Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1709 ggr
MillaJ
0

hur gör ni med era långhåriga?

Tänkte på hur ni undviker att de blir så himla statiska i pälsen när ni grejar med pälsvård.
Jag borstar min birma när det behövs, inte varje dag men ett par dagar i veckan iallafall. Men han blir så statisk i pälsen när man borstar, och jag vill ju inte ge honom stötar så att han tycker det är obehagligt att borstas igenom.

Funderade på att ta lite av hästens pälsglans eftersom pälsen blir mindre elektrisk då, men kom på att om katten rullar sig på golvet sen kommer jag ju halka och slå ihjäl mig :p
Kanske bada honom och köra en omgång med balsam?
Eller ska man bara acceptera att det får spraka lite….

Tips tack :)

Maxima06
0

antistat-spray!

Busangardens
0

Sen beror det på vilken borste du använder. En del gör pälsen mer statisk än andra har jag upptäckt.

MillaJ
0

jag har en sån där liten karda, väldigt tätt mellan piggarna.

Busangardens
0

#3 Kardor gör pälsen statisk. Testa stålkamm istället.

MillaJ
0

#4 den är i stål.
men hm, jag ska ha en stålkam här nånstans. får gå på jakt.

EddaM
0

Lite balsamspray tex är kanon och sedan så finns det en kam som heter mirakelkammen, den minskar det eletriska med. Och när du badar, använd lite mer balsam än vad du brukar. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

MillaJ
0

#6 tack :)

chilisalsa
0

Nu till avdelningen mer underliga råd… ähhummm… Skäms

Jorda katten ! Skrattande

Hur gör man det då kan man fråga sig ??

Man använder helt enkelt samma sak som man har för att undvika statisk elektricitet när man jobbar med känslig elektronik. T.ex meckar med kortet i en dator och liknande. Man jordar sig själv genom att ha ett speciellt armband på sig som har en spiralsladd med klämma som man sen fäster i någon jordpunkt såsom en vattenkran i t.ex köket eller blank metall på ett vattenburet element. Sen kammar man katten med en metallkam helt enkelt för att avelektrifiera den… helt ofarligt för kissen såklart Flört

Finns att köpa på ställen som säljer datorkomponenter. Köpte ett på Kjell & Company för 29:- när jag skulle sätta in mer minne i datorn.

Ser ut som så här:

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=69257

Medarbeterare på Kost

MillaJ
0

#8 haha, vad smart!

chilisalsa
0

Jobba dock inte upp statisk elektricitet innan med t.ex en karda med plastskaft… stryk då kissen med handen innan. Varenda kotte som inte sov på fysiklektionen vet att kattskinn är optimalt om man vill alstra statisk elektricitet vid gnidning mot plast. I skolan använde vi ebonitplast och kattskinn…

En statisk katt som stryker sig mot en varm dator (stationär med metall på baksidan) kan faktiskt få datorn att flippa ur och starta om… Glad

Medarbeterare på Kost