Vilken mat skulle ni valt?
Jag funderar på att börja ge min katt enbart mjukmat MEN ska jag köpa en "bra" sort så blir det för dyrt. Så hur skulle ni ha valt av DESSA alternativ:
Ge 100g Mjau mjukmat+ 150g mjukmat med spannmål
Ge 100g Mjau mjukmat+ 30g Mjau torrfoder
Motivera gärna varför ni valt som ni gjort. Jag vill inte ha något svar i stil med "Båda alternativen är skräp, ge Orijen istället"
Första alternativet, förutsatt att båda sorterna är fullvärdiga. De allra flesta blötmatssorter är bättre än de bästa torrfodren. de som är sämre är då de sorter som inte innehåller alla näringsämnen, men det är bara "lyxsorter" vad jag vet? eller om det finns sorter med tokhöga halter av magnisum etc?? pussi, mjau, whiskas etc är fullvärdiga.
det är bättre med inget spannmål, men spannmålet i mjukmaten är i så liten mängd jämfört med torrfoder, att det är bättre att ge njukmat med spannmål än torrfoder.
Vad är det för billig sort du tänkte ge? euroshopper och liknande kan jag inte uttala mej om innehållet, men tror det är fullvärdigt i dem med. mjau på burk är annars billig och mkt bra.
Mjau är en bra sort.Jag skulle ge burkmat och sen en eller ett par gånger i veckan ge helt kött gärna med ben så att katten får använda sina tänder.
Stolt ägare till tre La permer
#1 Jag ska kolla runt lite vad som finns senare i veckan. Jag har tittat på Willys egna märken, typ Eldorado och även Euroshoppers och de är tokbilliga. Tyvärr så innehåller dessa socker (som de flesta sorter med bitar i gele), jag vet inte vad detta innebär för katten (diabetes, karies?). Vi borstar iofs tänderna på henne då och då, men ändå?
#2 Men det fanns ju inte med som alternativ. Hon äter inte ben, ibland kan hon få lite kött, men det är något av mina alternativ jag tänker ge som bas. Att bara ge Mjau mjukmat blir tyvärr för dyrt då jag snart ska skaffa en till katt, därför fanns det inte med som alternativ.
hmm du kanske även kan ställa din fråga inne på kattforum.se under kosthållning. har för mig tom att det finns en tråd som jämför blötmatssorter. jag tror att alternativ 1 ändå är bättre, men är osäker så jag ska inte säga ngt, kanske innehåller budgetvarianterna konstiga tillsatser mm?
Om TS inte har råd att ge sin katt Mjau våtmat så ska vederbörande definintivt inte skaffa en katt till! Man ska inte ta på sig ansvar för levande varelser om man inte har råd att ge ens en katt bra mat.
Var ska pengarna tas ifrån när det blir veterinärräkningar. Det går inte att försäkra bort veterinärräkningar eftersom det mestadels inte kommer upp till självrisken om TS nu har råd att teckna försäkring. Och var ska pengarna komma från för att kastrera och id-märka och för avmaskningar.
#6 Usch så arg jag blir! Att ge mjukmat är ju faktisk det dyraste alternativet så hur du resonerar fattar jag inte!! Att ge två vuxna katter Mjau mjukmat skulle kosta 250kr/mån. Ger jag dem istället Eukanuba så kostar det ca 130kr/mån! Det du skriver är elakt och inte sant!! Jag vill ge mina katter det bästa jag kan inom rimliga gränser…och mjukmat sägs ju ska vara det bästa!!
#7 Jag vill absolut nu inte vara elak eller ge dig kritik. Men har du svårt att få råd att ge 2 katter mat för 250 kr/ mån. bör du nog tänka efter ordentligt om du verkligen skall skaffa en katt till i dagsläge. Även kostnader som sand blir mer med 2 katter än med en. Jag vill inte klanka ner på dig på något vis men sämre mat ökar risken för sjukdommar, sjukdommar ger dyra veterinärkostnader. Bättre att ha EN frisk välmående katt som får bra mat än att ha 2 som mår halvbra. Veterinärkostnader kan ruinera dig fullständigt.
Jag vet vad jag talar om. Jag har suttit i den sitsen. Jag hade 2 katter, urusel ekonomi men ville ge mina katter det bästa jag kunde. Trots det var dom uppväxta på torrfoder av olika orsaker. Ekonomin var den ena. Jag hade ingen försäkring på någon av dom, dels hade jag inte råd dels sa alla att risken var minimal att dom skulle behöva dyra veterinärbesök.
Min ena katt blev sjuk, svårt sjuk, blev inlagd på djursjukhus och där stog jag utan några pengar. Jag hade den gången turen att ha folk som hjälpte mig ekonomiskt. En chans som nog inte händer fler gånger. Tyvärr hjälpte inte det han klarade sig inte.
Utgången hade inte kunnat förändrats hur mycket pengar jag än haft, men jag hade kunnat haft möjligheter till bättre mat, försäkring, bättre Kattsand etc om jag haft EN katt.
I dag har jag en katt. Har lärt mig massor genom att vara medlem här. Har numera försäkring, bättre Kattsand. Kanske inte den bästa maten och kämpar mig blå för att få honom att äta burkmat vilket inte är poppis alls. Jag skulle mer än gärna ha fler katter men inte på bekostnad av sämre mat, utan försäkring, eller värdelös sand. Bra saker kostar lite mer. Men jag tycker 250 kr/mån för 2 katter är billigt. Och genom att ha en katt slippa vara orolig, dåligt samvete för att han inte får vad han behöver. Bara han nu kan lära sig äta rätt mat.
#8 Okej skit i det då. Då fortsätter jag väl ge bara Eukanuba då eftersom det ska vara ett så jättebra foder. Då blir det ju under 150kr/mån för två katter och det är ingen som sagt att man ger sina katter dålig mat om man ger dem Eukanuba. Hur kan 250kr för 2 katter vara billigt, när det är det dyraste alternativet jag kan hitta? Men ja, ja. Hon lever nog gott på Eukanuba och får smaka lite mjukmat ibland också. Det var ju också vad uppfödaren rekomenderade. Blir ju mer spannmål förstås, men det är ju torrfoder så då är väl spannmål okej antar jag…bara det inte är i mjukmat?? Njä, ger inte mycket för vissas kommentarer här inne. Det går inte ihop.
#9 Ja visst kan jag skita i det men du bad om råd och du fick det. Sen att du fick råd som kanske inte passar dig är ditt problem inte mitt.
Om du bara ville höra att du hade rätt, att summan du satt som tak var perfekt, få höra att dina val var toppen så varför fråga då överhuvudtaget? Då är det ju bara att gå och köpa det du vill ha och sen inte bry dig om att fråga?
När jag sa att jag tyckte 250:- för 2 katter var billigt när det är det dyraste alternativet var inte utifrån vad som var dyraste eller billigaste alternativet utan enbart just till summan. Jag tycker 250:- i månader är billigt för att kunna ge 2 katter mat.
Tror dina motangrepp när du inte får medhåll bottnar mer i dåligt samvete för att du inte kan ge katterna det dom egentligen behöver om du skulle skaffa fler. Bättre då att ha dom man har så har man både råd och slipper dåligt samvete.
Önskar dig all lycka till med missarna oavsett vilka val du än gör.
#10 Jag menade inte "skit i det" till dig. Menade det åt min idé att ge endast mjukmat. Du menade att du ville ge mig råd MEN jag frågade inget om andrasåsikter på mitt "tak". Jag skrev tydligt att jag ville ha svar på min fråga och inga andra "råd". Jag har inte dåligt samvete, jag har goda kunskaper om vad som är bra mat. Eukanuba är det bästa torrfodret enligt mig och helt klart fullvärdig kattmat. Jag vill HELLRE ge mjukmat, men det är inte sååå viktigt att jag betalar 100kr extra per månad. Tänkte bara att det kanske är bättre att ge Mjau mjukt+ mjukmat med spannmål än mjau mjukt+ torrfoder. DET var vad jag ville ha åsikter om, inget annat.
Men 120 kr i månaden? Spara in på något annat ist, inte på mat till din katt. Eller jobba över en timma så går det jämt ut.
#12 Jag behöver inte spara in på något! Hon får EUKANUBA, det är ett bra foder och det kostar mig ca 65kr/mån. Det är bra mat och hon gillar det! Tänkte ge bara mjukfoder, men det är ju inget man måste eller ens BÖR göra, det var bara en tanke. Om nu mjukmat är det enda rätta att ge sin katt, varför gör inte alla det då?
Är alla som ger torrfoder dåliga hussar och mattar som inte borde skaffa katt? Eller vad menas i denna tråd? Har inte hört sådana tendenser tidigare här på forumet. Jag KAN betala för det MEN jag ser inte den stooora nyttan med det. För en liten extra kostnad ger jag gärna bara mjukmat MEN det är ju inte såååå viktigt. Bara det jag säger. I princip alla här ger sina katter mer eller mindre mycket spannmål i maten. så jag fattar inte varför just JAG är så hemsk.
#5 Tack för tipset om kattforum! :) Har varit där och läst lite, men kan ju inte skriva någon fråga då det är så krångligt att bli medlem :/
Man klarar inte att ge en katt bra mat för 130 kr per månad. Det finns hemlösa katter som far illa, det finns katter som hamnar hos djursamlare, psyksjuka utan ork att ta hand om ett djur, det finns katter som hamnar hos missbrukare och allihop far illa.
Tyvärr hamnar katter också hos i princip vanligt folk som inte förstår vad det vill säga att skaffa ett djur både beträffande kostnader och tid förutom tvätt av mattor mm, krossade blomkrukor etc. Dessa katter far också illa och dessvärre är det ganska vanligt. Dels så dyker sådana kattägare upp här på siten ibland och dels så får jag påringningar från sådana ägare alltför ofta.
Man kan inte sätta tak på hur mycket kattmat får kosta och då utgå från något som är billigt. Man måste ju ge sin katt något gott ibland. En katt är ju inte ett dött ting och därför kan man inte snålräkna.
TS får bli hur arg h*n vill men jag kan inte välja mellan två dåliga ting och säga att det ena är bra. TS:s fråga är helt enkelt felformulerad.
Man klarar inte att ge en katt bra mat för 130 kr per månad. Det finns hemlösa katter som far illa, det finns katter som hamnar hos djursamlare, psyksjuka utan ork att ta hand om ett djur, det finns katter som hamnar hos missbrukare och allihop far illa.
Tyvärr hamnar katter också hos i princip vanligt folk som inte förstår vad det vill säga att skaffa ett djur både beträffande kostnader och tid förutom tvätt av mattor mm, krossade blomkrukor etc. Dessa katter far också illa och dessvärre är det ganska vanligt. Dels så dyker sådana kattägare upp här på siten ibland och dels så får jag påringningar från sådana ägare alltför ofta.
Man kan inte sätta tak på hur mycket kattmat får kosta och då utgå från något som är billigt. Man måste ju ge sin katt något gott ibland. En katt är ju inte ett dött ting och därför kan man inte snålräkna.
TS får bli hur arg h*n vill men jag kan inte välja mellan två dåliga ting och säga att det ena är bra. TS:s fråga är helt enkelt felformulerad.
nu har jag inte läst allt, men jag hänger inte riktigt med här… vad tycker ni som anser att ts inte ska ha två katter, pga sina funderingar, om de som ger katterna enbart torrfoder tex? vad ger ni själva era katter? Eller är det ngt annat detta handlar om, har jag missat ngt i trådstarten kanske…?
Håller med #17, det måste handla om något annat än maten jag ger. Jag förstår faktiskt ingenting! Jag vet ju inte ens om mjukmat passar min katt, det var ju bara en idé, hon kanske får diarré eller börjar må dåligt. Vad är det som är såååå otroligt dåligt med den mat jag ger min katt? Eller är det bara det faktum att man inte får bry sig om vad maten kostar som besvärar er?
#16 Min katts mat Eukanuba kostar mig 65kr/mån, hon äter inte mer. Vad ska jag göra åt saken? Övergöda henne? Köpa 400g förpackningar kanske, för då blir det ju dyrare, men det är ju samma mat…! Och vadav jämförelsen med hemlösa katter, djursamlare och psyksjuka? Skulle jag vara här på forumet och fråga runt om jag struntade i min katt? Skulle jag ge henne Eukanuba om jag sket i hennes välmående?? Och skulle jag anse att en katt är ett dött ting?? Detta är ju bara kostnaden för basmaten. Får hon godis eller något kycklinghjärta eller något annat sådant så är det ju inte en del av "budjeten". Jag lägger mycket pengar på min katt förutom mat, men i mat är hon helt enkelt billig, inte mitt fel. Vad ger du din katt själv då som är så bra och som gör dig till en så bra matte? Jag fattar inte att jag behöver försvara att min katt är billig och att jag inte vill betala det dubbla för något jag inte vet att hon mår bättre av.
# 17 Läs # 4 så förstår du nog. Har man inte råd att ge sin katt bra mat ska man faktiskt inte ha någon. En bil kan man bestämma sig för att inte lämna in p service så ofta som man borde men ett sådant resonemang håller inte när det gäller djur.
Själv ger jag mina 12 katter barf plus någon enstaka gång Mjau i brickpack. Torrmat finns hemma för användning i yttersta nödfall men för att det inte ska bli för gammalt så får någon av dem lite en eller två gånger i veckan om de inte varit hemma när maten serverats.
Jag tror folk reagerade på att du ville göra kostnaden så billigt som möjligt och ansåg att 250 månad är för dyrt för 2 katter. Och dom började fundera på varför du då ska skaffa en till katt och hur du ska ha råd med vetkostnader. Tror inte ens det handlar om valet av mat längre.
Jag tycker det låter väldigt billigt för en månad. Mina katter får mjukmat då min ena katt har tandsjukdomen forl. För mina tre katter kostar det mellan 150-250 Per vecka. Då köper jag mjau tetra pack, whiskas mmm, ibland pussi marinades då dem älskar den. Det viktigaste är att katterna mår bra. Jag gav alltid pussi och whiskas mjukmat innan. Men fick då lära mig här att det var inte bra för en katt att äta. Men att mjau tetra pack och whiskas mmmm var bra. Så nu äter dem det istället :)
#19 Det enda jag menade med tråden är att kanske mjukmat med spannmål är lika bra (eller bättre?) än ett torrfoder. Jag ger inte min katt dåligt foder, det är bara fånigt att påstå. Hon är billig, men det är inte mitt fel som sagt. Kan dock lugna dig med att OM min katt skulle må superbra av Mjau mjukmat och inte vilja ha något annat, så skulle jag självklart ge det, MEN jag har ju inte ens provat Mjau än! Är Eukanuba en dålig mat enligt dig?
#20 Men jag vill ju inte göra den så billig som möjlig, bara inte så dyr som möjligt :/ Men jag förstår att det är det det handlar om nu. Tycker dock att det är jättefånigt att hålla på och anklaga folk hela tiden :/ Jag kunde ju ha gett min katt Euroshopper också, då skulle det väl kosta 20kr/mån…om jag nu inte brydde mig menar jag.
#21 Är det fel om det skulle vara billigt? Jag skriver dock priset utifrån Mjau på burk, vilket ju är mycket billigare än tetrapack, så det är väl därför det blir billigare för mig. Jag tänker ekonomiskt, även när jag köper till mig själv. När jag börjar jobba efter studierna ska jag lägga pengar på bättre varor både till oss människor och till katten/katterna. Vill även köpa tetra för miljön. Men det får bli om 2 år :) MEN maten är ju lika bra i burk så katten märker ju ingen skillnad.
shit va alla missar äter.
iof har jag en bebis, men han klarar sig på en burk mjau i veckan, 15 kr alltså. också äter han 10-20 g torrisar om dan.
#23 Vilket torrfoder ger du då? Det låter ju jättelite. Håller han vikten på så lite?
Kostar Mjau hos dig 15kr? Här kostar den bara 10kr.
#23 Fast det är ju ändå 90g, vet ju inte hur mycket min katt skulle få i sig…hon kanske inte ens kan äta bara mjukmat för hon kanske inte får i sig så mycket mat. Hon är ju van att bli mätt på 10g åt gången.
"Hon är ju van att bli mätt på 10g åt gången." Man tar sig för pannan. Jag hörde en gång en historia om en häst som dog fast den inte var gammal. Hästägaren sade då, att det var synd att hästen dog för han hade just vant hästen av med att dricka och hade nu tänkt vänja den av med att äta.
Det finns många katter som det är synd om fast de har ägare som säger sig tycka om dem.
#26 Vad säger du!? Hon äter inte mer per måltid, fodret gör henne helt enkelt mätt, hon lämnar vid varje måltid som hon äter upp senare (äter ca 40g om dagen, vilket är helt normalt). Du är faktiskt taskig och jag förstår inte vad det är med dig! Vad har jag gjort dig???? Min katt är liten i växten, men hon håller sin vikt bra, är inte mager. Varför vill du nödvändigtvis ha mig till djurplågare? På vilket sätt är det synd om min katt? Känner du oss? Vet du hur min katt mår? Tydligen är det ju synd om henne iaf…
#26 Oj! Tänk på vad du säger. Varför är du så otrevlig?
Ok, om vi går in på vad det var frågan om. Mjukmat. Håller med om, att den i brikpak är snäppet bättre än burken, kanske…..Miljöhänseende? Tja…. vad består den metalliknande folien av? En burk kan återvinnas. Dessutom tvivlar jag på, att Doggy, läs Lantmännen skulle tillverka samma foder med två varianter och det ena skulle vara sämre. OCh då gör du som jag föreslog. Köp burkarna, platta ut innehållet i en stor plastpåse och frys in och bryt loss lagom vad som går åt. Det märker du ju. Sen Ok, jag reagerar också på just detta med prat om kostnad i samma andetag som du nämner att du vill ha en katt till. Redan där så borde du säga stopp till dig själv. En grej är, att skapa ett litet sparkonto till sina katter som buffert. Lägg undan 200-300 kr i månaden, som du sen kan ta av när katten ska vaccineras, försäkras och för eventuella oförutsedda utgifter. Då ser du hur mycket du kan spendera på mat.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#29 Men alla andra anser ju att man inte får ha en katt om man har en buffert, utan man MÅSTE betala mer än 150kr/mån på mat för att vara en bra ägare. Jag har RÅD till en till katt, men det gör mig inget om de kostar så lite som möjligt UTAN att de får dålig mat. Du brukar ju förespråka att man inte behöver köpa den dyraste maten, att ex Mjau torrfoder är helt okej också. Ger man Mjau torrfoder så kommer man absolut inte upp i 250kr/mån till två katter+ självklart kommer de få även burkmat, frågan är bara hur mycket. Det är INGET problem. Tråden skulle inte handla om ekonomi, utan vilket av mina alternativ som var bättre. Alltså att ge ca 100g burkmat+torrfoder eller om burkmat med spannmål kunde vara ett bättre alternativ än torrfoder. That's all! Vaccineras och försäkras kommer katten självklart att bli, jag har aldrig sagt något annat. Dessutom tror jag att om min katt skulle få välja…skulle hon nog hellre ha en kattkompis och fortsätta med torrfoder+lite burkmat än att få dyr mat och vara ensamkatt.
#24 jag ger eukabana, han har fri tillgång till det men äter inte mer när han får blötmat 3 ggr om dagen (ca en matsked per gång, mer äter han inte).
#31 Samma med min kisse :) När hon fått mycket mjukmat så äter hon väldigt lite av Eukanuba el Proformance som hon ätit hos mig. Tyvärr var jag tvungen att sluta med mjukmat ett tag för hon blev dålig i magen, men nu håller jag på att introducera igen. Gav 10g i måndags, 20g igår och ska ge 30g idag. Än så länge äter hon med god aptit och bajset ser normalt ut, så jag är glad! :) Kommer fortsätta öka med 10g per dag tills hon är nöjd med portionen (portionerna, hon komme få två), dvs inte äter upp all mat. Får se hur mycket det kan bli när katten själv får välja ;)
Jag vill be alla inblandade att tänka på tonen!
TS bad om råd i en foderfråga, inte att hon skulle redovisa sin ekonimi. Hur TS väljer att betala för sina veterinärbesök är inget som någon av oss har att göra med.
Ok, har du en frisk kisse utan några njurproblem eller allergier, så kan du gott ge Mjau torrmat plus mjukis. att bara säga att den och den maten är bra och allt anant är skräp är ju fel. HAde inte jag haft två katter med var sitt foderproblem, så hade jag enbart kört på Olivers, för det är för mig(NOTA BENE) ett suveränt foder som ger en låg dygnskostnad per katt. Plus att jag, bara för att jag gillar det och katterna med, ger dem Bozita eller applaws.Att lägga undan en liten slant varje månad är rätt så skönt. Känner i alla fall det själv, när det är försäkringsdags för 4 katter…..Så det är ingen nackdel! OCh ändå, så är jag ju beredd på att vetvård kan kosta en hel del ändå, för självrisken får man ju ändå betala plus 20%.
#34 Ja, precis :) Nej, lägga undan pengar är bra, blev bara less på allas tjat om det. Självklart lägger jag undan 150kr varje månad till min katt. Men som sagt, min ekonomi har ju inte med saken att göra.
Tasspuls, jag tycker det är helt ok att ge dina katter Mjau torrfoder plus Mjau blötmat, det är precis så jag gör med mina. De har fri tillgång till torrfoder och får blötmat till middag. Har provat ge blötfoder till både lunch och middag, men då lämnade de bara en massa, vilket kändes så onödigt. När jag ger dem deras middag äter de glatt, men vanligtvis så lämnar de lite. Så länge dina katter är friska så ser jag inte något fel i att ge både torr och blötfoder. Ta inte åt dig någon kritik, du gör det hemskt tydligt att du vill dina katters bästa. Tycker det blivit lite av en hysteri vad gäller kattmaten, tänker någon lika mycket på vad vi stoppar i oss själva???
Att du tänker på ekonomin är fullt förståeligt, du är inte ensam
. Jag har provat ett flertal dyrare foder till mina grabbar, men då blev de dålig i magen båda två. Så dyrt är inte alltid bättre, man får helt enkelt gå på magkänslan och vad som dina katter mår bra av.
#36 Tack :) Tänkte väl att det måste finnas någon som inser att jag inte är djurplågare ;)
ja, dyrt är inte alltid=bra. Så är det bara.
Eftersom jag tycker att Mjau är ypperligt både som mjukmat och torrfoder, så hade jag valt att ge en kombination av de båda.
Mjau torrfoder är visserligen billigt, men det är faktiskt ingen större skillnad på det fodret och Royal Canin, som ska vara ett kvalitetsfoder. Det innehåller på ett ungefär samma saker.
Mjau blötmat är också bra. Jag har haft två katter som i princip levde på Mjau torrfoder, och de mådde ypperligt bra. Självklart fick de också mjukmat. Men torrfodret är, som sagt, inte dåligt! Dessutom är det billigt, och om du har en Granngården i närheten, blir det ännu billigare iom att du får rabatt på deras produkter om du är medlem.
ja och ändå klassar inte jag Mjau som lågprisfoder. Om du köper 4 kg, så kostar det i min billigaste butik 82 kr för 4 kg. HElt klart bra huskattskost. Inga knepiga färgämnen, svensktillverkat och köper man mjau så stöder man kattfonden coh de katter som proväter all Mjau på Tassalyckan är ju före detta hemlösingar. För min del bra mat både mjuk och torr om man har normala katter. Ok Finns inget som är så bra som BARF, men alla har inte möjlighet/lust/ tid att hålla på med det.
#39 Jamen visst. Royal canin anser jag inte alls vara värt sitt pris. Det är ju inget dåligt foder men SÅ bra är det inte. Som du säger så är nog Mjau lika bra, om inte bättre.
Frågan är nu bara om hon tål maten :/ Provar nu att långsamt introducera Mjau mjukmat. Igår fick hon 2x15g och tyvärr hade bajset lite ljusbruna tendenser på ett ställe imorse, liiite mjukt och inte som vanligt. Idag har jag ändå kört på och hon har ätit 2x20g idag. Håll tummarna med mig att bajset ser fint ut imorgon bitti! Vill så gärna att hon ska klara Mjau mjukmat. Mjau kyckling provade vi,men då fick hon diarré med stort D. Nu provar jag kalkon få se.
#41 Om hon får diarre så prova med att öka mängden mat saktare. Att ge samma mängd i flera dagar innan ökning sker så kan det gå bättre.
#42 Än så länge går det bra, ingen diarré, bara liiite mjukare bajs än vanligt. Idag ger jag 2x25g och det kan nog vara en bra idé att hålla sig där under helgen. Tack för förslaget :)
Ingen orsak, kände att jag blev lite frustrerad när jag läste denna tråd. Man ska kunna be om råd, utan att få en massa kritik. Jag vet hur det är när man måste tänka ekonomiskt, många skulle säkert tycka att jag inte skulle ha två katter, om de inte kände mig. Mina katter är mitt allt och när det kommer till kritan så sätter jag dem före mig själv. De får bra mat, även om den inte är dyrast, de är försäkrade, vaccinerade, chippade. Jag ger dem ett underbart liv med massor av kärlek, precis som du. Att vi tänker ekonomiskt betyder inte att de inte får allt de behöver från oss ägare. Så håll ditt huvud högt och var stolt över vad du ger din (snart dina) katt/er. Det blir lite dyrare med två, men oj vad de får ut mycket glädje av varann, så det är klart värt att leva lite extra snålt
.
Att hon blir lite lös då hon precis börjat äta blötfoder tror jag du kan få räkna med, det blir ju en omställning för både mage och tarmar. Ta det bra försiktigt och håll koll. Jag tror det kommer att gå bra, hon behöver bara vänja sig. Lycka till och håll oss uppdaterade! 
Mjau funkar inte! :( Skit också! Igår morse var det bara en gegga i lådan och diarré hela dagen :( Så nu får jag tänka om! :(
vad trist… vilken av sorterna då? det finns ju så många…. Mjuk eller torr? och sort av dem? Vet att tex räkvarianten av Mjau ger den reaktionen hos min grannes katter. Däremot kyckling funnkar bra.
#46 Jag har provat kyckling vid tidigare tillfälle och nu provade jag kalkon, båda mjukmat. Det funkade några dagar sedan blev det akut diarré :( Samma sak förra gången. Jag funderade på om jag även skulle prova den med kött el lax MEN jag anar att det kan vara något i deras köttbiprodukter som hon reagerar på eftersom själva köttsmaken är så pass lite av innehållet. Jag antar också att de har samma köttbiprodukter i alla burkar :/Har också provat kattungefodret med kyckling, då blev hon också lös så slutade med det innan hon fick diarré.
Nu har vi varit och handlat och köpt Pussi istället med lax och forell. Hon ÄLSKADE den. Tyvärr innehåller ju den lite vegetabiliska biprodukter, men den är då bättre än Whiskas och Euroshopper och det fanns bara dessa 4 märken på affären. Eftersom hon älskar det så tar jag hellre lite vegetabiler än att hon inte får mjukmat alls, nu när hon inte tål Mjau.
det där tror jag är lite dumt, att spannmål ska vara så farligt…..Och lycka till med Pussis mjukmat…. hoppas att hon tål den…….
#48 Vet inte om vegetabilerna menas grönsaker eller spannmål MEN spannmål är inte bra för katter men det finns i de allra flesta torrfoder så det är ju inte skadligt heller. Det viktigaste för mig är att maten iaf inte innehåller socker. Tål hon Pussi och inte den bästa mjukmaten så får hon äta Pussi istället.
#49 Tack :)
ja, trösta dig med, att många kissar äter Pussi och mår bra av det. Så du är inget monster för att din kisse äter det.
#50 har hört att pussis blötmat är lite mer "skonsam" för en känslig kattmage, så det äter katterna här hemma, eftersom den ena lätt blir lite dålig av Mjau. Så det är nog bra att köra det med din katt också :)
Annars kanske det forfarande är så att övergången går för fort…? Att du kanske ska göra uppehåll på blötmaten så fort hon får lös-mage tendenser?
#52 Vad bra att den kanske är mer skonsam :) Jag kör långsamt nu, gav en dag och har nu gjort uppehåll i två dagar. Väntar nog tills imorgon innan jag ger igen. Då hon var liiite lös igen imorse så hon kanske inte är helt bra än.
#53 Vet inte om detta hjälper men håll upp några dagar helt med blötmat, börja sedan om men med betydligt mindre mängd och fler antal dagar i följd med samma lilla mängd innan den ökas på. Testa även om han klarar oxkött bättre. Vet att många är känsliga för både fisk och fågel.
Jag håller på att vänja min vid att äta blötmat vilket inte är så lätt. Han har aldrig haft problem med lös mage förr tvärt om så det är mycket därför som jag börjat med blötmat i förhoppning om att avföringen skall bli lite mjukare. Men samma konsistens så problemet för mig är att få honom att fatta att det är gott *S*
#54 Jag får prova det, eller tänkte att hon får lite imorgon för då har jag haft uppehåll i tre dagar, få se vad som händer då. Hoppas det ordnar sig för din kisse också :)
Har inte orkat läsa allt i denna tråd. Jag tror ingen har nämnt att katten kommer att få massor med tandsten om den inte får torrisar.
#56 Att torrfoder skulle hjälpa mot tandsten är bara en myt. Det finns ingen forskning som bevisar att torrfoder faktiskt hjälper mot tandsten, ibland snarare tvärt om. Vill man undvika tandsten så får man borsta tänderna på katten (vilket jag såklart gör).
Det blev ingen mer mjukmat igår för hennes bajs var mjukt och är så fortfarande idag. Nu äter hon bara torrfoder som hon tidigare ätit. Jag fattar inte vad som är fel nu. Jag ger henne 3 olika torrfoder, men alla har funkar förrut. Kan en katt plötsligt reagera på ett foder som tidigare funkat?

#58 Nu har jag inte läst hela tråden, så jag kan ha missat något, men visst kan magen bli känslig ett tag efter diarre av tex blötmat. Det blir bättre på ett par dagar..
Mina tjejer tål inte blötmat heller, jag ger torrmat som bas och ger rått kött till, det blir mycket biligare än burkar! Nu köper vi tex kycklingmage ( ett halvt kilo för 19kr!) och vingar i vanliga affären, men köper du barf blir det ännu bättre pris…

sedan ska man inte bli för orolig av att katten blir lös i magen någon till ett par dagar. det kan vi människor också bli tillfälligt. det behöver inte bero på maten.
Nu är det ju så att alla katter inte går med på tandborstning. Framförallt skyggisarna man har hemma. Och hur många ärligt talat borstar tänderna på sina katter?

#61, problemet med tandsten och torrmat har tagits upp många gånger här på forumet. problemet med torrfoder är att det är sprött och ofta litet, samt att katter inte kan tugga. kattens käkar är nämligen inte ledade åt sidorna vilket krävs för att få den malande rörelse som tuggning kräver. de kan krossa torrfoderpärlorna men det enda som påverkas då är egentligen bara tandkronan. precis som all annan mat fastnar även torrfodersmulor mellan tänderna och i fickor i tandköttet mer än de skrapar bort tandsten. om man själv tänker på hur det känns att skrapa tandsten med ett litet metallverktyg förstår man att en skör liten torrfoderpärla inte gör mycket nytta. den här maten som hamnar i fickor i tandköttet blir grogrubd för bakterier som i sin tur ger tandsten.
det som håller en katts tänder i trim är tandpetsliknande föremål, exempelvis kycklingben. de är elastiska och splittras inte i småsmulor när de tuggas på. de liknar också mer de verktyg som används för borttagning av just tandsten eftersom de är längre och kan skrapa på tanden mer som en tandpetare.
tyvärr är det en riktigt seg myt att katter måste äta torrisar för tändernas skull.
Har en arbetskompis som nyligen fick avliva sin katt pga att han bara ätit blötmat i hela sitt liv. Munnen var så full med tandsten att det hade blivit infektion i hela munnen. Katten hade slutat äta och mått dåligt under lång tid pga munnen. Ägaren hade inte varit hos vetten på alla år med stackars kissen. Enligt veterinären så berodde det hela på att han bara ätit blötmat.
Katter behöver Taurin och det finns i torrfoder och är livsviktigt. Jag är i allafall övertygad om att katter behöver torrfoder.
Ja katter behöver taurin och det finns det i kött.I torrfoder är det tillsatt i kött finns det naturligt.Jag är övertygad om att katter behöver kött men torrfoder behöver de inte.
All kattmat som säljs i sverige som säljs som helfoder innehåller taurin i så pass hög mängd att katten får i sig den mängd den behöver.
Stolt ägare till tre La permer
Jag tycker då inte att 0.05 Taurin som det är i burkmat är nog mängd.
# 65 men då får du också räkna om halten till torrvikt, för att kunna jömföra med torrfoder! en katten äter mkt större mängd blötmat eftersom den innehåller vatten, jämfört med torrfoder.
#61 Nä, är katten skygg så har man ett problem när det gäller tandborstning och tyvärr hjälper då inte torrfoder heller, som sagt det är bara en myt. Alla katter som inte får tänderna borstade eller får gnaga ben (som någon tog upp) kommer att få tandsten. Sedan är vissa katter mer benägna att få tandsten än andra, precis som hos människor. Att mjukmat inte skulle innehålla tillräckligt med taurin är ju inte sant. Du måste som många sagt räkna i torrsubstans. KÖTT innehåller taurin. Om mjukmat inte innehöll taurin skulle det inte få kallas helfoder OCH katter som levde på det skulle ju snabbt få problem.

#65, du gör ett vanligt och ganska stort tankefel här. något som är enormt vanligt när det handlar om räkning i %.
att jämföra innehåll i blötmat och torrfoder rakt av blir inget annat än fel tyvärr. anledningen är att procent, som känt, är en "uppdelning" av innehåll i en produkt. blötmat innehåller en komponent som torrfoder inte använder, nämligen vatten.
vi jämför på ett helt annat sätt. tänk dig att du har två skålar med rent socker. båda skålarna innehåller 3 dl socker eller 100% socker. i den ena skålen häller du nu i 3 dl vatten också. nu har du en skål med 100% socker och en med 50% socker. om man tänker som du, och många andra, innebär det att skålen med 50% socker skulle innehålla mindre socker, men det gör den ju inte. den innehåller fortfarande 3 dl socker, men nu även vatten.
blötmat innehåller ca 82% vatten. med ditt resonemang skulle alltså torrfoder uppblött med 82% vatten innehålla mindre taurin, och det gör det ju inte heller.
för att göra det hela rättvist måste du plocka bort vattnet från blötmaten så du räknar på samma substans, annars blir det väldigt fel.
i Mjau blötmat innebär det att taurinhalten i torrsubstans blir ca 0.27% alltså nästan 3 ggr så mycket som lägsta rekomenderade halt.
#68 Superbra skrivet :)

Mitt val av dessa två skulle varit:
Ge 100g Mjau mjukmat+ 150g mjukmat med spannmål
Undvik torrfoder!!!
//EK
facebook "Livbojen för hemlösa katter!
"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars
TNR - alla katter har rätt att leva!
BARF - rått kött enda naturliga för din katt!