Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 20025 ggr
isabelle89
6

Dräktig katt, lite råd??

Hejsan! Det står nu klart att min honkatt äntligen är dräktig. På bara några veckor har hon blivit jätte rund om magen och spenarna är avsevärt stora. När hon ligger ner kan jag känna att ungarna sparkar tydligt. Hon spyr var & varannan dag… :S

Har dock några problem. Har ingen aning om hur långt det är kvar.. vilket är lite jobbigt eftersom vi åker på semester den 14de december. Har dock folk som kommer vara här då. Men det vore skönt att veta ungefär…

Jag tror att det är ganska nära…eftersom ungarna känns så tydligt och magen är så pass stor, därför vill jag inte släppa ut henne ( hon brukar vara borta dygnsvis ibland) är rädd att hon släpper dem ute.

Men samtidigt känner man sig så dum när hon jamar i 15-minuters intervaller och typ krafsar hål på dörren…

Kan man göra några beräkningar om hur långt gången hon är? Vet iallafall att spenarna började svälla för ca en månad sedan. Och ska jag släppa ut henne trots allt ?

Vore jätte tacksam för svar!! MVH Isabelle.

Fridaybrew
1

Svaret är nej du ska inte släppa ut henne!

/Fridaybrew

MonicaLagerquist
1

För det första.Hålla katten under uppsikt och inne.Sparkar kan man känna från ca vecka sju.När kände du sparkar ?

Sen får du hålla honan inne fram tills dess att kattungarna blivit minst tolv veckor och flyttklara.

Kräkas brukar honorna göra i vecka tre-fyra.Så de kräkningarna behöver inte alls höra ihop med dräktigheten.Kola upp det med en veterinär.

Lägger in en länk till en bra sida där du kan se hur dräktigheten fortlöper-Sen får du vöäl se till att passa honan dygnet runt nu på slutet.Har du kolat upp med veterinärn så att du vet att det finns någon som kan hjälpa till om något går på tok?

http://www.hedren.nu/infosidor/Draktighet.php

Stolt ägare till tre La permer

isabelle89
0

Tack för svar! Började känna sparkar för en vecka sedan, men väldigt svagt. Nu känner man verkligen hur det sprattlar i hela magen.

Dock har hon inte börjat boa.. eller kolla in ställen till ungarna :S

Har fixat en låda, men den är hon måttligt ointrisserad av. Hon vill bara ut… och äta.

Ja vi har en vetrinär bara 2 km här ifrån, så det lär inte bli några problem. Tror kanske att kräkningarna kan ha att göra med att hon hetsäter…! Funderar på att inte ge henne så mycket mat längre. Har utökat fodret i snart 2 veckor.

MVH.

[Emma--]
0

Är dom som ska vara kattvakt redo att ta över det ansvaret medans ni är borta? 
Ni måste ju i alla fall vara hemma med katten när hon föder.

Sen så måste katten som sagt vara inne tills katterna är minst 12 veckor. Och sen bör ni väl även kastrera katten så det blir någon extra vecka efter det.

isabelle89
0

Jaa det är dom. det är ju fem veckor kvar tills vi åker & min pappa bor precis mittemot.

Hon kan lär ju inte bara vara en månad gången..?

IceJossan
0

Ut kan hon väl få gå, men absolut inte lös så hon kan smita. Det måste vara fruktansvärt jobbigt för henne att helt plötsligt vara instängd jämt, så ta ut henne, men endast i sele - om det går att ha henne i sele.

Fridaybrew
2

Har honan konstant tillgång till mat eller ger du henne vid tillfällen under dygnets gång?

Tycker du kan ha en stor matskål framme fylld med mat. Hon behöver hur mycket energi som helst just nu. Helt fel tillfälle att dra ner på maten.

Vad har du gjort för bolåda? Har du inrett den eller?

/Fridaybrew

EddaM
0

Börja ge p-piller till honan någon vecka efter att hon har fött bebbarna då de ju kan börja löpa snabbt igen och bli dräktiga ännu en gång trots att de har små bebbar.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

isabelle89
0

Okej. Neej jag fyller på fodret när det är slut och ger henne 1 - 2 paket blötmat per dag. Men eftersom hon kräks så mycket så börjar man ju undra om hon äter mer än nödvändigt :S

A lådan är en inredd flyttkartong med filtar :)

Tror ni på det här med att börja ta tempen för att kolla?

Det kan ju lika gärna vara 2 dagar kvar som 2 veckor…

Fridaybrew
0

Men hon ska ju inte släppa ut katten när hon har kattungarna hemma. hoppas jag iaf

/Fridaybrew

[Emma--]
1

#5 OKej. Tyckte bara det var lite lustig planering att vilja skaffa kattungar och så planerar man samtidigt att åka på semester. Så var därför jag undrade om kattvakten var redo att ta hand om kattungar också.

ett litet tillägg till #8. Var även medveten om att p-piller inte hjälper som skydd mot dräktighet. Det tar enbart bort löpet.

Jourhemmet
0

Varför ge p-piller. Mamman ska hållas inne. Bolådan brukar dom inte bli intresserad av förräns det precis är dags. Men många gånger hittar dom ett "bättre" ställe iaf Skrattande

Vad du än gör, släpp INTE ut henne. Då kanske ni istället får springa och leta efter bebbarna sedan.

isabelle89
0

Vi kommer nog kastrera henne efter.

Tack för alla svar.

Bara en sista sak, är det lugnt att lämna henne själv i två timmarspass?

Har nämligen föreläsningar om dagarna.

Hur viktigt är det med hjälp under förlossningen? Vad jag har hört, brukar de väl sköta det mesta själv? Att man bara kollar så att det inte blir några komplikationer?

Fridaybrew
1

klart ni ska kastrera katten, ni ska också be de som får/köper avkommorna att göra detsamma.

/Fridaybrew

MonicaLagerquist
0

Nej jag skulle inte lämna en hona hemme i två timmars pass on jag kände sparkar för en vecka sen och inte visste när honan blivit dräktig.Jag vet exakt när min hona blev parad och hon lämnas inte utan uppsyn från dag 60.

Din hona kan ju i princip föda när som helst.Sen ser jag ingen större mening att tempa.Det ger en hint om att förlossningen kan komma igång inom ett dygn.Det är ju inte mycket till hjälp.Det stressar honan onödigt mycket.

Jourhemmet
0

Jag brukar ge mina dräktiga Royal Canin Babycat 34. Då blir honan snabbare mätt.

iiichigo
0

Det finns även Royal Canin för just diande kattmammor. Vi gav det till vår, då hon tappade mycket vikt under diperioden :)

Vi såg sparkar hos vår hona, och då kom ungarna nästan 2 veckor efter det har jag för min, precis på dag 60.

Hon kan bli orolig om hon är med folk hon inte känner så bra när hon föder också. Både min sambo och jag var tvugna att sitte med henne under hela tiden ( 6 timmar ). En gång gick min sambo ut ur rummet och hon fick nästan panik, så han fick allt komma tillbaka in igen illa kvickt!

Vi hade också gjort bolådor, mängder med dem som stod lite överallt. Det slutade med att hon la sig i botten på garderoben, antagligen för att det var mörkt och rätt trångt, men även för att hon hade full uppsikt över ingången.

Lycka till! Och glöm inte att kastrera henne. Det går att göra från o med att ungarna är 5 veckor.

Hälsningar Astrid :)

Sweetelle
0

Jag förstår att det är olämpligt att släppa ut en dräktig katt sista veckan denna tiden på året, eftersom ungarna kan dö av kylan, men varför skall man inte släppa ut en katt efter att den fått ungar?

Jag förstår heller inte varför man inte bör lämna en katt som snart skall föda ensam.

Om en kattmamma inte klarar av att föda på egen hand och/eller överger sina ungar om hon får gå ut är hon ju inte lämplig som mor och bör inte få några ungar.

Och varför skall man inte släppa ut kattungarna innan de flyttar till sitt nya hem, då får de ju ingen chans att lära sig att hantera utevistelsen av sin mamma.

Min katt hade i princip inte vart ute innan hon kom till oss och hon var väldigt rädd för gräset och öppna ytor den första tiden.

[Emma--]
0

#18 För att hon kan bli dräktig direkt. För att hon kan smita ut och gömma ungarna. För att det finns en risk att honan försvinner eller dör och lämnar ungarna utan mamma. 

Man ska inte lämna mamman ifall det dyker upp komplikationer. Man kan inte veta innan om mamman klarar av att föda på egen hand. Man vet inte innan om det kommer dyka upp problem. Därför ska man finnas där, ifall något går snett.

Vad finns det att lära sig om en utevistelse i dagens samhälle om jag får fråga?

IceJossan
0

#18 En mamma som får komplikationer under eller efter födseln skulle inte överleva i det vilda, men det är ju älskade familjemedlemmar vi pratar om. Om inte honan klarar av mammarollen galant så borde hon inte få fler ungar, men skulle du ignorera om din älskade familjekatt fick svårigheter eller blev dödssjuk, och skulle du låta ungarna självdö för att mammakatt inte klarar av mammarollen?

Man riskerar att mista både mor och ungar om man inte håller full koll och kan assistera/åka akut till veterinären om något skulle hända. Ska man riskera det, bara för att katten ska klara av det själv för att vara ett bra avelsdjur?

Silvestris
0

Ja, de klarar oftast av förlossningen själva men du är enligt Djurskyddslagen skyldig att övervaka förlossningen. Om någonting går snett kan det nämligen bli akut till veterinären.

Sweetelle
1

Jag vill inte gå in i för djup polemik eftersom jag är rätt säker på att alla här är väldigt säkra på sina åsikter. Jag har läst vad ni skrivit och tycker mig förstå hur ni tänker.

En sak jag undrar över är vad #19 menar med "Vad finns det att lära sig om en utevistelse i dagens samhälle om jag får fråga?"

Dagens samhälle? Ehh…

För mig handlar det om trygghet. Att katten konfronteras med andra katter tillsammans med sin mamma. Att få lära sig jaga och klättra i träd och att inte gå för långt bort, inte vet jag vad mammor lär sina ungar, men världen är stor och självklart är det viktigt att katten har en trygghet när den upptäcker världen både inne och ute.

#20 Nej jag skulle inte låta ungarna självdö om mamman inte var en god mor, jag hoppas dock att jag skulle avliva ungarna, men antagligen skulle jag inte klara av det heller.

Och en familjemedlem som man inte tänkt använda för avel tycker jag självklart att man skall ta hand om så mycket det bara går.

IceJossan
0

#22 Så du skulle vilja avliva ungarna för att mamman inte var god mor och hennes ungar riskerade att bli dåliga mödrar?! Hur sjutton tänker du där?!?! Kan inte ungarna kastreras och få leva sina liv istället, eller ska de DÖDAS bara för att de hade en ansvarslös/sjuk mor?!?!?!?!?!

Sweetelle
0

#23 Visst, om jag hade massvis med pengar skulle jag kunna spara ungarna och kastrera dem INNAN jag säljer/ger bort dem, men om jag inte gör så kan jag ju inte veta att inte nästa ägare låter ungarna bli föräldrar. Det är inte ansvarigt. Jag anser att alla som gnäller om oansvariga uppfödare bör kontrollera alla sina ungar innan de säljer dem och kastrera alla som inte är lämpliga som föräldrar, annars kan man inte garantera att de inte missbrukas av nästa ägare.

Jag skulle absolut hellre avliva ungarna än låta dem komma till tveksamma hem.

Fridaybrew
0

Sweetelle drar man ditt tankeexperiment ett steg längre om att endast starkast överlever samt det naturliga urvalet. Då ska man inte ens köpa kattmat eller ha vatten framme till sina utekatter. Antingen klarar dom sig eller inte, eller hur?!?

Tragiskt att ha den inställningen när det kommer till familjemedlemmar samt vad det säger om dina empatiska drag vill jag inte ens tänka på. Enda trösten är att du naturligtvis applicerar din starkast överlever på dina familjemedlemmar också. Vilket jag inte tror du gör, blir någon sjuk så blir det sjukhus och mediciner eller hur.

/Fridaybrew

Sweetelle
0

#25 I min värld är det skillnad på djur och människor. Det är det uppenbarligen inte i din.

Dock pumpar jag faktiskt inte mina barn fulla med mediciner utan tror på att låta immunförsvaret ta hand om det mesta på egen hand.

När det gäller vilken nivå man lägger omhändertagandet av sitt djur på beror det på vad man vill få ut av det. Jag har en katt för att jag vill ha en katt som är frisk stark och som trivs hos mig. Jag är inte ute efter att försöka skapa en vildkatt i Sverige som tål vårt klimat - om det hade varit mitt mål så antar jag att man skulle gjort som du föreslår.

Fridaybrew
0

Ditt mål är endast att vilseleda om inte annat.

/Fridaybrew

Sweetelle
0

#27 Va? Vad menar du med att jag har som mål att vilseleda? Tar det som ett personangrepp eftersom du inte förklarar vad du menar.

Fridaybrew
0

Inget angrepp bara läst det du skrivit i denna tråden. Du ger vilseledande råd till en tjej som kommer att få kattungar helt enkelt. Du har inte bidragit med något konstruktivt, sen tog du upp "mål" i #26 vilket jag då helt kortfattat drog vidare.

Trodde inte att en med så utstickande åsikter som du har var så känslig, ska vara mer försiktig i fortsättningen. Iofs så beror det ju lite på hur du själv yttrar dig också =)

/Fridaybrew

Sweetelle
0

Du har fortfarande inte talat om vilka de vilseledande råden är. Jag hittar inte ett enda råd i den text jag har skrivit, varken vilseledande eller icke vilseledande. Hittar du så är jag tacksam om du citerar och skriver i vilket inlägg jag gett ett vilseledande råd.

Sweetelle
0

#29 Vad menar du med att jag inte bidragit med något konstruktivt? Att bidra med något konstruktivt på denna sidan verkar ju innebära att man har en exakt samma uppfattning som de flesta andra, det är ju mycket konstruktivt med ett samtal mellan massa ryggdunkare.

Mina åsikter är inte särskilt utstickande, varken i samhället stort eller bland normala kattägare. Endast i den fascistiska "mina katter har stamtala så de är fina"-gruppen är de utstickande.

Det är sorgligt att alla duktiga raskattägare som faktiskt sitter på en himla massa bra kunskap hela tiden skrämmer bort vanliga kattägare från sina forum så att ni inte får en chans att lära ut kunskapen.

Det är faktiskt inte det vanligaste att anse att djur och människor är samma sak.

iiichigo
0

#29 Du vilseledde genom att börja snacka om att kattmamman visst kan gå ut direkt efter att de fött sina ungar, att du inte alls fattar varför man ska hålla mammakatt under uppsikt kring de dagar hon planerar att föda.

Mammakatt kan börja löpa DIREKT efter att hon fått sina ungar, släpper du då ut henne, riskerar hon att bli med kull igen, detta resulterar i att de nya kattungarna som föds, kommer vara ytterst svaga, och kanske inte överlever, mammakatt kommer även hon vara otroligt svag, pga amningen på första kullen, och sen ska den energin hon ha kvar gå åt till att hålla ordning på ungarna i magen. Låter detta så bra? Visst, det finns p-piller, men det tar bara bort löp-beteendet, inte det faktum att hon faktiskt löper och kan bli med ungar.

Visst får du bidra med det du vill, självklart, men när du kommer här och skriver saker som är rent utsagt hemska.

Och om du nu får en kull på din kisse, så får man väl planera, se till så att det finns hem till dem, som inte är tveksamma.

Vår hona råkade av misstag bli med ungar, hon smet ut och det råkade vara första dagen på löpet, innan hon ens börjat löpbeteendet (yeay -.-) Vi lät henne behålla dem, och självklart var vi där när hon födde, för att se så att alla moderkakor kom ut, så att hon klarade att föda fram alla utan problem, MEN FRAMFÖRALLT: för att hon ville ha oss där. Lämnade någon av oss rummet fick hon panik och skulle följa efter, med en unge som var på väg ut eller inte. Varför detta? Jo, för att vi är hennes trygghet, hon är van vid att ha oss nära.

Sen så hade vi koll på antalet ungar, hörde med släkt och vänner om det var någon som var intresserade. Och hade ingen varit intresserad hade vi helt enkelt fått stå det kastet, och tagit hand om alla tre.

Fridaybrew
0

#32 troligt felreferat till mitt inlägg #29 då det är troligt inlägget #18 som avses…..eller hur?

I övrigt bra inlägg =)

/Fridaybrew

Sweetelle
0

#32 Jag påtalade att jag inte förstår varför, jag uppmanade inte till det och sa inte att det är säkert att göra så. Om det är vilseledande att ha en tanke/åsikt så ehh… ja du…

En mammakatt som börjar löpa direkt är inte lämplig som mor och hur skall du veta allt utan att låta henne gå ut?

När jag skaffade p-piller till min katt så diskuterade jag detta en del med vetrinären som skrev ut dem. Jag frågade kring risken att katter som går ute blir könsmogna tidigt osv, hon sa att det förekommer med raskatter att de börjar löpa tidigare än de är mogna för, men att problemet är obefintligt bland huskatter.

Under min uppväxt har vi haft ett antal kattkullar, alla gånger har kattmammorna fått gå ut när de vill, ingen gång har mammorna misskött sina ungar. Alla gånger har de lagt sina ungar inne. De har låtit oss vara med vid förlossningen, men aldrig krävt det.

oh-la
0

över lag är komplikationer vid förlossning förhållandevis vanligt hos alla däggdjur, även människor. det finns ju en anledning att att vi föder våra ungar i de alldra flesta fall övarvakade av specialutbildad sjukvårdspersonal. nu finns det inga BB för katter, så det är upp till husse och matte att agera barnmorska. för faktum är, blir det stopp, om en unge fastnar eller om två ungar är på väg ut samtidigt blir det genast väldigt akut. är man då borta i två timmar kan det vara skillnad på katthonans liv, och att dö i förlossningskomplikationer, ja, det vill vi nog alla undvika att utsätta någon för. detta innebär Inte att kattmamman är en dålig mor eller dåligt byggd för att föda. det kan helt enkelt bara gå fel, och det är inte helt ovanligt…

att man inte släpper ut sin honkatt när kattungarna fötts beror på flera saker. vad händer om kattmamman försvinner? vad händer om kattmamman paras om och både ska bära en kull kattungar och samtidigt uppfosta redan födda ungar. eller ta hand om och fostra två kullar med 10 veckors mellanrum. det är inget vidare skonsamt för en honkatt. kattungarna blir inte sämre katter för att de inte får ut och klättra i träd. det lär de sig ändå. samma sak med att inte gå för långt eller hur man ska jaga och konfrontera andra katter. allt detta lär sig kattungen lika väl inomhus under både kontrollerade och säkra former.

[Emma--]
0

#22 Det jag menar med dagens samhälle är att det inte är anpassat för katter alls. En katt kan lära sig att jaga ändå, t.o.m svärmors kisse som varit innekatt i 6 år kan jaga. Och att jaga och döda djur är heller inte nödvändigt för en katt egentligen.

Men hur som helst. Det kommer aldrig vara helt tryggt för en katt ute, även om det får vara ute med mamman. 

Man kan inte innan veta hur kattmamman kommer att göra med sin kull. Och ser man på det sättet som du gör ska man vara redo att kastrera alla ungarna i såna fall. Det är väldigt egoistiskt att avliva friska ungar bara för att man anser att dom generna inte ska spridas vidare ifall dom skulle bli lika dåliga kattföräldrar som honan.

Silvestris
0

Säg det till syrrans bondkatt som blev dräktig vid 5 månaders ålder. Kattstackaren hade inte ens växt färdigt, gick ute precis som du förespråkar och blev dräktig på första löpet. Visst finns det en genetisk bit i hur fertila djur blir, men katter styrs väldigt mycket av ljus så när de blir könsmogna beror ganska mycket på när på året de är födda. Dessutom luras dagens katter av artificiellt ljus som mer eller mindre alla hem har idag. Vill man inte ha en katt som löper sätter man in den i ett litet mörklagt hus med låg temperatur.

Sweetelle
0

#37 Hur gick det för din systers katt? Det var just detta jag oroade mig för och pratade därför med vetrinären om att börja med p-piller tidigare än de sex månader som man eg. skall påbörja den behandlingen med. Är honan närmre eller över ett år när hon blir tjuvparad, känns det ju inte så farligt eftersom hon då är mer mogen för det, jag vart mest rädd just från att hon började närma sig 5-6 månadersåldern.

Ni som vet mycket om avel vid vilken ålder är det lämpligt för en katt att få sin första kull? Skulle ni abortera om hon blir med ungar tex före 7 mån ålder?

Kan det varit så att hennes katt hade lite raskatt i sig?

Silvestris
0

Sannolikheten att hon hade lite raskatt i sig är mycket liten. Hon hade en tuff förlossning men det gick. Hon slutade dock att växa och är än idag en mycket liten katt.

Jag parar lätt vid 1 års ålder. Det har dock fallit sig så att de flesta av mina honor varit 1½-2 år när de parats första gången (och blivit dräktiga).

Jag skulle utan tvekan ge abortspruta om någon av mina honor blev dräktiga före 7 månaders ålder. För mig är det viktigt att de får växa färdigt så att inte dräktighet och amning stör honans egen tillväxt.

Sweetelle
0

#36 Jag tycker absolut inte att det är särskilt "tryggt" för katter utomhus. Det jag menar är att katten behöver känna tryggheten i att möta omvärlden med sin mamma, samma sak som att man inte skall ta ungarna från mamman före 12 veckors ålder. Jag tycker inte man skall ha katt om man bor nära vältrafikerade vägar tex.

#39 Tack för svaren. Jag håller med om att det är viktigt att katten får växa färdigt.

Hur tidigt behöver man ge denna abortspruta? Enda gången jag vart med om kattabort så hade de skurit upp hela magen på kattstackarn och jag tyckte det kändes som en väldigt stor operation att genomgå. (Det var en grannkatt som de gjort så med.)

En vidareutveckling av frågorna: Om man har tex 2-3 köpare till sina kattungar men katten får 5 ungar, anser ni det är fel att avliva några av kattungarna direkt under första dygnet då?

När anser ni att katterna uppnår ett eget livsvärde som gör att man inte bör avliva dem?

MonicaLagerquist
0

#40 Abort spruta kan ges i princip under hela dräktigheten men självklart gör man det så snart som man ser att kattan är dräktig.

Silvestris
0

Abortsprutan kan ges till dag 45 i dräktigheten, men ju tidigare den ges ju skonsammare för honan. Ger man den där alldeles innan dag 45 har fostrens skelett hunnit mineraliseras så honan måste föda ut de döda fostret då kroppen har svårt att resorbera mineraliserat skelett. En del veterinärer vill ultraljuda först för att bekräfta dräktighet och sedan spruta (man ger två sprutor med 24 timmars mellanrum) och då blir det abort som tidigast dag 21.

Livmoderabort är dock såklart ett bättre alternativ för en katt som ändå ska kastreras men även då är det ju tidigare som möjligt ju bättre, för honans skull.

Jag har inga problem med att avliva katter så det vore dubbelmoral att säga att det är fel att avliva nyfödda kattungar om de avlivas lagenligt och humant. Däremot kan jag tycka att det är förbaskat onödigt och man bör alltid vara beredd på att det kan bli en stor kull. Om man lättvindigt avlivar friska katter är jag rädd för att vi får en syn på katter som förbrukningsvaror (vilket väl redan är fallet hos många) och det leder ofta till lidande för katterna.

IceJossan
0

#40 Om man ska ta kull på sin katt är det ens ansvar att se till att alla får det bra - inte bara några av dem! Så JA det är FEL att ha ihjäl några ungar bara för att det "blev för många", herregud! Förvånad Hittar du inte hem till alla direkt får du vackert se till att ge dem ett gott hem själv tills de får nya hem, annars ska du definitivt inte ens ta kull på din hona!!!!

iiichigo
0

"En mammakatt som börjar löpa direkt är inte lämplig som mor och hur skall du veta allt utan att låta henne gå ut?"

Vad menar du med detta om jag får lov att fråga?

[Emma--]
0

#40 Och jag tycker inte så små ungar ens bör gå ute.

Josefa
0

Fy vilken inställning vissa människor har.

Jourhemmet
0

Slå ihjäl ungarna som man inte har köpare till???? är du helt galen???

Sweetelle
1

Jag vet ju inte vad ni som svarar mig här har för syn på saken. Dock är det så att de flesta människor i Sverige idag anser att om man blir gravid och inte vill ha barn är det helt ok att göra abort .

Jag tycker då att det inte skulle vara något som helst problem att avliva kattungar som är nyfödda för att ingen vill ha dem.

När det gäller att se katter som förbrukningsvaror för att man avlivar dem så tror jag det är tvärtom. Om man avlivar alla hemlösa och oönskade katter skulle allmänheten irritera sig mindre på katterna.

De flesta människorna tycker också att det är jobbigt att det finns mycket katter runt omkring som bajsar i deras trädgårdar osv.

Visst man kan ha tre katter inlåsta i en lägenhet på 70 kvm, då stör det ju ingen annan, men det är ju inte speciellt snällt mot ett djur som behöver sitt eget revir.

Jag fattar ärligt talat inte hur man kan låta sin katt vara inne hela livet. Kor måste enligt lag få lov att vara ute, människor får bristsjukdomar om man aldrig får sol. Exakt hur det är med katter vet jag inte, men alla individer behöver frisk luft och stimulans. För mig är det som att ha en liten fågel i en bur att ha en katt inlåst = omoraliskt.

Hellre en katt som har ett bra liv i två år än en som lever inlåst i 18 år. Om det nu skulle vara så, dock klarar sig de flesta utekatter i många år, och bor man i en stad eller nära en trafikerad väg skall man kanske inte skaffa en katt.

[Emma--]
0

#48 Men vaddå avliva katter som ingen vill ha? Väljer man att katten ska få ungar så ska man inte avliva bara för att man själv planerat för dåligt. 

Skaffar man en kull ska man vara redo att ta hand om dom kattungar som inte får något hem.

Och har man bara köpare till nån kattunge så kanske man ska låta bli om man har den inställningen att man bara avlivar resten.

Och planerar man så dåligt och katten blir dräktig och man är inte redo för allt det så kan man kastrera och göra abort samtidigt.

Så vi ska börja avliva katter för att allmänheten irriterar sig?

Katten får ett eget revir i lägenheten. Den behöver inte ett revir utomhus.

Bara för att man har innekatt och väljer att ha koll på sin katt betyder det inte att den bara är inne. Precis som med hundar så kan man gå ut med djuret i koppel. Och man kan bygga rastgårdar. Man kan näta in balkongen.

Förstår inte varför så många verkar tro att man låser in sin katt. Låser folk in sina hundar då?

Silvestris
0

Nu var det du som drog en parallell med människor. Ja vi gör abort när vi blir oönskat gravida. Det går inte att jämföra med att medvetet göra sin honkatt dräktig, låta henne föda kattungar och sedan avliva X antal stycken. Det scenariot är ju mer jämförbart med att en kvinna föder trillingar men hon vill bara ha ett barn så då avlivas två stycken direkt efter de fötts.

Abort på dräktiga honor, när man inte vill ha kattungar, sker och det är ingen som argumenterar emot det.

Katten ses redan som en förbrukningsvara, eller huskatten iaf. Varför tror du annars att vi har runt 100 000 hemlösa katter? Jag tycker inte att den attityden behöver späs på med att man medvetet sätter kattungar till livet men avlivar de som "inte passar". Många kattungar råkar hemskt illa ut av människor med det tänket "men det är så roligt med kattungar och vi vill ha en efter Snuttan och tänk vad härligt för barnen att få ta del av livets mirakel" och så dränker man de kattungar man inte vill ha, lägger dem i en plastpåse som knyts ihop och dumpas någonstans.

Det finns gissar jag ett samband mellan människor med den typen av syn på katter och plågsamma/misslyckade kattungeavlivningar.

Beträffande innekatter och utekatter är inte alternativen 18 år som olycklig innekatt eller 2 år som lycklig utekatt. Som tur är.

oh-la
0

#48, du aborterar väl inte ett redan fött foster? det tror jag faktiskt inte att någon är för heller. att avliva ungar för att det inte finns köpare vid födseln tycker jag är fruktansvärt ansvarslöst. har man valt att ta en kull på sin katt måste man vara förberedd, och det innebär också att man, om inte rätt hem infinner sig, kan behålla de kattungar som inte blir sålda. vem är man att sitta och bestämma över ett liv man själv bestämt att sätta till världen? kattungen har ju inte valt att finnas. nej, det tycker jag enbart visar på en bristande respekt för liv. har man inte råd att behålla kattungarna om det inte finns hem får man nog så fint inse att man kanske ska låta bli att ta en kull.

själv måste jag säga att jag tycker det är tråkigt med den här typen av generalisering som du sysslar med här, percis som jag tycker det är tråkigt med generalisering åt andra hållet. jag kan ju säga att mina innekatter är bra mycket lyckligare med livet de lever, med daglig utevistelse tillsammans med mig om vädret tillåter (båda avskyr nämligen regn och snö, så då är det ingen idé) än mammas och pappas utekatt, som är född precis som du förespråkar med möjlighet till tidig utevistelse och sedan som utekatt. han är så stressad av utevistelse, antagligen på grund av att en annan hankatt tagit trädgården som sitt revir, att han sliter av sig sin päls. han vill inte gå ut alls…

jag tror heller inte att någon innekattsägare låser in sina katter i mörklagda rum, så att katten aldrig skulle få solljus är väl att dra det lite väl långt. den brist du tänker på är annars, som en liten parentes, d-vitaminbrist. det är bara människor och marsvin som inte själva kan producera denna vitamin.

sedan tror jag att katten som jag såg bli påkörd för något år sedan helldre hade velat att husse och matte såg till att den höll sig ifrån vägen än att sluta sitt liv i det lidandet. katten blev överkörd på mitten, men överlevde fastmosad mot astfalten. så som den katten skrek under sina sista minuter i livet… den skräck och ångest du såg i den kattens ögon… jag lovar dig, det vill du inte låta någon katt uppleva…

jag förespråkar inte total inomhusvistelse, jag förespråkar övervakad utevistelse. detta innebär inte nödvändigtvis koppel, det har inte jag. mina katter får strosa runt, själv hänger jag på efter.

Dagg
0

#48 Sådana personer som har en sådan syn som du förespråkar borde inte ha katt! Har man en eller fler katter så har man ett ansvar. Då har man även en plikt att kastrera och vaccinera sina katter så att det inte blir oönskade kullar. För vem som helst kan väl räkna ut att en okastrerad katthona kan bli dräktig. Blir honan mot förmodan dräktig så har man ett ansvar att se till att ALLA ungar har och får det bra. Inte mörda dem på ett ohumant jävla sätt som bara (ursäkta) omänskliga idioter gör! För som sagt tar man ansvar från början behöver man inte sitta i den sitsen!

[Malin]
0

#48 Okej, så mina katter lever inte ett fullgott liv för att de är innekatter? För att jag inte vill riskera deras liv för de är en del av min familj? Jämför fördelarna med nackdelarna på en utekatt och en innekatt.. då är det helt plötsligt mer logiskt med innekatt! Hur du ens kan snacka om att man inte ska ha katt om man bor nära en trafikerad väg, ja det tar jag inte ens upp..

Du skriver att här bara finns raskattsägare som har något emot alla andra kattägare men då bör du nog kika på vad du själv skriver. Är det så mycket bättre att klanka ner på andra för att man väljer att ha sin katt inne till exempel?

Jourhemmet
0

Sweetelle, vilken j**vla inställning du har. Suck säger jag bara…

Sweetelle
0

#53 Om en människa är rädd att deras barn skall börja knarka, bli påkörd av en bil eller ramla ner från en stol skulle det ändå anses som misshandel om man låste in barnet i ett vadderat rum.

Ett kort men bra liv är bättre än ett långt och inlåst liv.

# 49 "Och har man bara köpare till nån kattunge så kanske man ska låta bli om man har den inställningen att man bara avlivar resten."

Varför det? För att du tycker så? Om man inte klarar av att avliva resten bör man låta bli för att inte katterna skall lida av att vara hemlösa, tycker jag. Men vad är egentligen problemet med att avliva katter som man inte vill ha?

Man kan avliva djur för deras päls, för deras kött, för att de är skadedjur, för att de är sjuka, för att de inte är önskvärda eller av någon annan anledning, eftersom det är djur.

Ja jag tycker att man bör avliva katter för att allmänheten irriterar sig, eftersom opinionen gör att katter får ett sämre rykte, om det finns färre katter kommer de ha högre status än om det dräller runt katter överallt som ingen tar om hand. Eller att det bor 10 katter på samma gata som bajsar överallt.

#51 Det är inte jämförbart med mänsklig abort och att avliva en nyfödd kattunge, eftersom det är mycket värre med abort på människor. Det sätter djupa psykiska spår hos människor men spelar noll roll för kattmamman.

Det verkar vara synd om dina föräldrars katt, helt klart. Tvingar de honom att gå ut? annars kanske de skulle se till att göra sig av med inkräktarkatten.

Vissa påstår att det inte är ett problem för katter att dela på en liten yta, jag slår vad om att dina föräldrars tomt är större än de flesta lägenheter/hus som folk med två eller fler katter har, så vari ligger problemet? Är det snällare mot två katter att vara inlåsta ihop än att vara ute ihop?

Eller har det med kastrering att göra? Jag är för kastrering det innebär inte att det är naturligt för en katt att vara kastrerad, så det man gör är at man ändrar i kattens naturliga beteende för att den skall acceptera att inte ha ett så stort revir som den egentligen behöver.

Sweetelle
0

#49 Jag såg din andra tråd om hur bra innekatter har det. Dina bilder är ett skämt, att se dina katter på promenad i det "skrämmande" gräset ser inte ett dugg gulligt ut när man sett en levnadsglad katt ute på äventyr i naturen - där den känner sig fri och hemma.

[Malin]
1

#56 Det börjar nog bli dags att tänka på tonen och sättet man framför saker i denna tråden!

Dagg
0

#55 Det var ju du som tog upp liknelsen med mänsklig abort, snacka om att säga emot sig själv!

"Jag vet ju inte vad ni som svarar mig här har för syn på saken. Dock är det så att de flesta människor i Sverige idag anser att om man blir gravid och inte vill ha barn är det helt ok att göra abort"

Du låter då inte så mycket för kastreing. Och bara så att du vet, dagens samhälle är INTE anpassat för en katt. De flesta utekatter har helt enkelt "ägare" som inte bryr sig och vill ta ansvar över sina katter.

Dagg
0

#55 Det var ju du som tog upp liknelsen med mänsklig abort, snacka om att säga emot sig själv!

"Jag vet ju inte vad ni som svarar mig här har för syn på saken. Dock är det så att de flesta människor i Sverige idag anser att om man blir gravid och inte vill ha barn är det helt ok att göra abort"

Du låter då inte så mycket för kastreing. Och bara så att du vet, dagens samhälle är INTE anpassat för en katt. De flesta utekatter har helt enkelt "ägare" som inte bryr sig och vill ta ansvar över sina katter.

[Emma--]
0

#55 Varför ska man sätta katter till livet om man inte ens klarar av att ta hand om dom?
Problemet är ju just att man gjort ett medvetet val att låta sin katt få ungar, då ska man inte ta bort ungarna för att det inte passar en själv att ha kvar dom om man inte hittar något nytt hem. 

Jag tror inte katternas status kommer att höjas bara för att det skulle finnas färre katter. Däremot skulle det säkert bli nöjda människor som slipper katterna. 

#56 Det är din personliga åsikt. Jag känner mina katter, ena vill vara ute på promenad, den andra håller sig gärna här hemma.

Och vad menar du exakt med det "skrämmande" gräset? Skulle det vara mindre skrämmande om dom skulle gå själv?

Och du svarade inte på min fråga. Anser du att folk låser in sina hundar också?

Sweetelle
0

#58 Ja, jag gjorde jämförelsen för i min värld är det absurt att tycka att abort på mänskliga foster i vecka 8 är ok men inte att avliva en nyfödd kattunge. Det var dumt eftersom de flesta här verkar värdera katter högre än människofoster.

Vad menar du med att dagens samhälle inte är anpassat? Är det för att det finns bilar? Andra katter? Eller för att det finns för mycket av gräs, regn och snö (det verkar ju vara skrämmande för katter).

Menar du att en ansvarsfull ägare inte kan släppa ut sin katt eftersom andra som släpper ut katter inte är ansvarsfulla eller vad?

oh-la
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#55 katter är inte flockdjur, men de har ett flockdjursliknande beteende. det innebär att två katter som känner varandra och lever ihop ofta har ett enormt utbyte av varandra och lever ihop i ett kärleksfullt förhållande. det är inte helt sällan att två katter som lever ihop sörjer den andra katten djupt om den går bort. hemma hos mig finns två katter som lever på det viset. de sover alltid ihop, leker ihop, finner trygghet med varandra och saknar varandra när de är borta. när den ena kastrerades gick den andra runt i lägenheten och ropade och ropade, och när min sambo här om veckan lyckades låsa ute den ena på balkongen satt de på var sida om dörren och försökte gräva sig igenom. de går till och med på toa ihop, vilket ser hemskt lustigt ut.

i mina föräldrars fall rör det sig om en främmande hankatt, inte en välkänd "kompis". går Albin ut får han alltså storstryk eftersom han inkräktar. Albin är kastrerad, den andra katten vet vi inget om eftersom han är någon annans katt, så att göra sig av med den blir svårt.

det är vare sig snällt att ha två främmande katter ihop inne som ute. två katter som trivs ihop förstår jag dock inte varför man inte skulle ha ihop… tror inte mina två ligger nära och pussas för att de avskyr varanndra :P

Mona22
0

#55 det märks att du har en konstig syn på katter. slit och släng varor. vad gör det om de blir överkörda och dör i förtid? bara köpa en ny. Dessutom MÅSTE inte katter vara ute för att må bra. det är bara något folk i allmänhet tror. Ska jag tvinga ut mina katter om de inte vill. Bara slänga ut och hoppas de inte blir överkörda eller ihjälslagna? Det är en jättestor skillnad på katter och barn. en katt kommer aldrig fatta att bilar är farliga tex. En katt liknas med en 2 åring. Inte skulle du väl slänga ut din 2 åring och hoppas den kommer hem igen?

Nej det kanske inte är naturligt för ett katt att vara kastrerad men det är så mycket schysstare än att de ska få kull efter kull efter kull. Katter kan inte som människor välja om de vill ha barn. De blir med ungar för att det bara är så.Katten är inte en naturlig del av sveriges djurliv utan det kommer av att folk inte tar sitt ansvar utan släpper ut sina katter hursomhelst och okastrerade.

Genom att bara avliva katter för att de inte passar in så får de absolut inte högre status. Katter är inte värda något alls och om det är okej att slå ihjäl en katt för att man inte tar sitt ansvar,ja då har det gått för långt.

[Emma--]
0

#61 Så du ser inte skillnaden på att abortera ett foster och att döda något som redan fötts?

Gör man ett medvetet val att låta sin katt få en kull så måste man ju ta sitt ansvar!

Vi människor har ansvar över oss själva och över våra djur. Blir man gravid utan att ha planerat det och inte klarar av ett barn så kan man välja abort. 
Samma om man har en katt som blivit oplanerat dräktig så kan man kastrera till en viss gräns och samtidigt göra abort. Dock så har man ju ansvaret att det inte ens ska behöva hända. Släpper man ut en fertil katt borde man räkna med vad som kan hända. 

Men att däremot låta katten gå igenom hela dräktigheten så har man ju gjort ett val att låta dom födas. Och då ska man se till att ta hand om katterna också. Inte avliva bara för att det inte passar!

Dagg
0

#61 Få se nu, du gjorde en jämförelse för att sen säga att man inte kan göra den jämförelsen för att till sist säga att i din värld kan man inte det? Haha säger jag bara! Många har säger att det är bättre att göra en abort på en katt i fall istället för att MÖRDA dem! Fast vissa värdar ju inte ett kattliv alls, typ som dem som mördar dem.

För att det finns faror är inte samhället anpassat, att det finns människor som hatar katter och gör dem illa, att de kan bli instängda, svälta ihjäl, bli ivägskrämda mm.

Många som släpper ut sina katter gör det för att de inte bryr sig om farorna, de bryr sig inte om sin katt får lida till döds eller tar ansvar för vad katten gör ute. Till exempel bajar i sandlådor, de med utekatt har ingen aning om vad deras katt gör!

I vilket inlägg har någon sagt att katter är rädd för gräs, regn eller snö? Eller är det en annan åsikt som du har hittat på att folk har?

Sweetelle
0

#63 Jag anser att det är att ta sitt ansvar att avliva katter man inte vill ha. Att släppa ut dem i skogen eller missköta dem är för mig at inte ta sitt ansvar.

När det gäller den konstiga synen på katter som jag har skulle jag gissa på att min syn är betydligt mer vanlig än din/er syn.

Josefa
0

#Skeetelle

Ens egen födelse sägs vara det mest traumatiska och stressande som man någonsin i sitt liv kommer att uppleva. Ska man då låta en kattunge få uppleva den, för att sedan bara nacka den? För att du inte har intressenter till den? För att du inte kan motstå små gulliga kattungar. Varför då låta honan bli dräktig över huvud taget? Den som ev ville ha en kattunge efter honan, kommer inte att ha några problem att hitta en kattunge någon annanstans. För h…..te hur tänker du?

Och vad då? Menar du att katter ska avlivas för att människor blir störda av dem? Jag blir störd på inskränkta människor. Är det OK att jag går ut och sätter ett skott mellan ögonen på dem? Liv som liv. Kattens liv är värt precis lika mycket för katten, som ditt liv är för dig.

[Malin]
0

#66 Det är inte att ta ansvar att döda katter man inte vill ha. Ser du inte själv hur det ser ut?!

Man tar ansvar om man antingen har köpare till ungarna eller själv kan ta hand om dem.

[Emma--]
0

Hm. Så det är att ta sitt ansvar att låta sin katt bli dräktig. Att utsätta sin katt för riskerna det innebär att få en kull. För att sedan få fram kattungar man inte är intresserad av att ha. Och så avlivar man dom. 

Det är väl ändå inte att ta sitt ansvar.

Mona22
0

#66 jo det är väl det vanligaste sättet att se på katter. De är inte värda ett skit!! Skrikandes

Klart man inte ska slänga ut sin katt i skogen eller så men man får ju se till så inte massa ungar man inte kan ta hand om kommer till.Klart som 17 att en okastrerad katthona blir med ungar och klart att en hane ser till att tillverka dem, med alla honor han kan hitta.Där måste folk börja ta ansvaret så Ni slipper slå ihjäl kattungar som Ni sett till blivit födda.

Sweetelle
0

#67 Men om du är hungrig är det ok att skjuta en människa för att äta upp? Nej det är det inte - för människor är inte djur.

Vad gäller livets värde för individen så skulle jag vilja veta vilka belägg du har för vad katter upplever.

Jag är ganska säker på att det är betydligt fler människor som undervärderar sitt liv och vill dö än vad det är djur som önskar dö. Detta är dock inte relevant för diskussionen.

[Emma--]
0

Sweetelle, du får gärna svara på #60. Jag är fortfarande väldigt nyfiken på vad du menade egentligen.

Sweetelle
0

#70 Vadå slipper slå ihjäl? Vem har pratat om att slå ihjäl något/någon?

Jag antar att du och alla andra här tar sitt ansvar och aldrig äter kött så att producenterna slipper slakta några djur för er skull, men framförallt för att djuren skall slippa dö för er skull.

Jag tror dock att många här inte är veganer utan helt enkelt gör skillnad på djur och djur, dubbelmoral kallas det.

tuska
0

# 66  Hur tänkte du avliva de nyfödda som ingen va intresserad av ?

[Emma--]
0

#73 Du pratar om att ta ihjäl kattungar. 

Jag äter inte kött. Men jag kan se skillnad på att avliva kattungar för att man inte vill ha dom, än att äta kött för att få mat.

Dagg
0

#73 är det inte dubbelmoral att säga emot sig själv hela tiden oxå? Och du vill ju inte ens svara på vissa frågor..

[Malin]
0

Vi kanske skulle återgå till ämnet innan detta spårar ur helt..

asvensso
0

Som sagts manga ganger. Det ar svart att be om rad pa detta forum for man far nastan alltid tva helt skilda, argt argumenterade asikter tillbaka, ibland flera. Mycket handlar om att man ar dum i huvudet och djurplagare for att man inte fattar eller tar valjer ratt sida.

Ofta far man ocksa en moralkaka och en fet small for att man yttrar sig. Anda ar det val sa att vi alla ar harinne pa detta forum for att vi gillar katter?

[Emma--]
0

#78 TS tycker jag blev bemött väldigt bra och fick många bra tips och råd.

Sen har det utvecklats en ganska "het" diskussion här inne. Vilket också är meningen med ett forum, att man diskuterar.

Sweetelle
0

#78 Inte jag, jag hatar tydligen katter och skaffade katt för att jag ville släppa ut henne och se henne lida varje dag. Eller… det är ju så man blir bemött här.

#75 Jag tycker man skall avliva kattungar på ett korrekt sätt och har aldrig sagt att man skall slå ihjäl dem, det kanske är ok att göra det men det har jag inte kunskap att uttala mig om.

Vari ligger skillnaden att avliva ett djur för att du inte vill ha det och i att avliva det för att du vill äta det? Det är ju dina mänskliga önskningar som styr inte djurets behov.

Med den logiken du presenterar betyder det att om jag äter upp kattungarna jag avlivat är det ok, men inte om jag gräver ner dem!? LOGIK!

#76 Jag svarar kanske inte på alla frågor eftersom jag får väldigt många och skriver svar på det jag upplever som centralt, påminn gärna om det är något speciellt du tycker är viktigt att jag svarar på och exakt vilka saker har jag sagt emot mig själv i?

[Emma--]
0

#80 Man kanske blir bemött som man bemöter andra ibland också.

Så vitt jag vet så får man avliva nyfödda kattungar på det sättet.  

Det jag menade är att jag inte tycker det är okej att föda upp djur för att sedan avliva dom bara för att man inte vill ha dom.

Sen menade jag bara att det finns en skillnad, jag sa inte att det var bättre eller sämre. 

Men sen vet jag att det finns dom som inte kan äta en vegetarisk kost av olika anledningar. Ska dom behöva få det kastat i ansiktet att dom har dubbelmoral bara för att dom tycker det är fel att avliva kattungar?

[Emma--]
0

Jag har förresten bett om svar här och i mail. Så hoppas du tar dig tid att svara.

Dagg
0

#80 Om aborter tillexempel, du kan dra en liknelse men sedan får man inte det :P

Jag skulle gärna vilja veta i vilket inlägg har någon sagt att katter är rädd för gräs, regn eller snö? Eller är det en annan åsikt som du har hittat på att folk har?

Och är det inte bättre att kastrera katten eller göra abort om en dräktighet skulle ske istället för att mörda ungarna och utsätta modern för de risker som finns under förlossningen?

Sweetelle
0

#81 "Man kanske blir bemött som man bemöter andra ibland också."

Ja, visst är det så. Jag själv brukar faktiskt inte vara så aggressiv som jag varit här på forumet de sista dagarna, utan är det till stor del på grund av den attityd som jag upplever finns här. Det eskalerar och jag är helt klart en del av det själv.

"Så vitt jag vet så får man avliva nyfödda kattungar på det sättet."

Ok, då är det kanske så, bara sättet man avlivar på är ett så stressfritt och med så lite plåga som möjligt tycker jag att det är acceptabelt.

"Det jag menade är att jag inte tycker det är okej att föda upp djur för att sedan avliva dom bara för att man inte vill ha dom."

Jag accepterar och respekterar den åsikten. Det kanske inte har varit tydligt, men jag anser att man får tycka så om man vill och känner det.

_"Sen menade jag bara att det finns en skillnad, jag sa inte att det var bättre eller sämre.

Men sen vet jag att det finns dom som inte kan äta en vegetarisk kost av olika anledningar. Ska dom behöva få det kastat i ansiktet att dom har dubbelmoral bara för att dom tycker det är fel att avliva kattungar?"_

Detta beror ju lite på detaljerna, jag har svårt at tro at det finns människor som inte under några omständigheter skulle kunna leva på vegetarisk kost på ett eller annat sätt.

Frågan är vad man anser är ok att avliva djur för. Är det ok för mat eller för att man tycker det är kul att döda eller vad? Jag tror att dte är viktigt att reflektera på varför man tycker något. Om det är så att man tycker att söta djur som katter inte får dödas men fula djur som kor (eller liknande) då är det ju en subjektiv upplevelse.

"Jag har förresten bett om svar här och i mail. Så hoppas du tar dig tid att svara."

Jag försöker gärna svara så gott jag kan, upprepa gärna frågorna du tycker jag svarat dåligt på så konkret du kan så skall jag försöka svara.

#83 "Om aborter tillexempel, du kan dra en liknelse men sedan får man inte det :P"

Jag tycker att man kan göra liknelser, men jag tycker inte att djur och människor är jämförbara. När jag jämförde så tänkte jag fel eftersom grundinställningen här inte är som jag förväntade mig. Andra får gärna också göra liknelser, dock kanske inte jag tycker att de är adekvata, precis som ni inte tyckte att min liknelse var.

"Jag skulle gärna vilja veta i vilket inlägg har någon sagt att katter är rädd för gräs, regn eller snö? Eller är det en annan åsikt som du har hittat på att folk har?"

Det var en hänvisning till en annan tråd där det kommenterades att det var skrämmande för katten att gå ute i gräset och några har i denna tråd sagt att katterna inte vill gå ut när det regnar och blåser. Jag orkar inte leta upp exakt vart det står men tar tillbaka det om jag blandat ihop det.

"Och är det inte bättre att kastrera katten eller göra abort om en dräktighet skulle ske istället för att mörda ungarna och utsätta modern för de risker som finns under förlossningen?"

Det kan man ju tycka. Men det kan ju vara en bedömningssak med många aspekter. Jag anser tex att det kan vara ok att avliva alla utom tex två ungar. Däremot tycker jag inte att det är vettigt att låta en katthona bli dräktig om man inte vill ha några ungar och det bästa är självklart att kastrera henne om man inte vill ha ungar någon gång. Både för kattens och ägarens skull.

Josefa
0

# Skeetelle

Men HUR tänker du egentligen?

"Jag är för snål för att kastrera min katt, så därför tar jag ihjäl ungarna som jag inte har intressenter till". Eller?  Förklara gärna.

Sweetelle
0

Skall försöka svara på inlägg 60 som jag missat att svara på.

"Varför ska man sätta katter till livet om man inte ens klarar av att ta hand om dom? Problemet är ju just att man gjort ett medvetet val att låta sin katt få ungar, då ska man inte ta bort ungarna för att det inte passar en själv att ha kvar dom om man inte hittar något nytt hem."

Det här ser jag som en ren skillnad i åsikt. Jag ser inget problem med att ta bort de katter man inte vill ha, oavsett om de är 1 dag 15 veckor eller 3 år. Däremot har jag svårt at förstå varför man låter katten bli dräktig om man inte vill ha kattungar. Dock tycker jag faktiskt att det är ok bara för att man vill se dem växa upp och sedan avliva dem om de inte hittar bra hem.

_"Jag tror inte katternas status kommer att höjas bara för att det skulle finnas färre katter."
_

Frågan är hur man tror status uppkommer och vad man menar med det. Jag tror att sådant som irriterar människor gör att de tycker illa om det och därmed bryr sig mindre om vad som händer med dem.

"Det är din personliga åsikt. Jag känner mina katter, ena vill vara ute på promenad, den andra håller sig gärna här hemma."

Ja, du känner dem bäst och jag tror at din upplevelse av vad de vill är den mest rättvisande.

"Och vad menar du exakt med det "skrämmande" gräset? Skulle det vara mindre skrämmande om dom skulle gå själv?"

Ordet skrämmande var hämtat ur den andra tråden, och jag tror att om du upplever att dina katter tycker det är skrämmande att vara ute så är det det för dem. Dock tror jag inte att det är normalt för ett djur som katt att tycka at det är skrämmande att vara ute, och då tänker jag at något är fel när en katt tycker att det är skrämmande.

Och ja, jag tror att katter som får gå ut själva tycker det är mindre skrämmande. Jag har aldrig upplevt någon katt som är ute mycket som att den skulle tycka att det var traumatiskt att vara ute, snarare att det är en frihet den längtar efter när den legat och vilat sig inne i flera timmar.

"Och du svarade inte på min fråga. Anser du att folk låser in sina hundar också?"

Ja, det gör jag. Personligen tycker jag att det är bra, för jag ogillar hundar. Huruvida det är bra eller dåligt för hundarna vet jag inte för jag är inte särskilt van vid hundar. Dock har jag fått uppfattningen att hundar faktiskt blir mer harmoniska av att bli fostrade till regler och har en tydlig ledare.

[Emma--]
0

#84 Men det blir inte bra att komma in med attityden och tänka att det är hemskt här inne. Och att börja bemöta folk på det sättet gör ju att det blir en hemsk stämning.

Jodå, det finns dom som inte klarar av vegetarisk kost. Vissa för att dom inte tål sånt man bör äta när man äter vegetariskt.
Vissa får problem hur mycket dom än försöker att äta duktigt osv.

Ja om man resonerar att söta djur inte ska avlivas, men fula djur är okej. Då kanske man ska börja fundera ordentligt. Men jag tycker det blir lite fel att dra upp något sånt i en sån här tråd. Då försvinner det lite fokus på det man egentligen diskuterade.

Du får gärna kolla in #60, #64 och #69

Alla katter gillar inte att vara ute, men ingen har väl sagt att gräset är skrämmande? Situationen att vara utomhus däremot kan vara jobbigt för vissa katter. 
Att dom inte gillar snö eller regn är väl heller inte så konstigt.

MonicaLagerquist
0

Det här får mig att bli illamående.Jag hoppas att du inte menar det på fullasta allvar.

Sweetelle skrev

"Det här ser jag som en ren skillnad i åsikt. Jag ser inget problem med att ta bort de katter man inte vill ha, oavsett om de är 1 dag 15 veckor eller 3 år. Däremot har jag svårt at förstå varför man låter katten bli dräktig om man inte vill ha kattungar. Dock tycker jag faktiskt att det är ok bara för att man vill se dem växa upp och sedan avliva dem om de inte hittar bra hem."

Dagg
0

#84 Varför tar du och hänvisar till en annan tråd utan att ens skriva det?

Min upplevelse är då att de flesta utekatter blir bortglömda och är rädda ute, som sagt är inte samhället skapt för katten. En katt behöver oxå kärlek.

[Emma--]
0

#86 Och det är den åsikten jag finner skrämmande. Man sätter inte ett liv till världen om man inte är redo att ta hand om djuret. 

Det är inte att ta ansvar. Och det är otroligt egoistiskt om det bara är för att se dom växa upp. Att få ha gulliga kattungar osv.

Hur tror du det har blivit så många hemlösa katter? Inte är det för att det är hög status på katter. Det behövs en bättre lagstiftning bland annat för att det ska bli verklighet att kattens status ökar. 

Det kan vara farligt att sätta sina egna känslor på sina djur. När man har katten ute har man inte koll på den. Man ser alltså inte katten i situationer där den blir skrämd och stressad.
Det är inte en dans på rosor för katter att gå ute själva. Och det känns lite naivt att tänka så. 

Det finns en anledning varför katter går ut, dom aktiverar sig. Det är inte att det är frihet, det är att dom behöver utlopp för sina behov och instinker. Vilket man kan ge dom utan att dom behöver springa själva.

Okej. så det är bra att låsa in sina hundar, men dåligt att låsa in sina katter?
Hundar och katter har behov, så det är samma sak att rasta dom under kontrollerade former.

Dagg
0

"Det här ser jag som en ren skillnad i åsikt. Jag ser inget problem med att ta bort de katter man inte vill ha, oavsett om de är 1 dag 15 veckor eller 3 år. Däremot har jag svårt at förstå varför man låter katten bli dräktig om man inte vill ha kattungar. Dock tycker jag faktiskt att det är ok bara för att man vill se dem växa upp och sedan avliva dem om de inte hittar bra hem."

Det är ju precis sådana åsikter som förstör får katterna eftersom att sådana åsikter inte ser något som helst värde i katten. HEMSKT!! Tur att inte alla tänker så! Varför skaffa något bara för att se de växa upp, GALET!

Plus att du tycker att man inte ska låta katten bli dräktig om man inte vill ha ungar, men det är oxå att bara se ungarna växa upp för att mörda dem sedan. Hmm, där tycker jag faktiskt att du kan ta bort "att man inte ska låta katten bli dräktig om man inte vill ha ungar" för dina åsikter klingar ändå illa. Det är ju inte direkt bra för honan heller, men sådana saker tror inte jag att folk med sådana åsikter bryr sig om.

Sweetelle
0

#67 & 85 Mostafa, lägg av med att skriva med namn fel.

"Jag är för snål för att kastrera min katt, så därför tar jag ihjäl ungarna som jag inte har intressenter till". Eller?  Förklara gärna."

Nej, det är inte hur jag tänker. För det första kommer antagligen aldrig min katt få ungar, men om jag väljer att låta henne få det så kommer jag avliva alla kattungar jag inte har bra hem till. Det har inget med snålhet att göra eftersom det är dyrare att avliva flera katter än att sterilisera en.

#85 "Men det blir inte bra att komma in med attityden och tänka att det är hemskt här inne. Och att börja bemöta folk på det sättet gör ju att det blir en hemsk stämning."

Nej det är inte bra alls. Detta är inte första gången som jag skriver på detta forumet, när jag skulle skaffa min katt gick jag in här för att lära mig så mycket som möjligt om katter och om mat och annan skötsel, då de katter jag tidigare har haft har mina föräldrar haft huvudansvaret för och jag ville ha bra kunskap när jag fick min första egna katt med helt eget ansvar för. Då hade jag en enbart sökande attityd men blev väldigt illa bemött  här. Denna gången kom jag hit för att läsa lite om några saker ang. katten då hon har blivit väldigt tjock det sista. Nästan omedelbart hittade jag alla dessa trådar där folk talar om hur värdelösa huskattsägare är och jag blev ganska förbannad, men inte sårad och ledsen som jag blev sist, eftersom jag inte blev överraskad denna gång.

_"Jodå, det finns dom som inte klarar av vegetarisk kost. Vissa för att dom inte tål sånt man bör äta när man äter vegetariskt. Vissa får problem hur mycket dom än försöker att äta duktigt osv."
_
Ok, så är det säkert, frågan  är då hur man motiverar sitt ätande. Är det ok att döda andra individer när det är nödvändigt för ens överlevnad och eller för att man skall slippa ont i magen. Eller borde man avliva sig själv så att ett annat djur inte behöver dö för ens egen skull? 

"Alla katter gillar inte att vara ute, men ingen har väl sagt att gräset är skrämmande? Situationen att vara utomhus däremot kan vara jobbigt för vissa katter. Att dom inte gillar snö eller regn är väl heller inte så konstigt."

Det var en bild på gräset och kommentaren var att det var skrämmande. jag drog fel slutsats. Dock är utomhus att det finns gräs snö och regn och det bör inte vara skrämmande för ett djur. Jag tycker att det är konstigt. Och det kommer från att kiatten inte fått tillräckligt med stimulans och upplevelse av att vara ute. Detta är en åsikt.

#64 "_Så du ser inte skillnaden på att abortera ett foster och att döda något som redan fötts?"

_Jo, det gör jag. Det är värre att abortera ett människofoster än att döda en född katt. 

"Gör man ett medvetet val att låta sin katt få en kull så måste man ju ta sitt ansvar! Vi människor har ansvar över oss själva och över våra djur. Blir man gravid utan att ha planerat det och inte klarar av ett barn så kan man välja abort.Samma om man har en katt som blivit oplanerat dräktig så kan man kastrera till en viss gräns och samtidigt göra abort. Dock så har man ju ansvaret att det inte ens ska behöva hända. Släpper man ut en fertil katt borde man räkna med vad som kan hända."

Precis. Och jag tycker att det är att ta sitt ansvar att avliva katterna man inte vill ha.

"Men att däremot låta katten gå igenom hela dräktigheten så har man ju gjort ett val att låta dom födas. Och då ska man se till att ta hand om katterna också. Inte avliva bara för att det inte passar!"

Här håller jag helt enkelt inte med dig. Jag ser inga argument överhuvudtaget för att man inte skall avliva oönskade katter.

#69 _"Hm. Så det är att ta sitt ansvar att låta sin katt bli dräktig. Att utsätta sin katt för riskerna det innebär att få en kull. För att sedan få fram kattungar man inte är intresserad av att ha. Och så avlivar man dom. 

Det är väl ändå inte att ta sitt ansvar."_

Om jag vill ha en kattunge, medan en raskattuppfödare vill ha många så är det mer ansvarigt att låta kattmamman riskera sin hälsa för flera ungar. Man vet ju inte hur många det blir därför vet ju inte den som har en raskatt om det bara blir två och då har ju honan gått igenom risken för bara två ungar.

Självklart tycker jag inte att det är ansvarigt att låta en kat bli dräktig enbart för at man skall avliva ungarna, men det är ju inte det vi pratar om utan att man låter sin katt bli dräktig för at man vill ha ungar - människan vill ha ungarna.

Sedan är det en annan fråga med avlivningen och där säger jag: Oönskade katter bör avlivas.

Hoppas att jag förklarat lite bättre nu hur jag tänker.

[Emma--]
0

#92 Jo jag minns dig från förut, och det fanns dom som bemötte dig väldigt orättvist. Dock långt ifrån alla, och det är ett forum där man diskuterar. Och när man då startar en tråd där man t.ex vill begränsa ytan för katten i hemmet är det inte så konstigt att folk reagerar negativt för att dom ser det som en självklarhet att katten ska få vara med i hemmet. Det gäller bara att inte tolka allt fel bara för att man inte får höra det man vill höra. 

Angående vad man tycker är okej eller inte känns dock inte relevant här. Men du kan ju alltid starta en ny tråd om det om du vill diskutera just det. Finns ju t.ex djurskydd iFokus annars. 

Varför är det konstigt att katter inte tycker om regn och snö? Det är inte normalt för katter att leva i vårat kalla klimat. Och det är rätt tydligt att långt ifrån alla katter tycker om att bli blöta. Så det är väl ganska långt ifrån konstigt, det är väl ändå ganska normalt dessutom. 
Ska man tvinga ut katterna tills dom accepterar att det regnar då eller? Verkar ju finnas en hel del utekatter som vägrar ut på vintern också.

Varför är det värre att abortera ett människofoster än att döda en nyfödd katt? 

Men hur kan det vara att ta sitt ansvar att ta död på katterna man inte vill ha? Borde man då inte ha tagit sitt ansvar och kastrerat katten och låtit bli att ta kullen? Antingen tar man hand om alla ungar, eller så låter man bli att avla.
Det är oansvarigt att låta sin katt gå igenom hela dräktigheten som kan innebära en risk för henne om man inte ens är redo att ta ansvar över kullen.
För det är inte att ta ansvar att ta död på dom. Om du tycker det är hemskt med abort på människor, hur kan du inte tycka att det är hemskt att ta död på kattungar som redan fötts?

En raskattuppfödare riskerar inte något bara för att få ungar. Dom har lite större mål än så. Vilket alla borde ha när dom avlar på katter. Och då spelar det ingen roll om det blir 1 eller 5 ungar. Säljer dom inte alla tar dom hand om dom. Vilket man får räkna med om man föder upp något.
Det jag menar med ansvaret är att väljer man att ta en kull så ska man inte ta sig rätten att ta bort några för att antalet inte blev som man ville. Det är inte att ta ansvar. Det är bara rent egoistiskt.

Men är det inte en önskad kull om man medvetet gjort det valet?

Sweetelle
0

#88 Vad är skillnaden att låta en katt växa upp för att sedan avlivas mot att låta en kalv göra det?

#89 I inlägg #56 hänvisar jag till den andra tråden, och därmed har jag ju plockat in det i denna tråden och behöver inte hänvisa dit igen - eller?

#90 _"Och det är den åsikten jag finner skrämmande. Man sätter inte ett liv till världen om man inte är redo att ta hand om djuret. 

Det är inte att ta ansvar. Och det är otroligt egoistiskt om det bara är för att se dom växa upp. Att få ha gulliga kattungar osv."_

Jag förstår att du tycker det. Jag kan dock inte se att någon djurhållning är annat än egoistisk. Den är ju för människans skull alltid. Såvida man inte uteslutande tar hand om hemlösa djur som inte man betalar för (för så länge du betalar för det gynnar du ju någon som tjänar på att andra vill ha djuret).

"Hur tror du det har blivit så många hemlösa katter? Inte är det för att det är hög status på katter. Det behövs en bättre lagstiftning bland annat för att det ska bli verklighet att kattens status ökar."

Jag tror att det finns hemlösa katter för att för få kastrerar sina katter och för få avlivar dem. Om man avlivade alla katter som ingen tog väl hand om i kombination med att man spred kunskap om att katter inte kan må bra om de blir övergivna då tror jag de skulle få det bättre i Sverige.

_"Det kan vara farligt att sätta sina egna känslor på sina djur. När man har katten ute har man inte koll på den. Man ser alltså inte katten i situationer där den blir skrämd och stressad. Det är inte en dans på rosor för katter att gå ute själva. Och det känns lite naivt att tänka så."
_

Jag tror inte det är en dans på rosor, jag tror bara att det är bättre och mer givande för katten. Jag håller med dig att man inte skall jämföra. Jag har faktiskt kaniner i bur, visserligen funderar jag ibland på hur de egentligen upplever sin situation, men jag kan ju definitivt säga att jag inte velat byta med dem.

"Det finns en anledning varför katter går ut, dom aktiverar sig. Det är inte att det är frihet, det är att dom behöver utlopp för sina behov och instinker. Vilket man kan ge dom utan att dom behöver springa själva."

Jag tror ändå att det är så att de får bättre stimulans om de får vara ute själva.

"Okej. så det är bra att låsa in sina hundar, men dåligt att låsa in sina katter? Hundar och katter har behov, så det är samma sak att rasta dom under kontrollerade former."

Som sagt så kan jag inte avgöra det för jag vet för lite om hundar. Min uppfattning är dock att hundars och katters behov skiljer sig åt.

# 91 "Det är ju precis sådana åsikter som förstör får katterna eftersom att sådana åsikter inte ser något som helst värde i katten. HEMSKT!! Tur att inte alla tänker så! Varför skaffa något bara för att se de växa upp, GALET!"

Jaha.

"Plus att du tycker att man inte ska låta katten bli dräktig om man inte vill ha ungar, men det är oxå att bara se ungarna växa upp för att mörda dem sedan. Hmm, där tycker jag faktiskt att du kan ta bort "att man inte ska låta katten bli dräktig om man inte vill ha ungar" för dina åsikter klingar ändå illa. "

Ok, nu fixar du till mina åsikter med, tack för hjälpen jag vet ju inte vad jag tycker så det är tur at du rättar till det.

"Det är ju inte direkt bra för honan heller, men sådana saker tror inte jag att folk med sådana åsikter bryr sig om."

Alltså om det inte är bra för en katt at få kattungar så bör väl ingen ansvarstagande kattägare låta katterna få ungar.

[Emma--]
0

#94 Så bara för att djurhållning allmänt är egoistiskt från början så spelar det ingen roll hur pass långt det får gå? Skulle du tycka att det vore okej av mig att varje år ta 2 kullar enbart för att få se söta kattungar och sen avliva dom när dom blivit för stora?

Ja precis. Och varför kastrera få sina katter? Varför finns det dom som låter sin katt få kull efter kull? För att katternas status är låg. Och det var den antagligen redan innan det blev så pass många hemlösa. 

Men du verkar ju tro det, du verkar tro att katter som får gå ute själv finner det mindre skrämmande. När dom är ute kan dom aktivera sig själv, och människan behöver itne lyfta ett finger.
Men betyder det egentligen att det är bättre? Förutom att din åsikt är att det måste vara bättre så. 

Det är det jag inte förstår, hur man kan välja att bara släppa ut sin katt för att den annars skulle vara instängd. Samtidigt som man tycker det är okej att ha en kanin i bur.

Det skiljer sig självklart mellan djuren VAD dom har för behov. Men dom har alla behov och hundar behöver motion och behöver stimuleras på olika sätt för att må bra. Precis som katter. Men ingen av dom behöver göra det själv. Det krävs en hel del, vilket inte alla kattägare verkar vara redo att göra för sina katter.

Sweetelle
0

#93 Jag tycker jag svarat på det mesta du skriver redan, dock kan jag utveckla det där med abort.

"Varför är det värre att abortera ett människofoster än att döda en nyfödd katt? […] Om du tycker det är hemskt med abort på människor, hur kan du inte tycka att det är hemskt att ta död på kattungar som redan fötts?"

För mig är det stor skillnad på djur och människor. Man kan äta djur men inte människor och man kan använda djur som redskap*, men inte människor om det inte är frivilligt. Den huvudsakliga skillnaden jag ser det som är dock att när du gör abort på en människa ger det oftast psykiska konsekvenser, ibland allvarliga, ibland inte. För en katthona spelar det ingen som helst roll om jag säljer eller avlivar hennes unge, hon saknar den varken mer eller mindre.

Som jag sagt tidigare - är det ok att avliva katungarna om man skall äta upp dem? Det är ju faktiskt konsekvensen av att man hävdar att det är ok att döda djur för mat men inte för att man inte vill ha dem.

Om inte så får någon gärna förklara var skillnaden ligger mellan en katt och ett får. Utöver rent emotionella och kulturella hos människan.

*) Hästar som riddjur/hundar som vallhundar et cetera.

Sweetelle
0

#95Så bara för att djurhållning allmänt är egoistiskt från början så spelar det ingen roll hur pass långt det får gå?"

Jo det spelar roll. Frågan är vart gränsen går.

_"Skulle du tycka att det vore okej av mig att varje år ta 2 kullar enbart för att få se söta kattungar och sen avliva dom när dom blivit för stora?"
_
I princip ja. Men jag har svårt att förstå att man gör så.

"Och varför kastrera få sina katter? Varför finns det dom som låter sin katt få kull efter kull? För att katternas status är låg. Och det var den antagligen redan innan det blev så pass många hemlösa."

Ja, frågan är ju hur vi ändrar på antalet hemlösa nu.

"Men du verkar ju tro det, du verkar tro att katter som får gå ute själv finner det mindre skrämmande. När dom är ute kan dom aktivera sig själv, och människan behöver itne lyfta ett finger. Men betyder det egentligen att det är bättre? Förutom att din åsikt är att det måste vara bättre så."

Nu förstod jag inte vad jag verkade tro. Det är inte min åsikt för att jag vill ha det så, utan för att min erfarenhet av katter säger mig det. Det är möjligt att raskatter är annorlunda, de är ju avlade på andra premisser än vad lagårdskatter är. Lagårds/bondkatter är ju mindre medvetet avlade på, snarare en exkluderande avel där man plockat bort de katter som inte vart önskvärda av olika skäl. 

_"Det är det jag inte förstår, hur man kan välja att bara släppa ut sin katt för att den annars skulle vara instängd. Samtidigt som man tycker det är okej att ha en kanin i bur."

_För att det är olika djur med olika behov. Dessutom anser jag att man gärna får ha katter inne, men inte med argumentet att katten har det bättre så.

"Det skiljer sig självklart mellan djuren VAD dom har för behov. Men dom har alla behov och hundar behöver motion och behöver stimuleras på olika sätt för att må bra. Precis som katter. Men ingen av dom behöver göra det själv. Det krävs en hel del, vilket inte alla kattägare verkar vara redo att göra för sina katter."

Det är ju här det skiljer sig. Jag tror att det är bättre för katterna att få göra det själva.

Sweetelle
0

Editerade första styckena i föregående inlägg.

[Emma--]
0

#96 Du menar alltså helt enkelt att människor har större värde så därför är det helt okej att döda små nyfödda kattungar eftersom kattmamman inte reagerar på samma sätt som en människa? 

Det kan säkert vara väldigt konstigt för en kattmamma om ungen bara försvinner. Dom har ändå instinkter och tar hand om sina små tills dom är tillräckligt stora att kunna lämna henne.
Det kanske inte lämnar samma psykiska konsekvenser hos en katt, men det betyder ju inte att det inte kommer att hända något alls.

Men sen som människa kan man ju välja att göra den aborten, man kan göra det valet och man kan vara medveten om konsekvenserna. Det valet måste vi människor ta åt katten, och jag kan tycka att det är mycket bättre att ta det valet om man inte är redo för en kull. Men väljer man att låta kullen födas är det väl lite väl grymt att sen välja att vissa inte alls skulle få komma till världen.

Och även om det skulle vara hemskare konsekvenser för en människa, så blir det väl inte okej att döda en nyfödd kattunge just för att det skulle ha varit värre för en människa?

Just mig är det väl lite dumt att fråga som absolut aldrig vill äta kött igen. Jag ser inte små kattungar som mat för någon dessutom. Ska man äta kött tycker jag man ska sträva efter att äta så bra kött som möjligt. Att då döda en liten nyfödd kattunge ger inte särskilt mycket. 
Och som jag sa tidigare, det enda jag sa är att det finns en viss skillnad. Jag sa aldrig att det skulle vara mer okej om du skulle äta upp kattungen.

Dagg
0

#94 Och i den tråden har hon ju inte direkt skrivit att gräset är skrämmande så där hittade du ju på. Och du verkar ju inte riktigt veta vad du tycker eftersom att du får till lite dubbelmoral mellanvarven och försöker styra bort diskussionen.

Jag trodde faktiskt att du skulle förstå att jag menade att honan kan få missfall och att det inte är bra för honan att bli dräktig efter en viss ålder. En seriös uppfödare bryr sig om sina katter och finns där redo för att åka akut till veterinären om ett kejsarsnitt skulle behövas göra. Men jag tror inte att en med dödkattungar inställning skulle göra det.

[Emma--]
0

#97 Och det är något man själv får välja hur mycket man vill utnyttja sina djur?

Ja inte kommer vi ändra kattstatusen om man får göra som du tycker är okej. Bättre lagstiftning först och främst.  

Nej det är ingen skillnad bara för att det är raskatter. Alla mina vänner har underbara huskatter som funkar hur bra som helst som innekatter.
Och har man inte prövat allt innan, så är det ju lite svårt att säga vad som är bäst. Än så länge har jag inte hört talas om särskilt många som prövat med rastgård och koppel osv.

Ja det är olika djur med olika behov. Som man som ägare ser till att sina djur får. Jaha så lät det inte innan, då du hellre ville ha en lycklig utekatt i 2 år än en inlåst katt i 18 år.

Varför skulle det vara bättre för att katterna får fixa allt själv?

Sweetelle
0

#99 "_Du menar alltså helt enkelt att människor har större värde så därför är det helt okej att döda små nyfödda kattungar eftersom kattmamman inte reagerar på samma sätt som en människa?"

_Ja

"Det kan säkert vara väldigt konstigt för en kattmamma om ungen bara försvinner. Dom har ändå instinkter och tar hand om sina små tills dom är tillräckligt stora att kunna lämna henne. Det kanske inte lämnar samma psykiska konsekvenser hos en katt, men det betyder ju inte att det inte kommer att hända något alls."

Då kanske man bör ta dem vid 12 veckors ålder i stället om det är bättre för mamman.

"Men sen som människa kan man ju välja att göra den aborten, man kan göra det valet och man kan vara medveten om konsekvenserna. Det valet måste vi människor ta åt katten, och jag kan tycka att det är mycket bättre att ta det valet om man inte är redo för en kull. Men väljer man att låta kullen födas är det väl lite väl grymt att sen välja att vissa inte alls skulle få komma till världen."

Men alltså katten har ju inte valt nånting. Varken att få en kull eller att inte få en kull. Det är människor som styr det. Också vilken partner katten får sina ungar med. Oavsett hur aveln går till är det människors beslut. Och jag tycker inte dte är grymt att välja. Det är så människor gör när de har djur.

"Och även om det skulle vara hemskare konsekvenser för en människa, så blir det väl inte okej att döda en nyfödd kattunge just för att det skulle ha varit värre för en människa?"

Nej det blir inte ok på grund av det, och det har jag inte sagt. Det är ok för att det inte är fel.

"Just mig är det väl lite dumt att fråga som absolut aldrig vill äta kött igen. Jag ser inte små kattungar som mat för någon dessutom. Ska man äta kött tycker jag man ska sträva efter att äta så bra kött som möjligt. Att då döda en liten nyfödd kattunge ger inte särskilt mycket.  Och som jag sa tidigare, det enda jag sa är att det finns en viss skillnad. Jag sa aldrig att det skulle vara mer okej om du skulle äta upp kattungen."

Just den kommentaren var inte i första hand riktad till dig utan till alla som äter kött men tycker det är fel att avliva katter.

#100 "Och i den tråden har hon ju inte direkt skrivit att gräset är skrämmande så där hittade du ju på. Och du verkar ju inte riktigt veta vad du tycker eftersom att du får till lite dubbelmoral mellanvarven och försöker styra bort diskussionen."

Alltså, jag har förklarat hur jag tänkte kommentaren till bilden där det inte fanns nåt annat än gräs var att det var skrämmande. Ge dig nu.

Om du skall hävda att det är dubbelmoral får du konkretisera det bättre.

"Jag trodde faktiskt att du skulle förstå att jag menade att honan kan få missfall och att det inte är bra för honan att bli dräktig efter en viss ålder."

Eh what? det är knappast lätt att förstå nåt av det du skriver eftersom det är väldigt vimsigt och förvirrat. Vem har pratat om att göra för unga eller för gamla honor dräktiga? Och missfall? Jag fattar ingenting.

"En seriös uppfödare bryr sig om sina katter och finns där redo för att åka akut till veterinären om ett kejsarsnitt skulle behövas göra."

Ja och vad har det med saken att göra?

"Men jag tror inte att en med dödkattungar inställning skulle göra det."

Vad är en "dödkattungar inställning"?

Generellt till hela tråden:

Varenda gång man ramlar in på kattforumet hittar man trådar där folk som inte har den gudagivna rätta inställningen blir sågade jäms med fotknölarna. Medan jag skrivit här blir ju tjejen i tråden "Yes" halshuggen. Vilket ryggdunkande och otrevligt ställe detta är. Ni vill ju inte vara i verkligheten, ni vill skrämma iväg verkligheten från ert lilla forum.

Rafflan
0

Oj vilken diskussion, orkade inte läsa allt på slutet :P

Men till TS, en bekants katthoina föde sina ungar i ett skatbo och alla ungarna blev lite halv vlida och ohanterbara, inte speciellt kul…

En annan bekants katthona fick ungar (inomhus) sen lätt man mamma och ungarna bo ut ihop på dagen på gården i ett tryggt område när ungarna var ca 10-11 veckor… (sommaren)

Så det får man väl anpassa själv efter vad man tycker, bara för att jag säger nåt är det upp till dig att avgöra vad som är bäst för din katt :)

I mitt bekantskap har vi haft endel kullar födda (raskatt och huskatt/bondkatt) och alla förlossningar har gått bra, själv har vi bara haft 2 bondkatts kullar (min styvmors) och båda dem gick också bra. Tror att komplikationer hos bondkatter/huskatter är ganska ovanligt, men det kan ske och då är det bra om du finns nära för att hjälpa till :)

[Emma--]
0

#102 Man ska ju inte avliva dom alls när man valt att skaffa kullen. 

Snacka om att köra över katter totalt. Först bestämma att dom ska ha en kull som är en risk för henne. Det finns alltid en risk. Och sen hade man inget större mål än att få se söta kattungar. Men man ville egentligen inte ha dom. Det är grymt mot alla dom katterna. 

Vi människor kan göra dom här valen ja, men vi behöver ju inte utnyttja den positionen hur mycket som helst. Och att välja vilka som ska leva eller dö, det tycker jag låter helt sjukt.  

Så varför exakt är det inte fel? Är det för att vi människor som har ett större värde kan göra det valet?  

Jag har förresten inte fått något svar varför det skulle vara så konstigt för en katt att inte tycka om snö och regn. Det fanns i inlägg #93.

Och det här är ett forum, fullt med människor med olika åsikter. Det är meningen att man ska diskutera här. Och ibland kan man ju råka ha en åsikt som dom flesta tycker är fel, och då kan det bli en sån här diskussion. Inget konstigt med det. Och man kan inte komma in med en negativ ton och tycka att alla andra har en hemsk ton.
Du kom in med den inställningen, vad förväntar du dig då tillbaka?

Sen finns det dom som är lite för snabba med negativ kritik, det kan jag hålla med om. Det finns dom som skrämt bort folk från forumet på en gång enbart för att dom avlat på huskatter.

Men i övrigt får man väl räkna med att alla inte kommer att tycka som man själv gör. Men sen får man se skillnad på en het diskussion och en personlig attack.

Vad är verkligheten då?

Sweetelle
0

#97 _"Och det är något man själv får välja hur mycket man vill utnyttja sina djur?"
_
Nej det tycker jag inte. Men viss variation tycker jag det skall få finnas.

Jaha så lät det inte innan, då du hellre ville ha en lycklig utekatt i 2 år än en inlåst katt i 18 år."

Jag står fast vid det. För min del har jag hellre det så, men jag tycker att andra kan få ha sin katt i 18 år inne om de vill.

"Varför skulle det vara bättre för att katterna får fixa allt själv?"

Detta är som sagt min uppfattning och erfarenhet och bygger på hur jag sett och ser katter bete sig när de är utomhus respektive inomhus. Jag har testat att ha katter inne under perioder (katten jag har nu trodde jag skulle bli en innekatt för hon var inte pigg alls på att gå ut i början. Jag tvingade inte ut henne utan hade ytterdörren öppen när jag rensade ogräs och hon kom ut till mig och var med mig. Det förändrades efter ett tag och grannen skaffade en kattunge som var några veckor yngre och de två har blivit allra bästa vänner och leker jämt numera.

Sedan är ju frågan vad man menar med att fixa allt själv. För mig är det inte att slänga ut katten och låsa dörren för att sedan inte öppna förrän på kvällen.

[Emma--]
0

#105 Variation? 

Mhm.

Det jag menar det att fixa allt själv är just aktiveringen. Man engagerar sig inte som ägare och behöver i princip bara öppna dörren eller ha en kattlucka.

isabelle89
0

Oj vilken diskussion det blev!

Hon har inte fött ungarna än… men sover typ 24-7 och är så klumpig att hon har problem att resa sig upp ( magen e typ ivägen) snart borde dom ju komma !! är ledig hela nästa vecka iallfall så det passar perfekt.

Dock har hon fått mask, har jag upptäckt ( skumt ) eftersom hon inte varit ute nu på jätte länge. Har hört att man INTE ska avmaska gravida katter??!

Men kattmamman måste väl få gå ut lite när ungarna väl stadgat sig? Tror Senja kommer bli psykiskt instabil annars??!

Är inget bigt fan av kattkoppel…^^

Sweetelle
0

#104 Varför det inte är fel? Jag anser att det är lika fel oavsett varför du skaffar kattungar. Du gör det för att du vill det som människa. Oavsett vad som händer med ungarna sedan.

"Jag har förresten inte fått något svar varför det skulle vara så konstigt för en katt att inte tycka om snö och regn."

Katterna jag har haft har älskat att skutta runt i snö och leka med oss när vi vart ute. Hoppa efter snöflingor eller jaga snöbollar man kastat åt dem.

Regnet skyr min nuvarande katt ibland men oftast inte, hon försvinner ut snabbt även om jag inte fattar vad hon skall ut och göra.

[Emma--]
0

#107 Kattmamman bör inte gå ut förrän kattungarna är 12 veckor. Har du prövat med koppel?

#108 Nu förvirrar du mig. Det är lika fel, men det är inte fel?

Varför är det lika fel eller lika rätt att föda upp en kull man egentligen inte vill ha, eller att föda upp en kull som är önskad och som det finns ett mål med?
Eller borde vi utrota alla katter? För att allt är fel?

Så det är konstigt för att du har haft katter som älskat snön?

Fast hon kanske gömmer sig undan från regnet nånstans.

Jourhemmet
0

Det finns maskmedel som du kan ge till henne. Avmaska med en gång.

isabelle89
0

Okej, men är det inte farligt för ungarna? Läste någonstans att man absolut inte ska avmaska en dräktig katt, utan att man ska vänta.

Kanske skiljer sig från medel till medel. :S

Jourhemmet
0

Du kan använda axilur. Men den måste du ge tre dagar i följd. Du kan även ge banminth, det är en pasta och ges bara en dag. Men den tar bara spolmask medans axilur tar både bandmask och spolmask.

Väldigt viktig att du avmaskar kattungarna sen också. Har mamman mask så har dom det med.

isabelle89
0

Okej! tack.

är det ingen som har/vet någon som har utlagt bilder på sin dräktiga katt? nån blogg eller liknande?

MVH

MonicaLagerquist
0

#113 vad är det du vill se?Nydräktig eller tjocktjock?Så här såg Inez ut dagarna innan hon fick sexlingar.

tuska
0

Här är en hona som har en vecka kvar av sin dräktighet

line84
0

#114 Haha!! Gud vad söt!! Förlåt, kunde inte låta bli att dra lite på smilbanden när jag såg bilden.. :) Vilken söt mage hon har.. <3

Rafflan
0

#113 ang maskmedlet, ring din veterinär så kan dem säga vad du ska ge, hur mycket osv :)

iiichigo
0

Sweetelle, du skriver i ett tidigare inlägg att du tror/vet att det finns de som har samma åsikter som dig i allt det här som diskuterats, och att de säkert är många fler än oss som inte håller med dig. Men, vart är de då? Är det någon här som skriver att de håller med dig?

Kanske låter hårt, men borde inte du tänka över dina åsikter och inse, med hjälp av hur mycket mothåll du fått här, att de kanske inte är rätta, och inte så humana heller?

Rafflan
0

#118 ska jag tolka Sweetelle lite allmänt bara tolkar jag det som om hon inte tycker katter ska vara "porslins dockor som man ska plasta in i bubbel plast, annars kan dem skada sig och minsta skada kan vara dödlig", fattar ni hur jag menar? Katter är Katter, dem ska tåla det en katt ska tåla, gör dem inte det kanske det inte är en katt som bör avlas på eller ens mår bra utav att leva om det vill sig illa?

Jag tolkar iaf Sweetelle att hon tycker en katt ska få vara en katt, dem ska klara det en katt ska klara, och på den punkten håller jag med henne.

Silvestris
0

Det var en snäll tolkning tycker jag. Hon skriver ju uttryckligen att sällskapskatter ska tas väl omhand (tex. med vaccinationer) men inte avelskatter. De ska härdas, som att uteblivande vård skulle dana bra avelskatter och det är ju bullshit. Självklart ska man bara avla på friska katter, men det är en helt annan sak än att låta dem springa ute ovaccinerade, låta bli att avmaska osv. bara för att de ska bli starka och få frisk avkomma…

Signe-Jonna
0

Du påstår i ditt inlägg att det inte spelar någon roll för en katthona om du avlivar hennes ungar… Här har du direkt fel i sak! Tar du kattmammans kattungar i från henne så kommer hon gapa och skrika och leta efter sina kattungar i fler dygn. Att hon inte skulle reagera är helt fel!

Sen en annan sak: Kan man inte äta människor? Har du inte sett filmen Alive? Är du inte heller informerad om hur judar behandlades på 40-talet mot sin vilja och vad deras hud användes till när de hade avlivats?

Så väldigt stor skillnad på människor och djur är det inte, enligt mig är människan faktiskt ett djur. Både människor och djur kan känna smärta och känna känslor, och studerar man människans anatomi och fysiologi och jämför den med djurens så märker man snart att det inte är så stora skillnader där heller.

OBS Jag har inte läst alla inlägg i denna tråd eftersom flera av dem är extremt långa.

iiichigo
0

Väl skrivet :)

Signe-Jonna
0

#122 Tackar Glad

Dagg
0

#119 vad exakt är det en katt ska klara för att vara katt? För jag tror då inte att en katt skapades för att bli påkörda av bilar tex.

Imasy
0

Låser denna tråd då den fortsätter att spåra ur och glida ifrån sitt ursprungsämne, trots uppmaningar om bättring.

TS är välkommen att starta en ny tråd som förhoppningsvis håller sig på mattan.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer