nån mer som använder aktivitetsboll?
hej.
här hemma har jag en herre som lägger på sig snabbt i vikt.
nu har jag därför en aktivitetsboll till honom.
ingen som använder en aktivitetsboll?

jo vi gör det. skogisen rullar den och rexarna snor godiset 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#2 ja det var ju en variant…
Jag har en aktivitetsboll hemma men den använde jag till en kanin jag hade här förut.
Kaninen tröttnade direkt och jag vet ej vad jag ska stoppa in i bollen till kissen.
#4 stoppa i den vanliga maten,så får katten jobba för maten..bra hjärngympa.
#5 Han tröttnar nog snabbt men jag ska testa.
Han äter bara blötfoder, bollen kommer ju bli helt kladdig?
Hur ska jag rengöra den?
#6 katter kan vara utan mat i 24 timmar,detta utnyttjar man första gången man använder aktivitetsbollen..
katter har ett jättebra luktsinne och katten VET att maten är i bollen,den ska bara lista ut HUR den ska göra för att komma åt maten= dvs rulla bollen,då trillar ju maten ur..
nej blötmat funkar nog INTE i aktivitetsboll…
men va?? vaddå 24 timmar? sen vill du motionera katten är laserpekaren oxå en bra leksak..
S*Winsnes Wilda
#8 för att få upp kattens intresse för maten i aktivitetsbollen,så kan du fylla bollen kl 07.00 på morgonen och sedan låta de klura ut hur de får ut maten ur bollen ända fram tills nästa morgon. jag lovar om du väger det du lägger i bollen kl 07.00 och sedan väger det 1dygn senare så tror jag att det har minskat,dvs de har komit på hur man gör!!
ja jag motionerar katten och kastar bollar och han apporterar osv,men uppenbarligen hjälper inte det,han behöver hjärngympa,springa efter saker är inte hjärngympa varken för katter eller för hundar…
mycket bra sida om att aktivera sin katt/katter:
eftersom du angav övervikt som argument så är lasekpekare o boll bra för dom att röra sig, hjärnan behöver knappast banta eller.. dock behöver alla katter hjärngympa oxå! dock får dom det på olika sätt. ett sätt är aktv bollen.
S*Winsnes Wilda

Vissa katter käkar mat i brist på annat att göra, och står det en hel skål framme hinner de ju få i sig ganska mycket innan de tröttnat och hittar på annat.
Men en så enkel sak som en äggkartong kan göra att de är sysselsatta lääänge med sin mat, utan att egentligen få i sig så himla mycket. Groparna är nämligen (oftast) för små för att katten ska kunna få ner nosen, så de måste pilla med tassarna :) Men man måste typ spika fast kartongen på en träplatta eller nåt, för att katterna inte ska kunna välta den.
Puff och Nitsy till exempel, kunde hållas hur länge som helst med att pilla upp mat eller godbitar ur äggkartongen, och gav sig INTE! :P
Håller med om att laserpekare är bra. Det är nog det enda som kan få fart på mina katter ordentligt tror jag :)
#12 då kan du inte ha skärskilt smarta katter. äggkartong hindrar inte mina katter,de stoppar ner huvet imellan..
#14,tycker du är ganska otrevlig i många av dina svar i olika trådar.. varför? skulle katterna vara dumma för en äggkartongslek??
S*Winsnes Wilda

#14 Det ju snarare tvärt om, att dessa katter är rätt smarta. De har för breda huvuden för att kunna komma åt maten i kartongens gropar, så de använder tassarna istället.
Du behöver inte ge otrevliga och nedlåtande svar, det gör bara folk irriterade på dig, så det vinner du ingenting på såvida du inte är här för att förstöra stämningen.
#15 och #16 så jag är otrevlig för att jag säger att mina katter är smarta när de förstår att det bara är att stoppa ner huvudet och äta?

#17 Nej men du skriver att katterna jag skrev om är dumma för att de inte gör som dina.
#18 nej läs om läs rätt,jag har ALDRIG skrivit att andra katter är dumma,jag skrev att de inte vara smarta…viss skillnad.

#19 Det har samma innebörd. Läs en gång extra innan du postar såna inlägg, och kanske ändra så att det inte låter otrevligt. Det är så onödigt.

#19 Tänk på att man över internet inte ser om det är skämtsam ton bakom inlägget eller inte. Man måste skriva på ett sätt så att andra uppfattar inlägget rätt, inte så att det kan låta otrevligt.
precis som icejossan säger… så uppfattas det.
S*Winsnes Wilda

det här med äggkartong är en bra idè. det måste jag prova
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag försökte använda en aktivitetsboll till min tjockis, hon fattade ingenting :P Men hon gillar inte några bollar överhuvudtaget så det beror väl på det. Äggkartong kanske man skulle testa någon gång, fast först måste jag hitta något å spika fast den i!
#24 katten måste vara hungrig för att förstå aktivitetsbollen första gången.
#25 min katt är alltid hungrig, och lat ;)

#12 Äggkartonger var jättebra! I alla fall för min ena katt, den andra vände bara äggkartongen upp och ned så allt ramlade ut =P Jag får sätta fast den på något sätt…
Katten på den översta bilden har nästan exakt likadan täckning på sidan som min Sidney har =)

#27 Vad kul :) Jag hade ofta med äggkartoner till Örebro Katthem innan jag for till Norge, och igår testade jag det på katthemskatterna på katthemmet här också - lika poppis :) Det är himla underhållande att titta på när nån fingrar i groparna och morrar när de andra katterna kommer nära, haha.
Jag har även kört en annan variant på godisbaserad aktivitet, vilket var väldigt poppis hos iaf 2 av katthemskatterna: En vedklabbe med små hål och springor där jag pressat ner godisbitar så hårt att katten får kämpa ordentligt för att få loss dem :)
Mina katter får sitt torrfoder i aktivitetsboll. 
#12 jag tänkte precis klaga på din idé när jag kom ner till att man skulle sätta fast den i något :P Har testat det med min kanin som sonika tar tag i den med tänderna, slänger lite och har fått ut allt… hon använder inte sina tassar men är super på att gnaga sönder, så ska testa detta igen någon dag!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

#30 Ja läs först och klaga sen, hehe :) Hon lär väl slitasönder kartongen ändå, kanin som hon är, men det är väl halva nöjet antar jag :)
Provade precis äggkartongtricket med våra - Tetris pressade ner nosen och tryckte ner tungan och fick på det viset i sig det meste i ett kick ;) Men ska prova med annan modell, kanske funkar bättre :D
#32, våra får de ibland :P Dock inte fem per dag, utan någon om dagen någon dag då och då. Dock äter den ena det mesta ..(fallmats-mästare) Så han har väl stålmage.
Hälsningar Astrid :)
#32 Men fy så hemskt då alla blir så sjuka
.. Iof så skulle jag vara försiktig då det verkade vara väldigt mycket färgämnen..ifall jag hade en katt som äter sånt vill säga
.
Äggkartong ska jag testa på både den vuxna å på kattungarna då de blir lite äldre

Putt för en bra tråd.

Fart på katten… gör en BOF !
Medarbeterare på Kost
#36 vad är en BOF?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

"Bird Of a Feather"… samma som sådana man kan köpa såsom Da Bird och liknande. Man Köper vingpennor i en sportfiskebutik som håller flugbindningsmaterial. Gås funkar utmärkt och kostar ca 40kr för 5 par. Binder ihop ett par från vardera vingen med sytråd, dom är spegelvända. Sen provar man sin BOF genom att släppa den. Om den då funkar fint och roterar utan att vobbla omkring så låser man tråden genom att lacka runt om med t.ex nagellack. Annars justerar man tills den funkar bra innan man lackar. Sen binder man in med lite grövre tråd ett litet lekande som gör att den kan rotera fritt.
Man behöver ett lite längre spö än dom flesta kattspön, toppdelen till ett kastspö går utmärkt, och linan ska vara något kortare än spöt för att kunna kontrollera BOFfen fint.
Medarbeterare på Kost