Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 14062 ggr
mollymus89
0

Jamar tidigt på morgonen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan.

Min underbara men ibland irriterande katt Molly tycker det är jobbigt att vara själv och jamar därför när hon hör mig och pojkvännen på morgonen. Vi har henne inte i sovrummet just för att vi har två växter där som vi absolut inte vill att hon rör. Så vi stänger dörren när vi lägger oss. I förrgår kom hon och jamade klockan 4 på morgonen vilket inte är roligt när pojkvännen ska upp vid 6!

Så nu undrar vi hur vi ska få stopp på jamandet? Ska man behöva gå upp ur sängen och ta henne i nackskinnet? Det funkar oftast att strunta i henne. Men ligger man och vill dra sig lite i sängen efter klockan ringt så vill man ha det tyst och inte ha en hysterisk katt utanför. Man vill ju inte låta henne vinna jämt heller för då slutar hon ju aldrig.

Bör väl nämna att hon är ett par månader. Lägger in en bild på henne så ni får se :)

Så vad ska man göra?

IceJossan
0

Ge henne inte ummärksamhet, vare sig ni är sura eller glada, det tjänar hon bara på eftersom det är uppmärksamhet vilket som.

Är hon ensamkatt? Det kan vara så att hon känner sig ensam och övergiven och är i behov av närhet. Kan inte ni ge genne all den uppmärksamhet hon behöver när hon behöver den, så kanske en passande kattkompis kan sysselsätta henne.

mollymus89
1

#1 Okej då ska vi alltså inte ge henne någon uppmärksamhet när det gäller jamande utanför dörren iallafall. Visst får hon uppmärksamhet annars och jag leker med henne. Jag blir ganska ofta arg på henne tyvärr för hon håller på med så mycket dummheter :/ Ja en till katt vore kanske något för henne. Hon hade mycket människor och katter omkring sig när hon växte upp så hon kanske behöver en kompis. Då kan hon leka av sig med en annan katt och inte ge sig på allt annat hon inte får också :P

Problemet är väl att jag inte just nu kan skaffa en till katt för vi ska iväg till jul och ska ta Molly med oss. Dessutom är väl inte min ekonomi den bästa eftersom jag är arbetssökande. Jag klarar det absolut med Molly annars skulle jag inte köpt henne. Men en till…hmm…

Maria
2

Alltså skaffar man sig ett djur så är det ganska mycket saker som inte kommer att vara som vanligt.

Vissa katter är busiga och påhittiga och andra lugna. De flesta katter är däremot sällskapssjuka så det är väl inte så konstigt att hon jamar utanför sovrumsdörren när hon är både liten och ensam.

Kanske växterna ska få nya ägare istället.

Man ska ALDRIG ta en katt i nackskinnet.

Vi har två katter varav en galenpanna. Han är 8 år så det handlar inte om ungdomsbus.

Vi har inga mattor eller gardiner och växter får vi köpa nya emellanåt. Man får helt enkelt inse att vissa saker förändras.

Att bli arg på en katt löser ingenting.

Jag tror också att bästa lösningen är en kattkompis.Glad

/Maria

Jourhemmet
0

1: Är två växer så mycket viktigare än katten?

2: Är hon ett par månader?

3: Skaffa henne en kattkompis så försvinner problemet, hon är ensam och har tråkigt.

[Emma--]
0

Katter gillar inte stängda dörrar Tungan ute Men ge absolut inte uppmärksamhet om ni inte ska ha katten i sovrummet. Och att ta en katt i nackskinnet kommer bara skapa mer problem.

Och det är nog bäst om sovrummet alltid är stängt om ni inte redan har så.

Men hon kanske känner sig ensam. Finns det ingen möjlighet till kattkompis kanske det skulle finnas nån möjlighet att ha växterna på någon anna plats? Så hon får vara med er även på natten.

Annars något som ibland blir billigare än att ha en egen katt är att vara stödhem. Men det beror ju lite på vilket ställe. Men man måste ju oftast stå för mat och sand och sånt själv. 

#2 Vad är det du blir arg över?

AgnetaB
0

Vad menar du att hon gör för dumheter?

Jag blir nog aldrig arg på min katt utan man får ha tålamod med djur o barn.

Vi pratar ju inte samma språk så det är inte alltid så lätt. Min katt kommer o

hämtar mig o pratar med mig o jag får liksom lista ut vad han vill. Han måste

tycka jag är korkad som inte fattar på en gång:)

mollymus89
0

Usch då vi har tagit henne i nackskinnet MÅNGA gånger både jag och pojkvännen. Hon är väldigt dålig på att lyssna den katten. Vi tillrättavisar henne med en gång hon gör fel och ändå förstår hon inte. Men det är väl så att hon helt enkelt har för mycket energi och för lite att göra. Våran lägenhet är ju inte så stor trots allt.

Jo växterna får väl offras då kanske…lite tråkigt bara när man har ett så fint bonsaiträd. Den är inte direkt tålig -.-

Dessutom är jag lite allergisk så det är därför vi inte vill att hon är i sängen just. Jag har inte fått någon reaktion över huvud taget på länge nu men jag vill ju inte riskera att allergin förvärras på något sätt.

Linnea
0

Du kan ta en planka och såga till en fyrkant. I hörnen sätter du kedjor/snöre. Du kanske behöver en liten kant på plattan också. Sen hänger du den i förnstret och sätter krukan på. Är det växter som kräver väldigt lite ljus kan du sätta en liten hörnhylla på väggen som är precis så stor att bara krukan får plats.

Skynda långsamt så går det fortare.

mollymus89
0

#5 Jag märker det. Vi har den stängd hela dagarna och om man behöver gå in i rummet på dagen så springer hon efter en och störtar in i rummet och under sängen :)

#6 Hon gör helt enkelt sånt hon inte får göra. Hon klöser ibland på möblerna, men det är knappt någonting nu. Går på bordet, går under ett av mina terrarium där det finns en del spännande saker tycker hon. Ibland ska hon också skrämma mina ödlor eller ormen om hon ser att dom är ute och rör på sig. Men det är ju inte så konstigt att hon tycker det är kul i och för sig.

Sedan är det väl det att hon hoppar upp och ner vid en list där vi har satt fast en sladd. Den är hemskt kul och vi får väl helt enkelt sätta fast den bättre så den inte går att rubba. Då ska den väl inte vara rolig längre ;)

Finns annat hon gör med men kommer inte på vad just nu. Hon får helt enkelt sina ryck ibland och rusar runt som en galning ;)

Linnea
0

Hon verkar behöva mer lek!

Skynda långsamt så går det fortare.

tuska
1

#9   Vad trodde du katter gör då, ligger och sover 24 timmar/dygnet . 

Tycker att du har en go normalt lekfull katt. Skaffa ett stort klätter träd en lektunnel massor av roliga leksaker. En katt vill vara på högre nivå än golvet.

Ta hand om en frusen liten utekatt som får bli en kattkompis.

Dina blommor i sängkammaren kan du ge till någon som blir glad åt dem.

När man har en ungkatt får man ändra mycket i bostaden.

noir
0

jag har en katt som väcker oss på morognen, såfort vi rör oss eller klockan ringer så kommer hon och jamar. vi har alltså dörren öppen men hon sover helst själv i soffan i en mysfilt.

Jag och min pojkvänn har infört att ingen av oss får röra henne elller öppna ögonen när vi hör henne komma. så iböland så snarkar vi lite bara för att. Vet inte om hon fattar att vi sover-räv men det funar i 90% av fallen.

Sen när det kommer till blommor?
Är hon på andra blommor i hemmet. tillrättavisa henne varje gång hon rör era blommor så kommer inte blommorna i sovrummet ta någon skada.

Sen varje gång hon hoppar upp i sängen så säger ni de som får er katt att förstå att den gjort fel och lyfter snällt ner henne och kanske släpper ut henne från rummet helt tills hon fattar att sägen är man inte i.
Bädda gärna nått eget till henne i sovrummet som du kan tvätta ofta, då kan hon ju vara med er under natten och förhoppningsvis låta er sova.

Som ni förstår tar det inte en dag utan kan ta veckor

Lycka till iaf!

Jourhemmet
1

Jag håller med #11. Det låter som att du inte ens ska ha katt. Det är mycket man får offra när man får äran att ha katt. Allt du rabblar upp är fullt normalt för en katt. Vad trodde du när du köpte den? Att den skulle ligga snällt på en plats som är ok för er och kela när ni vill kela. Klart som fan att katten skriker, den är ju så ensam.

mollymus89
0

#13 Men förlåt då!

Nej jag trodde absolut inte hon skulle vara en liten ängel och aldrig leka. Men det var inte ens det detta handlade om först. Det var bara det att hon kom och skrek på morgonen. Men jag får väl öppna dörren då så hon får komma in så är det iallafall tyst. Växterna får jag väl skita i fullständigt nu då och ta henne i nackskinnet är väl ingen lösning. Får väl ta och trötta ut henne med lek varje gång hon får sina ryck och börjar hitta på dummheter som jag säger.

Jag skaffade inte 2 katter just för att jag visste att det är ett stort ansvar att ha en katt. Men just nu börjar man väl fundera på om hon faktiskt behöver en kattkompis trots allt. Får ta och leka mer med henne helt enkelt och växterna har hon ju faktiskt inte rört på länge nu så hon kanske har fattat till slut?

Tack för alla tips och råd! :D Min lilla Molly ska inte behandlas som en bråkstake längre utan ska istället stimuleras så hon har något roligt att göra ;) Kattställning har hon föresten. Hon ligger och sover på den nu ^^

noir
0

Fast ett kattfritt sovrum måste man ju få ha.
Nu har ju jag lyckats få det så gott som kattfritt då min kisse vill sova i soffan med mysfilten och bara komma in på besök ibland…

har hänt nån gång att hon lägat i vår säng på mig, helst ska jag ligga på sidan och hon på höften… Det gör dock rätt ont efter ett tag :p

Men håller med om att saker ändras i ens bostad. Msn får räkna med att ens rislampa blir nerklöst, den fina blomman dör, vasen åker i golvet o.s.v
Det man är rädd för får man plocka bort elelr ge bort :)

mollymus89
0

#15 Va? Ligger hon PÅ höften? xD Låter lite…trångt eller iallafall ostadigt om man säger så :P

Jo hon har allt förstört en del. Två lampor och några krukor samt klösmärken på soffan och så har hon bitit på snören på mina tröjor den busfian :P

Men jag älskar henne och får väl helt enkelt leka mer med henne som sagt ^^

noir
0

Ja, på höften och då sover jag prickstilla eftersom jag får dåligt samvete av att hon ska behlva flytta sig när hon ligger så skönt så då vaknar jag efte rnågra timmer men sjuhelvetesvärk lite här och var i höft området :(

vad gör man inte för sinna små…. Skäms

tuska
0

# 17  Jag ligger som i ett skruvstäd, katter både på kudden någon bakom ryggen några i knävecken, sen har jag några på framsidan oxå. Gubben har några hos sej,  men inte så många som jag har.Skrattande

Jourhemmet
0

Jag ligger också i fosterställning på nätterna, när jag har väldigt små kattungar här så är jag rädd att jag ska skjutsa iväg någon om jag vänder på mig.

Ett tips är att sätta häftmassa under krukorna så blir det inte lika lätt att ha ned dom. Om hon är i jorden och rotar så kan du klippa till papptallrikar att sätta runt stammarna, det gör jag och det funkar kanon.

Josefa
0

Inte alls snällt att tvina en liten kisse var ensam hela natten. Skaffa en kattkompis till henne.

mollymus89
0

#19 Väldigt bra tips det ska jag definitivt testa :)

#20 Nej jag inser det nu :( Vi får helt enkelt öppna på morgonen och skaffa en kattkompis till henne efter jul för om vi skaffar en nu så blir det nog lite stressigt för den nya att vara här i en dryg månad och sen åka till ett helt nytt ställe och sen hem igen.

Fast det blir väl stressigt hur man än gör kanske? Ska jag skaffa en till katt redan nu tycker ni? Jag har kollat på lite annonser och har sett en som är i hennes ålder så det skulle ju passa bra.

Destany
0

Jag förstår TS. Zorro har kommit in i en period nu där han inte sover alls typ på nätterna o han väcker mig jätte ofta..Hur mycket man än älskar sin katt så e det påfrestande. Jag tycker som många andra att du ska ignorera henne, men ibland fungerar ju inte ens det eftersom vissa katter e envisa som åsnor..

Ni som tycker att hon inte ska ha katt överhuvudtaget skärp er. Hur ska man kunna veta innan hur ens katt blir? Om jag jämför med kompisar som har katter så e alla mina 3 damp katter och hur skulle jag kunna veta det innan jag köpte dem??

Nej har lite förståelse att man ibland tycker sina katter e jobbiga och det har inget att göra med hur mycket man älskar dem .TS älskar uppenbarligen sin katt eftersom hon  tar sig tid o be om hjälp och behöver då inte påhopp utan hjälp.

Jourhemmet
0

Hur gammal är hon, du skrev ett par månader men det stämmer inte med bilden Obestämd

Imitra
0

Du kommer knappast komma undan att hon jamar när hon blir alldeles själv hela natten, om katten dessutom är liten så är det ju som att stänga ute ett barn, och det skulle du väl inte göra?

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

mollymus89
0

#22 TACK!

#23 Jag köpte henne i slutet av augusti och då var hon 1 veckor så ett par månader tycker jag stämmer men det låter väl som många månader när jag skriver det hehe ;)

#24 Jo jag har ju förstått det nu. Får väl ha dörren öppen i natt och se hur hon sköter sig ;)

Jourhemmet
0

Men katten på bilden är inte så liten? Du kan väl inte köpt katten när den var en vecka?

Dagg
0

#22 Men man måste ju vara medveten om att katter är olika och att man ska ta hand om dem. Det är ju charmigt att de har olika personligheter. Men skaffar man katt så har man ett ansvar att göra allt för sin katt i en massa år framöver.

Nu tycker ju jag att TS verkar vara en vettig person som tar till sig råden som står och jag tror att det kommer gå super bra :)

Destany
0

*27 jo men det e ju klart, det e ju inte det jag menar. Jag reagerade bara på de onödiga påhoppen. Hon ber ju om hjälp både för sin skull och för kattens skull.

Klart de e olika alla mina 3 e helt olika det enda de har gemensamt e att de har överskottsenergi ;)

Men av egen erfarenhet så förstår jag henne. det e inte kul att bli väckt så tidigt av katten, hur mycket jag än älskar Zorro så blir jag irriterad o arg på honom när han håller på .. Det är inte kul att vara som en zombie för katten inte vill sova..

Om hon nu känner att hon e lite allergisk mot den så måste hon ju ha dörren stängd till sovrummet för annars kanske hon inte ens kan ha kvar sin älskade katt..

så det jag menar med mina inlägg är att man får ha lite empati och inte bara döma ut TS

Jourhemmet
0

Men är man allergisk mot katter så ska man inte köpa katt.

mollymus89
0

Ojojoj jag menade förstås 12 veckor inte 1 :P

#28 Nej precis hon får inte vara i sängen. I allafall inte vid våra kuddar för då skulle jag säkert kunna få en reaktion. Men jag ska ha öppet dörren inatt då så får vi se om busfian kan hålla sig lugn :) Om inte så kan man kanske öppna dörren senare istället.

mollymus89
0

#29 Jag har en väldigt mild allergi. För ett par år sedan förvärrades min allergi och sedan försvann den nästan helt och hållet. Nu finns det bara 2 katter jag reagerar mot och dom är båda hanar. Jag har både hört och läst att vissa reagerar mycket värre med hankatter.

Molly har jag reagerat 2 gånger på och dom gångerna var det en väldigt liten reaktion. Vet inte vad det är som får mig att reagera. Men går man till en läkare så borde man väl få reda på det och helt enkelt försöka undvika det så gott det går?

Jourhemmet
0

Och snart kommer det vaccin mot kattallergi Skrattande

[Emma--]
0

TS. Det låter som att du får kattsäkra ditt hem lite mer. Det är något man får anpassa när man har katt. Jag har i princip inget framme längre som kan ramla och gå sönder Tungan ute

Sen tycker jag helt klart du ska fundera på en kattkompis. Är du allergisk så bör du verkligen ha sovrummet fritt från katter. Men lilla kissen borde heller inte behöva vara ensam. 

#29 Vissa tål katter väldigt bra ändå. Det är väl något man får välja själv så länge inte valet går ut över katten på ett negativt sätt.

Jourhemmet
0

Ju fortare du skaffar en kattkompis desto lättare att introducera den nya för din lille kisse.

mollymus89
0

#34 Hmm jo det är väl bäst när hon är så ung. Jag ska ringa på en annons imorgon så får vi se om Molly får en kompis :D

#33 Jo man får väl plocka undan saker bättre och skaffa häftmassa till krukorna ;)

iiichigo
0

Ang. allergi och katt - vi har två katter, och båda har mycket vitt på kroppen. Min sambo reagerar inte på vita katter, men jätte mycket på svarta katter. Hans allergi ligger i pigmentet, som vita katter saknar. Kan vara värt att tänka på :) Har hört att det ska vara samma med röda/orangea katter, men vi har inte provat det hemma än ;)

Och bilden tycker jag stämmer, då vi har en i samma ålder hemma.

Hälsningar Astrid :)

Hawknestgrove
0

men 12 veckor i slutet av augusti, då är hon  ca 6 månader nu? Värsta slyngelåldern…..Dessutom kanske hon börjar bli könsmogen också. Och det där med hyllor för blommorna tycker jag låter vara en bra lösning. OCh Ok vill du ha ett kattfritt sovrum så är det inte fel.  Själv har vi två små pälsdamer i vår säng om nätterna, plus att jag har en 11 årig kattherre som väcker mig två tre ggr per natt för  att hans ka ha sin mat eller att jag ska följa honm på toa.(katten är mörkrädd) M itt råd är om det stämmer med åldern att ni kastrerar henne nu. Då blir hon även bra mycket lugnare. det enda jag opponerar mig åt är just det där med att ta i nackskinnet, för kisse har ju inte gjort något fel…. Och snygga möbler, det kan man säga god bajs till med husdjur.Ok, hundar kan man  forstra tilll kadaverdiciplin så att de inte går upp i möbler, men glöm det med katter….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

chilisalsa
0

Appropå häftmassa…

Själv har jag skaffat dubbelhäftande tejp som jag säkrat det mesta som går att slå kull av misstag. Fönsterlampor, adventsljusstakar och annat med fot som står på fönsterbrädor och liknande har jag har jag säkrat med strips/buntband… bara att skarva ihop flera om man behöver längre… inte ens jag rubbar dom :-) Väldigt bra till sladddragning och annat också.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156733508

Å jag har inte ens nån katt… Förvånad

Medarbeterare på Kost

[Norrbysa]
0

Efter kastreringen kanske hon blir lugnare? :-)

noir
0

#37 Det du säger om snyga möbler och katt, att det inte går ihop. Där har du fel!

Kattungar/ungkatter förstår oftast inte att din nya snygga soffa inte är nått man kan klättra, klösa på och din rislampa oooh klätterställning som LYSER! :D…
Men äldre katter lär sig. Våran katt har inte förstört nått mer än soffan (som vi som tur är inte är rädda om) men hon är en omplacering som fick klösa soffa och nu efter ca 1½ månad med att skälla på henne så fort hon klöser så har hon slutat :D
vi springer in i rummet som hon klöser i och säger "Tsss!" (funkar även jätte bra på hund) och då undrar hon va fan man håller på med och slutar klösa och nu nån månand senare har hon fattat galoppen :)

Men i början är det goodbye till fina möbler, de håller jag med om ^^

iiichigo
0

#37 Precis! Våra klöser inte på möbler. När vi fick hem vår äldsta så visade min sambo henne klösträdet första dagen, så hon har någon enstaka gång klöst på soffan då den har stått nära en utsträckning, men när hon gjort det har vi sagt "nej" med mörkt röst och puttat på framtassarna. Har även det funkat på den lille, även om han inte är lika lätt lärd. Men det går, bara man har koll ;) :)

Sen så har vi iofs klösträd eller klöspinnar i varenda rum i hela lägenheten… Kanske har med det att göra lite med :P

Hälsningar Astrid :)

Jourhemmet
0

Jag har också flera klösmöbler och ingen klöser på möblerna.

IceJossan
0

Häng tandborste med tandkräm på på soffan och andra ställen som hon klöser otillåtet på :) Ogillar hon tandkrämsdoften så funkar det säkert - det funkar kalas på mina katter och andra som testat säger samma sak :)

Det blir ju då hon själv som väljer att avstå från att klösa på det stället, hon lär sig på så vis.

chilisalsa
0

Om man nu VILL lära kissarna att tandborstar är tevliga ting, t.o.m. att ha i munnen emellanåt…. funkar det bra då oxå !?! Tyst

Medarbeterare på Kost

Kania
0

Smart grej med tandkräm, det är verkligen något som mina katter ryggar sig för.

IceJossan
0

#44 Mja då skulle jag nog avstå :P

Men jag antar att du inte ska tvinga i katterna vanlig tandkräm, så då kan du säkert ta något annat med tandkräm på iställt för en tandborste.

chilisalsa
0

#46 Om det nu är själva tandkrämen de ryggar för kan man väl t.ex sy små tyglappar som alltid ser lika ut (som ett stoppmärke…:-) som man lär dom luktar tandkräm… om inte annat lär det se snyggare ut i lägenheten då ! Skrattande

Medarbeterare på Kost

jsca
0

det gör mina katter också. och river lite försiktigt på dörren. båda två, fast inte samtidigt, utan varannan natt liksom.. vissa nätter vaknar man inte av det, och vissa gör man. jag brukar inte bry mig om det, men ibland händer det att jag öppnar dörren och ryter till. och då slutar dom alltid, (så duktiga, mina små katter (läs; 2 respektive 3,5 år ca))

jag har inte listat ut vad de beror på, säkerligen inte maten, dom har fri tillgång till det. och dom leker med varandra, så tror inte att dom vill leka med oss mitt i  natten heller.

dom kanske fryser och vill sova med oss under täcket. vilket dom har fått göra innan ;) så dom är kanske lite arga för att dom inte får vara i sovrummet längre ;)  det är min teori.

jsca
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och ts.. din katt ser ut som min hankatt! :D

IceJossan
0

#47 Absolut! :D

Ja det har varit en hel del skeptiska miner hos besökare som kommit in i ett hus fullt av tandborstar, det kan jag lova :P

Jourhemmet
0

Jag förstår inte riktigt varför inte katterna får ligga hos er på natten?

Kajsa77
0

Min ena katt vaknar också runt 4-tiden och jamar. Jag tror det är tidningsbudet som kanske kommer då som hon hör.

Hoppas du skaffar en HEMLÖS katt som kompis! Honkatter ska vara mindre allergiframkallande än hanar.

Ett tips är att om du har råd, att köpa en luftrenare att ha i sovrummet. Astma och allergiförbundet har tips om vilka som är bäst på deras hemsida. Tänk på att vädra också ofta för allergin eftersom det finns i luften som mikroskopiskt små partiklar.

Samt om du är allergisk är det bra att minimera mattor och andra dammsamlare. Det finns också allergitäta kuddfodral.

En bra sida om kattallergi och tips:

http://www.katter.nu/katter/allergi.htm

Hoppas Molly får det bra me sin kompis och lycka till!

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

IceJossan
0

Det här med allergi är klurigt.

Vissa är allergiska mot salivet, vissa får bara utslag om de blir rivna.

De flesta kattallergiker är allergiska mot pigmentet i huden. Svarta och långhåriga sägs vara vanligast, mest allergena, och vita minst. Men det är många som bara tål svarta katter, eller bara långhåriga.

Jag vet en som inte tål kattungar.

Du frågade tidigare om du för vänta tills efter jul att skaffa en katt, och på det svarar jag att det beror på katten. Vissa katter är verkligen jätteglada i nya platser, att få följa med. En sån katt skulle ju inte vara några vidare problem med. Däremot behöver de flesta katter få bo in sig ordentligt i sitt hem och inte ryckas upp igen på länge, framförallt inte så snart som strax innan jul.

Så hittar du rätt katt att kunna ta med, då ska det säkert gå bra! I annat fall är det bättre att vänta tills ni kommer hem igen.

Kajsa77
0

Saxat från länken i #52

"I åratal skrattade allergispecialisterna när patienterna svor på att de klarade av att umgås med vissa katter, medan andra orsakade dem nysattacker eller pipande luftrör. Vissa kattägare upplevde också att de inte var allergiska mot sina egna djur men att andras katter kunde ge dem symptom.
Forskade som studerat sätt att reducera kattens allergener har faktiskt funnit att vissa katter genomgående fäller lägre halter av allergen.
Patienter och kattägare hade alltså rätt. Olyckligtvis, finns det inga bra sätt att identifiera de "hyperallergeniska" katterna i förväg.
Det man kan konstatera är att hormonerna är kopplade till mängden allergener hos katten. Det visar sig att hankatter fäller väsentligt större halter av allergener än honkatter. En kastrerad hane där emot fäller betydligt färre än en okastrerad hane.

Forskare misstänkte länge att hår, urin, saliv och Mjäll var en källa till allergi. Amerikanska forskare hävdar nu att den viktigaste orsaken till allergi mot katt beror på kattens talg, ett fett sekret från djurets talgkörtlar som finns i huden speciellt omkring svansroten. Dess funktion är okänd, men talg kan vara viktig för hudens och pälsens kondition, som individuell doft och kattens sexuella beteende. Talg är den huvudsakliga källan till den kraftigaste av kattens allergener, Fel d 1 (förkortning för Felis domesticus, dvs tamkatten).
Talget torkar och flagnar till små partiklar som lätt bärs av luften. Tvärt emot andra allergener, som pollen eller dammpartiklar som är 10 gånger större, så landar knappt talgpartiklarna på marken. Faktum är att de luftburna partiklarna av Fel d 1 är lika stora som de små dropparna i de sprayer som används för medicinskt bruk gjorda för att tränga in i bronkerna"

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Hawknestgrove
0

ja vi har gamla rätt snygga skinnsoffor som vi fått för då slipper man i alla fall håriga soffor. OCh ok de klöser inte på dem, men det kan ju inte hjälpas, att det blir repor ändå när de rusar runt. och Ok, det ÄR inte fel med djurfritt sovrum om man vill minimera risker. Vi kan inte här, då vi inte har några element utan bara eldar med ved i kamin så måste vi ha öppet runt om. Men vi trivs och har inga problem med våra katter i sängen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Cazzos
0

Nänänä, aldrig i nackskinnet. Det lär hon sig ingenting av.

Hör ni henne även fast ni stänger dörren? Katter gillar inte stängda dörrar så hon kanske blir orolig när hon inte ser vad ni gör för något.

Har ni alltid haft stängd dörr till sovrummet sen hon kom till er?

Mona22
0

Om ni inte vill ha henne i sovrummet så behöver ni inte ha det. ingen bestämmer hur ni gör. Vi har inte katterna i sovrummet varje natt då jag tyvärr känner av min skogis om jag är för mycket med honom.

De sover inte i sängen när vi har öppet. de har lärt sig genom att man puttat ner dem.

Men jag tror hon vill ha sällskap. det är nog inte roligt att vara ensamkatt. Jag tycker inte det är så stor skillnad att ha en jämfört med tvåGlad

Maria
0

Min Moritz har med jämna mellanrum inatt (1/2 timmmesintervaller) hållit mig vaken. Han började 02.15.

Han är rastlös och förbannad på snön tror jag. Han har inte varit ute sedan snön kom och han hittar på allt möjligt.

Nu har vi ju två katter men det är alltid Moritz som bråkar och han är 8 år så detta har vi fått lära oss leva medFlört

Trots många sömnösa nätter och utan gardiner och mattor så älskar jag min galenenpannaKyss

/Maria