Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2611 ggr
Zorbaaa
0

lös i magen, inkubationstid?

min katt är lös i magen. det rinner inte men är väldigt kladdigt. hur snabbt går det from att han äter ngt olämpligt till att han blir dålig?

han åt nämligen mjau "kött" ca 1 timma innan kletbajset och öb:s blötmat för ett dygn sen. han brukar äta mjau blötmat men har aldrig testat just "kött" innan.

vad bör jag ge honom nu? han äter ibland torrisar så det vet jag att han tål. morotspure har jag hört talas om?

LaSadie
0

fasta ett dygn sen servera små portioner.

Zorbaaa
0

små portioner av vad?

LaSadie
0

Det som han inte brukar reagera mot…

Zorbaaa
0

men vad sägs om "inkubationstiden", vad kan det vara hans mage inte gillar? kan det komma så fort som på en timma?

Tasspuls
0

#4 Ja, tål inte katten viss mat så kommer diarrén inom 3 timmar skulle jag säga, så en timme låter helt rimligt.

Zorbaaa
0

meh åh, kul om han inte tål mjau kött när dom tagit bort typ alla andra vettiga!

kan det vara värt att "testa" en gång till? känns dumt att neka ett av de bästa foderna på marknaden om det inte säkert är det.. konstigt att inte tåla kött tycker jag?

tuska
0

Det blir att satsa på lamm och fågel  det finns väl i tetrapack.

Fisk och nötkött är väl de som man ska passa sej för om man har en allergikatter.

Jourhemmet
0

Köp mjau tetra då. Tycker också att det är skit att dom tagit bort de flesta mjau burkarna

Zorbaaa
0

aha, "kött" = nöt?
jag äter inte kött själv så har inte koll på vad det menas eg..

mjo, fast tetrorna är dubbelt så dyra och patén säljs inte nära mig, han gillar inte dom i bitar..

tuska
0

Jag mosar bitarna annars blir dom kvar på fatet.

Tasspuls
0

#9 Njä, det har ju även funnits Mjau nötkött, så kött kan nog vara vilket kött som helst, kanske flera sorter. Men kalkon finns ju också på burk. Den är ju bra. Du kan ju prova den. Tyvärr har jag samma problem med min katt och hon tål INGEN Mjau-mat, jag antar att hon är allergisk mot något de använder i sina köttbiprodukter som säkerligen är desamma i all mat (tottfodret tål hon inte heller säkert av samma orsak). Förut fanns många billiga alternativ utan socker och spannmål, men numer har dessa ingredienser tillsats i i princip alla sorter :/ Foderbolagen försämrar alltså maten :/

[Norrbysa]
0

Sluta ge blötmat? Ge ett bra fullvärdigt torrfoder ist?

Jourhemmet
0

Varför inte bara ge torrisar en period, för det tål han ju?

Zorbaaa
0

Vill helst inte ge honom foder som innehåller spannmål&grönsaker såklart!
Han har ätit blötmat i hela sitt liv och det har inte varit några problem med andra smaker/sorter tidigare.

Tasspuls
0

#14 Du kan ju ge honom kalkonvarianten då som sagt om han nu tål andra sorter.

Zorbaaa
0

absolut! han fick paté av annat märke idag/igår, och det funka bra. lite hungri han va efter att ha fastat :P

[ingvarisbjorn]
0

Min stödiskisse reagerade precis med dålig mage mot Mjaus "oxkött" i tetra Obestämd

Zorbaaa
0

jag testade ett annat märke, nötkött, och han blev dålig av det med. känns bra att veta att det definitivt är nöt han är allergisk mot, det kommer han aldrig få äta igen. fisk har jag inte ens vågat testa..