Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5994 ggr
IceJossan
0

Färg? Kolsvart med smokefläck!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En färgfråga för experterna att ta itu med :)

Den här 4 månader gamla honkatten är helt svart ända ner i botten över hela kroppen, utom på bröstet där hon är smoke! Silvergrå i botten med svarta toppar. Alltså bara smoke på bröstet, helt vanligt kolsvart överallt annars.

Fler bilder HÄR.

Vad kallar man detta?!

Yoda
0

Om du lyfter på pälsen på svansen, är hon silvergrå längst in vid hårstrårna? Om inte, så är hon svart :)

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

IceJossan
0

Hon är som sagt helt kolsvart över hela kroppen utom fläcken på bröstet. Det är inte min kisse men jag ska fråga jourmatte så får hon kolla igen.

Men hur förklarar man den smokefläcken? Vad skriver man som färg? Svart med vitt på bröstet stämmer inte precis, för det är inte vitt utan svartsmoke :P

Hawknestgrove
0

men så söt………Kyss

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Imasy
0

kan det vara feberpäls?

För om hon är smoke/silver bör man ju se det på övriga kroppen också tycker jag ju ;)

IceJossan
0

Feberpäls?

Imasy
0

Här kanske du hittar något :)

Om jag minns det rätt nu, så om mammakatt har en infektion tex under dräktigheten kan ungarna få denna sk feberpäls. Däremot så brukar dessa feberfläckar försvinna emd tiden.

IceJossan
0

Tja, mamman vet vi ingenting om annat än att hon var/är hemlös och födde sin/sna små utomhus. Kissen själv tillbringade tills nyligen i stort sett hela dagarna ute i kylan och fick inte komma in. Kan det ha med saken att göra?

Imasy
0

Så vitt jag vet så drabbas inte katterna av feberpäls pga att födas ute. Utan jag har bara läst att de kan få feberpäls om mamman är sjuk under dräktigheten.

Har inte upplevt detta själv så jag har väl inte fördjupat mig i ämnet heller.

IceJossan
0

Okej. Det kan absolut vara så att mamman hade en infektion i kroppen, speciellt som hon var hemlös utekatt som kan ha fått dras med både det ena och det andra.

Imasy
0

Aha, så mamman fångades inte in, bara ungarna?

IceJossan
0

Jag har ingen aning, vi tog in denna lillkisse pga att hon inte längre var önskvärd i familjen. Enligt uppgift så är hon född ute av hemlös mamma, mer vet vi inte.

Imasy
0

Ja då blir det ju svårt att veta om mamma katt var frisk eller ej också. Har dock inga andra idéer än att det kan vara feberpäls.

EddaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svarta katter får ofta brun eller grå aktig päls när de är kattungar på kroppen =) Helst de semilånghåriga som denna lilla söta ser ut att vara. I min senaste kull hade jag en svart hona o trots att hon är kolsvart igentligen så har hon brun kattunge päls o lite grått på halsen. Men som sagt, det försvinner.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

IceJossan
0

#13 Det har jag sett, frostning och kattungar med brun päls - men jag har aldrig stött på en katt som är kolsvart förutom en smokefärgad fläck på bröstet :P