Kiss i säng och soffa.....
Min bengalhona är snart 3 år. hon är kastrerad, kollad hos vetrinär(fullt frisk). Hon har sällskap hela tiden då jag inte jobbar och jag har 2 små hundar, den ena leker hon med både ute och inne, hon går med på promenader. Hon har mycket sand i lådan, vilken kollas ofta. ungefär för ca 2veckor sedan, när kylan kom, började hon kissa i min säng dagligen och i soffan 2 ggr. Jag har nu lagt en vaxduk över min säng…..När jag sitter här och skriver hör jag henne krafsa på duken, springer dit och då har hon kissat på vaxduken. Jag blir galen!! Jag tvättar och tvättar, tjocka vintertäcken ska ju bli torra också.
Hon hade en sådan här period då hon blev könsmogen, blev då kastrerad och kunde därmed vara ute fritt. Då upphörde kissandet.
Men vad är det nu????
Vad ska jag göra??

urinvägsinfektion? Kollade veterinären det också?
Jag hade varit rädd att någon skulle ta min katt när hon är ute om jag hade en sådan som du
.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
ja det lutar åt UVI….. håll katten inne och ta ett vetbesök och håll henne borta från sovrummet. Så kan du lägga vaxduken i soffan så länge.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det var någon månad sen vi var hos vetrinären, får väl gå igen.
Men varför inte kissa där hon brukar i lådan eller ute. hon brukar säga till när hon vill ut. Bengaler är väldigt högljudda så det brukar funka. Men när hon går i sängen förvarnar hon inte.
Sally är en underbar katt och orolig är jag ju givetvis också att någon ska ta henne men hon vantrivs verkligen om hon inte får gå ut. Så den risken har jag valt för att hon ska vara nöjd.
Tycker ändå att beteendet är konstigt och jobbigt…

#1#2
Kan hon fått UVI för att hon varit ute när det varit jätte kallt, som mest 11 minus?
gå ut med henne i sele. och som sagt, något är fel och i och med att hon tydligen är dålig, så får du stänga öronen ett tag för hon blir ju knappast bättre i urinvägarna att gå ut obevakad i detta väder? OCh ta henne till vet.
Veterinärer brukar ge antibiotika vid dessa besvär som kommit hastigt det kan vara katarr i urinröret och det vi flesta att det gör jätteont. Bra vore om de innan tog ett prov och skickade på odling för att utesluta UVI.
Vad jag fått gjort nu till min PisseNisse är att skaffa en jättestor kisselåda (vanlig på ÖB) med höga kanter, massor av sand. Han har vägrat gått på toalåda men i bland så fungerar det. Ut kommer han inte i denna kyla.
Oj så fin!
Undrar om det hänt något annat hemma i din situation, du jobbar mer, ny sambo, djur el
någon som hälsar på ibland. Min katt har också hos en bekant kissat i
hennes säng(hade honom med dit) o en gång på hennes skor. När hon var här kissat
bredvid/på mig när vi satt bredvid varandra i soffan. Vet ej heller vad det
beror på.
katter är svåra med det där hör ytterst sällan om hundar som
håller på såhär. Bara då hos lyxfamiljer som ej verkar gå ut med dem i USA på TV.

Det är oerhört stressfyllt för en katt att springa ute på fri fot och själv vara tvungen att försvara sig mot allt och alla och hela tiden vara på sin vakt. Idyllen om den firtt strövande lyckliga katten är en seglivad och mycket felaktig myt!
Låt katten vara innekatt, att hon kanske sitter vid dörren eller fönstret och jamar är inte nödvändigtvis för att hon vill gå ut utan något som många katter gör. Jag har t ex en som sitter vid varenda stängd dörr och jamar jämt oavsett vilken dörr det är :-)
Vad gäller kissandet så gäller det att ta reda på vad som triggar igång beteendet. Har något förändrats? Duntäcken kan vara oerhört lockande att kissa på pga någon lukt de har.
Om du kan, stäng dörr in till sovrum, soffan är ju värre med men täck med kiss-skydd eller vaxduk så du slipper oro och irritationsmoment och sen får du börja bena och tänka :-)
Har något förändrats, har ni bytt ut något, möblerat om, köpt någon ny möbel vad som helst som kan vara för er en pytteförändring men som för katten betraktas som något oerhört :-D
Katter som kissar gör det nästan uteslutande av tre orsaker:
* Att de är okastrerade
* Att de är stressade/frustrerade
* Att de är sjuka (Urinvägsinfektion eller annat problem)
Det går att komma till rätta med i 99,99% av fallen i värsta fall kan man behöva omplacera.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
precis som du beskriver var det för en bekant till mig… hennes katt hade urinvägsinktion. innan hon gick till vet. hade hon ingen aning om att det kunde var det. Vet. förklara att atingen hade hennes katt så ont att hon höll sig tills det tillslut inte gick och bara släppte ut det vart hon än satt….
När hon förklra att hon hade ltie favorit ställen så sa vet. att det kan vara så också när katten vill få upmärksamhet att nått är galet.
Du kan ju börja med att inga veterinär och höra med dom.
dom kommer antagligen behöva ta ett kiss prov :)
ja och som alla här säger, det är aldrig kattens fel.

Tusen tack för alla svar!!
Har nu beställt tid hos vetrinären kl 15 imorgon.
När hon är ute kan hon komma in när hon vill så hon är inte helt utelämmnad.
Tyvärr kan jag inte stänga någon sovrumsdörr, har ingen. Möblerade om i rummet för några veckor sen, kan det vara det?
Jobbar inte, inget annat har förändrats och hon är precis som vanligt förutan kissningen. Man kan bli hemma blind ibland så era svar är är bra för att se saken från nya vinklar.
Vi kämpar på, på ett eller annat sätt löser vi det.

Varit hos vetrinären, Sally är fullt frisk, ingen UVI. Skönt att veta.
Köpt Feliway, kan ju bara hålla tummarna att det hjälper lite.
Vetrinären trodde att förändring med både snö ( helt nytt för henne) och ommöblering kan ha gjort att hon blir orolig och behöver kissa nytt revir. får göra det bästa och täcka över med plast och hoppas allt går tillbaka till det normala.

Det är inte helt ovanligt med stresskissande. Min ena pojke har det, när de bygger om utanför huset eller i området, när vi skaffade hund, så fort det blir för mycket nytt, då beter han sig nästan som om han hade urinsten eller uvi. Vi har sånt tur att han iaf fortsätter gå på lådan, eller precis vid avloppet i badkaret när det händer. =/
Mvh, Agilis
12, Kan säga att uvi kan de få även på sommaren
Min honkatt fick det när hon prångt skulle med matte till skogen o plocka svamp börja ösregna därmed blöt o kall kisse. Hon var innan för min tröja på vägenhem men det räckte med 10 min i ösregn :S. Skönt att du ändå kolla upp det då kan man pusta ut. Hoppas hon finner snart att snön är rolig och att möbleringen itne är så farlig
Feliway har funkat på mina kissar fick ge det vid flytt o transportbur