Liten eller ingen svans större risk?
Jag sitter och kikar på animal planet lite då och då och dom har ett program som heter allt om katter.
Men deras fakta är ju inte alltid den bästa tyvärr så man vet inte ens vad man ska lita på
bara för att ge ett exempel så skulle man kunna avgöra om katten var en maine coon genom att kolla på pannan efter deras M. Spela roll att dom hade flera kattraser i programmet som hade det.
Men men, åter till ämnet.
Dom hade någon ras med kort svans där och sa att det ökar risken för ryggproblem. Vilket ändå inte känns helt otroligt.
Någon som vet mer om detta?

haha, det där med "M:et" var ju intressant :P
Jag är igen aning om det där med svansen. Men skulle kunna tänka mig att det kan påverka ryggkotorna.

Det är Manx-katter du tänker på. Dessa katter bär på den ärftlia defekten spina bifida (ryggmärgsbråck). Ryggraden är deformerad, till mild eller allvarlig grad. Parar man två svanslösa Manxskatter med varandra så dör ungarna i livmodern. Googla på "manxkatt spina bifida" så får du se hur det kan se ut :/
#1 Jo och det brukar vara en hel del annan väldigt tveksam information. :P
#2 Det finns väl lite fler katter med mindre svans också så jag minns inte exakt vilken ras det var.
Men som det lät i programmet så var det att enbart en mindre svans ökar risken
men det kanske var det där. Såg väldigt otrevligt ut :/ Förstår mig inte riktigt på sån avel. Det är ju rätt tydligt att det finns ett problem pga svanslösheten då.
Är det inte så att manxkatter inte bara har kort svans utan även är lite högre i bakkroppen än i framkroppen, och att det är detta som är det skadliga? så det är väl det som skiljer dem från andra svanslösa katter…
Många gånger beror svanslöshet eller kort svans också på inavel.
Och angående M:et i pannan då har jag väl en del Main Cooner här hemma. Korthåriga visserligen, men med M.

Det finns alla möjliga svanslösa raser, bland annat Manx, Japanese Bobtail och American Bobtail. Just Manxen har högre bakdel och deformerad ryggrad, och har enligt vissa internetsidor svårt med balans och hopp, samt avföringsproblem.
Manx-anlaget beror på en mutation, och har medförda risker som sagt.
Vad jag har läst så är Scottish fold en ras med ganska mycket ledproblem och andra defekter, men enligt Animal Planets små rasfaktaprogram så är det en frisk ras. Jag tror knappast på de där programmen, den faktan kan mycket väl bygga på vad uppfödare sagt, uppfödare som vill försköna rasens rykte och inte helt ärligt svara på frågorna.
Frågan är om det kan bero enbart på svanslängden också att risken ökar för ryggskador? Men det kanske inte är lätt att veta.
Nu verkar det ju definitivt stämma hos Manx i alla fall.
Men tyvärr är det ju lite tveksam fakta på animal planets rasfaktaprogram. T.ex om man kan säga att t.ex birmor föds delvis albino. Visst föds dom utan sin teckning, men att säga delvis albino låter skumt i mina öron i alla fall.
I kattprogrammen brukar det även finnas med folk som äger rasen dom presenterar. Och förvånansvärt ofta är det dom som hittat sin katt utomhus och då kommit på att det är en särskild ras. Och när det handlar om väldigt ovanliga raser kan man ju fundera hur dom vet det
Och sen beskrivs i princip alla som friska raser.

#7 Du har en poäng :)

#7 Haha jamen om man hittar en svanslös katt så kan man ju börja avla på den, för det är en Manx. Men är det vanlig långhårig katt så är det en norsk skogkatt. Det är märkligt hur säkra folk kan vara på vilken ras deras katt är (framförallt att den är renrasig), när de hittat den och inte vet något om dess bakgrund.
Hmm, ja de flesta raser verkar beskrivas som friska i de där programmen, men hos Abessiniern tar de upp ett par hälsoproblem iaf. Men det är väl inte många raser de är ärliga om det.
#9 Haha. Ja och tyvärr är väl nivån på programmen på ungefär den nivån.
Jag tycker dom verkar ärligare om hundarnas hälsoproblem än katternas i de där showerna.
Ja alltså, Egyptian Mau har ju också ett M på pannan

#11 Håller med, där tas det upp betydligt bättre.