Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 13673 ggr
Halvdansken
0

Kattkiss som luktar ammoniak.

Att tömma kattlådan är ju inte en parfymerad upplevelse precis, men jag blir lite fundersam när det är en ganska stark ammoniaklukt från den ena kattens kiss. Det har jag aldrig upplevt förr. Inte vad jag tänkt på i alla fall.

Han är ganska tjock, fast att han inte äter jättemycket, så nu undrar jag om han kan ha fel på njurar eller ämnesomsättning eller diabetes eller nåt.

Nån med kunskap eller åsikt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jourhemmet
2

Kastrerade så klart?

Halvdansken
0

Ja, det är de. Glömde jag att skriva, det är ju självklart… Tungan ute

IceJossan
0

Detta hittade jag på nätet… "En människa som är diabetiker och vars urin luktar ammoniak tyder på att ketoner nått ut i systemet. Då har man väldigt högt värde och det är stor risk för påverkan av organen."

Så ta kontakt med en veterinär om det skulle vara samma risk för katter!

Halvdansken
0

#3. Mja… Jag ska nog kolla, men då jag själv går på LCHF och därmed är i ketos dygnet runt, så betyder det bara att man bränner fett istället för kolhydrater. Då kan det lukta ammoniak.

Å andra sidan kan du vara inne på nåt. Jag drog ner på blötmaten, så han får äta mer torrfoder (Orijen och Applaws). Kanske får han mindre kolhydrater (socker) nu?

Hawknestgrove
0

Ok…. hälsningar från en, som får UVI bara hon låter bli att kissa efter älskog…..Första tecknet… kisset luktar just det…. ammoniak….Har därför alltid sterila provrör hemma att åka ner till akuten med och smälla på disken och be om antibiotika…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Halvdansken
0

Urinvägsinfektion?? Kan han ha det?  Då luktar det hönsgård? :)

Tackar. Ska kolla med vet. så fort som möjligt.

Hawknestgrove
0

ja jag bara går  efter mig själv…..OCh det är alltså innan man börjar kissa taggtråd……..Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Signe-Jonna
0

#3 Tänker du inte på acetonlukt nu? En människa som har diabetes luktar aceton…

IceJossan
0

#8 Jag vet inte, det där hittade jag på et hundforum, och det gällde ammoniaklukt. Men nu när du säger det så känner jag igen att morsan (sjuksköterska) har pratat om just acetonlukten.

Minka040
0

(Aceton är en keton. Glad)