ha varit någon av dem…

Idag har jag inte varit hemma på hela dagen, och eftersom hon nu har tillgång till hela huset och mina egna katters mat så kan jag omöjligen veta om hon har ätit något.

Men nyss hittade jag några små och väldigt hårda kluttar i lådan som troligen är Karhus (Ronny och Ragge klämmer ut sig stora korvar, dessa var små).

Igår eftermiddag, igår kväll och imorse sprayade jag Feliway i hela huset, och ska göra det nu också. Jag ska även proppa mina katters magar fulla med mat och ställa in makrill till Karhu så att hon iaf får en chans att äta, utan att Ronny eller Ragge käkar upp det.

Hawknestgrove
0

ljusning!!!!!!!Skrattande

IceJossan
0

#21 Inte mycket? Jag kan ju inte med säkerhet alls veta om det är hon som ätit. Det kan mycket väl vara Ronny eller Ragge som åt upp makrillen.

Hon är så fruktansvärt nervös, stackarn… Hon låg bakom badkaret ikväll och blev blöt, så jag stökade fram henne och bar in henne till mitt sovrum, där jag byggt upp så att hon kan ligga ovanpå garderoberna som hon så gärna vill. Vi satt i sängen ett tag och hon gick runt runt runt och klev omkring på mig och stångades, men hade hela tiden blicken fäst mot dörren där en massa stök och pappersprassel hördes ifrån köket. Till slut startade gosmotorn iaf och hon la sig tillrätta på sängen stundvis. Nu ligger hon uppe på garderoberna och ser skrämd ut, men blinkar iaf mot mig efter en stunds övertalning. Hon är bara trygg med mig när jag tar närkontakt med henne, gör noll ansats till närkontakt själv ännu (men jag vet ju att hon tar tid på sig, i förra jourhemmet tog det 3 veckor).

Jag har ställt in en tallrik makrill nu, och har stängt dörren så att hon ska slippa det mesta av de otäcka ljuden. Hon ska få vara instängd resten av kvällen och i natt.

Vad tror ni, ska jag ha henne instängd hela morgondagen också? Eller ska hon få passa på att vara ute i hela huset när bara hon och de andra katterna är hemma? Mina katter verkar inte bry sig alls om henne, och hon verkar inte ta någon notis om dem, så de gör henne nog inte så nervös.

Hawknestgrove
0

tänker på korvarna!!!! Dricker hon mjölk?

IceJossan
0

Ja korvarna är alltid nåt ;)

Nope, eller jag hon har fått grädde, men det är helt ointressant.

Men in att har hon självmant smakat på makrillen :) Bara smakat visserligen, men ändå! Det är tydliga tungspår i såsen :)

tuska
0

Har du testat all lyxig kattgodis mat som finns hos veterinärerna

RC har riktiga godispåsar med blötmat. Hills a/d   Det är sånt jag alltid har hemma ifall någon skulle matvägra.  Den maten brukar den kräsnaste och matprotesterande katt inte kunna motstå.

IceJossan
0

#25 Nej jag har inte testat RC- eller Hills-påsarna. Men jag undrar om hon skulle äta dem när hon varken käkar makrill (som hon visserligen självmant har ätit lite av i natt), räkor eller tonfisk.. :/

Men jag får svänga förbi och köpa det idag och testa.

tuska
0

Ha bara en matsort framme åt kissen när det gäller blötmat.

IceJossan
0

#27 Men varför ska jag inte prova allt för att få henne att börja äta? Vill hon inte ha en sort så är det väl bättre att prova med en annan, så att jag kanske hittar nåt hon inte kan motstå, för som det är nu så får hon ju inte i sig någon näring knappt alls!

Hawknestgrove
0

hm…. hon äter alltså makrill i tomat? hur funkar det med böcklingpastej? drar mig till minnes, när arne var dålig av glykolen, fick då tipset, att testa allt som luktar gott för katten. som till och med böckling och rökt fläsk…..och rökt fläsk triggade igång hans ätande…fortsätt med makrillen, för mer ger mer är mitt råd…. Leker hon? tänkte om du smygkikat……

tuska
0

Visst kan katter svälta sej, får katten i sej vatten eller vägrar den även det ? får den inte i sej vätska så kan det vara dags att få katten uppvätskad hos vet. innan det blir helg.

Va du in och kollade veterinärens mat ?  Av hills a/d  luktar det mycket lever av, lika så RC blötmaten.

Hills a/d mat kan du kleta på kattens "överarmar" så slickar den i sej det på det viset , katten behöver inte så mycket av det för att få i sej det dagliga näringsbehovet.

Hawknestgrove
0

ja det är ju väldigt näringsrikt, men inte alla som gillar det. Arne ville inte ha det. så köp inte för många burkar….. räkost på tub?

IceJossan
0

#29 Vart får jag tag på böcklingpastej?

Jag vet inte om hon leker på egen hand, jag tror att hon kan vara lite väl nervös fortfarande för att ta för sig så pass. Möjligen om hon petade till en boll i morse, men något mer tror jag inte. Däremot är hon uppe och springer runt och stångas med mig precis i/innan gryningen, och då kan hon jaga papperstuss på snöre en liten stund (dock så sover jag nästan så det är inte helt lätt att själv engagera sig då).

#30 Jag glömde helt bort det :S Jag var till och med hos veterinären idag och kunde ha köpt… Jag får skylla på att jag bara har ätit frukost idag och är helvirrig…

Dag 2 och 3 trugade jag och fick i henne en blandning av mjau, majonäs och yoghurt, och av det slickade hon i sig en matsked åt gången men vill sen inte ha mer. En annan jag pratade med sa att jag genom att jag hålls och envisas när hon inte har matlust bara ger henne en negativ koppling till mat, och det vill jag ju inte för då blir det ju inte bättre. Nog för att hon säkert är hungrig i magen, men har hon ingen matlust så lär jag inte få igång den om hon bara förknippar matskålen med att jag är jobbig och kladdar på henne… :/

IceJossan
0

Jag vet inte om hon dricker. Vattennivån sjunker, men jag vet inte hur fort vatten dunstar? Dessutom gillar mina egna katter att dricka vatten på andra ställen än i köket.

Justja: Det enda hon äter med stor aptit är min kära ampellilja!

Hawknestgrove
0

böcklingpastej är smörgåspålägg!!!Skrattande så du kan även äta av den själv. hur funkar margarin eller smör? och att hon leker är ju ett väldigt bra tecken. Sen kan du faktiskt  ta henne till vet och be att få bvitaminspruta och kanske till och med kortison för båda dessa saker ger ökad aptit. Du har sen två st personer här inne på fokus, som är superduktiga på  katter som  har ätproblem, Emjon och Lena. Ta och hör med dem.

Josefa
0

Har du provat att ge henne mjölkersättning för kattungar med spruta? Brukar funka här för matvägrare.

IceJossan
0

#34 Jamen vart får jag tag på böcklingpastej? Det har jag aldrig hört talas om nämligen.

#35 Häromdagen tryckte jag i henne en blandning av mjölk, äggula och Mjau. Visst kan jag hållas och tvångsmata, men jag vill ju få igång hennes egna matlust. Jag vill inte behöva tvångsmata och riskera att det gör att hon ser mat som motbjudande pga att jag är så jobbig (vilket verkade bli fallet efter att ha trugat i 3 dagar).

Jag får ringa veterinären imorgon och höra vad hon säger om B-vitamin. Det ska ju även finnas som piller vet jag, så det är inte alltid man behöver ta med katten.

MonicaLagerquist
0

Katter är lite knasiga när det gäller mat.Vore det min katt skulle jag köpa hem Hills A/D mata med spruta så att hon kommer igång .5-10 nl i timmen.Katter har svårt att själva komma igång att äta om de svälter.

IceJossan
0

#37 Okej, jag pratade med veterinären nu och hon sa också att jag bör peta i henne Hills A/D, och så sa hon att jag gott kan peta i henne en halv tablett B-vitamin per dag också.

tuska
0

Idag va jag och hämtade min katt som legat på djursjukhuset för matvägran.  Jag inhandlade massor av hills a/d burkar de har idag 20% på hills maten och då passar jag på, alltid bra att ha hemma.

IceJossan
0

Jag ska åka och köpa på mig ett gäng burkar idag innan butiken stänger!

Skönt förresten att missen din fått komma hem, äntligen!

Hawknestgrove
0

böcklingpastej finns i varenda vanlig livsmedelsaffär….kolla bland  sill eller mjukost eller där leverpastejen ligger.

IceJossan
0

Nu är A/D-mat inhandlat. Jag fick i henne 2 matskedar ungefär.

Min veterinär rådde mig att köpa "B-kombin forte", men det finns inte längre. Istället finns "Beviplex forte Novum". Men den var så himla stark, så jag köpte en inte lika högkoncentrerad istället, "Beviplex forte" kort och gott. När jag fick tag i veterinären efter detta så hade hon aldrig ordnierat detta så hon kunde inte uttala sig om ifall det var bra eller inte.

Senare pratade jag med en apotekare om saken, och hon trodde att det skulle gå bra. Om katten skulle reagera på preparatet så är det antagligen mot någon av hjälpämnena i det, inte mot själva vitaminerna. Hon trodde att jag kunde ge katten den dos som veterinären ordinerat av det nu utgågna "B-kombin forte".

Vågar jag ge denna halva tablett av detta? Jag ger det ihop med A/D-maten isf. Eller bör jag ringa ex Strömsholms telefonjour och rådfråga?

Josefa
0

Överskottet av B-vitamin kissar katten ändå bara ut. Det är inget som lagras i kroppen.

Frågan är bara om Beviplex forte innehåller alla de B-vitaminerna som B- kombin forte innehöll. B12 tex.

MonicaLagerquist
0

Vad innehåller Beviplex forte?

Tabletter: 1 tablett innehåller: Verksamma ämnen: Tiamin ( B1) 15 mg, riboflavin (B2 ) 15 mg, pyridoxin (B6) 15 mg, nikotinamid 125 mg.

Jourhemmet
0

Nikotinamid lät inte bra hahaha…

IceJossan
0

Det innehåller alltså inte B12.

Men kan det hjälpa ändå nu då, trots att B12 saknas? För jag ger det inte just för att hon ska få i sig alla B-vitaminer, utan för att öka matlusten (vilka av alla B-vitaminer som nu gör det).

IceJossan
0

Jag fick i henne knappt 1 matsked A/D tidigare ikväll.

Nu har hon nästan självmant ätit 2,5-3 matskedar av tungvarm A/D-mat blandat med yoghurt och lite majonäs, samt en liten klick där jag blandat i en halv tablett Beviplex forte.

Jag fick som vanligt dutta med kladdet på munnen, varpå hon började slicka på skeden. Detta brukar jag få envisas med även när jag tar ny mat på skeden efter att hon ätit upp, men nu slickade hon gladeligen i sig från sked nr 2 utan det minsta trugande! Men sked nr 3 var inte lika smaklig, då fick jag truga lite genom att kladda mot munnen. Det är precis som att hon nu är van att knappt äta något så hon blir mätt/tappar aptiten efter bara pyttelite mat.

Jag ska se om jag får i henne lite till innan jag lägger mig. Men nu ska jag försöka få laptopen att lyda mig så att jag och Karhu [Karr-ho] kan kolla på film i mitt sovrum :) Hon älskar ju sällskap och lugn och ro, så det är ju en fördel om jag kunde ha något att göra under tiden jag sitter tyst med henne :P

IceJossan
0

I morse knaprade det torrfoder under sängen SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeCool

Nyss slickade hon hungrigt i sig 3 matskedar A/D-mat också SkrattandeSkrattandeSkrattande

line84
0

#48 Vad bra!! Måste säga att du verkligen har gjort ett bra jobb! Känns som att du har testat allt som går att testa och du har inte gett upp! Mycket bra jobbat! :)

IceJossan
0

Tack :) Ja man gör väl vad man kan, kisse måste ju äta!

Det är skönt nu också att jag fått in lite rutiner på hur jag ska göra, när matandet går hem osv. Nu BOR hon dessutom i mitt sovrum (ovanpågarderoben där jag har en stege ståendes intill) - hon går hem dit när de andra i huset börjar stöka, och jag hittar henne allt som oftast där på kvällen. Bra det, för tidigare låg hon bland annat bakom badkaret och lite överallt. Nu har hon liksom bosatt sig :)

Igårkväll la jag mig i sängen och kollade på film, och hon snurrade runt som en tok kring mig, nervösmorrade som vanligt lite mot dörren och den allmänna oredan jag ställde till för henne när jag höll på och bäddade ner mig. Men hon lugnade ner sig efter en stunds övertalning och la sig sedan bekvämt på sidan, helt avslappnat, och spann läääääääänge :) Annars har hon bara spunnit lite snabbt medans jag pratat med henne och sen tystnat.

Jag har även börjat ta med henne på rundturer i huset för att vänja henne vid det, en liten stund i taget står vi och kollar på vad de andra gör, eller går och hälsar på Ragge som hon verkar gilla och som accepterar henne otroligt bra. På så sätt knyter hon an med mig, ser omvärlden från ett lite tryggare och perspektiv, och får kattkontakt medans hon är trygg, istället för att hon bara möter dem när hon skrämt smyger förbi.

AgnetaB
0

#skönt att höra att det går bra. Är ju superstressande när det ej går som man vill med djur. Du har verkligen varit jätteduktig!!

Zony
0

#47 varför mixtrar du så mycket poch blandar i majonnäs i ad:n???

IceJossan
0

#52 För att hon inte verkar gilla den som den är, det går ner mycket bättre med yoghurt och majonäs iblandat, likaså i annan burkmat jag testat.

IceJossan
0

Hon är ätit mer torrfoder under dagen :)

Jag undrar vad som hjälpt mest - Feliwayen, B-vitaminerna eller att jag verkligen fick ner henne i varv igårkväll. Antagligen lite av varje :)

Alexej
0

Skönt!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Skönt att höra kisse har börjat äta, nu håller vi tummarna för mer spår i maten :-)

IceJossan
0

Ja det är verkligen jätteskönt att hon självmant käkat torrfoder :)

Igår försökte jag med A/D-mat utan yoghurt och majonäs, men det var blä. Jag fick i henne en matsked ungefär, men det syntes lång vägatt det inte var så vidare gott, hon såg mycket skeptisk ut och tungan gick låååångsamt :P Senare idag ska jag köra blandningen igen.

Hawknestgrove
0

kräsen….. men fortsätt med bvitaminet….

Josefa
0

B-vitamin brukar ge resultat snabbt. Men frågan är om du ska fortsätta att mata henne. Hon kommer nog att äta själv nu, om du fortsätter med vitaminerna och bara ger henne tid. Ju mer du blandar desto mer kommer hon att konstra.

Hawknestgrove
0

tror nog som Josefa här nu. i och med att kissen till och med självmant börjar äta torrfoder, så är nog krisen över. Föresten B12, är inte det samam sak som bryggerijäst?

Hawknestgrove
0

förlåt… men ska du ha B12, så heter preparatet Betolvex jag brukar ge Arne en 1/4 tablett om dagen nu på vintern, då matlusten inet är så bra

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19831007000025&DocTypeID=7&UserTypeID=2

IceJossan
0

Okej, men ska jag sluta med A/D-maten som hon ändå inte verkar gilla? Nåt måste jag däremot blanda B-vitaminerna i.

Torrfoder har hon ju börjat äta nu, men det är inte många bitar åt gången. En munsbit bara. Så hon får knappast i sig all näring hon behöver per dag.

Så småningom vill jag ha över henne helt på blötmat, eftersom hon blivit så fet av sitt torrfoder (IAMS), men det är ju ett senare moment.

Hawknestgrove
0

men gillar hon inte A/d så låt henne slippa om hon inte äter det frivilligt….bvitaminet kan du väl få i henne i nåt hon gillar?

IceJossan
0

Grejen är att jag ju inte hittat nåt hon vill äta frivilligt, annat än torrfodret nudå :P

Menmen, ikväll försöker jag med makrill igen!

line84
0

#64 Har du testat Royal Canins Exigent? Mina katter älskar det fodret! Dom får det "bara" som godis, annars hade dom ätit ihjäl sig.. :S

MonicaLagerquist
0

Varför ger du inte HILLS A/D med spruta så att du får i henne en större mängd?Hon behöver ju komma upp i en vettig mängd mat och därifrån få tillbaka sin hunger.

IceJossan
0

#66 Hon blir galen när jag försöker tvångsmata, ca 20 ml vattenutblandat funkar, men sen hamnar allt bara överallt för hon lyckas skaka på munnen och sprätta runt. Jag får i henne betydligt mer genom att dutta på munnen och sedan låta henne slicka i sig själv.

IceJossan
0

Jag har haft skygga katter, sjuka katter, skadade katter, utsvultna katter, katter med löss, öronskabb och ögoninfektion, men den svåraste är den här fröken - en frisk kisse som vanligtvis är översocial och knäig och har för stor aptit :P

Hawknestgrove
0

Du har inte vägt henne? Du kanske överreagerar. För hon kanske är väldigt mycket stilla och inte gör av med så mycket…. Hur som ehslt, så hade jag nog tagit ner henne till vet och så hade veten får avgöra om hon skulle ha en spruta bvitamin och kanske lite kortison, för det sistnämnda får igång aptiten….

IceJossan
0

#69 Kortison ville inte min veterinär ge i onödan, om hon inte får någon diagnos så att säga. B-vitaminspruta föreslog jag men då tyckte hon att jag lika gärna kunde ge henne tabletterna.

Hon är visserligen en stor katt, men hon ÄR överviktig - 6,4kg väger hon. Hennes idealvikt ligger nog på 4,5kg.

I förra jourhemmet var hon med överallt, hela tiden (efter sin 3-veckors invänjningsperiod), och lekte en hel del. Innan kastreringen hade hon inte viktproblem, men efter den så började hon lägga på sig mer och mer. Sista tiden hade jourhemmet även två nakenkatter som kräver mer mat/fetare mat, och det han ju inte precis gynnat denna blåbjörn (Karhu = björn på finska, och hon är blåvit).

Hawknestgrove
0

åh jisses. vilken klumpa!!!

IceJossan
0

Nej förlåt, jag kollade fel på vågen!!! Jag testade igen och hon väger ca 5,5kg. Vågen kunde inte bestämma sig riktigt. Men det är fortfarande minst 1kg för mycket för henne, och det känns runtom hela magen och det hänger ordentligt under (inte kastreringshäng alltså, utan magen hänger). 1kg extra är mycket för en kisse! Hon är jättesmidig annars, men nu kan hon inte hoppa så enkelt längre.

Hawknestgrove
0

men du, då kanske det inte är så farligt…. eftersom hon är så himla stillsam, så gör hon ju inte av med så mycket heller…Då är hon väl ungefär lika fet som Esther……OCh gör så här, väg upp hennes dagsranson av det torrfoder hon äter enligt rekommendationerna. Varje morogn. Då ser du vad hon äter. Så gör jag med Arne. jag väger upp 60 gram om dagen. Men han äter sällan mer än 50 gram.

Zony
0

lite info om fettlever hos katt från catinfo.org:

have never seen a cat develop hepatic lipidosis when consuming at least 15 calories per pound per day.  This number is figured on lean body weight, not fat weight. 

If your cat weighs 18 pounds but really should weigh 12 pounds, please make sure that he is consuming at least ~180 calories per day.  (12 pounds lean body mass X 15 calories/pound/day = ~180 calories/day)

If you have a small female cat that should only weigh 9 pounds, please make sure that she is consuming at least 135 calories per day.

Zony
0

#73 så jag jag med,jag har en klump här hemma på 6kg..

enligt ordination på påsen orijen ska han ha 70g/dygn,men då hade han fan rullar fram,jag fyller hans bollmed 35gram/dygn .

katter som inte är så aktiva behöver inte så mycket mat..min kisse är ett sovlejon:

www.gosnissarna.blogspot.com

Zony
0

katter äter när de blir hungriga!

jag har slutat oroa mig här hemma om inte katten äter på 20 timmar,den kanske åt mer dagen innan?

Hawknestgrove
0

Då är det alltså 135 kalorier/dag som din kisse bör äta.så då får du läsa på påsen vad just ditt foder innehåller……

Jag går ju på hill´s rekommendrade tabeller, men märker att de är klart överdimensionerade. Han har  ätit 50 gram hills K/D varje dag i fem års tid och mår bra. Ok, Smal ja visst. Men pigg och kry för att vara 11 år

IceJossan
0

#73 Okej. Jag kan försöka, men hon får vara ute i hea huset dagtid, och springer runt "när ingen ser". Likaså nattetid, annars får jag inte sova en blund. Så jag kan räkna ut det jag VET att hon ätit, men jag kan inte räkna ut allt ifall hon ätit ur Ronnys och Ragges skål i köket om natten (hon går på deras låda, så kanske att hon har ro att äta där också).

#74 Tack! Jag är urusel på det här med kalorier, men jag får väl försöka räkna på det :P

Hawknestgrove
0

jo, men om du läser på förpackningen, så ser du vad exempelvis 100 gram innehåller. och så har du väl en tabell med vad katten bör äta baserad på vad den väger, sen har du alltid lite marginal uppåt och nedåt. Så väg du upp vad en katt  ska ha som väger 5 kg då. varje dag. Dvs då får alltså även väga det som inte har blivit uppätet dygnet innan.

IceJossan
0

Okej! Jag ska försöka så gott jag kan :)

Zony
0

#79  jag kör min katt:

15x 5kg=75kalorier/dag

(han väger alltså 6kg idag och jag vill ha ner han till 5kg)

orijen innehåller 4350kcal/kg

1kg=1000g

100g orijen inehåller sådeles 435kalorier

50gram innehåler sådeles 217,5 kalorier

25gram innehåller sådeles 108,75kalorier

10gram innehåller sådeles 43,5 kalorier

5gram innehåller sådeles 21kalorier

om min katt ska ha 75kalorier/dag blir det cirka 20g/dag

Cool

IceJossan
0

Tack för det :D Jag ska räkna på IAMS! :)

Hawknestgrove
0

ja du blir nog positivt överraskad…..

IceJossan
0

Nope, det funkar inte att väga maten. Hon äter inte alltid ifrån skålen i mitt sovrum, och ibland äter hon några knacks (torrfoder) om man lägger upp dem till henne när hon ligger på nåt bra ställe.

Men det är omöjligt att hålla koll på vad hon äter :/

Hawknestgrove
0

synd. kan trösta dig med, att just nu så är Arne inne i en period, där han knappt äter. MEn å andra sidan, så verkar det som om han känner av kylan fast han är inne. Han går ju inte ut. Gör fföljaktligen inte heller av med några kalorier direkt heller…..

IceJossan
0

Precis, man får ju se det så.

Nu är blåbjörnen spårlöst försvunnen. Jag har systematiskt letat i hela huset men kan inte hitta henne. Så var det en gång förra året när jag skulle flytta tillbaka henne från ett tillfälligt jourhem, jag fick åka därifrån med tom bur för vi kunde inte hitta henne :P Vi får se om hon kommer fram till natten!

Hawknestgrove
0

ja, är du säker på att du inte missat nåt, så är det ju bara att vänta fram den……

Alexej
0

kan bara rekommendera samma som#65. Mina katter är skogstokiga i det och får det som godis. Finns små förpackningar för ca 59 kr.

Värt att prova!

IceJossan
0

Jag får försöka komma ihåg att köpa det imorgon! Både torrisar och portionspåsar. Det är ju bara det att jag är så förbaskat glömsk som ni kanske märkt redan, haha :P

AgnetaB
0

Skriv upp på ett papper vad du ska handla o lägg i typ plånboken för den måste du ju ha med dig:) Gör det direkt när tanken slår dig för annars har man redan glömt det.

IceJossan
0

#90 Haha jag har ingen plånbok :P Grejen är att jag verkligen försöker komma ihåg att köpa en viss grej, men sedan kan jag gå in i butiken och komma ut med nåt helt annat utan att ha haft en tanke på att det faktiskt var nåt jag skulle köpa :P Jag är hopplös ^^,

Hawknestgrove
0

#90 så brukar jag göra, men brukar glömma min komihåglapp på bordet!!!!!

IceJossan
0

Wohooo, jag kom ihåg att köpa kattmat!! Jag erbjöd henne lite RC Exigent och det smakade visst väldigt smaskigt, men det var mycket ljud omkring henne precis då så jag förstår om hon inte åt upp hela näven jag lagt upp till henne. Men hon smakade hungrigt på dem iaf medans jag klättrade ner ifrån garderoberna :)

Har ställt upp en skål med Pro Plans finsmakarburkmat också, men jag har inga höga förväntningar på att det ska ätas upp eftersom jag antagligen är orsaken till att hon tar avstånd ifrån både burkmat och framförallt skålar..

Hawknestgrove
0

Ok….. servera maten på en tallrik, en flat, alltså! låter kanske larvigt, men en del katter gillar inte djupa skålar, föedrar platta fat eller golvet direkt….

IceJossan
0

Det verkar inte hjälpa, jag har testat. Jag har ju trängt mig på henne med tallrikar också :/

Men nu ska jag låta bli det, ska inte tränga mig på med varken skålar, tallrikar eller skedar mer, utan bara komma med torrfoder (som hon ibland också surar över att jag gör) eftersom hon tyvärr verkar gilla det bättre. Jag är inte förtjust i att ge henne Royal Canin faktiskt… Det är så mycket konstigt i det, det är vanligt att katter blir foderallergiker av det, och det är ett svindyrt foder i kvalitetsklass med vanligt svenskt Mjau torrfoder som kostar en bråkdel. Menmen, först och främst måste Blåbjörn äta! VAD hon ska äta kan man kompromissa om den dagen hon inte har ätstörningar.

Hawknestgrove
0

precis……..du tänker helt rätt…..

IceJossan
0

Delikatessmaten sedan igår ligger orörd i skålen, kräsna skrälle :P Men Torrfodret verkar hon gilla :) Jag bjöd henne på en näve flera gånger igår, och ibland åf hon det självmant, andra gånger fick jag liksom överraska henne med "godsakerna" genom att gosagosagosa och sen visa att hon fått nåt gott, då äter hon några, sen har hon inte tid längre utan måste gosa, och så kör jag om och om igen tills hon käkat en näve med torrfoder :P

Josefa
0

Men hur mycket mat äter hon egentligen på en dag? Av RCs Exigent räcker det att du ger typ 2 matskedar om dagen utan att du ska behöva vara orolig för att hon ska svälta.

IceJossan
0

#98 Är det så lite? Det får hon nog i sig i alla fall! När jag inte är hemma om dagarna vet jag ju inte om hon äter av mina egna katters mat (Mjau torrfoder), men allt som oftast så står hennes egen skål helt orörd.

Men hon börjar bli mer hemtam här nu märker jag tydligt. Nu kan hon vara med mig när jag sitter i vardagsrummet om kvällen/natten (när det bara är jag vaken), gå omkring där helt avslappnat, och ligga och sova i mitt knä. Tidigare har detta bara gått i mitt sovrum. Igårkväll käkade hon några knacks i vardagsrummet också, så förhoppningsvis kommer matlusten mer och mer nu när hon slappnar av mer och mer. Knacksen på garderoben var slut idag också, det var en hel näve som jag la dit igår.

Hawknestgrove
0

Oj…. då behöver du ju inte kinka med lilla damen mera……Skrattande

IceJossan
0

Förhoppningsvis inte :)

Hawknestgrove
0

haha lilla divan, tror jag…….

IceJossan
0

Haha jotack! Dock inte så liten :P

Hon morrar när hon tycker att man är irriterande, och när hon hör eller ser någon mer person än den som för stunden sitter med henne. En riktig enmanskatt. Men när hon kelar så får man nästan ont, för hon tar i som en oxe när hon stångas, och pressar/gräver med huvudet för att gosa så hårt det bara går, haha!

Hawknestgrove
0

ja, skönt att du kan sluta oroa dig nu i alla fall….sån gospropp… Som vår lilla Pipis, man får vara glad att de inte har horn i pannan….

IceJossan
0

Verkligen, minst sagt jätteskönt! Hon måste ju banta också och det gör hon ju säkert nu :P Hoppas inte organen tar stryk av snabbantningen bara.

Haha ja det gör ont när de stångas sådärSkrattande

Hawknestgrove
0

men som Josefa säger, så har hon ätit det hon behöver……så då behöver du inte oroa digt ror jag.

AgnetaB
0

Jag bara funderar lite om katten.Har den redan varit i ett stödhem o du är

nästa nu? Tänkte bara att det verkar jobbigt för henne om hon ska till ett

nytt hem igen(förhoppningsvis permanent) då hon regagera som hon gör o inte alla människor vill/orkar

lägga ner så mycket med tid som du gör.

IceJossan
0

#107 Ja det stämmer, hon har varit i några olika hem, stackarn. Eftersom hon är så nervöst lagd så tar hon en flytt mycket hårt. Hon är dessutom en enmanskatt som helst inte har flera personer omkring sig, här är vi 3-4 personer hela tiden.

Jag är bara jourhem åt henne, och ska göra allt jag kan för att hitta ett permanent hem till henne. Jag vill absolut inte att hon ska behöva flytta mer än en gång till. Men det ska vara rätt hem, vem som helst duger inte eftersom det finns vissa krav som denna dam behöver få uppfyllda.

Hawknestgrove
0

knaprat nåt mera nu????

IceJossan
0

Nej inte nu inte, hon ligger lågt i julstöket :P Nu är släkten här också så hon är instängd i mitt sovrum. Det blir skönt för henne när alla utom hon och jag har gått och lagt sig, då äter hon säkert.

IceJossan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu äter hon både torrfoder och burkmat (mjaus anka i sås är poppis), och hon går glatt omkring i hela huset när bara jag är vaken eller hemma, även dagtid. Hoppar upp i knät och myser. Imorse satt morsan i fåtöljen (ja jag bor hos päronen ett tag nu) och jag bar dit Blåbjörn som efter några sekunders runtfladdrande la sig i hennes knä och mös. Sedan flängde hon omkring en stund med sina nervösa och kvicka rörelser men hoppade sedan upp i morsans knä igen :) Det är fortfarande läskigt när mor sitter i vardagsrummet, men Karhu blir mer och mer trygg med henne också.

Här är hon, Karhu aka Blåbjörn :) Hon ser betydligt mindre ut på bilden är vad hon egentligen är :P

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.