Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4822 ggr
almira
1

Min katt har fått mjäll

Hej

Min ett åriga katt har fått Mjäll. vad kan det beror på och vad kan man göra åt det? Min katt gillar inte vatten heller jag vet inte om jag ska testa och bada den.

Vad tycker ni? vad kan detta beror på och vad kan man göra åt det?

Tack på förhand.

almira
0

Kan tilläga att katten är kårthårig.

MonicaLagerquist
0

Mjäll kan bero på olika saker.Tex för lite fett i maten,torr inomhusluft och stress.

Vad äter katten?

Stolt ägare till tre La permer

EddaM
0

Kolla vad jag svarade i denna tråden det fungerar på din katt med! Men kolla upp fodret med o ge den ett bra torrfoder typ ekanuba om den äter torrfoder. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

almira
0

#2 hon äter både torr och blötfoder av märket Mjau. det kanske ha å göra med inomhusluften med tanke på att jag bor så trångt.

#3 har länge funderat över foderbytet. Viken torrfoder är den absolut bästa? Det sägs så olika även om Mjau. En del säger att det är skräpmat och endel säger att Maju är en kanonbra foder. Hm. Har det faktiskt svårt med detta val. :(

EddaM
0

Mjau är faktiskt ett av de bättre som finns i livsmedelsbutiken, helst blötmaten som är färs. Själv använder jag Iams, Royal Canin och Ekanuba. Jag blandar dem då jag tror på detta o de får lite varierade torrfoder av kvalité. Men är väl medveten om att alla kanske inte tror sig ha råd med dessa foder. Men de är drygare och räcker längre samt att det blir mindre bajs i lådan.

Testa sprayen som jag rekomenderar, den är kanon. Dyr ja men oxå dryg och katten blir fin i pälsen =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Hawknestgrove
0

det har nog mest med inomhusluften att göra nu. Det är väldigt tortt så här nu på vintern. Experimentera inte med foderbyte om katten mår bra för övrigt av den maten du ger. Mjau är bra mat.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Norrbysa]
0

En hink med vattnet vid elementet höjer luftfuktigheten. Det är även bra för oss människor. :-)

almira
0

#7 vilken bra idé. :)

Hawknestgrove
0

ja visst…eller slå två flugor i en smäll. strunta i torktumlaren och häng upp tvätten på en torkställning inne i rummet!. på köpet får du väldoftande lukt i rummet av tvätten!

Jourhemmet
0

En torkställning brukar få stå upp ca: 2 minuter här hemma, sedan har jag katter och tvätt överallt Skrattande

almira
0

Tack för svaret. Men angående foder , jag kanske bör tänka om fodern igen. Vilken torfoder rekomenderar ni till en et och  ett halvt år innekatt? En foder som är av hög kvaitet?

Tack på förhand.

Jourhemmet
0

Eukanuba fick bäst i test nu sist. Visserligen var inte alla stora märken med. Mina gillar inte det fodret men älskar advance.

Hawknestgrove
0

#10 haha!!! Här har katterna lärt sig att låta bli den….. trial and error…. Låter den vintertid nämligen stå framme nästan alltid, då  jag tvättar varannan dag ungefär. OCh när alla katterna var små, så hoppade de upp på den. MEn se det var inget kul att hoppa upp på den när den var tom, för då kom man ingenstans! De små benen fäktade i tomma luften!!!! Såg för dråpligt ut….. Alla lärde sig på det viset att tvättställningar, det är farliga grejer det som man ska sky som pesten…. Inte kul att bli utskrattad……Skrattande