Kattungar kissar i sängen
Jag har 4 kattungar, tre honor och en hane. Igår när jag skulle lägga mig upptäckte jag att det var blött i sängen och täcket. Det luktade kiss. Jag har stängt sovrumsdörren på natten. På morgonen kom en kattunge in och satte sig på täcket och kissade. Sen satte sig hanen vid dörren och mjauade. Jag gick dit och då hade han bajsat där. Kattungarna är 8 veckor. Jag undrar varför dom gör så här? Dom har alltid gått på lådan innan, då har dom 2 lådor.
Ställ ut fler lådor runt om i lägenheten. Och håll sovrumsdörren stängd. Töm lådorna oftare.

För att minska risken för framtida misstag så ska man begränsa utrymmet för kattungarna så de lär sig lådan ordentligt. Låt dem inte springa runt i hus/lägenhet utan låt dem vara på ett mindre utrymme med flera rena lådor. Hade samma problem med en kattunge i en kull vilket minskades när utrymmet begränsades en tid.

Har de mammakatt hos sig? De är ju ganska unga och behöver "uppfostras". Jag hade två 10-veckors utan mamma för många år sedan och det är ett av problemen som kan uppstå - just kisseri lite här och där ibörjan. I synnerhet där det är mjukt och gott.
Som sagt låt de vara på lite mindre yta och inte gärna i sovrummet tills lådan används till fullo.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Ja, jag förutsätter att mammakatt är hos dom. Annars är det bara att lämna tillbaka dom tills de är 12 veckor.
Jag har läst någonstans att man ska ha 2 lådor /katt. Det måste väl bero på
hur mycket man är hemma också , alltså hur ofta man gör rent.

#5 Va 2 lådor/katt… Nja 2 katter/1 låda låter mer sannolikt
Annars skulle det bli 10 kattlådor i mitt hus just nu…
Jo det är alltså min katt som fått alla dessa kattungar. Men hon är en ung kattmamma. Hon visar dom inte rätt och fel. Men hon kan fortfarande gosa med dom och tvätta dom. Jag tror kattungarna lärde sig gå på lådan själva, eller så såg dom hur mamma gjorde och lärde sig så.
Läste att man kan ställa ut mat där de kissar. Har upptäckt ännu en plats i köket de har som "kiss ställe". Jag satte ut mat där och då bara åt två katter upp det. Och sen hörde jag att en skrapade med tassarna på golvet, jag gick dit och upptäckte ännu en pöl. Jag är orolig för att ingen vill ha dom sen för att dom pissar överallt. Har medlet "Piss off" hemma men det hjälper inte.
Problemet är att du har katteungarna på för stor yta innan de är helt torra.Backa tillbaka till ett rum med många toalådor.Plocka undan allt kissvänligt från golvet.
Stolt ägare till tre La permer
Du måste ha kattungarna och mamma katt i ett rum med lådor i varje hörn,låt dem inte springa över allt. Det ska vara små konig fin sand i lådorna
Jag körde med asolsprit eller ättika när jag hade det problemet hemma.
"6 Ja blir lite mycket :)
Jo var 2 lådor katt för 2 fullvuxna katter till 1 låda går ju inte, blir smutsigt.
Om man är hemma så man kan göra rent hela tiden förstås, då kanske det går.
Kanske beror på
vilket strö man har o vilken sorts låda också. Jag har 2 lådor till 2 katter pga
blir trångt.
"7 Jag har haft en kull som började gå på lådan när de var 3v oallt gick bra
men också en kull som ville kissa inne men kommer faktiskt ej ihåg hur det
löste sig så intressant om någon vet hur man ska göra.

#11 Hm vi har 2 lådor till 5 katter just nu. Annars är det 2 lådor till 4 katter normalt. (Vi har en gäst för tillfället).
Det funkar bra med en tömning varje kväll. Ingen lukt eller "översvämning". Så förfärligt mycket bajsas eller kissas det inte under en dag.
(Observera att det är 2 stora huvlådor - största modell)
Hmm ja det är ett problem med att stänga inne dom i ett rum med kattlådor..inget av rummen har dörr förutom sovrummet. Garderoben är ju alldeles för liten..kanske på toan? Upptäckte nu att dom kissat på mina skor också.
Då får du sätta upp provisoriska dörrar.Buntband och kompostgaller kommer man långt med.
Kattungar brukar glömma bort att gå på lådan i tid så det kan bli bråttom ibland. Därför är det viktigt att ha ett begränsat utrymme.
Fler lådor och belöna när de gör rätt.
Och se till att kastrera honan så ni slipper fler kullar!
Men det var inte som att dom glömde gå på lådan precis. Honan som kissade i sängen kom in lugnt i sovrummet och bara satte sig på täcket. Och hanen busade inte just då heller.
Varför vill du inte ta till dig de råd du fått.Kattungar som kissar fel gör det inte för att jävlas de gör det för att de inte har koll på läget.Visst kan du låta dem kissa lite här och var men hur kul är det?
Jag skulle inte komma på tanken artt släppa i kattungar i ett rum där det finns en säng innan de är helt torra det är ju att be om problem.
Skor är bra att ta bort ifrån golvet för även vuxna kan kissa på dem för de
luktar väl mycket då de varit överallt. Låt inga kläder, påsar (påsar ska ju självklart ej vara framme ändå pga olycksrisken)mm ligga på
golvet för det gillar de också.
Sedan får du väl göra som de sagt att sätta upp kompostgaller med plast på så de ej går igenom. Många kattlådor som självklart hålls fräscha o hålla koll på dem helt enkelt. Ju mera tid du lägger ner ett kort tag ju bättre .
#17 Jag har inte sagt att jag inte tar till mig alla råd jag fått? Det vet du ingenting om! Och jag har aldrig haft kattungar innan så jag visste inte att de skulle göra så.
Jo jag ställde in en kattlåda i vardagsrummet igår och den har de använt mycket, dom har ju sina leksaker i det rummet så det blir nära och bra för dom
Men ska skaffa fler lådor idag, och få se om jag hittar kompostgaller också.
Jag läste nån annanstans att man kan använda Fy-spray också?
Men tack för alla råden!
#19 det du kan göra medans de "lär sig igen" att gå på lådan är att lägga typ en pressenning över sängen, borde stoppa dem från att gå och kissa där.
Jag hade en 4 månaders kattunge som kom som akutkatt till mig och var oerhört stressad. Hon kissade länge i alla hörnor hon kunde. Jag ställde envetet små skålar med mat där. Idag är hon lugn och kissar inte i hörnor längre inte. Så visst kommer du kunna få bukt med kisseriet lite här och där.
När du gör rent, ha gärna en skvätt ättika i vattnet, medel som tar bort kisslukten för oss tar inte bort den för missarna och då lockas de att gå dit igen men ättika är bra för att ta bort lukt för missarna med.
Jag hade en kull som vid Ca: 8-9 veckors ålder helt plötsligt började både kissa och bajsa på mattorna i vardagsrummet. Innan det så var dom 100% rumsrena. Fick ta bort mattorna och i nya hemmen så har det inte skett någon olycka.
Nu har jag skaffat fler lådor och hittills har de använt dem. Gick till djuraffären idag och skulle köpa Fy-spray men hon som jobbade där sa att det inte alls hjälpte och jag köpte medlet Piss off istället. Sen frågade hon vad jag gav dem för mat och när jag sa "vanlig mat på Ica" blev hon typ arg och sa att den var som soppa och bara rinner igenom och att jag skulle köpa finare (dyrare) mat istället och dyrt kattströ som Everclear. Men köpte iaf en påse. Och när jag kom hem tvättade jag lådorna.
En sak till…lite OT. Men hon sa att man ska vara försiktig och ta betalt när man ska lämna bort kattungarna för att det är vissa som använder dom till orm mat. Hur ska man veta? :(
#22 Mycket mat från ica är dåligt. Förutom t.ex mjaus blötmat. Vad får katterna för foder?
Risken finns ju alltid att man hittar oseriösa köpare. Men om du vaccinerar, idmärker, avmaskar och veterinärbesiktar kattungarna så kommer du ju genast kunna ta lite mer också, och chansen blir helt klart större att hitta seriösa köpare.
Och ingen kommer att betala särskilt mycket för att det ska vara värt att köpa till en orm. Och tror "sånt" folk oftare riktar in sig på andra djur.
#23 Tyvärr finns det många som ger sin orm en liten levande kattunge, ormen blir mätt i månader. De riktar in sej på 100 kr ungar.
#22 det kanske inte är så vanligt att man ger kattungar till ormar,men det finns en stor risk för att kattungarna blir kul julklappar och sen slängs ut.Det finns många kattungar som hittas ute, många i dåligt skick.Sen finns det förstås dom som aldrig hittas.Det är svårt att fatta att folk kan bete sig så illa,fast de utåt verkar så trevliga.Man kan aldrig vara helt säker på att kattungarna får det bra,men om man vaccinerar m.m och tar bra betalt är chansen större att köparen är seriös.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Det finns bra och dålig mat på ICA och det finns bra och dålig mat på djuraffärn.Inköpstället avgör inte matens kvalitet det är innehållet i maten som avgör kvalileten.Katten är ett rent köttätande djur och behöver kött för att må bra.Läs på innehållsförteckonhing och då ser man klart vilket foder som är värt att köpa och vilket som inte är det.
Angående kostnad så ta minst självkostnadspris för kattungen.Vaccinering ID-märkning och besiktning kostar ju en del.Det kan också vara bra att försäkra kattungarna redan innan de flyttar så slipper ägarna karenstiden på tre veckor.De flesta bolag kan man teckna försäkring när kattungarna är över 5-6 veckor sen kan nya ägarna ta över försäkringen och vill de buta bolag går det också bra.
Visst är EC sanden bra men jag tycker att den är väl dyr och använder Olivers vill man ha bra budgetsand så köp Pussycompaktsanden.
#24 Jo det finns, men tar man bara lite mer så tjänar dom absolut inte på att göra så. För som jag sa så kommer dom inte betala särskilt mycket, och jag tycker ju att 100 kr för en katt är väldigt lite.
#27 Va jag förstår så jobbar vi här inne för att även huskatten ska kosta i inköp.
Att ta 100 kr för en kattunge är ett skampris. Det visar bara att uppfödaren vill bli av med kattungarna, till vem spelar dem ingen roll.
#28 Ja jag tycker ju att 500 kr nästan är för lite för en kisse. Fattar inte hur man kan ta så lite för en katt.
Jag ger dom Mjau blötfoder och Friskies torrfoder. Ibland Gormet (?) blötfoder och Sheba.. Har gett dom Pussy och Whiskas men det blir dom dåliga i magen av och får diarre.
Ja man vill ju ge kattungarna ett bra hem. Har frågat runt bland bekanta men det är ingen som är intresserad.
Friskies är inte bra, så det är bäst att byta ut det. Det är så mycket i det fodret som katter inte har någon användning av.
Mjau blötfoder kan du däremot fortsätta med.
Så kattungarna har inte fått något särskilt kattungefoder?
Har dom hunnit få sin första vaccination än?

För att återgå till inläggets ämne: Hur går det med kisseriproblemet? Det är viktigt att du tar kissandet i sängen på allvar och gör allt för att bryta det mönstret, annars kan det bli ett inlärt beteende som fortsätter när kattungarna blir större och vuxna.

Om du ska annonsera (oavsett var) så gör det tidigt, helst redan nu, så att både du och den nya ägaren kan träffas och lära känna varandra (och missarna). En seriös person är garanterat intresserad att följa deras utveckling och uppväxt. Då kan man även komma överrens om sådana saker som vaccinering m.m.
Medarbeterare på Kost
Ang. försäkring. När vår Triss födde tre ungar i maj, så ringde vi och skulle försäkra dem, men försäkrningsbolaget sa att det inte var idé då de "bara" vad bondkatter. Snor tråden lite, om det är okej, men har någon annan erfarenhet av detta?
Nu är alla tre vaccinerade av oss, och även av de nya ägarna, så behöver ingen undra över det :)
Hälsningar Astrid :)
#33 Fast det där med vaccinering behöver man ju inte komma överens om, det bör ju göras innan leverans. Och en köpare som vill fixa det själv är nog en köpare man inte ska sälja till.
#34 vilken hemsk attityd från försäkringsbolaget. :/
#34 Vilken bolag var det?En veterinärvårdsförsäkring är alltid bra att ha.

Tror du missförstod lite. Om man kommer överens med en köpare på ett tidigt stadium där det finns gott om tid för vaccx2 innan 12v så så är det mer sannolikt att det är en seriös person. Då kan man ta minst självkostnadspris och dessutom en rimlig handpenning på det redan vid tingning som täcker iaf vacc-kostnaden. Men ännu viktigtare är ju att man får prata igenom saker och ting med den tilltänkta ägaren och därmed har en bättre chans att sålla agnarna från vetet.
Medarbeterare på Kost
#37 Okej jo det är ju alltid ett bra sätt att se så det är en seriös person.
#37 Okej jo det är ju alltid ett bra sätt att se så det är en seriös person.
Nej jag har inte vaccinerat dom än.
Jag har alltid dörren till sovrummet stängt nu så där får de inte gå in. Jag har lådor i varje rum. Men det är fortfarande blött på mina skor. Hittade inget kompostgaller så jag kan inte stänga in dem. Då får de vara på toan iså fall.
#40 Ställ upp skorna så de ej kommer åt dem då. Vet att det händer även
vuxna katter när besökares skor kommer till deras revir.
Har du annonserat ut kattungarna någonstans?
Kompostgaller kan väl köpas på typ silvan, rusta, bauhaus, jula kanske.
Minns inte exakt vad som skrivits innan, men väskor är bra att ta bort från golvet :) Vår honkatt, som blev stressad och sur under stamrenoveringen gick lös två vänners väskor när de var här, gött pinsamt
Fick ett sms när de gott där de skrev att "någon av era katter har kissat på min väska" Damn ..
Hälsningar Astrid :)

#40 Börjar du inte agera snart så kommer detta kissande bli ett invant beteende som blir väldigt svårt att bryta senare! Ha kattungarna på en mindre yta och ta bort alla skor och annat bråte som de kan fel-lära sig att kissa på. Vakta kattungarna och om du ser att någon håller på att sätta sig (de brukar krafsa innan) eller om de redan sitter och kissar på olämpligt ställe så lyft då upp ungen direkt och placera den i toalådan.
#40 Börjar väl vara dags att vaccinera snart va? Så du hinner med båda.
Kompostgaller går att hitta lite överallt. Förutom dom tips du redan fått så brukar det finnas på granngården också.
Öh jag har redan börjat agera?? Så ni behöver inte skriva så.
Det börjar bli bättre nu, alla har använt lådorna flitigt. Jag har undersökt om det är blött nånstans men det är det inte. Sprutade medlet Piss-off i hallen igår kväll och det tyckte dom inte om :) Ska ringa till vet i veckan.