Katter iFokus

Katter

Etiketter: tillbehörutrustning
Läst 8170 ggr
[Stampelina]
0

Bilder på era bolådor

Det är dags för oss att börja fundera på hurdan bolåda vi ska ha till vår katt när hennes ungar kommer, så snälla alla ni som har bilder på era bolådor lägg ut dem här i den här bildtråden! Vi behöver all inspiration vi kan få…

Tack på förhand!

tuska
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är min bolåda åt kattfamiljen

tuska
0

Här är den öppen, den fungerar bra i 3 veckor sen vill ungarna se världen.

[Anunnaki]
0

Jag skulle inte använda spånskivor som material med tanke på alla lösningsmedel som finns kvar från tillverkningen. Finns det spånskivor i en soffa är den som sitter i den inte omgiven av spånskivor som ju blir fallet i en låda som till med har tak.

Spånskivor drar också till sig fukt och vatten och blir svåra att torka av.

En stor pappkartong är lika bra. Fördelen med en pappkartong är att man kan skära upp ett hål på sidan när kattungarna är stora nog att gå röra sig utanför lådan. Jag har ibland satt ihop flera pappkartonger så att kattungarna fått lite att utforska men ändå inte gått fritt på golvet. Sådana anordningar har de senare haft välgigt roligt att leka i.

tuska
0

Mina katter har överlevt denna spånskiva. och inget kattskit har kommit varken hittan eller dittan.

När förlossnings arbetet pågår har jag familjen liggande på sängen med plastunderlägg och massa massa handukar 

Ja då har jag en annan lösning då,   Vänd upp och ner på en garderob ta bort dörren se till att garderoben är målad med ofalig färg som är tvättbart.  lägg en filt över halva lådan  kattmammor vill gjärna gömma sej.

[Anunnaki]
0

Jag tänkte fel. Det foraldehyd som man kan få i sig från spånskivor m fl byggmaterial. Hittade llite om djurförsök med formaldehyd.

I djurexperiment (i huvudsak råtta) orsakar formaldehyd cancer i nässlemhinnan vid långtidsexponering. Detta har påvisats i flera studier vid formaldehydkoncentrationer om 12 (som lägst) till 18 mg/m3 (WHO 2002, Wibowo 2003). Formaldehyd är också genotoxiskt i flera testsystem.

_
Djurexperimenten visar emellertid att långtidsexponering för formaldehyd i de nivåer som orsakar cancer även orsakar kraftiga cellskador i näsepitelet. Cellförändringar (utan cancer) har vid långtidsexponering påvisats vid exponeringsnivåer ner till cirka 2,4 mg/m3 eller möjligen något lägre (WHO 2002, Wibowo 2003). Vid motsvarande
exponeringsnivåer ses DNA-skada på näsepitelet hos råttor. Då man i djurexperiment tycks ha en "tröskel" med en kraftig stegring av dos-responskurvan vid 12-18 mg/m3 (se figur 1), har en expertgrupp inom WHO (WHO 2002) samt en nordisk och en holländsk expertgrupp (Wibowo 2003) dragit slutsatsen att cellskada på näsepitelet krävs för att formaldehyd ska orsaka näscancer._

Vad de menar med långtidsverkan vet jag inte men i en nyfödd liten kattunge är det nog större risker än för en vuxen människa och dessutom vistas kattungarna i sin bolåda dygnet runt ganska länge. Plywood är inte så jättebra heller.

LaSadie
0

Vår bolåda. Hade en idé om hur den skulle vara och var på bauhaus för att köpa grejerna. Hittade istället såntdär golvplankor där paketet gått sönder och de sålde det för 60 kronor. Jag var inte så himla pigg på idén först men katterna gillar lådan och två kullar är födda i den :)

LaSadie
0

en till bild då sambon klädde de oslipade "stödstolparna". Kanske inte den snyggaste men funktionell Glad

LaSadie
0

Sen andra kullen så blev den bredare och såhär ser det ut när kattungarna tar sina första steg och övar på att gå innan de kommer ut till större delar av lägenheten Glad

Cazzos
0

#8 Hur kommer mamma katt ut? Tungan ute

tuska
0

Mamma katt hoppar nog över kanten lätt som en plättSkrattande

Cazzos
0

#10 Jaha.

Styrketräning under amning hehe (bakbenen Tungan ute)

LaSadie
0

#9 Som #10 så skuttade hon ut lätt som en plätt Glad Sen hade hon en pall vid lådan med som hon kunde ta ett break på Skrattande

dqhh
0

så roligt med kattungar, jag har en som ser nästan exakt ut som #1 har lagt ut, men den är i plywood och sedan vitmålad. Hittade ritningen på nätet (kommer inte ihåg var?) och sedan ringde jag bygghandeln som fick måtten och sågade till bitarna åt mig. Väldigt händigt, då jag inte är superhändig själv Flört

Inte så jättebra bild på hela lådan (det är ju innehållet som räknas)men du kan få en ide, här har jag hakat av framsidan. Den fungerade alldeles utmärkt.

Lycka till!!!