Okunskap? *Gnällinlägg*
ÅH!
Som rubriken visar är detta ett gnällinlägg. Jag behöver gnälla där jag förhoppningsvis kan få viss förståelse.
Jag är så trött på alla som tänker, tycker och säger "Vadå. Det är ju bara katter."
Det kryper i kroppen av frustration när jag tänker på alla gånger då folk har rullat med ögonen när man säger att man tyvärr inte kan komma eller stanna längre pga sina katter.
Visst, katter är självständiga djur, men vi varken kan eller vill lämna våra ensamma längre perioder. De behöver kärlek, uppmärksamhet, mat, vatten etc precis som vilket djur (och människa) som helst!
Det är väl ingen som höjer på ögonbrynen för att någon ska hem till sin hund? Vad är det för skillnad mer än att hundar behöver gå ut för att göra sina behov, egentligen?
Visst, kanske är vi annorlunda med våra katter? Jag vet inte. Kanske är det så att vi bryr oss mer om våra katter än vad en del andra gör. En del har sina katter och de får ströva fritt både ute och inne. Men vi har våra i lägenhet, vi har valt dom. Det är vårat ansvar och då vill vi även det bästa för dom. Kanske tycker andra att vi daltar med dom, men vad ska man göra? Vi älskar dom och vill att de ska ha det så bra som möjligt. Är det något jag/vi ska behöva ta skit för och behöva försvara??

Ingen idé att lägga energi på människor som har ett fundamentalt annorlunda synsätt och verklighet än man själv.
Sen handlar det nog mer om ointresse och problem med att relatera mer än okunskap, tror jag. För även om jag inte har kanin, till exempel, så skulle jag aldrig tycka att nån som var tvungen att åka hem till sin kanin var löjlig. För jag gillar djur. Har ett intresse. En förståelse.
Kan ju bara hålla med . Är så konstigt att det ska vara sådan skillnad på hund
o katt. Alltså hur man ser på dem menar jag. Hund kan ju också vara inne o
gå på låda el katt kan gå ute i koppel. Tänk att det ska vara så svårt att
ändra invanda mönster. Att man betalar 10000kr för en hund är helt normalt
i de flestas ögon men katten ska vara gratis.
En del tror att djur är så annorlunda oss .Det kanske är människor som ej har
så stor vana med djur el som kanske saknar empatisk förmåga.
När vi hade marsvin så var de också stora personligheter.
Jag kommer ihåg när vi hade ett marsvin med ungar o gick nerepå o kollade på
Tv o ej tog dem med . Då skrek de för full hals för de ville ju med o ha sällskap:)
Tyvärr finns det människor som inte ser något värde i katter. Sen tror jag även att vissa tror att katter är så pass självständiga att dom klarar sig hur länge som helst själva.
Katter ska inte behöva bli lämnade särskilt länge tycker jag.

Jag blir oxå less på sådant! Och du gör ju rätt och bryr dig om dina missar :) Tror tyvärr att det knappt är någon ide att försöka förklara för sådana människor, de förstår helt enkelt inte :/
Alltså, vad är lång tid för dig TS att vara borta från dina katter? Jag kan vara borta i princip en hel dag utan att mina katter bryr sig. Men jag kan däremot inte lämna hunden lika länge.
Nu har det inget att göra med att hon är värd mer än katterna, eller att hon hade ett höger inköpspris, men jag kan inte låta henne sitta nödig en hel dag.
Mycket möjligt att det kan gå att lära en hund gå på låda, men min är då för stor för att få ner rumpan i en låda ;) Dessutom så står det väl till och med i djurskyddslagarna att en hund ska få komma UT och rastas med ett visst antal timmars mellanrum?
Håller med och känner igen mig!
Finns en i min bekantskap som undra varför jag hade "skällt" på en anann gemensam bekant angående att man inte kan typ ge gröt till kattungar och att dom måste få leka med nått som aktiverar deras hjärna inte med deras kattströ,,,
Då förklara jag kattens kost och varför det var så viktigt att en kattunge får rätt kost o.s.v
Då sa hon "men lilla du.. det är ju bara katter"
Mitt svar var då, jag det är en levande varelse precis som ett barn och du vill väll att ditt barn ska äta bra mat, leka med leksaker som lär, och är veccinerad mod smittsamma sjukdommar?
folk tycker alltid jag överdriver när jag säger att man vill samma som för ett barn som man vill för sitt djur…
Lång tid menar jag mer än en dag. De är ju ensamma när vi jobbar, handlar etc. Men oftast kommer ju kommentarerna när det handlar om övernattning etc.
Folk verkar tro att man kan lämna katter flera dagar för att de är "självständiga", men åter igen: De behöver också mat och ren låda!
Nu ser vi även hur de törstar efter sällskap trots att vi är hemma om vi sitter vid datorn eller tv:n. De nästan ber om att vi ska leka med dom :)
Och det gör vi ju så gärna, för vi bryr oss om dem!
#5 Just precis varför står det isof att hund o ej katt ska komma ut o rastas
mm. Det är ju just det jag menar. Har för mig att man ej får lämna din hund
mer än 4 tim utan tillsyn nu el hur? Det görs ju skillnad på dem så är det.
Själv så är min katt hos mina föräldrar när jag jobbar över natten. Han vill ej
heller vara själv en hel dag. Han är mestadels runt mig när jag är
hemma. Jag har en kompis som jobbar hela dagen o
sedan direkt till stallet o är hemma ca 21. Då ska hon duscha /äta, lite tv o
sedan sova. Hon har alltså ej speciellt mycket tid för sin katt. Hade en till katt
förut men fick avliva den pga att hon slickade bort pälsen o likadant håller
denna på nu. Jag tror det är pga vantrivsel.
Jo, men lagen gör kanske skillnad på dem just för att det är två olika arter med olika behov?
Hästar ska ju till exempel få gå på sommarbete i flera månader osv, så jag tycker inte riktigt man kan dra den paralellen mellan hund och katt eller något annat djur, då deras behov ser olika ut. Jag tror inte det har att göra med att en viss art har högre status än någon annan.
#9 Fast både tider och lagar kan, och kanske bör, förändras.
Det var ju inte allt för längesedan man fick lov att lämna kattungar redan vid 8 veckors ålder. Nu är det 12 istället för att det finns mer kunskap om katters behov mm.
Sedan har jag för mig (är inte säker och har ingen källa heller) att hästar inte får gå på bete ensam. De bör/måste ha sällskap (av annan häst) då de också far illa om de är ensamma. Så behovet av sällskap finns hos många djur. Kanske börjar bli lite OT. Men ändå.
Jo men du får ju inte lämna katterna ensamma heller, de ska ju ha tillsyn minst två gånger om dagen om man reser bort etc.
#11 Nu förstår jag inte riktigt vad du menar?
När jag menar lämna vid 8/12 veckor menar jag när kattungarna får lämna sin mamma. Eller det var inte det du menade?

Jag tänker att TS menar att folk generellt har större förståelse för att folk måste hem till sin hund än att man måste hem till sin katt. Just det där "det är ju bara en katt" handlar ju om att det är ett djur med lägre status än hund. Och även att det finns en okunskap om vad katter behöver.
Men samtidigt håller jag med Imasy om att katt och hund faktiskt är olika djur med olika behov.
Jo, absolut är det olika djur och endel olika behov. Men så är det ju med alla. Alla människor är ju olika individer med olika behov också.
Att det blev insnöat på just hundar var inte meningen. Det var bara ett exempel.
Nej, jag menade inget med åldern, utan om du ska resa bort, oavsett kattens ålder, så ska katterna ha tillsyn minst två gånger / dag (eller är det dygn?).
Ja, absolut är är det så. Och det är ju det som folk har så lite förståelse för.
#8 jag anser inte att de 2 raserna har så olika behov utan tror att det kanske handlar om att katter är mindre värda. Vilka behov skulle de vara? Vi är vana sedan barnsben att det ska vara på ett visst vis. Katter är så o hundar si.
Att hästar ska ha sommarbete i flera månader vet jag inget om o det uppfyller ju inga tävlingsryttare direkt. Likaså att de ej ska vara ensamma uppfyller de ej heller då de flesta går i en rastfålla själv. Hästar är flockdjur o därför ska de ej vara själva.
Jag har nog aldrig hört att någon ska hem till sin katt men låter helt sunt i mina öron. Jag tänker alltid så även om jag inte alltid säger det. Tycker synd om de som har tex marsvin som jag vet sitter i mörkret kanske i 1,5 dygn o ingen är där för de har annat för sig
Jag är uppvuxen med hund, katt, diverse olika smådjur, jag har haft fåglar och hållt på mycket med hästar.
Det "enda" jag tycker de har gemensamt är att alla behöver vård omsorg och kärlek, men rent generellt så anser jag att deras levnadsbehov ser olika ut.
Så varför skulle just katten vara mindre värd i lagens synpunkt gällande bestämmelserna hur den ska skötas? Då anser iaf jag att smådjuren har det värre. Där är det fullt lagligt att sälja tex hamsterbebisar redan vid 3 v ålder. Faktum är att de har inte ens slutat dia då.
Håller helt med Imasy i denna frågan!
#17 0 19
Förklara gärna vad ni menar specifikt vad som skiljer?
Det jag menar är att jag håller med om allt som Imasy skrivit i sina inlägg, inte svårare än så.. :)
#21 Du missförstod mig.
jag undrar mer specifikt vad ni menar som skiljer katter o hundar åt?
Hundar behöver gå ut och kissa/bajsa.Hunden anser att människan är flockledare och är med beroende av människor .
Katten kan kissa/bajsa även om husse/matte inte kommer hem.En katt är inte lika beroende av sin människa som en hund.Sen finns det ju alltid individskillnader.
Stolt ägare till tre La permer
Nu fick du några exempel i #23. Men för att nämna några till så vill inte guldhamstrar ha sällskap av en artfrände då denne är solitär. En dvärghamster däremot vill oftast ha sällskap vilket också lagen säger.
En kanin och en gerbil kräver till exempel grävmöjligheter osv osv.
#22 Precis som #23 skriver! Jag skulle kunna lämna mina katter själva i åtta timmar tex (även om det händer ytterst sällan!) men inte en hund. En hund behöver komma ut och göra sina behov, katterna gör det inne och är alltså inte lika beroende av mig. Jag ser faktiskt detta som självklarheter, håller du inte med om detta Agneta B?

Jag tycker att det är upp till var och en att bestämma hur länge de vill lämna sin älskade katter ensamma och att ingen ska himla med ögonen åt det. En katt behöver ju aktivering och sällskap oxå, det är väl det en del har lite svårt att förstå antar jag, men försök att inte bry dig om det :)