Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 8378 ggr
Gonee
1

Lagligt att skjuta katter?

Hej nu är det så att jag bor i ett litet samhälle i östergötland och här verkar folk ta sina katter till olika bönder för att dom ska "avliva" katter. Alltså sjkuta dom. Är det lagligt att göra så ens? Jag börjar undra för det händer ju en massa här.

Det handlar ju om vanliga innekatter som dom inte kan ha kvar eller sälja/ge bort vidare? En bekant till mig gav sin hankatt som pissade inne till sin far så han kunde avliva den på de sättet.. Tacksam för svar!

Jourhemmet
0

Fråga inne på hittekatter.ifokus. Där lär dom veta.

Hawknestgrove
0

tyvärr, ja. men inte hur som helst

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gonee
0

#1 La in en fråga där med. Så hoppas på korekta svar.

#2 Okej, men hur menar du med inte hur som helst. Vill så jätte gärna veta

Hawknestgrove
0

läs pdffilen sidan 25….

Mona22
0

Det är så dumt att folk inte ens försöker omplacera eller ens ta reda på varför katten kissar inne tex utan det är lättast att bara ha ihjäl denRynkar på näsan

Gonee
1

Tack för hjälpen :) nu vet jag det jag behövde få reda på..

GoneRaven
1

Det är vidrigt men lagligt.

Har också hört talas om för många människor som tar lättaste utvägen och tar död på katterna istället för att tänka på vad problemet egentligen är och att katterna förtjänar bättre. Det är alldeles för vanligt med skjutningar och vem kan glömma alla sk sommarkatter som lämnas till sitt öde vareviga år, och tyvärr verkar det inte som om dem som styr har planer på att förbjuda sånt här.

De har ju för starka funderingar på att lösa mängden hemlösa katter på samma sätt ('ta död på allesamman') och vad ger det för signaler till folk? Jo, att det är okej och ta till snabba lösningar som stjälper istället för hjälper katterna. Att höja kattens status är inget de föredrar… Det finns bra sätt och lösa saker på men det handlar mycket om att ta sig tid och lägga energi på att hjälpa katterna och samtidigt få folk att förstå att katterna har ett värde och att de ska behandlas med kärlek och respekt och inte som andra sorteringar från 'något loppis'.

Vart katterna än kommer ifrån så har de allihop ett värde.

[Stampelina]
0

Man får skjuta sin katt själv och man får även skjuta sin hund själv, många anser att det är en mycket lindrigare avlivning än stressen de hamnar i på en veterinärklinik. Alltså att de" tas om hand" hemma på gården eller uppe i skogen.

Personligen skulle jag aldrig klara av att göra på det viset, när det är dags för min hund och min katt att lämna in vill jag vara tillsammans med en veterinär som garanterar mig att detta är enda utvägen och att det verkligen inte finns mer att göra därför att vi prövat ALLT.

Min pappa har jägarlicens och jagar. En dag förra vintern ringde en granne till mig och grät och sa att hennes katt var sjuk. Hon sa att de var tvungna att ta bort den för den led. Så ville hon att JAG skulle köra upp den till min pappa så han kunde skjuta den! Jag blev helt ställd och kände att nog för att katten led men ett värdigare slut än så borde hon velat ge sin vän sedan många år… Min pappa skulle ALDRIG kunna ha ihjäl en annan människas husdjur och det sa jag med en gång. Jag tipsade henne om våra närmsta veterinärkliniker och gav henne tom nummrena dit, men hon var inte intresserad för dem "skulle faktiskt åka till fjällen" och hade därför inte råd att lägga ut såna summor som en avlivning/behandling kostar på söndagar. Men då sa jag att det var hennes jäkla skyldighet som djurägare att ta hand om den på ett värdigt vis och ge den den vård den behöver. Vet dock inte vad som hände sen, hon SA att dem åkt till vetten men det vet jag inte rikitigt om jag tror på. Katten fick i alla fall somna in på något vis. 

Vad jag ville säga med detta är att hon för övrigt är en vanlig, sympatisk, rolig och trevlig småbarnsmamma, MEN när det kommer till synen på hur sjuka djur ska tas om hand känns det inte helt ovanligt att man gör på detta vis. Jag hade ju aldrig kunnat tänka mig att hon skulle agera så här.

AgnetaB
0

#8 Det var bra du sa till henne vad du tyckte tycker jag för folk är generellt

alldeles för mesiga. Däremot vet man ju inte vad hon gjorde med katten,

kanske kastade ut den på vägen till fjällen..

Verkar ju ej helt omöjligt med en sådan oempatisk människa vars barn

troligen blir likadana.

De som tycker det är "lindrigare" menar nog billigare o lindrigare för vem…

GoneRaven
0

#9  Håller med!

Hawknestgrove
0

ja, rent sakligt, så får man väl säga, att en avlivning allt enligt de regler som sker när man skjuter ett djur är inte en vacker metod, men  görs den rätt, smärtfri och stressfri. Kulor går fortare än ljudet, så djuret hinner inte ens uppfatta att det dör. Men estetiskt, nej. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att avliva mina katter så.