Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6693 ggr
sweetish
0

Varning för falska kattannonser!

Jag skulle bara vilja varna alla som ska sälja sina katter för en kvinna som man absolut inte ska sälja sin katt/sina katter till. Hon verkar dock bara vara ute efter långhåriga blandraskatter eller renrasiga som hon kan komma över för en billig peng.

I våras hade jag 2 stycken kattungar som jag behövde hitta ett nytt hem till. En kvinna vid namn Maria hörde av sig och berättade hur fantastiskt de skulle få då hon bor på landet. Nästa dag hittade jag mina små på blocket. Där hon sålde dem för dubbla priset och hade hittat på en hel historia om att hon hade fött upp dem själv och att de var vana med att man klippte deras klor och att de var varna med barn. Inget av detta stämde och jag skrev ett ursinigt mail till henne om vilken hemsk människa hon är. Vilket jag så klart inte fick något svar på.

Nu är det så här att jag har sett flera annonser som ser ut att vara från henne. Först kallade hon sig bara Maria men nu står annonserna oftast med något annat namn. De flesta annonser jag har sett är från Skinnskatteberg men de är definitivt från henne. Så hon verkar ha satt detta i något slags system att köpa upp katter och sälja dem dyrare. Vill bara varna alla så de inte blir lika lurade som mig. Jag mådde hemskt i flera månader efter detta då jag inte visste alls vart de tagit vägen.

Mandusius
0

Så hemskt ! :O

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

LaSadie
0

Vet vem du pratar om. Denna människa har satt i system att köpa raskatter, ta kullar på dom utan att regga dem och tjäna en massa pengar på det. Just nu ligger tre annonser ute på blocket från henne och i våras låg det två andra. I våras var det Maine Coon. Nu är det Maine Coon/Norsk Skogkatt, Maine Coon/Ragdoll och Maine Coon som inte är reggade. Ursäkter som att man inte reggar för att man inte vet vem som är pappan till kullarna och så vidare.

Hon och hennes familj har gjort detta länge och väl. Hade tur nog att veta vad hon hette innan hon kom till oss och ville köpa en av våra Norska Skogkattungar. Samma dag köpte hon två andra Maine Coons.

Så himla tråkigt att människor råkar ut för henne Rynkar på näsan

Mandusius
0

HEmska människa ><

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

LaSadie
0

Ja, det är inte roligt. Men det bästa man kan göra just nu i brist på annat är att informera raskattsägare och huskattsägare om denna människa.

Signe-Jonna
0

Men fy vad hemskt! #4 Är det denna människa som du tidigare skickat namn på till mig Anna eller är det någon annan? Jag vill i alla fall ha info. via PM om vem denna människa kan vara!

Imasy
0

Man får egentligen inte skriva ut namn på personer enligt PUL, men det finns många Marior i landet så det pekar inte ut en enskild person.

Tänk bara på att efternamn, adress etc till denna människa inte får skrivs i tråden, enbart via pm.

Pratar denna dam nån skånsk dialekt förresten? En kvinna ringde mig mitt i natten en gång och skulle ha en långhårig huskatt jag hade till salu. Väldigt desperat, hennes man jobbade som veterinär bla bla bla.

Lurade henne ganska duktigt så hon avslöjade sig själv, bad henne fara till en varmare plats i pricip och sedan hörde hon aldrig av sig mer.

LaSadie
0

#5 Ja jag tror att det är samma och fått medhåll från fler som har koll på henne. Hon skriver på ett visst sätt och har vissa kännetäcken som avslöjar att det är samma.

#6 Men är det verkligen fel då det inte är rätt namn hon använder utan använder sig av olika namn hela tiden?
Har själv fått samtal av en kvinna med skånsk dialekt som så hemskt gärna ville ha en rödtabby kattunge från oss. Låter lika desperat varje gång hon hörde av sig…

IceJossan
0

Är alla katthem runt omkring informerade om detta???

Signe-Jonna
0

#7 Pratar hon skånska? Förvånad Har fått många konstiga mail från en skånska som "älskade" rödtabby katter. Hon pratade dessutom in ett konstigt meddelande på mobilsvaret en gång och därför vet jag att hon talar skånska! Undrar om det är samma, men denna kallade sig inte Maria iaf.

LaSadie
0

#9 Den från Skinnskatteberg pratar inte skånska utan detta är en annan dam Glad

[tigersprang]
0

vilken hemsk kvinna!!! stackars dig!!

Fridaybrew
0

Klassiska kännetecken på hennes annonser är:

-att prisläget för katterna ligger kring 2500 kr per katt.

-Hon kör ut mot bensinersättning.

-"får stora kullar" kring 7-9 katter troligen slår hon samman två kullar.

-Skinnskatteberg , avesta , stockholm är ställen hon skriver att hon bor på dock skinnskatteberg som har varit huvudkvarteret de senaste 2-5 åren.

-Hon köper även katter från hela Sverige, vid ett tillfälle för ett år sen köpte hon sagt 3 katter på 3 olika ställen (hämtade 2 och bokade 1) i sverige hon åkte över 100 mil den dagen.

-Avsaknad av telefonnummer på blocket, OM det finns så går det inte att se vem som ligger bakom annonsen egentligen via eniro.

-Använder olika namn konstant kännetecknet här är ENDAST förnamn syns.

-Hon träffas gärna för att sälja katten på direkten på tågstationer och liknande eller som sagt kör ut mot ersättning.

-Är en rundlagd kvinna

-Byter konstant mailadress

-Fler kännetecken finns men de avslöjar jag inte just nu för då kanske justerar hon sitt beteende helt och blir svårare att "följa"

/Fridaybrew

Hawknestgrove
0

Lägg även detta på Hittekatter och på kattpolisen i fokus!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Bronzi
0

Jag skulle vilja ha namn PMat till mig på denna dam.

Den som vet får gärna skicka det..Vore tacksam

Tack på förhand

Imasy
0

Jag bor ju i Falun, vilket inte alls är långt ifrån Avesta :/

Vet att en journalist bloggade om en kvinna som höll på såhär förra sommaren tror jag det var, och då var det något med Avesta där. Vet int eom hon sagt till en säljare att hon bodde där, eller om det var säljaren som bodde i Avesta.

Säljaren hade sålty LH katter som låg på Blocket senare för ett betydligt högre pris. Tror till och med de hade blivit skogisar eller nåt.

Hon som ringde till mig hade inte en sådan skånsk dialekt med skorrandet och så. Men det var någon "konstig" dialekt som jag mest kan jämföra med skånska utan skorrande ;) Skulle väl ev. kunna vara en gnällbältes-dialekt ;)

Be27
0

För ni som känner till det:

Kan det vara samma kvinna som hade stulit två vita maine coon (?)från ett medlem på ett annat forum (vet inte om jag får nämna namnet på det här, men ni vet säkert vilket forum jag menar) och där polisen inte ville gripa in för att hon hade skyddad adress?

Det lyckades tyvärr inte för uppfödaren att få dem tillbaka, men jag tror (är dock inte helt säker) hon eventuellt genom forumet fick kontakt till en köpare drygt ett år senare.

Imasy
0

Man kanske på något sätt kunna göra nån form av "svarta listan" här på forumet som ligger dold?

För att samla sådana här människor och vad de håller på med?

Vet ju att SKK kartlägger en viss människa…

LaSadie
0

#16 Ja det är samma personer, samma par. Trodde inte det först men när jag pratat med uppfödaren och jämfört signalement på dem så är det samma personer.

dagdrivarn
0

Får jag lägga ut din ursprungliga text under på min sida som en länk undder min text varning för oseriösa säljare av raskatt? Detta kommer ju lite under samma kategori? Givetvis med källa till dig och gärna om du vill kontaktuppgifter.

Om man ska komma åt dessa tror jag man måste nå vanligt folk, jag skulle gärna också sprida detta på FB om det är ok!

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Hawknestgrove
0

jag har tillgång till en svart lista i de trakterna…..

Fridaybrew
0

En till annons dök upp ikväll från som uppfyller samtliga kriterier =((

Blocket:

andra annonsen samma person troligen (nytt namn). dock ligger telnr i annonsen men det är samma tel nr som i en annan annons fast dom + (plussat) 1 på det förra numret vilket tyder på att de vanemässigt byter telefon nr.   (exempel tel 03892  har blivit 03893) (telnr går inte till ngn enligt eniro):

Tredje annonsen:

Hittade inte de andra annonserna som låg inne i förrigår där det stod om dels en kull om 7 sen en kull om 9. Men börjar länka dessa har även tagit skärmdump "bild" av annonserna.

Redigerat med hänvisning till PUL / Imasy

/Fridaybrew

sweetish
0

Antar att man inte får skriva ut hur hon ser ut heller?

Jag mår illa av den här människan. Hur kan man göra så? Jag blev så glad att jag hade hittat ett hem där de kunde få vara ute på landet och hon hade en helt fantastisk story om hur de skulle få det och sen hittar jag dem på blocket. Grrr! Detta är flera månader sen detta hände mig men jag är lika arg fortfarande. Jag har ju ingen aning om vart de hamnade. Kan bara hoppas på att någon snäll person köpte dem. Men de hamnade ju antagligen inte heller tillsammans vilket var det jag önskade från första början.

Hon hade väldigt bråttom att hämta dem. Och var ivrig att få kontakt. Ringde alltid från dolt nummer. Allt hon skrev i annonsen om mina två var helt galet. Till och med åldern.

Skriver till dig LaSadie och kollar om det är samma då jag kommer ihåg hur hon såg ut. Ganska utmärkande utseende om man säger så.

Men hoppas detta sprids vidare. Det finns väl egentligen inget man direkt kan göra annars? Det är väl inte olagligt att köpa katt och sen sälja dessa. Men att ljuga i annonserna om dem borde ju åtminstone vara det. Men då måste man väl på något vis ha bevis att det verkligen är katterna man sålde till henne. Hmm…

Det är hur som helst sjukt hemskt och borde stoppas på något vis.

Mainebusters
0

Det kanske är bra om man kollar leg, tar telefonnummer, adress mm. till en ev köpare? Dubbelkolla sedan mot Eniro och vad det nu kan vara.

En del kanske tycker att det är kränkande att visa leg, men då tycker jag att då kan det vara. Det är ju en säkerhet för säljaren att se vem som köper.

Hur gör ni uppfödare, kollar ni så att telnummer stämmer med namnet på köparen, eller gör någon annan som helst koll på vem köparen är?

Tillägg: Startar en ny tråd i denna fråga.

Imasy
0

När jag köpte min skogis, bad faktiskt tjejen som sålde katten att få se leg, bara för att se att jag var den jag utgav mig för att vara.

Varför skulle det vara kränkande egentligen? ingen gnäller väl när man får visa sitt leg på banken tex?

Mainebusters
0

#24  Precis, jag tycker att det är bra om säljaren är såpass noga att man får visa att man är den man utger sig för att vara, så att säga..Glad

Lena
0
Här har ni lite information om vad som gäller enligt PUL:

Det är oerhört viktigt att vi inte röjjer någon annans identitet. Du får inte publicera någon annans namn, adress, telefonnummer, personnummer eller andra personliga uppgifter. Vi får inte heller länka till andra sidor där sådana uppgifter framkommer. (T.ex. länka till annonser med personuppgifter). Av säkerhetskäl är det inte heller lämpligt att du lägger ut dina egna personuppgifter öppet på sajten.

Brott mot PUL kan leda till åtal med straffpåföljd. 

__-

OBS! Det spelar i det här fallet ingen roll om vederbörande gör sig skyldig till tvivelaktiga affärer. Den/de omfattas endå av PUL.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Här är en artikel som handlar om falska kattannonser. Verkar ju tyvärr som att det blivit allt vanligare med den här typen av fenomen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

LaSadie
0

#26 Men eftersom namnen är falska… är det verkligen ett brott mot PUL?

Mainebusters
0

Andra sajter länkar till Blocket-annonser.. varför är det mot lagen på denna sajt?

Fridaybrew
0

Annonserna som länkades innehåller inget som ingår inom PUL men jag förstår att det är enklare att göra som ni valt att göra =)

Iom att samtliga annonser på blocket har godkänt publiceringen samt blockets väldigt enkla villkor så tolkar jag att denna paragraf är applicerbar:

"Samtycke eller offentliggörande

15 § Känsliga personuppgifter får behandlas, om den
registrerade har lämnat sitt uttryckliga samtycke till
behandlingen eller på ett tydligt sätt offentliggjort
uppgifterna."

från : http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1998:204

Däremot att ifokusreglerna säger att detta inte får göras är en annan femma men att hävda PUL för detta ser jag som långsökt.

/Fridaybrew

NaimaG
0

Förstår din reaktion jag har själv råkat ut för sk "kattskojare" i flera omgångar men då har det gällt, vad annonsören hävdat de är, renrasiga katter. Därav är jag livrädd för blocket.

Sälja katter gör jag dock aldrig som tur är. Mina katter är mina katter och flyttar aldrig ifrån mig. Flört

Hawknestgrove
0

jag hade gärna velat haft namnet på denna räpa, om någon känner till det. Så PM:A mig gärna..

misty89
0

uch, hatar sådant hära!Skrikandes

jag kommer ihåg när jag skulle sälja våran 2 åriga siameskorsning som vi hade tagit över från en kompis. vi kunde tyvärr inte ha kvar henne för att hon inte passade ihop med våra andra katter. vi hade henne i 6 månade så till slut gav vi upp. hon ville helt enkelt vara ensam katt.

vi sålde henne på blocket. samma dag köppte en liten familj henne. toppen tyckte vi. hon var kastrerad å allt.

2 veckor senare såg jag henne på blocket. då stod det istället ragdoll/birma/siames till salu.. och att hon var yngre.. och så hade dom höjt priset till så mycket mer än vad vi sålde henne för… *suck*

emimollie
0

Usch!!! Hemska människaSkrikandes Jag vill också väldigt gärna veta mer om denna person/personer, pm:a mig gärna den som vet!

Det är bra om så många som möjligt känner till dem och problemet i sig så vi kan få något stopp på dessa fula människor!

Jag skulle bli helt förtvivlad om någon av mina kattungar skulle hamna på något för mig okänt ställe!

Bra att ni tar upp det!

Signe-Jonna
0

Kan någon skicka PM till mig om vilka dessa lurendrejare är?

fia-mia
0

Men gud vilken hemsk människa!!!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Imasy
0

Jag skulle också vilja ha uppgifter om vilka/vilken denna är.

fia-mia
0

Vill också gärna veta

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

IceJossan
0

Jag med!

Labbeligan
0

Tror att en nära släkting  har råkat ut för en kattskojare via Blocket också.När den fina korsningskatten avlämnades,var den knappast 12 veckor utan snarare sju veckor på sin höjd och i ett bedrövligt skick.

Fridaybrew
0

Står det att den kan avlämnas i blocket annonsen så är det redan där oseriöst. En seriös säljare vill träffas först för att se vem som ska köpa katten. Har sett blocket annonser där utkörning av kattungarna ges så man kan ringa o få katten utkörd utan att ha träffats. Fortfarande kan man se när de oseriösa säljer katter på blocket. Speciellt den som jag har kommit i kontakt med. Eller vet o vet vet jag egentligen inte men jag misstänker (är kanske bäst att tydliggöra det).

Men läser man inte på innan man köper något ja då ger man sig själv inga bra odds att göra ett bra informerat val/köp.

/Fridaybrew

Imitra
0

Fy så hemskt!

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

[Liinda]
0

Jag vill gärna också ha uppgifter om dessa människor via Pm.

Man blir ju livrädd och vill inte släppa ifrån sig någon katt när det finns folk som gör sådär :(

IceJossan
0

Jag har inte fått nåt PM :(

Alexej
0

Jag har lagd ut bilder på oseriösa katt/hundköpare på min sidan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

IceJossan
0

#45 Kanon! Tack! Den där sistnämda känner jag igen namnet på, men hon har tydligen uppgett lite olika namn (vet inte vilka namn). Är hon igång fortfarande alltså?

Nu bor ju nästan alla här i olika delar av Sverige, men det vore ju bra att byta svartlistor med varandra!

Alexej
0

Jag vet inte hur aktiva de är. Men det är bilder som jag sparade från andra sajter. Sedan går det ju att googla på de namn…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

LaSadie
0

Den som TS syftade på är tyvärr inte med i ditt galleri. Kanske anledningen är att hon är väldigt övertygande när man pratar med henne för första gången. Väldigt smidig i sina ordval och annonser…

AgnetaB
0

Vidriga människor som alltid hittar någon annan att sko sig på. Så fruktansvärt ful gjort men är ej förvånad. 

När jag säljer hästar har jag flera gånger frågat om det är ok om jag kommer hem o hälsar på. Eftersom det gäller häst blir det ju i stallet förstås men med katt så blir det ju inomhus. Skulle de säga nej så skulle jag dra öronen åt mig.

Jag vet ju att de flesta städar upp såklart när de vet man kommer men man kan se hästarnas hull/hovar skick på katter hundar mm som springer runt. Hur staketen o markförhållanden ser ut. Vill ej att hästar släpps i BARA skog, utan sol el på hövall då de kan bli sjuka.

Jag får iaf en hum o en magkänsla o sedan kan man ju lyssna mellan raderna.

Detta blir väl krångligare men katt/hundar då de får flera ungar. Jag har även försökt sälja ej för långt bort o hålla kontakten o hälsa på.

IceJossan
0

#49 Tyvärr är det ju även lätt hänt att man får jättebra kontakt, att de lovar att man ska få komma och hälsa på, men att när man väl ska hälsa på det djur man sålt så går det inte att få kontakt med nya ägarna.

Likaså är det inte ovanligt att folk är jättebra som personer, och man tycker det verkar som ett kanonbra hem till det djur man ska sälja, men att det efter ett tag i nya hemmet gått över styr, att personen inte kan ta hand om djuret/djuren trots att den trodde det. Likaväl som att det kan se ut som f*n i ett hem, men att personen som bor där inte alls tycker att det är illa.

Alexej
0

Siames har också en varning.

Bilder på min sida är gamla. Pia kan ha bantad sedan dess och klippt sig:) Men jag läste på flera sajter att hon håller på med olika raskatter igen…

[hejhejnaffy]
0

Meh vrf anmäler ni inte henne till polisen?

Jag tycker verkligen att det är hemskt!

Dom katterna som är hoss henne kanske slåss och vad gör hon med dom som inte blir sålda?

=(

AgnetaB
0

"50   Jag menar att jag har åkt o tittat på hemmet innan för att se om jag vill

sälja. Då pratar man ju o kan läsa mellan raderna o se hur de övriga djuren

o omgivningarna ser ut.

En gång skulle jag låna ut en häst o de var jätte trevliga o allt verkade bra o

dottern älskade ponnyn. Jag åkte tack o lov dit o tittade innan  o då hade de

VÄLDIGT mycket klippiga vassa stora stenar i hagen(alltså ingen lämplig

hage alls) som jag ej skulle släppt mina

hästar i. De gjorde också bort sig o berättade att deras häst hade skurit av

en sena i den hagen, vilket ej var förvånande.

IceJossan
0

#53 Absolut, det vill man ju helst göra. Tyvärr har det inte blivit så för min del när jag sålt katter… :/

Det finns ju de som är kanonbra som personer, som verkar passa perfekt som djurägare, och har ett lämpligt hem där djuret har alla förutsättningar för att det ska bli bra - men det händer ibland att det "går över styr", att den goda miljön förfaller för att matte/husse helt enkelt tog sig vatten över huvudet, eller har gått in i väggen på jobbet och inte längre orkar ta hand om vare sig hem eller djur. Sånt går ju inte att beräkna, och det är så hemskt för alla parter när det händer :(

Cazzos
0

Vad är regga för något?

LaSadie
0

#55 Antar det är registrera

Cazzos
0

#56 Aha okej

Labbeligan
0

Msg 41

Det var inte så att människan hade på något sätt att döma en annons som bedömdes som oseriös på något vis.När min släkting ville besöka säljaren och därmed hennes katter,fick min släkting till svar att då fick det tyvärr dröja p.g.a en rad skäl men hon kunde ta med sig en kattunge till plats si och så…Visst man kanske borde ha förstått det men många är naiva och vill inte tro det värsta även om man i detta fallet borde ha gjort det.

Fridaybrew
0

#58 Inte enkelt att veta innan man råkar ut för tråkigheter. Hade själv ingen aning om kattbedragare innan vi gjorde research på en eventuell köpare. Skrev bara ut det som jag gjorde i #41 för det kan vara bra att lära sig se vad som är varningstecken.

/Fridaybrew

[hejhejnaffy]
0

vill ha svar!