Borde jag ringa jourhavande veterinär?
Har en liten kisse här som är sjuk. Antagligen urinsten. Han har aldrig haft det förut och är i god form för att vara en kastrat. Läget just nu är att han springer på kattoan (eller hundbädden) minst var femte minut, om inte mer. Det kommer ut ungefär en eller två droppar kiss per gång. han får kissa i min hand för att jag ska ha koll på hur mycket som kommer (vad gör man inte för sin älskade vän). Han har dessutom diarré.
Så, borde jag ringa distriktsveterinärerna på en gång eller ska jag vänta tills imorgon? Tidigare idag kissade han små pölar så det har minskat drastiskt nu på kvällen.
Ring bums. Är det urinsten så kan han dö

Kan vara urinvägsinfektion också. Eller stressbetingad inflammation i urinblåsan. Kommer det kiss är det inte stopp än, men blir det så är det superakut.
Ring om du har någon jourhavande vet att tillfråga ikväll. Kanske räcker om du besöker i morgon bitti men kolla i alla fall.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Nu har jag ringt vet. Hon jag pratade med trodde att han inte skulle överleva natten så det är ju bara att åka in. Och det kostar ju dubbelt så mycket den här tiden. Hon trodde det skulle gå på ca 3500. Huh! Inte lätt för en som har 0 i inkomst. Tur de tar faktura.
Åker nu!
Lycka till.
Stolt ägare till tre La permer
Tar inte försäkringen sånt här?
Nu är vi hemma! Hon behövde inte tömma och spola ur urinblåsan på honom för den var redan ganska tom. Han fick iallafall lite dropp så nu ska jag hålla koll på hur mycket han kissar. Alldeles nyss fick jag då en halvfull hand
Så han var nog bara uttorkad pga diarrén. Usch vad han skrämde mig!
Det blev 2200kr och jag ska ringa imorgon om han inte har kissat (vilken han då redan har gjort) så det blir nog inga fler kostnader (eller ja, blir nog att köpa bättre foder).
#5 Han är tyvärr inte försäkrad. Har funderat lite på det men inte fått tummen ur, dumt nog 
verkade inte som om det var nått med blåsan?
men ändå, james wellbeloved har tranbär i sitt foder som är toppen för urinvägarna.
får själv urinvägsinfektioner titt som tätt, sen jar börja dricka tranbärs juice har jag intehaft en enda på över 1år!
lycka till med kissen så håller jag tummarna för att han ska få förbli frisk

Skönt att han klarade sig!
Få honom att äta mer mjukmat som har mer vätska i sig än torrfoder. Maju blötmat är bra 

Finns en uppsjö med foder som hjälper mot urinsten, något som alla kastrathanar borde gå på när de blir lite äldre. Kanon att han verkar att bli återställd. Så skippa allt torrfoder från affären i framtiden, de är de största bovarna med mycket salt och annat i. Vet att det kommer att bli dyrare i foder inköp men det är drygare och han kanske inte blir sjuk igen.
Lycka till!
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Ringde vetten igen nu på morgonen för att berätta att Samson kissar som han ska. Hon trodde att han fått stressrelaterad blåskatarr pga diarrén. Idag ska han få gå utan mat och istället få medicin mot diarrén som vetten gav mig. Sen får vi se.
#9 Nytt foder blir det definitivt, måste bara bestämma mig för vilket 
Sen blir det att försäkra katterna här hemma - nått jag borde gjort för länge sen! 

#10 Då skall jag rekommendera Cystease
Det fick vi till Baffe när han drabbades av samma åkomma för några år sedan. I bland åker han på återfall och då köper jag direkt detta. Metacam som inflammationshämmande/smärtstillande och Cystease i en vecka ungefär.
Cystease är ett glukosamin som används mot artros och smörja upp lederna men man har kommit fram till att det är bra för kattens urinblåsa också.
Vad får dom för torrfoder nu?
#11 Tack för tipset! Ska definitivt inhandla det!
#12 Friskies torrfoder, har alltid funkat så jag har inte tänkt så mycket på att byta men jag antar att det inte är så bra.
Helknäppt hur noga jag har varit med att hunden min ska ha bra foder osv. Känner mig så dum nu i efterhand
Borde ha prioriterat katternas hälsa mer än vad jag gjort. Men de har alltid varit friska så det har liksom inte blivit av…
Hoppas du har kastat resten av skitfodret nu då? Stackars katt
Inte konstigt att den blev dålig. Borde vara förbjudet att sälja sånt skit.

#13 Det är lätt att vara efterklok och huvudsaken är ju att man lär sig :) nu kan du ju byta till ett bättre foder till dina små sötnötar :)
Har ni något förslag på bra foder då? 
James wellbeloved verkar vara bra och att det går att beställa från Foderbilen är bara ett plus.
Jag har alltså två katter, Samson som är 1 1/2 år och Smilla som är 3 år. Båda är kastrerade, Smilla är lite för tjock. Vore bra om de kunde äta samma foder :)
Eukanuba fick bäst i test, men det ratar alla mina katter. Dom älskar Advance Sensitive Duck&rice.
Allt foder i zooaffären är godkänd mat, köp en liten påse först för att se så dom gillar det.

#16 Det som är bäst egenligen är BARFA katten, men om man inte orkar eller känner sig mogen för det så är blötmat det bästa. Blötmat har mer vätska än torrfoder och hjälper till så att katten får vätska i sig. Mjau och Bozita är bättre av de märken som finns på marknaden
#19 Jag har några förpackningar Mjau blötfoder hemma. Finns det någon av smakerna som är bättre eller är alla likvärdiga?
Undvik dom med fisk. Kalkon är bra för lösa magar 
Personligen låter jag torrfoder stå framme jämt. Sedan får alla blötmat ngr ggr om dagen.

Har nu köpt mjau torrfoder. kissen gillar det! (fast han gillar iofs allt, är inte kräsen av sig.)
visst är mjau ett bra torrfoder i mellanprisläget? eller ska jag byta igen till eukanuba eller annat? (han får även blötmat 2 ggr om dagen.)

Vi kör James Wellbeloved och har gjort så i ca 7-8 år. Katterna mår gott.
(Baffes urinblåseproblem beror inte på stopp eller kristaller utan stressrelaterad inflammation i urinblåsan.)
Min personliga åsikt är att inget av torrfodrena i mataffären är fullgott. Köp från zoo.
Jag ger RCs Young Male till alla mina större katter. Foder för kastrerade katter som bara kan köpas hos veterinären. Kostar lika mycket som RCs andra foder och är extra skonsamt för urinvägarna.